Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Saako näillä 5x5 ohjelmilla tuloksia, jos on melko aloittelija ja ei halua painonnousua, mutta kehon rasva% on jotain 20? Teen tällä hetkellä tuota Starting Strengthiä, joka löytyy aloittelijoiden puolelta, mutta kelasin tässä vaihtoehtoja sen jälkeen.

kyllä saa tuloksia ja painohan nuosee niska leviää jne. jos tulosta haluaa. en ole itsekkään mikään pitkänlinjan voimalija tms. mutta tää on ollut eka järkevä ohjelma kaiken maailman jako ohjelmien jälkeen. vieläpä mukava ohjelma siksi että on exelit ja näkee progressiot viikoiksi eteenpäin. suosittelen.

No varmaan tulee tuloksia jos paino nousee mutta kysyinkin että jos haluaa pitää painon samana? Mulla on ihan tarpeeksi läskiä nimittäin jo, ja tuossa Starting Strengthissä tuntuu voimien nousu hyytyvän samalla kun painon nousukin. No, kokeilemallahan se selviää.

No varmaan tulee tuloksia jos paino nousee mutta kysyinkin että jos haluaa pitää painon samana? Mulla on ihan tarpeeksi läskiä nimittäin jo, ja tuossa Starting Strengthissä tuntuu voimien nousu hyytyvän samalla kun painon nousukin. No, kokeilemallahan se selviää.

Kokeile Texas Methodia ;) SS:n jatko-ohjelma.

7 päivän (esim. jos teet ma,ke,pe) treenit ja levot

(ma) treeni: volyymi aka 5X5
lepo
(ke) treeni: easy palauttelupäivä
lepo
(pe) treeni: ennätyspäivä eli ennätyksiä joko 1x1, 1x2,1x3 tai vaikka 1x5
lepo
lepo

Ite en oo vielä kokeillu. piti koekilla jo kesällä mutta loukkasin jalan ja jäi kuntosalit 4 KK:ksi pois.
Nyt aattelin 8 vkon SS:n jälkeen tammikuussa alottaa ton kokeilun.

Viimeksi muokattu:
Toi Texas Method vaikuttaa aika kiintoisalta. Mitenkähän siihen kannattas sitten sijoittaa liikkeet, esim. olis kiva tehdä penkkiä ja pystypunnerrusta.

Ma penkki 5x5
Ke pystypunnerrus?
Pe penkki enkka

Toi Texas Method vaikuttaa aika kiintoisalta. Mitenkähän siihen kannattas sitten sijoittaa liikkeet, esim. olis kiva tehdä penkkiä ja pystypunnerrusta.

Ma penkki 5x5
Ke pystypunnerrus?
Pe penkki enkka

no tuosta kiistelevät että miten kannattaa tehdä. Ainakin yks ehotti seuraavasti (ja Rippetoen mielestä se oli ok):

viikko 1:
Ma penkki 5x5
ke pystäri 2*5 80% viime viikon 5X5 painoista
pe penkki enkka

viikko 2:
Ma pystäri 5x5
ke penkki 2*5 80% viime viikon 5X5 painoista
pe pystäri enkka

Noin. Ei muuta ku kokeilemaan, jos ego kestää, että penkkiä tehään kovaa vaan joka toinen viikko. Ite aattelin alkaa tekeen just noin ku haluan vaihtelua treeneihin ja penkki ei mulle se tärkein juttu. Pystäri on itse asiassa paljon mielekkäämpi liike :)

No tuostahan voi sitten vääntää onko kustannustehokasta tehä noin. Ilmeisesti ei oo ihan kiveen hakattu ohjelma. Pitää itekki miettiä mitä haluaa ja jos tulee stalleja, nii miten niistä selviää ;)

Mitä mieltä ootte siitä, voisko kyykyn tehdä box-kyykkynä eli penkkiä apuna käyttäen. oon nyt testannu sitä ekaa kertaa ja älyttömän hyvän tuntuman olen sillä saanut. Tiedän, ettei se ole syväkyykyn vertainen, mutta siinä kuitenkin on mahdollista käyttää suurempia romuja ja tekniikka pysyy kunnossa väkisin koko liikeradan ajan.

Eiköhän se sitten ole Texas Method Starting Strengthin hyydyttyä. Munkin mielestä pystypunnerrusta on jokseenkin hauska tehdä. Olisi siistiä olla tosi vahva siinä, kun yleensä kaikki vaan penkkaa kovaa.

Täytyy tännekkin tulla sanomaan, että parhaimpia treeni ohjelmia mitä ikinä olen kokeillut!
Takana on nyt 17 viikkoa 5x5 SF:ria ja kehitys on ollut huimaa, lihaa ja voimaa on tullut rutkasti lisää. Voisin jopa sanoa, että kehittynyt tässä ohjelman aikana enemmän mitä ensimmäisen puolen vuoden aikana kun aloin salilla käymään kunnolla (1.1.09) sitä ennen jotain satunnaista rimpuilua ollut.
Yritin aikaisemmin kauan sitten tätä ohjelmaa, mutta eipä siitä mitään irti saanut joten siirryin takaisin SS ohjelmaan uudestaan joka toimikin paremmin aluksi ja nyt tuli aloitettua tämä koska kehitys oli loppunut toisella ohjelmalla täysin.

Tässäpä sitten ne tulokset.
Kyykky 5x90kg -> 5x130kg
Penkki 5x68.5 -> 5x90kg
Soutu 5x65 -> 5x82.5kg
Veto 5x110 -> 5x160kg
Pysty.P 5x45 -> 5x62.5kg

Oma paino 74 kg -> 84.5kg.

Maksimit täs pitäis ennen inttiä käydä vetää ja sitten jatkaa siellä samalla tavalla. Ennen jatkamista, resetit tulee penkille, soudulle ja hyvin pian myös pystypunnerrukselle. Kyykky ja veto tuntuisi vielä nousevan muutamia kiloja ylöspäin.
Ruokapuolesta sen verran, että hiilarisyklitystä tuli käytettyä jolla sai aika hyvin sai pidettyä ylimääräisen rasvan kertymisen pois vaikka sitäkin tuli hieman. Kaloreita tuli päivästä riippuen ~2500-4000kcal , proteinia 200-300g / Hiilareita 150g-450g / rasvaa 100g. Kaikki puhtaasta ruuasta.

Lopuksi sanon vielä, että unohdoa koko ohjelma jos et rakasta perusliikkeitä tai et halua vääntää viimeistä toistoa täysillä vaikka taju lähtisi! (lähti muuten kerran vedos, filmipoikki joku 15 sekkaa)
Ohjelma kävi uskomattoman raskaaksi 10 viikon jälkeen ja tuli huomattua juuri se miten paljon se on omasta päästä kiinni haluaako kehittyä vai ei..Ihmiskehosta löytyy aikapaljon lisää voimaa ku mieli on kohdillaan tällaisissa ohjelmissa.

...pitkä posti...

Ihan pirun iso :thumbs: täältä tolle kehitykselle! Ja komppaan täysin tuota asennehommaa. Monesti melkein pelotti etukäteen veto ja kyykkytreenit ku edellinen viikko oli jo ollu semmonen että tosiaan silmissä mustenee ja aivan viimesillä voimilla repien on joutunu viimeset toistot ottamaan. Silti kehitystä tuli vielä minullakin viikkokaupalla. Kun vaan tarpeeksi tahtoi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meinaatkos? Jossei ihan hirveän suuria annoksia ole niin uskaltaisin veikata jotain 3000 kalorin paikkeille, korkeintaan.

Omat ruokailutottumukseni eivät tuosta paljoa poikkea, ja mulla menee n. 2000 kaloria (on dieetti, ei isoja annoksia).

tarkoitinkin iskurin kulutusta että se on sinne 3500-4000kcal noin. Ja kuka tosta safkamäärästä nyt ottaa selkoa kuinka paljon herra syö jos yks aterioista on "peruskotimättö". Niin parempi laskea kuin kysellä täällä että syökö tarpeeksi

Ihan pirun iso :thumbs: täältä tolle kehitykselle! Ja komppaan täysin tuota asennehommaa. Monesti melkein pelotti etukäteen veto ja kyykkytreenit ku edellinen viikko oli jo ollu semmonen että tosiaan silmissä mustenee ja aivan viimesillä voimilla repien on joutunu viimeset toistot ottamaan. Silti kehitystä tuli vielä minullakin viikkokaupalla. Kun vaan tarpeeksi tahtoi.

Jep,tosiaan tuossa huomasi kanssa, että varsinainen kehitys alkaa tulemaan kun kaikissa liikkeissä ollaan lähes maksimeissaan. Tässä tapauksessa 10nen viikon jälkeen alkoi hieman huomata reippaampaa lihasmassan kasvua kuin ensimmäisillä viikoilla. Toisaalta itse olen vielä aika nevari ja vuosi melkein treeniä takana joten kehityksen huomaa helpommin, kehittyneempi luultavasti huomaa eron vasta ku resetit tulee tai jtn.

Pitäisköhän kokeilla tuota 5x5 vaihteeksi. On tullut koko vuosi 2009 tahkottua HST:tä ja kehityskin on ollut hyvää mutta kun taas pyörähti uusi kierros käyntiin niin alkaa tuntumaan että vaihtelu tekisi terää...

HST:stä olen kyllä niin paljon tykännyt että tulevaisuudessakin vain pelkkiä selkeitä progressio ohjelmia taidan harrastaa...

Kun ei näköjään toiminu enää tuo vanha linkki josta ite aikanaan latasin, niin minä uppaan suomenkielisen version excel-taulukosta mediafireen. Jospas se jonkin aikaa toimis. Jos joku mode lukee niin tämän voisi kai lisätä tuonne ekaan postiin niin olis sitten siellä löydettävissä?

Linkki: http://www.mediafire.com/?jmy40oddtnz

Tää on vissiin nyt single factory ohjelma. Mitenkäs dual factory eroaa ja löytyykö siitä yhtä selkeä exel -taulukko. Kyllä nyt iski into vaihtaa vuoden vaihtumisen kunniaksi HST --> 5 x 5 :een. Ainahan sitä voi vaihtaa takaisin jos ei miellytä.

^ Käyttäkää open officea. Sen ilmanen "exel" toimii.

(riippuiskohan taas tuo exelin vika kielisyydestä. Jos on käytetty esim summa yms lausetta niin ne ei toimi englantilaisessa ja päin vastoin.)

Vielä kysymys tuohon Marden ohjelmaa. Mitenkäs jos alkaa tuleen faultti viikkoja. Kun tein ohjelman tuohon taulukkoon itselleni niin näyttää loppupäässä kilot niin hurjilta että hieman epäilyttää voiko kaikki sarjat mennä puhtaasti läpi.

Jos sarjat ei mee läpi niin junnataanko sitä samaa viikkoa vai palataanko aikaisempaan viikkoon vai vaihdetaanko vittuuntuneena ohjelmaa :)

^ Käyttäkää open officea. Sen ilmanen "exel" toimii.

(riippuiskohan taas tuo exelin vika kielisyydestä. Jos on käytetty esim summa yms lausetta niin ne ei toimi englantilaisessa ja päin vastoin.)

Vielä kysymys tuohon Marden ohjelmaa. Mitenkäs jos alkaa tuleen faultti viikkoja. Kun tein ohjelman tuohon taulukkoon itselleni niin näyttää loppupäässä kilot niin hurjilta että hieman epäilyttää voiko kaikki sarjat mennä puhtaasti läpi.

Jos sarjat ei mee läpi niin junnataanko sitä samaa viikkoa vai palataanko aikaisempaan viikkoon vai vaihdetaanko vittuuntuneena ohjelmaa :)

Ketjun ekan viestin takana on pitkät sepostukset ja ohjeet ohjelman suorittamiseksi, sekä ohjeet mitä tehdä jos tulee failure. Lyhykäisyydessään homma menee niin, että jos yhdessä liikkeessä tule failure, niin se yksi liike vain otetaan muutama viikko taaksepäin siinä taulukossa ja lähdetään uudelleen nousuu. Jos useampi liike feilaa, niin kevyen viikon kautta koko paska uusiksi. Ite sain vedettyä SF:llä todella pitkälle, 10-20kg lisää sarjapainoihin joka liikkeessä. Olin kuitenkin jo aivan köppäsimmän aloittelijavaiheen ohittanut, penkissä sarjapainot oli lopussa 115kg, kyykyssä 150kg ja vedossa 180kg. Jos on jo pitempään jauhanu (ja ehkä kokeillut josko tämä ohjelma sittenkin toimisi), eikä noin kova progressio kertakaikkiaan onnistu, niin silloin kannattaa ottaa se DF -versio käyttöön.. Siihenkin taisi taulukko löytyä vielä ekan postin linkkien takaa.

Thanks.

Täytynee vetää jo käyntiin lähtenyt HST loppuun ja sen jälkeen ihan uteliaisuuttaan kokeilla ensin tuota SF:ää. Jos ohjelma menee läpi niin hieno homma, jos ei niin voi kokeilla sitten DF:ää. Lähinnä tosiaan kiinnostaa vaihteluksi vetää jotain muuta kuin HST:tä vaikka sekin toimii todella hyvin minulle. Mielenkiintoista verrata näitä ohjelmia.

Varmaan saa aika plussakaloreilla mennä tuossa SF:ssä. Itse olen keventänyt ruokavaliota HST:n ensimmäiset neljä viikkoa ja sitten taas enemmän plussalla loput raskaat neljä viikkoa. Mutta epäilemättä SF:ssä saa olla ruokahuolto kunnossa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom