Treeni-osion yleiset kysymykset

kiitos vastauksista. Ite pidän mavessa olat takana, ihan vaan että on se hyvä ryhdin statementti 100%. "mukava" yläselkäliikeki tuo mave sillei tehtynä. sen oon kyllä huomannu että mitä taaempana mavessa olkapäät, sitä enemmän myös extra huomiota annettava "keskiselälle" että kuosi säilyy. Painoa tosiaan irtois maasta varmaan helposti enemmän jos antas vähän edempänä olla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oliskos heittää vähän apuja tällaiseen tilanteeseen.

Oon tehnyt pitkään sellaista "ylläpitävää fiilispunttailua" elämäntilanteen johdosta (taustaa n. 3 vuotta sitä ennen tavoitteellisempaa tekemistä) ja nyt voisin taas aloittaa kehittävän treenin. Tavoitteena olisi kasvattaa (ja vahvistaakin) jalkoja ja takapuolta eli alkaa kunnolla kyykkäämään. Alaosasto laahaa hieman perässä ja voimatasot on aika surkeat. (Tällä hetkellä menee suht vaivattomasti 3 x 8 60 kg:lla alle ysikympin kulman. Nainen 169cm/57,5 kg).

Käyn 3 x vkossa salilla ja ajattelin alustavasti tehdä 2 jalkapäivää ja 1 ylävartalo/keskivartalo -päivän. Jto:n oppeja oon lukenut nyt tuolta 3x4-6x6-miten-kaytannossa -ketjusta ja ajattelin kysästä, että voisiko olla järkevää alkaa tekemään 3x6 -> 6x10 -tyyppisesti kyykyn osalta? Mitäs muuta jaloille? Tuntumatreeniä ojennus, koukistusta, SJMV, pakaraliikkeitä jne vaan päälle? Vai oliskos fiksumpaa tehdä esim. toinen päivä pitkää sarjaa ja toinen lyhyttä ja kuitenkin progressiivisesti?

Yhden jalan smith kyykky, joku ohut korotus päkiän/varpaiden alle (esim. jumppamatto) ja työtä tekevä jalka korostetun eteen. Tällä oon ite saanu pakaroille parhaan tuntuman.

Mulle asia on selitetty näin: Yläselän pyöristyminen/ hartioiden "putoaminen" eteen ei ole vahingollista, mutta koko selän pyöristyminen on. Jos tekee vaan treeniä, eikä tarkoitus ole nostaa ennätysrautoja tyyliin kisasuorituksena, kannattaa pitää koko selkä suorana ja hartiat takana, koska silloin hartioiden tahaton putoaminen eteen on yleensä ensimmäinen varoitusmerkki siitä että kohta voipi keskikroppa pettää ts. painoa on liikaa. Tosin en kyllä itse ihan ymmärrä miksei keski-alaselkä voisi pyöristyä ennen yläselkää (osaako joku kertoa??), mutta em. taktiikalla oon yrittäny ite mennä.
No jos tarkastelet selän anatomiaa, niin huomaat, että luonnollisessa asennossaan selkäranka on pyöristynyt ylhäällä eri suuntaan kuin alhaalla. Eli mavessa rangan alaosa saattaa pyöristyä ikään kuin väärään suuntaan sen luonnolliseen asentoon nähden.

No jos tarkastelet selän anatomiaa, niin huomaat, että luonnollisessa asennossaan selkäranka on pyöristynyt ylhäällä eri suuntaan kuin alhaalla. Eli mavessa rangan alaosa saattaa pyöristyä ikään kuin väärään suuntaan sen luonnolliseen asentoon nähden.

Joo tämä on toki selvä. Pohdin vaan tämän "hartiat menee eteen ekana jos selkä alkaa pettää" -väitteen paikkansapitävyyttä.

maddem: keinoja suorituskyvyn parantamiseen on hyvin paljon ja mielikuvaharjoittelu eri muodoissaan, erilaiset projisoinnit, itsesuggestiot, suojakehämetodit jne on hyvinkin toimivia. noita vaan pitää tehdä pitkän aikaa, että saadaan niistä toimivia. harjoittelua siis samoin kuin punttitreenikin.

Suurkiitokset hyvästä listasta hakusanoja! Pistin nuo palstan hakuun ja:
Mielikuvaharjoittelulla löytyy taas vähän kaikenlaista
Projisointi tarjoaa ekana "Kysymyksiä Jto:lle" ketjua. Luen tarkemmin myöhemmin.
Itsesuggestio tarjoaa offtopic ketjuja
Suojakehämetodilla ei löydy mitään

Googlailenpa lisää. Olisiko antaa suojakehämetodille termiä lontooksi? Kokeilin paria maallikkokäännöstä ja niillä ei löytynyt mitään relevanttia.

Jos jollain on kirjallisuusvinkkejä/-linkkejä, niin kiitos jo etukäteen.

Kun treenaan niin etttä lihasta alkaa poltella ja sen jälkeen vähennän painoja mutta jatkan pumppailua niin tämä ihana polttava tunne katoaa :wtf: onko silloin siis ihan turha jatkaa pumppailua vai miten asian laita on?

Kun treenaan niin etttä lihasta alkaa poltella ja sen jälkeen vähennän painoja mutta jatkan pumppailua niin tämä ihana polttava tunne katoaa :wtf: onko silloin siis ihan turha jatkaa pumppailua vai miten asian laita on?

Miks vähennät painoja? Teet niin monta kun tulee vaikka lihasta polttaa.
On ihan turha vaihtaa pumppailuun keventämällä sarjan sisällä painoja kun päästään tohon poltteeseen.
Siinä poltteen sisällä toistojen ottaminen on just se mitä haetaan.

Miks vähennät painoja? Teet niin monta kun tulee vaikka lihasta polttaa.
On ihan turha vaihtaa pumppailuun keventämällä sarjan sisällä painoja kun päästään tohon poltteeseen.
Siinä poltteen sisällä toistojen ottaminen on just se mitä haetaan.

Mä oon vähentäny sitten ku en enää jaksa, esim. Lantionnostoa 5x12 55 kilolla ja sit ku ei enää mee niin pudottanu vaik 52,5 kiloon ja jatkanu sillä sen verta ettei enää jaksa. Liekö mitää järkeä mutta lihakset saanu väsytettyä vaikkakaan se polttelu ei enää tunnu. Sillä mietinki et onko se edes fiksua.

maddem: suojakehä liittyy nlp-touhuihin, projisoinnit on lähinnä semmosia kuviteltuja elokuvia itestä. ulkoisessa tarkkailet omaa suoritusta ja sisäisessä koet sitä omaa suoritusta.

Mä oon vähentäny sitten ku en enää jaksa, esim. Lantionnostoa 5x12 55 kilolla ja sit ku ei enää mee niin pudottanu vaik 52,5 kiloon ja jatkanu sillä sen verta ettei enää jaksa. Liekö mitää järkeä mutta lihakset saanu väsytettyä vaikkakaan se polttelu ei enää tunnu. Sillä mietinki et onko se edes fiksua.

Teit periaatteessa siis pudotussarjan mikä on ns. erikoistekniikka mikä itsessään on ihan fiksua ja tarkoituksenmukaista. Tosin en kyllä usko, että sun ensimmäinen sarja on tehty loppuun asti jos kerta 2.5kg painon vähennys riittää siihen, että voit tehdä lisää toistoja. Tai sitten sulla on astetta herkempi hanuri.

Kolme liikettä ja etukyykky vastaan takakyykky

Saa muttaa johonkin muuhun ketjuun jos asiasta on ollut jo keskustelua.

Eli maailman yksinkertaisin ohjelma lihaskunnon ylläpitämiseen ja parantamiseen.

Etukyykky, räjähtävä etunojapunnerrus kahvoilla (syvä liikerata rinta maahan) ja leuanveto.
Jokaista liikettä viisi sarjaa ja liikkeet tehdään kiertävässä järjestyksessä niin nopealla temmolla kuin kykenee.

Etukyykky voimanostotyyppisesti lisäämällä painoa joka sarjassa ja toistot vaihtelee esim. 20, 10, 8, 6, 4.
Eunojapunnerruksissa ja leuanvedossa tasaiset sarja, mutta viimesessä kaikki irti mitä lähtee.
Tuo setti pari kertaa viikossa läpi.

Ei siis hifistelyä pikkulihaksille vaan isoja kattavia liikkeitä lihaskunnon parantamiseksi ja airobisen kynnyksen nostamiseksi.

Eli mitä mieltä porukat on tuosta etukyykystä ja ylipäätään setistä?
Oma mielipide on että on etukyykky on yleiskunnon kannalta parempi liike kuin kyykky.
Vaatii keskikropalta enemmän, erityisesti vatsalihaksilta (ehkä myös selän ylemmältä osalta), joten niitä ei tarvitse reenata erikseen.
Kykky tosin tuntuu tehokkaammalta jaloille kun sitä on etupäässä aikasemmin reenannut ja jalat on ehkä vahvemmat keskivartaloon verrattuna.
Epäpalanssia?

Maastaveto tietysti myös tuohon olisi hyvä lisä, mutta nyt mennään tämmösellä setupilla ainakin alkuun.
Ehkä mave ja takakyykky tulee jossin vaiheessa mukaan vuorottelevasti toisena päivänä. (Tai kolmantena jos kroppa kestää)

Tuohan on crosshittiä...

Vaatiihan takakyykkykin keskikropalta kohtuullisesti, selän kulma jyrkempi ja sitä kautta momentti on suurempi. Esim. voimanostotyylinen takakyykky. Se vaan menee enemmän taka-akselille.
Edit. ja mitä on tuo etukyykky "voimanostotyyppisesti..."? Tuo 20, 10 jne on nouseva pyramiidi, ei voimanostoa

Oon pitkään treenannu 4 jakoisella ohjelmalla n. 5 kertaa viikossa ja nytten ajattelin pitää pari viikkoa enemmän voimapainoitteista treeniä. Olen tehnyt ennen n. 12 toiston sarjoja. Mitä pitää ottaa huomioon kun siirtyy voimailemaan? Isot pojat kertoivat semmoista huhua että pitää tehdä lyhyitä sarjoja. Teenkö suurimmaksi osaksi vain raskaita perusliikkeitä? Miten jaan kropan eripäiville?

En nyt tiedä oliko tämä ketju oikea paikka, mutta olen tässä pitkään miettinyt selkeän käsi, takaolkapää ja sivuolkapää priorisaatiojakson kokeilua ja ajattelin udella mielipiteitä liittyen siihen, vaikuttaako toteutus järkevältä, vai kannattaisiko suorittaa jotenkin muuten.

Ma: Kädet
→ Sarjojen pituudet 6-10 toistossa, vuoroviikoin joko ojentaja- tai hauisliikkeet ensin.
Ti: Rinta & Taka- ja sivuolkapäät
→ Rintatreenissä epäsuoraa rasitusta etuolkapäille niin paljon, että fokus taka- ja sivulohkoilla
Ke: Jalat
To: Lepo
Pe: Kädet
→ Pidempiä sarjoja, >10 toistoa, treeni suoritetaan ojentaja-hauis liikepareina, esimerkiksi 1a Hammer-kääntö 3x10 & 1b Ranskalainen scott-tangolla 3x10
La: Selkä & Olkapäät
→ Pystypunnerrusvariaatio & jokin pystysoutuvariaatio etuolkapäiden suuntaan, muuten fokus taka- ja sivulohkoilla
Su: Lepo

Selän ja rinnan kohdalla treeni enemmän ylläpitävää bodaustreeniä toistomäärien liikkuessa >10. Pyrkimyksenä rasittaa rinta ja selkä mahdollisimman nopeasti hyödyntäen myös erikoistekniikoita ja mahd. supersarjoja/liikepareja, jotta virtaa & aikaa riittää olkapäihin keskittymiseen. Priorisaation kestoksi ajattelin n. 4-6 viikkoa kroppaa kuunnellen. Tätä ennen mennyt viimeiset 16 viikkoa soveltaen PHAT-tyylistä 2+3 hybridijakoa ja nyt keventelyä viikon verran ennen ohjelman vaihtoa. Kehonrakennukseen tähtäävää treeniä takana n. 5 vuoden verran, joista viimeiset pari vuotta erittäin tavoitteellisesti.

En nyt tiedä oliko tämä ketju oikea paikka, mutta olen tässä pitkään miettinyt selkeän käsi, takaolkapää ja sivuolkapää priorisaatiojakson kokeilua ja ajattelin udella mielipiteitä liittyen siihen, vaikuttaako toteutus järkevältä, vai kannattaisiko suorittaa jotenkin muuten.

Ma: Kädet
→ Sarjojen pituudet 6-10 toistossa, vuoroviikoin joko ojentaja- tai hauisliikkeet ensin.
Ti: Rinta & Taka- ja sivuolkapäät
→ Rintatreenissä epäsuoraa rasitusta etuolkapäille niin paljon, että fokus taka- ja sivulohkoilla
Ke: Jalat
To: Lepo
Pe: Kädet
→ Pidempiä sarjoja, >10 toistoa, treeni suoritetaan ojentaja-hauis liikepareina, esimerkiksi 1a Hammer-kääntö 3x10 & 1b Ranskalainen scott-tangolla 3x10
La: Selkä & Olkapäät
→ Pystypunnerrusvariaatio & jokin pystysoutuvariaatio etuolkapäiden suuntaan, muuten fokus taka- ja sivulohkoilla
Su: Lepo

Selän ja rinnan kohdalla treeni enemmän ylläpitävää bodaustreeniä toistomäärien liikkuessa >10. Pyrkimyksenä rasittaa rinta ja selkä mahdollisimman nopeasti hyödyntäen myös erikoistekniikoita ja mahd. supersarjoja/liikepareja, jotta virtaa & aikaa riittää olkapäihin keskittymiseen. Priorisaation kestoksi ajattelin n. 4-6 viikkoa kroppaa kuunnellen. Tätä ennen mennyt viimeiset 16 viikkoa soveltaen PHAT-tyylistä 2+3 hybridijakoa ja nyt keventelyä viikon verran ennen ohjelman vaihtoa. Kehonrakennukseen tähtäävää treeniä takana n. 5 vuoden verran, joista viimeiset pari vuotta erittäin tavoitteellisesti.
Hyvin varmasti toimii. 5-jakoisella voi testata myös tällaista:

ma: rinta, olkapäät, ojentajat
ti: selkä, hauis
ke: lepo
to: olkapäät, rinta
pe: kädet
la: jalat
su: lepo

Priorisoitavat lihasryhmät boldattu.

Oon pitkään treenannu 4 jakoisella ohjelmalla n. 5 kertaa viikossa ja nytten ajattelin pitää pari viikkoa enemmän voimapainoitteista treeniä. Olen tehnyt ennen n. 12 toiston sarjoja. Mitä pitää ottaa huomioon kun siirtyy voimailemaan? Isot pojat kertoivat semmoista huhua että pitää tehdä lyhyitä sarjoja. Teenkö suurimmaksi osaksi vain raskaita perusliikkeitä? Miten jaan kropan eripäiville?

Jos olet pitkään tehnyt noita pidempiä sarjoja, niin kyllähän se nyt olisi aika siirtyä hiukan lyhempiin. Ei nyt suoraan mihinkään ykkösiin jne, vaan seuraavalla mallilla voit lähteä liikenteeseen.

Treeni 1:

- Penkki
- Leuanveto vastaote
- Kapeavinopenkki
- Alatalja leveällä otteella
- Vipunostot sivulle taljassa

Päivä 2:

- Kyykky
- Sjmv / Maastaveto pukeilta
- Vatsat lisäpainoilla
- Kyljet taljassa / smith
- Otevoimaa

Päivä 3:

- Kapeapenkki
- Leuanveto myötäote
- Vinopenkki käsipainoilla
- Kulmasoutu tangolla
- Vipunstot sivulle käsipainoilla

Päivä 4:

- Maastaveto
- Etukyykky / Kyykky penkille tms.
- Vatsat kiertäen
- Voimapyörä
- Otevoimaa

Pääliikkeissä jto:n 3*4->6*6 systeemi, thread löytyy voimapuolelta
Lajien apuliikkeissä progressiota esim. malliin 3*5 -> 4*8
Muissa sitten pidempää esim. malliin 2*8 -> 3*10

Hyvin varmasti toimii. 5-jakoisella voi testata myös tällaista:

ma: rinta, olkapäät, ojentajat
ti: selkä, hauis
ke: lepo
to: olkapäät, rinta
pe: kädet
la: jalat
su: lepo

Priorisoitavat lihasryhmät boldattu.

Kiitos Tomi nopeasta vastauksesta! Hyvältä vaihtoehdolta vaikuttaa myös tuo ehdottamasi 5-jakoinen, pitää tässä keventelyn aikana hunteerata kumman tavan valitsen toteutukseen :) Kyseisen 5-jakoisen maanantain ja tiistain hauis-ojentajatreenien kohdalla varmastikin pidemmät sarjat voisivat toimia lyhyitä paremmin johtuen rinta- ja selkätreenin tarjoamasta etukäteisväsytyksestä, mutta näkisitkö perjantain käsitreenin kohdalla lyhkäisemmät 6-10 toiston sarjat vaiko pidemmät, ehkä myös erikoistekniikoilla höystetyt, >10 toiston sarjat parempina lihaskasvun kannalta? Luonnollisesti lyhkäisemmät n. 6 toiston sarjat voivat mennä jo enemmän voimabodailun puolelle, mutta tarjoaisivat toisaalta erilaista ärsykettä, jos aikaisempina päivinä keskitytään pidempiin sarjoihin.

Elikkä ongelmana ollut nykyään pohjetreeneissä se, että pakko lopettaaa sarjat kesken sen vuoksi koska jalkapohjin, jalkateräriin yms alkaa sattumaan niin paljon vaikka pohkeisiin ei niinkään. Nykyään käy näin melkein joka pohjetreenissä, poikkeus treenejäkin tietenkin joskus on. Jos sillä on väliä niin pohkeita treenaan etureisipäivänä. Ärsyttävää kun ei saa oikein kunnon pohjetreeniä tehtyä.

Oon tehny nyt reenejä tyylillä 3 vaihtuvaa pääliikettä 5x5 (esim. kyykky penkki leuat tms.) ja päälle sekalainen setti vatsoja pitkähköinä sarjoina. Olisko kuitenkin ideaa ottaa sillon tällön joku haastavampi vastalihasliike pääliikkeeksi idealla että vatsoillekin saisi myös voimaa eikä vain kestävyyttä? Vai toimiiko ne jotenkin eri logiikalla kuin muut lihakset?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom