Treeni-osion yleiset kysymykset

miten porukka seurailee sarjataukoja?
Olen aina naiivisti kuvitellut suunnilleen osaavani arvioida tavoitteiden mukaiset tauot sarjojen väliin. Pilvilinnani romahti kun tein ääniraidan, jossa äänimerkki kertoo aina milloin aloittaa seuraava sarja, ja jossa jää aina noin 30 sek sarjatauko (riippuen toki miten nopeita sarjat ovat). Viime päivinä äänitteellä kokeilleena olen todennut että mikä tahansa liike on helvettiä verrattuna entiseen. Rasituksen lisääntyessä se 30 sek tuntuu kymmeneltä sekunnilta. Teen nyt ainakin kotireenejä tolla äänitteellä mut kattoo nyt jos väsäis ihan nappikuulokkeisiin salille otettavan version myös. Tähänastinen ääniraita on käytössä vain silloin kun on tarkotus läpsytellä semi-reippaasti maltillisilla painoilla, en ottaisi isojen painojen kanssa tämmöistä ollenkaan enkä tietenkään pyrkisi 30 sek taukoihin.
En oo huomannut ihmisten seuraavan kamalan tarkasti taukoja. Onko niillä teidän mielestä tarkkaa väliä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oo huomannut ihmisten seuraavan kamalan tarkasti taukoja. Onko niillä teidän mielestä tarkkaa väliä?
No ei ole, koska tutkimuksien mukaan silläkin on lihaskasvun kannalta marginaaliset erot teetkö ylipäätään lisää sarjoja.. Mutta toki mitä lyhyemmät sarjatauot sitä vähemmän ehtii palautua, eli riippuu mitä haluaa, jos haluaa toisen sarjan olevan melkein yhtä hyvä kuin edellinen täytyy väkisinkin odottaa useampi minuutti..

Keittiökellolla. Sarjatauot yleensä 2 min, mutta mitä vaan aina 15s - 5 min. Jopa lähemmäs 10 min penkki tai mave.
Seuraan sarjataukoja ja joskus myös jonkun liikkeen kaikkien sarjojen suorituksen yhteisaikaa. Tai yksittäisen sarjan suoritusaikaa. Viimeksimainittua yleensä videolta. Video käy myös yksittäisen suorituksen, esim mave nopeuden seuraamiseen. Kyllä suoritusajoilla on tauoilla on merkitystä. Mielummin pidennän sarjataukoja kuin tiputan vaikka toistoja tai vähennän painoa, jos meinaa tehdä tiukkaa.
Jossain kyykyssä vaikka pidän hyvänä kehityksenä
Suoritusajan selvää nopeutumista, koska ylhäällä hengittelemällä saa huomattavasti enemmän toistoja.

En tietenkään näitä kaikkia koko ajan vaan ns. Tarpeen mukaan.

Just mietin kun mulla menee 15-25 min yhteen liikkeeseen jos teen 5x5 (aika sisältää lämppäsarjat), että meneekö muilla yhtä pitkään, vai onnistunko hiimailemaan jotain ylimääräistä välissä ... Miten on?

Just mietin kun mulla menee 15-25 min yhteen liikkeeseen jos teen 5x5 (aika sisältää lämppäsarjat), että meneekö muilla yhtä pitkään, vai onnistunko hiimailemaan jotain ylimääräistä välissä ... Miten on?

Samanlaisia aikoja menee mullakin. Teen Wendlerin 531 ja lämppärit + työsarjat + FSL eli yhteensä 7 sarjaa kestää juurikin tuon 15-25min. Yleensä alle 20.

Riippuu liikkeestä. Mavessa ja kyykyssä menee itsellä aikaa vähän liikaakin, koska lämppäsarjoja on jotain 5-6 ja työsarjoissa tällä hetkellä noin 3 min palautukset. Jotain haukkareita jos tekee treenin lopussa niin 5 sarjaa menisi alle 10 minuuttiin. Olen kyllä miettinyt että huolelliset lämmittelyt ja lähestymiset ei ole hukkaan heitettyä aikaa.

Saman verran menee mullakin suunnilleen. Viiteen kovaan kyykky- tai vetosarjaan voi saada menemään enemmänkin aikaa.

Olen ajatellut nyt kun ketoosi dietin aloitan siirtyä treenaamaan voimahakuisesti työntävät/vetävät jaolla 4kertaa viikossa.
Esim. Kyykky, penkki, pystypunnerrus ja sumoveto, leuat, kulmasoutu.
Miten mun kannattaisi tehdä kun kyykätään ja penkataan 2xviikko? Entäs toi veto ? Kannattaako vetää 2kertaa viikossa vai meneekö tukkoon? Vai vedänkö kenties pinnoilta toisen treenin? Voimatasot on penkki 105kg kyykky 5*100 ja sumoveto 1*130.

Olen ajatellut nyt kun ketoosi dietin aloitan siirtyä treenaamaan voimahakuisesti työntävät/vetävät jaolla 4kertaa viikossa.
Esim. Kyykky, penkki, pystypunnerrus ja sumoveto, leuat, kulmasoutu.
Miten mun kannattaisi tehdä kun kyykätään ja penkataan 2xviikko? Entäs toi veto ? Kannattaako vetää 2kertaa viikossa vai meneekö tukkoon? Vai vedänkö kenties pinnoilta toisen treenin? Voimatasot on penkki 105kg kyykky 5*100 ja sumoveto 1*130.

Yläkroppa/alakroppa ois hieman fiksumpi tohon touhuun.

1: Penkki+yläkroppa
2: Kyykky+vedon apu
3: Penkkivariaatio+yläkroppa
4: Veto+kyykyn apu

Alakroppapäiviin myös keskikropan treeniä sekä jotain muuta, mitä nyt sitten haluaa. Itsellä on bodausjaksoilla siellä jotain hack kyykkyä ja reisikoukistusta sun muuta, voimajaksoilla sitten otevoimaa.

Yläkroppa/alakroppa ois hieman fiksumpi tohon touhuun.

1: Penkki+yläkroppa
2: Kyykky+vedon apu
3: Penkkivariaatio+yläkroppa
4: Veto+kyykyn apu

Alakroppapäiviin myös keskikropan treeniä sekä jotain muuta, mitä nyt sitten haluaa. Itsellä on bodausjaksoilla siellä jotain hack kyykkyä ja reisikoukistusta sun muuta, voimajaksoilla sitten otevoimaa.
Olisko 2on1off2on2off hyvä vai 1on1off?
3viikkoo kovaa ja kevennys?
Onko ihan utopistista ajatella saada kehitystä voimatasoihin ketoosissa kun voimatasot ovat kumminkin melko heikot?

Olisko 2on1off2on2off hyvä vai 1on1off?
3viikkoo kovaa ja kevennys?
Onko ihan utopistista ajatella saada kehitystä voimatasoihin ketoosissa kun voimatasot ovat kumminkin melko heikot?
Ite menen suurinpiirtein 2on1off2on2off kaavalla, riippuu vähän menoistakin. 3 kovaa ja 1 keveempi on hyvä joo.
Penkki voi olla hankala parantaa jos on miinuksilla, kyykky voi hyvin kehittyäkkin sitä mukaa kun kehonpaino laskee.

kyllähän ketoosi teholajien treenaajille aika onneton ruokavalio on. painoa lähtee kyllä mutta hyötysuhde voi olla hieman heikko.

turrikan kannattas keskittyy noilla voimatasoilla mahdollisimman paljon määrälliseen treeniin ja pidempään sarjaan vielä. veto kerran viikossa. tota jakoa itekin suosittelen voimapuolelle varsinkin.

kyllähän ketoosi teholajien treenaajille aika onneton ruokavalio on. painoa lähtee kyllä mutta hyötysuhde voi olla hieman heikko.

turrikan kannattas keskittyy noilla voimatasoilla mahdollisimman paljon määrälliseen treeniin ja pidempään sarjaan vielä. veto kerran viikossa. tota jakoa itekin suosittelen voimapuolelle varsinkin.

Onko paremmat mahdollisuudet onnistua sarjapainojen nostossa samaan aikaan kun rasvojapolttelee jos syödään hiilaria suht normaalisti mutta ollaan kumminkin sen 500-800kcal pakkasen puolella? Tavoite olis pudottaa paino 91kilosta 80kiloon.

Turrikan kyssäristä tuli mieleen, että olisko kokeneemmilla sanottavaa mun tämän hetkiseen jakoon.

Aloin tekemään tällä jaolla, koska kyykky ja mave junnasi samoissa painoissa pitkän aikaan, kun treenasin molempia vain kerran viikkoon.
Nyt treenaan pääasiassa 3on1off tai 2on1off1on1off, hiukan vaihdellen.
Voimatasot mallia kynäniska, eli penkki 100kg, kyykky 115-125kg, mave 160kg. Omapaino 79kg.

Treenit:

1.
Penkki 5/3/1
Pystypunnerrus 5x10
Sivuolat 3x
Ojentajat 3x

2.
Kyykky/Mave 5/3/1
Mave/Kyykky 5x10
Pohkeet (epäsäännöllisesti..)

3.
Selkä, takaolat ja hauikset
Selkätreenissä mulla ei oo ollut mitään tarkkaa ohjelmaa, mutta koostuu yleensä kulmasoutu/variaatio, alatalja, ylätalja + joku eristävä.

Kohta kaksi kierrosta 5/3/1 takana, eli seitsemän viikkoa tehty ja progressiossa pysytty mukana kaikissa liikkeissä. Penkki ehkä tiukin.
Onko menty täysin metsään tässä bigbutboring mukaelmassa?

Onko paremmat mahdollisuudet onnistua sarjapainojen nostossa samaan aikaan kun rasvojapolttelee jos syödään hiilaria suht normaalisti mutta ollaan kumminkin sen 500-800kcal pakkasen puolella? Tavoite olis pudottaa paino 91kilosta 80kiloon.

itsellä tämä onnistui kyllä mutta hitaampaa oli nousu. pudotin samasta määrästä itse kans kasikymppiin. mielestäni onnistuin koska rasvaprossa laski ja voimat nousi silti.

Jalkatreenin järjestyksestä

Missäs järjestyksessä jalat kannattaa treenata jos ohjelmassa on esim ojennus, koukistus ja takakyykky.

Itsellä tuntuu siltä, että jo pari kovaa sarjaa jaloille vie kaikki mehut miehestä. Pidän kyykkyä kuitenkin tärkeimpänä liikkeenä, mutta failureen vedetyn sarjan jälkeen jo pelkkä seisominen tuottaa tuskaa. Jos taas treenaa muut jalkaliikkeet ensin niin saa vetää melko kevyesti, että kyykkyyn jäisi vielä paukkuja.

Milläs intensiteetillä pakkislaiset siis vetää? Jos vaikkapa kyykkysarjoja on 4 niin pitäisikö ensimmäisten tuntua kevyiltä? Muissa liikkeissä loppuun asti vetäminen tuntuu melko luonnolliselta, mutta jalkojen kanssa sitä jää vaan lattialle tärisemaan ja uutta sarjaa varten saa palautella vaikka kuinka kauan.

jos treenaat kehonrakennusmielessä niin ei kannata jättää sarjoja kesken
ite tulee vedettyä etujaloille yleensä jotain tyyliin
ojennus
kyykky
hack-kyykky ja prässi superina
joku pieni homosteluliike
kaikkia se 3-4 sarjaa tappiin asti

turrikka: kyllä se miinus on se ratkaisevin ku läskejä poltellaan. hiilareita kannattaa ainakin napsia enempi treenipäivän aamulla tai edellisenä iltana. voit laskee hiilareiden suhdetta kyllä, mutta älä kokonaan jätä pois. jos nyt menee esim. hh50, p30, r20, laita se hh20, p40, r40 -tasolle ja toi edellämainittu treenipäiväily huomioon.

ntr: enempi vaihtelua toistoihin ja pidempiä sarjoja myös, jos haluut kynäniskailusta pois. 1-3 toiston sarjat on sulle vaan ärsykevaihtelua ja harvaa testailua, ei treenisisältö.

luuska: mihin käyttöön treenaat? bodari voi hyvin tehdä tossakin järjestyksessä. sulla on vaan onneton sarjakestävyys, joten enempi sarjoja, mutta jätä niihin varaa pari toistoa. ihan taatusti kasvaa se patti, vaikka jätät.

Unohdin täysin kirjoittaa treeneihin, että joka toinen kerta teen pystärin 5/3/1 ja siihen penkki 5x10. Samalla tavoin kuin kyykyn ja maven kanssa.

Mutta eipä se ihan hirveesti tuo vaihtelua sekään. Syksyn tein kolme jakoisella kolmen viikon sykleissä muutellen toistoaluetta 4-6, 6-10, 10-15, mutta ei sillä kasvanut voimatasot juurikaan. Lihasta kyllä tarttui jonkin verran.

Eikö jto mielestäsi toi wendlerin 5/3/1 oo ylipäätään toimiva ohjelma?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom