Treeniasiaa "normikehoiluun" kyllästyneelle (5X5, dual/single factor-teoriat, DFHT))

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siis eivätkö nuo S- ja DF teoriat meinaa mitään muuta kuin ihan perinteisiä progressioita, eli SF:ssä lisäillään painoja joka kerta lineaarisesti ja DF:ssä intensiteettiä nostetaan muutaman viikon verran ja sitten otetaan kevyemmin? :confused:
Tavallaan joo, but with a twist. Tsekkaa toi ekasta viestistä löytyvä exceli niin se selvittää paljo.

Kertokaas arvon herrat mitä mieltä olette jos korvaisi ton 1.päivän Weighted Hypersin, Mavella?
Mave kun tulee vaan kerran viikkoon ja neljän sarjan päivänä.

Itse oon tota Hyperssia jo pitkän aikaa tehny siitä mitään tietämättä siten, että tuo "alaselkäpenkki" on ihan ala asennossa josta alkuasento lähtee päälaki lattiaa kohden ja sitten siitä nostetaan nopsaan siten, että loppuasennossa on noustu vyötärö irti penkistä polvien varaan. Ottaa pirun hyvin myös takareisiin.

Mutta eihän tuo mikään voimaliike ole verrattuna Maveen. Antaa kyllä keskivartaloon jämäkkyyttä, mutta kuluttaa silti kovasti tuokin.

Eli kysymys kuuluu, kaks Mavee peräkkäisissä harjoituksissa...Mitä mieltä ja miten toteuttaa? Sarjat, toistot, painot?

Kertokaas arvon herrat mitä mieltä olette jos korvaisi ton 1.päivän Weighted Hypersin, Mavella?
Mave kun tulee vaan kerran viikkoon ja neljän sarjan päivänä.

Itse oon tota Hyperssia jo pitkän aikaa tehny siitä mitään tietämättä siten, että tuo "alaselkäpenkki" on ihan ala asennossa josta alkuasento lähtee päälaki lattiaa kohden ja sitten siitä nostetaan nopsaan siten, että loppuasennossa on noustu vyötärö irti penkistä polvien varaan. Ottaa pirun hyvin myös takareisiin.

Mutta eihän tuo mikään voimaliike ole verrattuna Maveen. Antaa kyllä keskivartaloon jämäkkyyttä, mutta kuluttaa silti kovasti tuokin.

Eli kysymys kuuluu, kaks Mavee peräkkäisissä harjoituksissa...Mitä mieltä ja miten toteuttaa? Sarjat, toistot, painot?

Ei oo kyllä IMO mitään järkeä tehdä mavea kahta kertaa. Se yksikin on todella raskas pitemmän päälle kun kyykkyäkin tehdään kolmesti viikossa. Kannattaa unohtaa suosiolla.

no käyt salilla koittaa mikä sun 1x5 maximi on. voisin tällee veikata et 60-65kg välille osuis. ja siitä lasket 4 viikkoo taakse päin aina 2.5% kerrallaan.

Eikös se taulukko laske ihan suoraan ne painot 9 viikolle kunhan lataa sinne oikeat toisto/kilomäärät missä on ne keltaiset ruudut?
Miksi tämä on vaikeaa???

Ei oo kyllä IMO mitään järkeä tehdä mavea kahta kertaa. Se yksikin on todella raskas pitemmän päälle kun kyykkyäkin tehdään kolmesti viikossa. Kannattaa unohtaa suosiolla.
Oot varmaan pitemmän päälle oikeessa, luulen että oon innoissani taas kaivamassa ittelleni hautaa.
Jätin kuitenkin Hyperssit pois viime reenistä ja vedin 3x10 maven kulmasoudun painoilla.... ei voi mitään, mutta ekan kerran kulkee ja todella tykkään mavesta :)

Mutta tässä kun on näitä muitakin kovia harjoituksia saman verran niin kyl on ruvennu tulee pieniä hetkiä jolloin käyny mielessä jättää kaikki muu treenaaminen, kevyitä ja palauttavia lukuunottamatta, tän ohjelman ajaks. Saas kattoo. So far, so good.

En nyt viittinyt 200 sivuu lukea, niin kysäsen nytten. Eli voisko/onko joku suomentanut noita? Et mitä oikein kuuluis tehä? Valaiskaa :)

Kiinnostusta löytyisi aloittaa uudella ohjelmalla reenaus, kun 1-jakosta on nyt tehty kuukaudenpäivät.

En nyt viittinyt 200 sivuu lukea, niin kysäsen nytten. Eli voisko/onko joku suomentanut noita? Et mitä oikein kuuluis tehä? Valaiskaa :)

Kiinnostusta löytyisi aloittaa uudella ohjelmalla reenaus, kun 1-jakosta on nyt tehty kuukaudenpäivät.

Katso sivu 203 pätevää tekstiä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Viittiikö joku nopeasti tässä triidissä kertoa mitä eroa on bodauksella ja voimannostolla? Onko se niin, että bodauksessa vaan kehonkasvatus on pääasia ja voimannostossa penkin tulokset jne?

Mitenköhän oot ees pakkotoistolle eksynyt jos nämäkin asiat ovat epäselviä..
Myös thredi on harvinaisen väärä tuolle kysymykselle mutta menkööt...

-Voimanosto on kolmesta eri nostomuodosta koostuva kilpailulaji jossa lasketaan jokaisen nostomuodon maksimisuoritukset yhteen. Parhaimman yhteistuloksen saavuttanut kilpailija voittaa. Voimanoston kolme nostomuotoa ovat: jalkakyykky, penkkipunnerrus ja maastaveto.

-Kehonrakennuksessa taas harjoitetaan kehon lihaksia suurin painoin ja vastuksin, päämääränä on saada mahdollisimman lihaksikas, mutta vähärasvainen vartalo.

No niin, eli olihan se suunnilleen niin. Olen kuullut termejä käytettävän tosi usein, mutta aina hieman epäselväksi jäänyt tuo täysi käsite. Kiitän vastauksesta.

Mitähän apuliikkeitä jengi on ottanut tässä SF ohjelmassa mukaan, muitakin kuin mitä ohjelma opastaa?

Mun käsittääkseni tohon voi aika pitkälle järkeä toki käyttäen itse valita ne apuliikkeet. Pointtina kuitenkin se, etteivät ne apuliikkeet mitenkään tule vaikuttamaan pääliikkeiden suorittamiseen.
Eli voisi kuvitella että keskiviikolle pari sarjaa vipareita, maanantaille pohkeita, perjantaille kalvosimia, ESIM.
Kuitenkin apuliikkeet vasta treenin loppuun. Myös leukojakin on joku pari settiä jollekkin päivälle iskenyt, enkä usko että nekään huono idea on ottaa vaikkapa keskiviikolle.

Ok jotain tuohon suuntaan ajattelinkin, olen tehnyt vinopenkin sijaan sotilaspunnerrusta, kuten tuolla threadin alkupuolella joku suositteli.
Olen myös laittanut apuliikkeet ohjelman perusliikkeiden väliin,
nyt kun siirrän ne loppuun niin varmaankin kandee vaihdella liikkeitä
eikä enempää kuin kolme per lihasryhmä?
mikä on tuo kalvosin, siis kalvosimenkiertäjät joo mutta liike?

Niin siis en nyt mene takuuseen onko sillä niin suurta väliä tekeekö apuliikkeet lopussa vai pääliikkeiden välissä. Ite en ottaisi kuin MAX yhden tai kaksi apuliikettä yhdelle päivälle pääliikkeiden oheen. Tässä ohjelmassa nuo pääliikkeet ovat kuitenkin kaikki loppupelissä tosi kuormittavia ja varsinkin kun se oikea ennätysprogressio alkaa 4 ja 5 viikolla niin joillekkin todella rankkaa treeniä ilman apuliikkeitäkin.
ps. ohjelmassahan on jo itsessään joitain apuliikkeitä(vatsat, selänojennukset, hauikset ja dippi&ojentajapunnerrus), joten en siksikään näe syytä ottaa enään kovin paljoa apuliikkeitä näiden lisäksi. Tässä ohjelmassa ei kuitenkaan ole tarkoitus hitkuttaa forkkuja tms.
Kalvosimista sen verran että useimmiten erilaiset olkapäävaivat johtuvat kiertäjäkalvosin nivelen jonkinlaisesta ylirasittumisesta. IMO näitä kalvosimia kannattaisi siis ennemmin kevyesti treenata kuin venytellä, toki venyttelykin on ok mutta varsinkin ulkokiertäjä, joka usein on heikompi luonnostaan, vaatisi hieman oikeaa treenausta. Venyttelyohjeita kalvosimille löydät tuolta pakkiksen suuresta venyttelyoppaasta ;) Ulkokiertäjälle hyvä harjoitus on tehdä vaikka taljassa yksi käsi kerrallaan, olettaen että taljan saa säädettyä lantion korkeudelle. Itse liike onkin sitten ikäänkyin tenniksen rystylyöntiä.

Suositut

Back
Ylös Bottom