Treeni-osion yleiset kysymykset

kkimi: rakennekysymys. reisiojennuksen viimenen 20 astetta rasittaa sitä medialista hyvin, mutta polvia jalkaterän yli on se pääohje. yks keino on tehdä se ojennus ekaks ja vaikka parin sekunnin stopeilla ylhäällä. seuraavaks tai superina sit hack ja polvia eteen.

sorber: huonoa säkää. paljo riippuu toki sun treenien sisällöstä ja kestostakin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Apuja. Oon nyt 3kk sisään sairastanu kolme flunssaa. Siis ihan kunnon räkälentäävetopoistauteja. Yleensä sairastan ehkä kerran vuodessa pienen lenssun.

Johtuuko liiasta treenimäärästä? Aluksi ajattelin että johtuu siitä kun tein päiväkodissa sijaisuuksia ja muksut oli kans jatkuvasti räkätaudissa mutta sitten kaveri ehdotti ylikuntoa.

Treenimäärä on tällä hetkellä 4krt salilla ja 2 aerobista joista toinen HIIT ja toinen matalalla sykkeellä. Lepopäiviä yksi. Aikaisemmin en ole liikkunut yhtään ja nyt treenitaustaa 5kk.

Veikkaisin flunssakautta ja muksuja. Salit on myös tehokkaita eri viruskantojen levitys paikkoja.
Itse olen aika skeptinen ylikunnon suhteen, nykyään sitä tunnutaan syyttävän vähän kaikesta ja ehkä (en yritä loukata) jopa hieman kehuskelemaan.
Vaihteleva keli voi myös vaikuttaa, lähes plussaa + pakkasen kestävät vaatteet = hikoilua -> vähennetään ja kylmetytään.

Veikkaisin flunssakautta ja muksuja. Salit on myös tehokkaita eri viruskantojen levitys paikkoja.
Itse olen aika skeptinen ylikunnon suhteen, nykyään sitä tunnutaan syyttävän vähän kaikesta ja ehkä (en yritä loukata) jopa hieman kehuskelemaan.
Vaihteleva keli voi myös vaikuttaa, lähes plussaa + pakkasen kestävät vaatteet = hikoilua -> vähennetään ja kylmetytään.

Sitä mietin itsekin. Ei tullut itselle edes mieleen ylikunto ja omasta mielestä treenimäärä on ihan normaali, salitreeni kestää n. 50min lämmittelyineen ja ohjelma on 4-jakoinen. Hiit kestää 30min lämmittelyineen ja matasykkeinen 60min. Ja tykkään levätä niin se puoli pitäis olla hallussa :D

Mikä olisi hyväksi todettu ohjelma, jos salilla voi käydä 5 tai jopa 6-kertaa viikossa? Tarkemmin ajatelttuna 4on 1off tyyliin, ja kehonrakennustyyppinen ohjelma olisi hakusessa?

Blood and Gutsia ajattelin, mutta treenikaverin puute johtaa siihen, etten sitä voi tehdä. (Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö voisi käyttää pakkotoistoja, sillä kyllä sieltä joku tuttu naama aina löytyy avustamaan.)

Maastavedosta.

Yläselkä.

Toisesta ketjusta luin termin "kissanselkä" käytettävän yläselän kumaruudesta mavessa. Sanoiko JTO että se "kuuluu asiaan"?

Millä tavalla se kuuluu asiaan, ja ennen kaikkea: onko jotenkin haitallista tehdä yläselkäkin suorassa ryhdissä?

Minulla on rintarangan tulehtuilua ja en tee mitään yläselkä kumarassa, ei tunnu yhtään kivalta, ei tehdessä eikä seuraavina päivinä. Rintaranka vihoittelee paljon vähemmän kun pitää yläselänkin oikein suorana. Ongelmia ei tuosta ole aiheutunut toistaiseksi. Teen aina pienehköillä painoilla. Haluaisin pitää maven ohjelmassa niin että yläselkä saa olla suorana, mutta jos se on helposti vahingollinen tapa niin sitten jää mave pois, mitään kissanselkiä ei mukaan tule. Eli kuinka on?
Jos kissanselkää neuvotaan tekemään vain siksi että se jotenkin optimoisi voimantuoton ja siten saavuttaisi parempia tuloksia, teen paljon mieluummin ikuisesti pienillä painoilla selkä suorana :) muutenkaan ei ole koskaan tarkoitus saada "kovaa" mavetulosta vaan pitää mave sellaisena terveystreeninä jotta keskivartalo pysyisi suhteessa riittävän tiukkana ja heikosta keskivartalosta johtuvat vaivat eivät tulisi kaveriksi ihan pian.

Hei! En oikein tiedä olenko oikeassa ketjussa mutta kysytäämpä kuitenkin. Legendaarista coopperin tulosta pitäisi saada nostettua, nyt pingottu räkäisesti 2400m, tavoite olisi +2600m ja aikaa olisi semmoinen kuukausi. Juoksutaustaa hyvin vähän, vähän penikkatautikin oireilee niin ei mitään maratoonia oikein pysty juoksemaan. Mutta asiaan, eli kuinka monta kertaaa viikkoon kannattaa tehdä juoksuharjoitteita, ja minkälaisia? Intervallia ym. Entäs syönti, kehittyykö juoksukunto paremmin maltillisilla plussakaloreilla vai miinuksella? Kannattaako punttitreenejä jatkaa ollenkaan kun treenaa vai jättääkö tauolle? Nyt tulee käytyä 4 kertaa viikkoon puntilla.

Mistä tietää, että hauis on jumissa tai kaipaa hierontaa? Itellä vaan on ollut pitkään sellainen fiilis..
Ainakin venyy todella paljon, kun pidän olkavarren suorana, käännän rannetta ulkokiertoon ja jos sit taitan rannetta alas, niin tuntuu riipivä venytys...

Hei! En oikein tiedä olenko oikeassa ketjussa mutta kysytäämpä kuitenkin. Legendaarista coopperin tulosta pitäisi saada nostettua, nyt pingottu räkäisesti 2400m, tavoite olisi +2600m ja aikaa olisi semmoinen kuukausi. Juoksutaustaa hyvin vähän, vähän penikkatautikin oireilee niin ei mitään maratoonia oikein pysty juoksemaan. Mutta asiaan, eli kuinka monta kertaaa viikkoon kannattaa tehdä juoksuharjoitteita, ja minkälaisia? Intervallia ym. Entäs syönti, kehittyykö juoksukunto paremmin maltillisilla plussakaloreilla vai miinuksella? Kannattaako punttitreenejä jatkaa ollenkaan kun treenaa vai jättääkö tauolle? Nyt tulee käytyä 4 kertaa viikkoon puntilla.

Tee juoksun lisäks pitkiä sarjoja burpeita, itellä ainakin uppos kun veitsi vanhaan ihmiseen kun juoksua harrastin

limelemon: kun tarkastelet selän anatomiaa se pyöree yläselkä on ihan ok myös terveydellisesti. tikkusuora selkä sopii sekin treeniin, mutta hieman antaa tasoitusta mekaanisesti.

salaatti: cooperissa juostaan kovaa ja pitkään, joten se vaatii sitä nopeustreeniä myös. tähän vois kirjottaa vaikka mitä, mutta nopeemmin ja vähemmällä vaivalla löydät itelles juoksijoiden ohjeita netistä. esim. juoksija-lehden forum tms.

Päätin nyt täältä kysyä, koska en viitsinyt uutta threadia tehdä asialle. Itse treenannut jo jonkin aikaa 3-jakoisella 5-6x viikossa, lähinnä "kehonrakennustreeniä" ja painoakin tullut n. 10kg. Penkistä nousee tällä hetkellä 85-90kg, koska voimatreeni ei ole juurikaan kiinnostunut. Jos haluaisin pitää saman treenimäärän ja nostaa kesällä 100kg penkistä, miten se olisi paras tehdä ja onko se mahdollista?
Treenini on tällä hetkellä yksinkertaistettuna:
Jalat, selkä/hauis, rinta/ojentaja/olkapää, välipäivä on aina keskiviikkona ja joskus Pe tai La.

Kysymys kapean penkin tekniikasta, nostaako porukka samalla tavalla kapeaa penkkiä kuin leveää? Lähinnä tarkoitan lapoja ja kaarta?? Usein tullut tehtyä kapeaa penkkiä lahnana ja vähän pidempää sarjaa, viimeksi sitte otin kohtuu kovan 3 x 5 kaarella ja sehän tuntui oikein hyvältä.

Kysymys kapean penkin tekniikasta, nostaako porukka samalla tavalla kapeaa penkkiä kuin leveää? Lähinnä tarkoitan lapoja ja kaarta?? Usein tullut tehtyä kapeaa penkkiä lahnana ja vähän pidempää sarjaa, viimeksi sitte otin kohtuu kovan 3 x 5 kaarella ja sehän tuntui oikein hyvältä.

itse teen ainakin samalla kaarella ja lavat penkissä että saan olkapäät pois pelistä kun ne vihoittelee jokaisesta toistosta jossa ovat mukana

Totta kai lapojen täytyy olla takana. Sillon kaartakin tulee jo vähän ihan itsestään. Mä pyrin ottamaan mahdollisimman samanlaisen asennon kapeassa kuin leveässäkin.

Maastavedosta.

Yläselkä.

Toisesta ketjusta luin termin "kissanselkä" käytettävän yläselän kumaruudesta mavessa. Sanoiko JTO että se "kuuluu asiaan"?

Millä tavalla se kuuluu asiaan, ja ennen kaikkea: onko jotenkin haitallista tehdä yläselkäkin suorassa ryhdissä?

Minulla on rintarangan tulehtuilua ja en tee mitään yläselkä kumarassa, ei tunnu yhtään kivalta, ei tehdessä eikä seuraavina päivinä. Rintaranka vihoittelee paljon vähemmän kun pitää yläselänkin oikein suorana. Ongelmia ei tuosta ole aiheutunut toistaiseksi. Teen aina pienehköillä painoilla. Haluaisin pitää maven ohjelmassa niin että yläselkä saa olla suorana, mutta jos se on helposti vahingollinen tapa niin sitten jää mave pois, mitään kissanselkiä ei mukaan tule. Eli kuinka on?
Jos kissanselkää neuvotaan tekemään vain siksi että se jotenkin optimoisi voimantuoton ja siten saavuttaisi parempia tuloksia, teen paljon mieluummin ikuisesti pienillä painoilla selkä suorana :) muutenkaan ei ole koskaan tarkoitus saada "kovaa" mavetulosta vaan pitää mave sellaisena terveystreeninä jotta keskivartalo pysyisi suhteessa riittävän tiukkana ja heikosta keskivartalosta johtuvat vaivat eivät tulisi kaveriksi ihan pian.

Mulle asia on selitetty näin: Yläselän pyöristyminen/ hartioiden "putoaminen" eteen ei ole vahingollista, mutta koko selän pyöristyminen on. Jos tekee vaan treeniä, eikä tarkoitus ole nostaa ennätysrautoja tyyliin kisasuorituksena, kannattaa pitää koko selkä suorana ja hartiat takana, koska silloin hartioiden tahaton putoaminen eteen on yleensä ensimmäinen varoitusmerkki siitä että kohta voipi keskikroppa pettää ts. painoa on liikaa. Tosin en kyllä itse ihan ymmärrä miksei keski-alaselkä voisi pyöristyä ennen yläselkää (osaako joku kertoa??), mutta em. taktiikalla oon yrittäny ite mennä.

Tervehdys!
Kaipaisin apua; Hyviä selkä liikkeitä aloittelijalle! Ongelma on se että minulla on ollut pitkään alaselän kanssa ongelmia nimenomaan välilevyjen.
en ole viiteen vuoteen tehnyt vatsa/selkälihaksia milläänlailla! tai oikeastaan en ole treenannut itseäni muutenkuin joukkuelajeissa.
lääkärissä viime viikolla sanottiin että nyt olisi "viimeinen" mahdollisuus treenat selkää tukevia lihaksia! Elikkäs kaipailisin hyviä selkä liikkeitä jotai aloittelijan olisi helppo oppia tekemään rikkomatta selkää lopullisesti?

-Kiitos jo etukäteen

Henkinen valmistautuminen maksimeihin

Koitin hakutoiminnolla etsiä postauksia aiheesta, mutta huonolla menestyksellä. Linkatkaa sopivaan ketjuun, jos sellainen löytyy.

Kysymys siis henkisestä valmistautumisesta maksimeiden/isoihin painoihin. Alottelijana mulla ei ole tähän mitään hyvää mallia tai tapaa. Olen kokeillut mielikuvaharjoittelua ja ns. power posen vaikutusta. Olen lukenut, että joillekin toimii ns. aggren saaminen päälle.

Kysymys siis kuuluu:
mikä on sinulle toimiva mielentila maksimeiden tekemiseen?
millä keinoin saat sen mielentilan?

Oliskos heittää vähän apuja tällaiseen tilanteeseen.

Oon tehnyt pitkään sellaista "ylläpitävää fiilispunttailua" elämäntilanteen johdosta (taustaa n. 3 vuotta sitä ennen tavoitteellisempaa tekemistä) ja nyt voisin taas aloittaa kehittävän treenin. Tavoitteena olisi kasvattaa (ja vahvistaakin) jalkoja ja takapuolta eli alkaa kunnolla kyykkäämään. Alaosasto laahaa hieman perässä ja voimatasot on aika surkeat. (Tällä hetkellä menee suht vaivattomasti 3 x 8 60 kg:lla alle ysikympin kulman. Nainen 169cm/57,5 kg).

Käyn 3 x vkossa salilla ja ajattelin alustavasti tehdä 2 jalkapäivää ja 1 ylävartalo/keskivartalo -päivän. Jto:n oppeja oon lukenut nyt tuolta 3x4-6x6-miten-kaytannossa -ketjusta ja ajattelin kysästä, että voisiko olla järkevää alkaa tekemään 3x6 -> 6x10 -tyyppisesti kyykyn osalta? Mitäs muuta jaloille? Tuntumatreeniä ojennus, koukistusta, SJMV, pakaraliikkeitä jne vaan päälle? Vai oliskos fiksumpaa tehdä esim. toinen päivä pitkää sarjaa ja toinen lyhyttä ja kuitenkin progressiivisesti?

maddem: keinoja suorituskyvyn parantamiseen on hyvin paljon ja mielikuvaharjoittelu eri muodoissaan, erilaiset projisoinnit, itsesuggestiot, suojakehämetodit jne on hyvinkin toimivia. noita vaan pitää tehdä pitkän aikaa, että saadaan niistä toimivia. harjoittelua siis samoin kuin punttitreenikin.

tiuskis: riippuu hieman mitä kohtaa ois tarkoitus vahvistaa. kyykkyäkin voidaan tehdä monilla tavoin eri kohdille kinttuja noin bodausmielessä siis. tollanen määräprogressio on varsin hyvä. liikemäärät sitten riippuu siitä, mikä on se varsinainen tarve. mulla on vastaavilla tavoitteilla asiakkaita, joiden koipien liikemäärät vaihtelee 2-10 välillä.

tiuskis: riippuu hieman mitä kohtaa ois tarkoitus vahvistaa. kyykkyäkin voidaan tehdä monilla tavoin eri kohdille kinttuja noin bodausmielessä siis. tollanen määräprogressio on varsin hyvä. liikemäärät sitten riippuu siitä, mikä on se varsinainen tarve. mulla on vastaavilla tavoitteilla asiakkaita, joiden koipien liikemäärät vaihtelee 2-10 välillä.
Aivan. Lähtökohtaisesti suurin ongelma on ollut etureisidominanssissa ja siinä, ettei takareidet hermotu ja pakara aktivoidu. Niihin olen nyt kiinnittänyt kovasti huomiota ja tehnyt aktivointiharjoituksia erikseen, opetellut supistamaan takareittä huolellisesti esim. koukistus istuen liikkeessä. Tilanne alkaa olla parempi, muttei hyvä. Eli takareidet ja pakara kaipaa kokoa ja muotoa. Mietin että pitäisikö kyykyn (takakyykky suht leveällä ja syvään) kanssa tehdä takareittä painottaen toinen treeni ja toinen pakaraa, vaihdella liikkeitä vai vetää sama setti kahteen kertaan per viikko?

Olen jonkin aikaa noudattanut treeniohjelmaa, jossa teen sarjoja 3 ja jokaisen sarjan jälkeen nostan liikkeestä riippuen painoa >2.5kg. Toistoja en juurikaan laske, mutta vasta viimeisellä sarjalla teen niin paljon kun koneesta vielä lähtee. 2-jakoinen ohjelma siis kyseessä. Tarkoituksena lihasmassan kasvatus. Onko tämä mistään kotoisin, vai olisiko järkevämpää tehdä 10-15 toistoa samalla painolla 3 sarjaa?

Ma, pe: kädet, rinnat, olkapäät
Ke, su: jalat, selät

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom