Treeni-osion yleiset kysymykset

Mitäs porukka käyttää penkissä tuomaan pitoja jos on liukas penkki? Ei tuntunut kivalta ku tein vähän ykkösiä ja kahdessa raskaammassa painossa rupesin liukumaan penkkiä ylöspäin. Aikanaan mulla oli paita missä oli printit selässä joista tuli tosi mukava pito mutta se meni niin hirveeseen kuntoon että heittänyt aikaa roskiin. Jotain kuminauhoja salilta voi löytyä, suositteko niitä?
Itse käytän liukuesteverkkoa, mitä täällä jo suositeltiinkin. Pieni pala (40-50x40-50cm) riittää mainiosti ja kulkee helposti mukana.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

View: https://www.youtube.com/watch?v=nuHJYKUapZw&ab_channel=DmitryKlokov

90 asteen selän ojennus tällä hetkellä coreliikkeiden joukossa. Tuli vaan mieleen, että mitä järkeä on ''hyper-extensiossa''? Ikivanha liike, mut ite pyrin tekeen tossa vaan selkä vaakasuoraks asti, ja ehkä jopa ppt:tä vähän yläasennossa pidon kera. Teen siis täysin samoin miten Klokov tuossa videolla miinus yliojennus. En pysty mieltään yliojennusta minään loogisena coren funktiona, toisin ku selän suorana pitäminen tossa, ja se ppt korostus. Tanko tolleen niskassa painaa muuten ihan vitusti, ja raiskaa putket aika mukavasti.
 
Mitäs porukka käyttää penkissä tuomaan pitoja jos on liukas penkki? Ei tuntunut kivalta ku tein vähän ykkösiä ja kahdessa raskaammassa painossa rupesin liukumaan penkkiä ylöspäin. Aikanaan mulla oli paita missä oli printit selässä joista tuli tosi mukava pito mutta se meni niin hirveeseen kuntoon että heittänyt aikaa roskiin. Jotain kuminauhoja salilta voi löytyä, suositteko niitä?
Sain uuden vinkin. Silikoninen leivonta alusta on kuulema todella hyvä. Todella ohutta mutta erittäin pitävää.
 

View: https://www.youtube.com/watch?v=nuHJYKUapZw&ab_channel=DmitryKlokov

90 asteen selän ojennus tällä hetkellä coreliikkeiden joukossa. Tuli vaan mieleen, että mitä järkeä on ''hyper-extensiossa''? Ikivanha liike, mut ite pyrin tekeen tossa vaan selkä vaakasuoraks asti, ja ehkä jopa ppt:tä vähän yläasennossa pidon kera. Teen siis täysin samoin miten Klokov tuossa videolla miinus yliojennus. En pysty mieltään yliojennusta minään loogisena coren funktiona, toisin ku selän suorana pitäminen tossa, ja se ppt korostus. Tanko tolleen niskassa painaa muuten ihan vitusti, ja raiskaa putket aika mukavasti.

Melkeinpä joka paikassa kehoitetaan välttämään yliojennusta. En näe itsekään sille pointtia. Staattinen pito taas on sellainen jota suositellaan. Ja on ihan eri asia pitää painoa niskassa kuin rinnalla. Kiloja saa varmasti triplasti enemmän jos pitää rinnalla. Aliarvostettu liike. Pidän aika tärkeänä selän terveydelle. Selän ojennuksessa ranka saa liikettä eri lailla koska selkä pyöristyy. Mavessa rangan pituus ei muutu.
 
Siinä on vaan vissi ero että loppuuko voimat kesken vai hajoaako jotain, silloin kyykyn dumppaaminenkin voi olla melko hallitsematonta ja juuri tilasta riippuen pitää tietää että onko riski että takana on joku jne. Tummennetut kuulostaa niiltä kuuluisilta viimeisiltä sanoilta mutta ei kai siinä jos tykkää elää reunalla. Alleviivatussa on järkeä jos treenaa aina yksin, toisena pinnat/liinat ja sitten vasta dumppaus.

Kuulostaa saarnaamiselta mutta en ainakaan itse tee salilla mitään liikettä jossa on riski katastrofiin ilman varmistajia tai turvavälineitä.
Update: Tänään selvis mitä tossa tapahtuu, jos failaa! Onneks olin vika salilla, koska oli meinaan ihan 8/10 nolo tilanne :LOL:. Pelkkä inhimillinen arviointivirhe olis ihan hyväksyttävä juttu, mut arvioin sellasen 66% epäonnistumisen mahiksen, ja lähin silti tekeen, ku ollu hyvä putki päällä nyt yms. selitykset. Oon kikkaillu vaikka mitä elämässäni, mut en failaa käytännössä ikinä mitään, koska kunnioitan rajoja sen verran kuitenki ja omaan B-suunnitelman. Eli nolotti sen takia lähinnä. Aiemmin vedin tuon kyykyn jälkeen, mut tänään maven. Virheliike. Nous 10cm ylös, loppu pito siihen, ja olin hetken jumissa pohjassa. Sivulle kippasin. Sen verran täytyy sanoo, et tossa kyl vois kyllä satuttaa ittensä jos panikoi. No tietääpähän jatkossa ettei siihen kuole, eikä tarvii olla noin vammanen. Mikä tärkeintä, tuli videolle. Saa nähä kehtaanko julkasta tota. Videolla on aika sarjakuvamaisia piirteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Saisikohan täältä treenivinkkiä reilulle nelikymppiselle työssäkäyvälle tuuhkavuosia viettävälle?

Salille ehdin kolme kertaa (hyvällä lykyllä joskus neljä) kertaa viikossa. Treenin kesto kerrallaan 60-75 min. lämppineen. Joulukuun 2021 alusta olen salitaukoa pitänyt ja nyt AVI:n päätöksen myötä tauko jatkuu ainakin tammikuun puoliväliin. Tauolla olen tehnyt vain aerobista 3-4 krt./vko. Pituutta on 186 senttiä ja painoa 82 kiloa, eli aika lailla luuta ja nahkaa tässä ollaan. Vähät lihat ovat jaloissa. Olen tottunut kaksijakoisella treenaamaan ja isoja liikkeitä pääasiassa. Lähinnä jotakin vaihtelua haen, jos saisi vaikka lihasta hieman kerrytettyä. Valmentajaan ei tässä tilanteessa ole varaa, mutta jotain uutta treeniin kaipaisi. Jos on hyvää ideaa treenijaosta, liikevalikoimasta ym. muuttujista antaa niin kiitollisena otan vastaan.
 
Haluat vaihtelua, mutta et kerro mitä oot tehny. No... hanki voimaa 5-15 toiston alueella ja unohda hissuttelu. Isoja liikkeitä, paljon terveellistä ruokaa.

Jaoksi vaikka tää ja viikossa se 3 treeniä ja 4. siirtyy aina seuraavalle viikolle:
1. Penkki, vastaleuat, vinopenkki, leveä soutu, ojentajatalja
2. Kyykky, prässi, reisikoukistus, sit up, rannekääntö
3. Kapea penkki, myötäleuat, dippi, hauiskääntö, viparit
4. Etukyykky, mave, sit up kiertäen, takahartiat, pohjenousu
 
Haluat vaihtelua, mutta et kerro mitä oot tehny. No... hanki voimaa 5-15 toiston alueella ja unohda hissuttelu. Isoja liikkeitä, paljon terveellistä ruokaa.

Jaoksi vaikka tää ja viikossa se 3 treeniä ja 4. siirtyy aina seuraavalle viikolle:
1. Penkki, vastaleuat, vinopenkki, leveä soutu, ojentajatalja
2. Kyykky, prässi, reisikoukistus, sit up, rannekääntö
3. Kapea penkki, myötäleuat, dippi, hauiskääntö, viparit
4. Etukyykky, mave, sit up kiertäen, takahartiat, pohjenousu

Kiitos!

Kaksijakoisella siis olen treenannut kuten sanoin. Ja itse asiassa aika lailla nuo liikkeet täsmälleen, jotka kirjoitit ylle.

Ehkä tuo himmailu on omalla kohdalla se jarru, eli olen 2-4 toistoa jättänyt yleensä varoja sarjoihin ja ennen kevyttä viikkoa 0-1 toistoa. Kolme kovaa ja kevennysviikko rytmillä olen vetänyt.
 
No ei se kehityksen jarru juurikaan tuppaa olemaan, jos varaa jätät. Mulla 100% valmennettavista tekee niin.
 
Ok. Itellä se progressio aina tyssää aika nopeeta. Toki, kun elopaino pysyy samoissa niin ei ne voimat tartu.

Ravintopuolta pitää varmaan terveemmäksi vielä vetää. Sellanen mulla on ruokapuolessa, että arkisin lounas on laitosruokailu, kun sen puol ilmaseksi saan. Määrää saa toki silloinkin riittävästi, mutta aina se laatu ei ole optimi. Kotioloissa on terveellistä ravintoa kyllä.
 
Elopainon ei tarvi nousta, että kehitystä tulis. Vika on sit siinä ohjelmoinnissa. Suurin osa mulla on painoluokkaurheilijoita, joten suurin osa haluaa pysyä tietyn painoisena, mutta voimaa lujasti lisää. Ravinto pitäs toki olla hyvää, muttei se noin vain kriisiä aiheuta.
 
Valmennatko paljon myös kuntoilijoita? Ja kuinka usein heissä tulee vastaan tapauksia, että kehitystä ei ala tulemaan?

Kisaurheiluun varmaan erityisesti kovia fyysisiä ominaisuuksia vaativiin lajeihin valikoituu niihin sopivia tyyppejä.
 
Jos kuntoilija on semmonen, kuka ei kisaa, mutta haluaa kuntonsa kovasti kehittyvän, tottakai. Mä en valikoi kisaajistakaan semmosia pelkästään, ketkä valmiiksi keikkuu jo mitalit kaulassa. Kaikki on mulla samalla viivalla. On siellä seassa semmosiakin, ketkä olis parempia jossakin muussa lajissa, mutta määrätietosella työllä on homma edennyt varsin mukavasti myös voiman saralla.

Kehittymättömiä ei kyllä juurikaan ole, vaikka tietenkin se kehitysvauhti on jokasella omansa ja monesti siihen se muu elämäkin voi vaikuttaa. Joskus kyllä on ollut tapauksia, että joku liike ei jostain syystä meinaa millään edetä ja syyt tietenkin mun pähkäilyjen lisäksi on moninaisiakin.
 
Varmasti juuri noin! Mulla on erityisesti yläkropan työntävät liikkeet todella heikkoja. Jalkoihin saa jerkkua jonkun verran, mutta penkistä hyvänä päivänä kolminumeroinen on ollut 15 vuotta maksimi. Kädet ovat kyllä pitkät kuin gorillalla.

Mutta ehkäpä jatkan tuolla kaksijakoisella etenemistä ja koitan vaikka toistoaluetta vaihdella radikaalimmin noin kuukauden välein. Pääsääntöisesti olen edennyt kuukauden pitkillä toistomäärillä, seuraava kuukausi keskipitkää, ja kolmas lyhyempää. Viikoittain tuskin kannattaa toistomäärissä pomppia laidasta toiseen.
 
No jos ei meinaa edetä, laitapas mailia ja katotaan treenihommat kuntoon. Mulla on kovinki pitkäkätisiä ollu mukana myös ja toki penkissä on omat haasteensa sillon. On sieltä silti kuitenki ihan komeita lukemia otettu. Näillä hepuilla sit veto vastavuorosesti on siellä 250kg paremmalla puolella.
 
No mulla nyt on suhteellisen maltilliset ne tavoitteet. Ei tarvitse noin kovista vedoista haaveilla. Eikä tosiaan tässä elämäntilanteessa ole varaa valmennuksesta alkaa maksamaan kuten tuossa aiemmin sanoin. Jos olisi niin en täältä neuvoja hakisi vaan olisin toki yhteydessä.
 
Back
Ylös Bottom