Olen ottanut nyt tavaksi käydä kehonkoostumusmittauksissa kerran vuodessa, edellisestä kerrasta oli noin vuoden verran ja tänään kävin uudestaan mittauksissa. Mielestäni se on peilin lisäksi hyvä tapa seurata kehitystä ja useamminkin voisi muuten käydä, mutta ei tässä opiskelijana ole juuri ylimääräistä rahaa. Olen 25v ja 171cm.
Aloitin treenaamisen vuoden -13 alussa ja kroppa on käynyt aika ison muutoksen tähän päivään asti. Ensimmäiseen mittaukseen menin vuonna -14, jolloin painoa oli 61,9kg, kehon rasva 14,1% ja rasvaton massa 53,2kg. Vuoden päästä tulokset olivat: paino 64,8kg, kehon rasva 13,6% ja rasvaton massa 56,0kg.
Olin erittäin tyytyväinen tuon vuoden kehitykseen, mutta koin kuitenkin, että treenaamiseen ja syömiseen voisin panostaa lisää (söin pääsääntöisesti hyvin, mutta roskaruokaakin meni ja välillä oli ainakin muutaman viikon taukoja, kun en juuri syömiseen panostanut, enkä treenannut). Päätin sitten, että vähintään saman verran haluan saada rasvatonta massaa lisää (aiempi muutos siis 2,8kg).
Tämän päivän testien tulokset olivat: paino 65,4kg, kehon rasva 12,4% ja rasvaton massa 57,3kg. Rasvatonta massaa tuli siis 1,3kg vuodessa.
Tulos tuli aluksi vähän pettymyksenä, koska viime vuonna mielestäni treenasin kovempaa ja söin paremmin ja palauduinkin mielestäni tarpeeksi. Ryyppykerratkin voi laskea yhden käden sormilla. En laske kaloreita, koska se ennen stressasi paljon. Keskityn vaan siihen, että syön paljon ja hyvälaatuista ruokaa. Syömisen kanssa ei ole mitään ongelmia, syön suurimman osan ajasta hyvin, mutta herkuttelen myös joskus vähän ihan hyvällä omallatunnolla,
Tavoitteena tällä hetkellä on kasvattaa lihasta kuitenkin niin, että rasvaprosentti saisi pysyä suurinpiirtein samoilla lukemilla. Tässä hakkaa jo itse päätä seinään, siksi kysynkin vähän muilta mielipidettä, että onko mielestänne kehitys liian vähäistä? Mitään varmaa syytä ei tietenkään kukaan tämän tekstin perusteella pysty sanomaan, mutta veikkauksia ja vahvoja mutuiluja otan mielelläni vastaan. Itse mietin, että syönkö silti liian vähän, koska rasvaprosentti oli kuitenkin pienentynyt taas viime vuodesta. Vuorokaudessa on kuitenkin rajattu määrä aikaa syödä ja tuntuu jo valmiiksi, että syön koko ajan.