Treeni-osion yleiset kysymykset

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ois semmonen kyssäri, että aktivoiko ihan perus selkälihasliike sellaisessa n.45 asteen kulmassa olevassa telineessä (tiedätte varmaan minkälaista tarkoitan) takareisiä? Ainakin periaatteessahan siinä on samaa liikerataa kuin esim. suorin jaloin mavessa. Itse kun kyykkään reilusti, eikä ole aikaa tehdä viikossa toista jalkapäivää, jossa olisi mave mukana (enkä muutenkaan pidä mavesta), niin pitäisi jollain liikkeellä saada aktivoitua takareiskojakin.

Ois semmonen kyssäri, että aktivoiko ihan perus selkälihasliike sellaisessa n.45 asteen kulmassa olevassa telineessä (tiedätte varmaan minkälaista tarkoitan) takareisiä? Ainakin periaatteessahan siinä on samaa liikerataa kuin esim. suorin jaloin mavessa. Itse kun kyykkään reilusti, eikä ole aikaa tehdä viikossa toista jalkapäivää, jossa olisi mave mukana (enkä muutenkaan pidä mavesta), niin pitäisi jollain liikkeellä saada aktivoitua takareiskojakin.

Kyllä se takareisiinkin ottaa. Itse teen tollasella penkillä vallan takareisiä ja pakaraa, eli keskityn tekee liikkeen niillä enkä selällä ja hyvin tuntuu.

Nii unohtu tosiaan sanoa, että tää ei ois vaan yhen viikon homma. Että käytänössä melkein joka viikko sama homma.

Mä saattasin myös koittaa sillain et jalat/selkä,rinta/ kädet/jalat. Jos treenaisit muuten jotain lihastyhmää enempi ni sais tehtyä sille kaks treeniä.

Moro. Tämmöstä tehnhyt perusliikkeissä. Eli punnerruspäivänä; penkki lämmittelyä sitten hyvä tiukka 3, kymppi pois 6 ja kymppi pois 8. Vinopenkissä sama, ja niskantakaapunnerruksessa myös. Ransakalaisessa teen 3x6 samalla painolla.
Vetoliikkeissä Selkä t-tanko tai kulmasoutu soutu 3x6 ja rack vetoja myös raskailla 3x6. Hauis 3x6 samalla painolla.
Jaloille omana päibän pelkkä kyykky 3-6-8 kympin. pudotuksilla. Välipäiviä tulee miten tulee kun työt ja perhe-elämä sotkee. Mutta ajatuksena 3-1 systeeemi. Viimke aikopina ongelma ettei oikea olkapää kestä. nyt ollut kk tauko ja kortisonipiikki jeesannut. Mutta epäilyttää jatkaa tuota olkapään takia. Oisko variaatio ehdotuksia?
t.HT

Olen ottanut nyt tavaksi käydä kehonkoostumusmittauksissa kerran vuodessa, edellisestä kerrasta oli noin vuoden verran ja tänään kävin uudestaan mittauksissa. Mielestäni se on peilin lisäksi hyvä tapa seurata kehitystä ja useamminkin voisi muuten käydä, mutta ei tässä opiskelijana ole juuri ylimääräistä rahaa. Olen 25v ja 171cm.

Aloitin treenaamisen vuoden -13 alussa ja kroppa on käynyt aika ison muutoksen tähän päivään asti. Ensimmäiseen mittaukseen menin vuonna -14, jolloin painoa oli 61,9kg, kehon rasva 14,1% ja rasvaton massa 53,2kg. Vuoden päästä tulokset olivat: paino 64,8kg, kehon rasva 13,6% ja rasvaton massa 56,0kg.

Olin erittäin tyytyväinen tuon vuoden kehitykseen, mutta koin kuitenkin, että treenaamiseen ja syömiseen voisin panostaa lisää (söin pääsääntöisesti hyvin, mutta roskaruokaakin meni ja välillä oli ainakin muutaman viikon taukoja, kun en juuri syömiseen panostanut, enkä treenannut). Päätin sitten, että vähintään saman verran haluan saada rasvatonta massaa lisää (aiempi muutos siis 2,8kg).

Tämän päivän testien tulokset olivat: paino 65,4kg, kehon rasva 12,4% ja rasvaton massa 57,3kg. Rasvatonta massaa tuli siis 1,3kg vuodessa.

Tulos tuli aluksi vähän pettymyksenä, koska viime vuonna mielestäni treenasin kovempaa ja söin paremmin ja palauduinkin mielestäni tarpeeksi. Ryyppykerratkin voi laskea yhden käden sormilla. En laske kaloreita, koska se ennen stressasi paljon. Keskityn vaan siihen, että syön paljon ja hyvälaatuista ruokaa. Syömisen kanssa ei ole mitään ongelmia, syön suurimman osan ajasta hyvin, mutta herkuttelen myös joskus vähän ihan hyvällä omallatunnolla,

Tavoitteena tällä hetkellä on kasvattaa lihasta kuitenkin niin, että rasvaprosentti saisi pysyä suurinpiirtein samoilla lukemilla. Tässä hakkaa jo itse päätä seinään, siksi kysynkin vähän muilta mielipidettä, että onko mielestänne kehitys liian vähäistä? Mitään varmaa syytä ei tietenkään kukaan tämän tekstin perusteella pysty sanomaan, mutta veikkauksia ja vahvoja mutuiluja otan mielelläni vastaan. Itse mietin, että syönkö silti liian vähän, koska rasvaprosentti oli kuitenkin pienentynyt taas viime vuodesta. Vuorokaudessa on kuitenkin rajattu määrä aikaa syödä ja tuntuu jo valmiiksi, että syön koko ajan.

Ihan hyvää kehitystä ollut - joskin aloittelija voisi kehittyä nopeampaakin vauhtia. Mä ehdottaisin, että lisäät kaloreita. Kuitenkin parissa vuodessa vain 3,5kg paino noussut, joten enempi voisit syödä jos lihasta haluaa kasvattaa. Oot luultavasti ne ihan ekat noobgainssit saanu jo, millonka rasva saattoi palaa samaan aikaan kun lihas kasvaa. Tästä eteenpäin kehitys vaatinee selkeämpiä plussakausia ja diettailuja.

Samaa mieltä. Kahdessa vuodessa painoa on tullut vain tuo 3,5kg, joka on aika vähän (siis absoluuttista painonkasvua). Hiilaria vain koneeseen ja kovaa treeniä. Vaikka välillä tuntuu, että hakkaa päätä seinään, niin joka treeni ja joka toisto vie sua lähemmäs sun tavoitetta. Kaksi vuotta on loppujen lopuksi kuitenkin lyhyt aika.

Kiitos vastauksista. Seuraavaksi alan siis pohtimaan mihin väliin saisin niitä kaloreita tungettua lisää. Eiköhän tämä tästä!

Jos ottaa esimerkiksi rinnalleveto- tai tempaustreenissä lyhyitä sarjoja maksimivoiman toistoalueella (tai vaihtoehtoisesti ihan räjähtävää voimaa), haittaako tuloksia/maksimivoimaa/hermotuksia jos lisää volyymia ja tekee samassa treenissä heti perään perusvoimasarjaa maksimien päälle? En kaipaa mutuilua, vaan faktoja ja mielellään lähteiden kera.

ei haittaa. hyvin yleistä on, että tehdään ensin maksimivoimaosa ja sen jälkeen perusvoimaa, esim. 2*1*90, 1*95, 1*100, 4*4*80%. mieluummin näin päin ku että se maksimi otettas laajan pyramidin lopuksi. parempi tekniikka, parempi hermostovaikutus.

Aloitin uuden duunin ja käyn treenailemassa 5 kertaa viikossa. Treenit kulkee hyvin ja töissä on jaksanut, vaikka illalla väsyttää. Ongelma on unenlaatu. Nukahtaminen ei ole yhtä helppoa, jonka vuoksi aloitin melatoniinin ja sit herää yöllä 4-5 tunnin unien jälkeen eikä enää saa jatkettua unia, kun tietää kellon soivan kohta. Normaalisti nukun sen 6-7,5h vuorokaudessa. Onko typerää olla plussalla, jos nukkuu noin vähän? Tekeekö noin vähäinen nukkuminen treenaamisesta turhaa? Yli viikossa en ole huomannut treenien huonontuneen. Ensi viikosta ajattelin lisätä kolmannen lepopäivän viikkoon ja katsoa paraneeko unenlaatu sillä tavalla.

ei se treeni "turhaa" oo, mutta kyllähän sitä unta paljon aina kannattas saada. uus työ jne stressaa ja voi vaikuttaa uniin. samoin se miten suhtaudut siihen heräämiseen. jos stressaat siitäkin ei kroppa tietenkää rentoudu. väärä moodi. viikossa ei vaikutusta niin huomaa, mutta aikaa myöten voi tulla isokin stoppi. kyllä se ylimääränen lepopäivä hyvää tekee.

Törmäsin eilen sellašeen hierontapalloon, ikäänku kaks palloa yhdessä, jotain kovaa styroksin kaltasta ainetta tuo hökötys. Teki niin hyvää ku sillä sai rullattua rangan molemmilta puolilta lihaksia auki. Mikähän tän vekottimen nimi on? Jostain tartteis löytää tommonen kotiin!

tennispallot tai pesäpallot teipataan yhteen ja sama juttu. toi on varmaan twinball suprfitiltä tms.

jos siellä jumeja on, kannattaa lisätä sen huoltavan treenin osuutta myös, eikä luottaa kaikenlaisiin palleroihin :)

Suositut

Back
Ylös Bottom