Treeni-osion yleiset kysymykset

no... hyvänä esimerkkinä tähän eräskin asiakas, joka koko pitkän nostouransa oli valitellut palautumisen hitautta ja jatkuvia jumeja ja jopa säännöllisiä sairasteluja. varsinkin ennen kisoja. perusnostaja eli 4-5 treeniä viikossa à ~2h. venytteli ku joskus muisti. harvemmin siis. no... nykyään tekee suurin piirtein saman verran varsinaisia treenejä, 8-11h/ vko ja erilaisia huoltavia jumppia jne tulee käytännössä lähes saman verran. ei vammoja, ei sairasteluja, ei jumeja, kehitystä sitten niidenkin edestä. kannattaako mokoma hääräily....? enpä tiiä... ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko jtolla heittää hyviä palauttavia jumppaliikkeitä tyypille jonka selkä jatkuvasti juntturassa? Varsinkin keskiselkä

lavanlähentäjät? kevyttä liikettä ja paljon eli käy ihan normi punttiliikkeet mutta iisiä ja hapotonta. kummareilla tms semmosia 30-50 toiston sarjoja. soutukone on kans aika ok. eli keskityt lisään lempeesti verenkiertoo alueella. kaveriksi sitten pesäpalloa, tärinää, triggerpistehommia jne... usein tietenki teet. jos se junttura ei poistu sit pitää keventää reenejä.

Onko jtolla heittää hyviä palauttavia jumppaliikkeitä tyypille jonka selkä jatkuvasti juntturassa? Varsinkin keskiselkä
Tiedän ettet kysynyt multa, mutta mulla on usein (uskoakseni) sama kohta jumissa. Parhaiten siihen tuntuisi auttavan jooga, jossa taivutellaan ja venytellään selkää (ja koko kroppaa) moneen suuntaan. En tiedä ihan tarkkaan mihin vaikutus perustuu, mutta tosiaan tämän mä olen itse todennut tehokkaimmaksi. Jos et halua mennä joogatunneille, mä kokeilisin ehkä tehdä erilaisia eteen-, taakse- ja sivutaivutuksia ja kiertoja selälle/keskivartalolle samalla mahdollisimman syvään hengittäen. Jton neuvot on varmasti myös hyviä, mutta näin jos haluut kokeilla lisäksi. :)

Ajattelin vaihtelun vuoksi hieman erinlaista ohjelmaa normi bodailun tilalle. Mitä sanotte alla olevasta, järkee vai ei?

MA: rinta, hauis,ojentaja, vatsa
TI: olympia nostoja 1h
KE: aerobista 1,5h
TO: olympia nostoja 1h
PE: sama ku ma
LA: lepo
SU: lepo

Ajattelin vaihtelun vuoksi hieman erinlaista ohjelmaa normi bodailun tilalle. Mitä sanotte alla olevasta, järkee vai ei?

MA: rinta, hauis,ojentaja, vatsa
TI: olympia nostoja 1h
TO: olympia nostoja 1h
PE: sama ku ma
SU: lepo

Olettaen, että olympia-päivinä tulee pääliikkeistä ja apuliikkeistä tarpeeksi työtä jaloille ja selälle, niin antaa vaa palaa, jos noin haluut tehdä :) Itse siirtäisin to ja pe treenejä keskenään. Menee tasaisemmaks palautuminen molempien treenejen suhteen.

Olettaen, että olympia-päivinä tulee pääliikkeistä ja apuliikkeistä tarpeeksi työtä jaloille ja selälle, niin antaa vaa palaa, jos noin haluut tehdä :) Itse siirtäisin to ja pe treenejä keskenään. Menee tasaisemmaks palautuminen molempien treenejen suhteen.

Siirtäisin kyllä to ja pe, mutta olympia nostoja pääsee treenaamaan vain kyseisinä päivinä.

jos ajatellaan liikkeiden teknisyyden kautta, se jako olis parempi näin:
MA: lepo
TI: olympia nostoja 1h, etukyykky
TO: olympia nostoja 1h, takakyykky
PE: rinta, hauis,ojentaja, vatsa
SU: rinta, hauis,ojentaja, vatsa

toisaalta toi pelkkä jako ei kerro yhtään mitään ilman varsinaisia treenisisältöjä ja progressiosuunnitelmia. toi bodypäivänkin sisältö on nyt mitä on...

Selälle lisäisin kyllä treeniä. Tai jos ei varsinaisesti selkää halua/jaksa treenata niin ainakin leveitä soutuja ja facepulleja takaolkapäille ihan lihastasapainon takia. Tämä varsinkin jos oletamme että bodypäivinä tulee raskaita punnerruksia rinnalle. Jos pidetään tuo Jton runko niin eikö perjantai voisi olla työntävät (eli tässä esimerkissä rinta&ojentaja ja ehkä vähän vipareita sivuolkapäille) ja sunnuntai vetävät eli selkä, hauis. Jos on bodarin vikaa ja tykkää tehdä supersarjoja voisi ajatella bodypäivien jakamista rinta&selkä- ja käsipäivään.

Jos sitä ens viikosta lähtis sitten seuraavanlaisella, kiitos neuvoista.

MA: lepo
TI: olympia nostoja 1h, etukyykky
TO: olympia nostoja 1h, takakyykky
PE: rinta&ojantaja (kovia sarjoja penkki, vinop, käsip + ranskalainen, talja, dipit)
SU: yläselkä/takaolkapäät + hauis

ei se treeni "turhaa" oo, mutta kyllähän sitä unta paljon aina kannattas saada. uus työ jne stressaa ja voi vaikuttaa uniin. samoin se miten suhtaudut siihen heräämiseen. jos stressaat siitäkin ei kroppa tietenkää rentoudu. väärä moodi. viikossa ei vaikutusta niin huomaa, mutta aikaa myöten voi tulla isokin stoppi. kyllä se ylimääränen lepopäivä hyvää tekee.
Tänään se näkyi. Nukuin viime yön hyvin, mutta punnerrukset kulki todella huonosti. Pitää jatkossa suunnitella niin, että viikon kovimmat treenit osuvat aina viikonlopulle. Ja tosiaan treenien määrää toistaiseksi vähemmäksi.

Kysymys: ( siirtäkää, poistakaa tai mitä vaan jos ei kuulu tänne :D )

Kuinka yleistä on kehonrakentajien keskuudessa (vaikkapa ammatitasolla) lihasaitio-oireyhtymä? Tuohan voi käsittääkseni pahimmassa tapauksessa johtaa lihaksen kuolioon. Ja lisäksi kuinka yleistä näissä tapauksissa on että toimenpiteenä joudutaan tekemään faskiotomia? Varmaan löytyisi googlestakin juttua, mutta kun haluan kysyä sitä täältä :D

SJMV:ssa noussut sarjapainot :oujee: ja nyt on ilmennyt jalkapäivien jälkeen ongelmana hartioiden jäätävä jumitus. Teenkö jotain päin mäntyä vai johtuuko vaan isommista painoista? Päätä särkee.

Kysymys: ( siirtäkää, poistakaa tai mitä vaan jos ei kuulu tänne :D )

Kuinka yleistä on kehonrakentajien keskuudessa (vaikkapa ammatitasolla) lihasaitio-oireyhtymä? Tuohan voi käsittääkseni pahimmassa tapauksessa johtaa lihaksen kuolioon. Ja lisäksi kuinka yleistä näissä tapauksissa on että toimenpiteenä joudutaan tekemään faskiotomia? Varmaan löytyisi googlestakin juttua, mutta kun haluan kysyä sitä täältä :D
En ole hoitajaurallani törmännyt kuin ainoastaan penikkatautiin joka on yleisin lihasaitio-oireyhtymän muoto. Kerran on leikattu, kuolioon ei ole koskaan mennyt. Väittäisin että hyvin harvinaista, niin leikkaukseen joutuminen, kuin kuoliokin. Yleisempää juoksioiden keskuudessa, kuin bodareiden.

Mistähän vois johtua että treenin jälkeisenä päivänä vituttaa kaikki ja on hermo tosi kireellä. Ihan naurettavissa asioissa palaa käpy, esimerkiksi konsolilla pelatassa saattaa hermo mennä totaallisesti vaikka normaalisti en koskaan juurikaan hermostu. Magnesiumit ja d-vitamiinit ym. tulee syötyä. Onko keho ja mieli jotenki väsynyt kun se palautuu? Silloin kun pidän salista taukoa niin olen leppoinen kuin lammas.

Mistähän vois johtua että treenin jälkeisenä päivänä vituttaa kaikki ja on hermo tosi kireellä. Ihan naurettavissa asioissa palaa käpy, esimerkiksi konsolilla pelatassa saattaa hermo mennä totaallisesti vaikka normaalisti en koskaan juurikaan hermostu. Magnesiumit ja d-vitamiinit ym. tulee syötyä. Onko keho ja mieli jotenki väsynyt kun se palautuu? Silloin kun pidän salista taukoa niin olen leppoinen kuin lammas.

Eikös nuo nyt ole selviä ylireenaamisen oireita. Miten usein kevennät harjoituksia?

jos samalla ilmenee sukupuolista haluttomuutta ja muuta kiinnostuksen ja aloitteellisuuden puutetta, voi olla ihan huonosta palautumisajasta johtuvaa hormonikuoppaa. kuten tossa mainittua, joskus on hyvä levätäkki.

Voiko olla energiavaje? Mulla ainakin vaikuttaa heti jos oon syönyt huonosti suhteessa kulutukseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom