Treeni-osion yleiset kysymykset

mitä mieltä porukka että sali treenin lisäksi käy viereisessä puistossa tekee kehonpaino liikkeitä päivittäin? itellä liikkeinä leuat dippi ja yhden jalan box kyykky. eilen aloitin tein yhden toiston jokaista. progressio siten että jokapäivä yksi lisää kaikkiin liikkeisiin. 2kk kestää ohjelma että viiminen viikko sitten jo tosi suurella määrällä. inspiraation sain tähän ohjelmaan chad waterburyn PLP treeniohjelmasta missä liikkeet askelkyykky leuat ja punnerrukset. 2kk jälkeen sama homma mutta vaikeammilla liikkeillä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli kysymus kuuluu: "Mitä mieltä porukka on, jos tekee olemassaolevan treenin lisäksi lisää treeniä?" No sitä mieltä, kuten kaikessa, että tee jos kovasti innostaa. Vielä parempi, jos kehitystäkin tulee. Ei se kroppa tiedä teetkö omalla painolla vai ulkoisella vastuksella, jos vastus on sama.

mitä mieltä porukka että sali treenin lisäksi käy viereisessä puistossa tekee kehonpaino liikkeitä päivittäin? itellä liikkeinä leuat dippi ja yhden jalan box kyykky. eilen aloitin tein yhden toiston jokaista. progressio siten että jokapäivä yksi lisää kaikkiin liikkeisiin. 2kk kestää ohjelma että viiminen viikko sitten jo tosi suurella määrällä. inspiraation sain tähän ohjelmaan chad waterburyn PLP treeniohjelmasta missä liikkeet askelkyykky leuat ja punnerrukset. 2kk jälkeen sama homma mutta vaikeammilla liikkeillä.

Leuat ja dipit kahteensa rasittavat melkein koko kroppaa(hauis, ojentaja, selkä, rinta) ja 1-jalan kyykky on aikalailla "taitoliike" helpottuu kummasti kun saa parit ekat puhtaat sujumaan.

Jos päälle ottas pääliikkeitä:

Viikko menis jotenki:
ma) Leuat/Dipit/Lankku/1-kyykky + Kyykky
ti) Leuat/Dipit/Lankku/1-kyykky
ke) Leuat/Dipit/Lankku/1-kyykky + Penkki
to) Leuat/Dipit/Lankku/1-kyykky
pe) Leuat/Dipit/Lankku/1-kyykky + Mave
la) Leuat/Dipit/Lankku/1-kyykky + Pystäri
su) Leuat/Dipit/Lankku/1-kyykky

Tollain nuo punttiliikkeet vähiten haittais.
Tee vaikka alkuun tyyliin: lämppärit, nousut lyhyillä sarjoilla yli 90-95% ja sitten 1 sarja 70-90% kuormalla sinne 0-1 varastoon-
Paljoa ton enempää en revittelis kun leuat ja dipit tulee olemaan aika raskaita/ovat "ihan oikeita pääliikkeitä".

tuollainen 4-jakoinen mulla perus ohjelmana on plus apuliikkeet. mites lankku voiskohan korvata voimapyörällä? ilmoittelen tänne sitten että minkälaista tulosta saan aikaan tolla. oon tota PLPtä tehnyt joskus ennen inttiä ja sain hyvää tulosta. tavoitteena 1jalan kyykyssä päästä ihan vain omaksi iloksi pistoolikyykky vuoden loppuun mennessä. aattelin ton puiston treenin vaan tehdä kiertoharjoitteluna lyhyinä sarjoina välttäen failurea että saa tehtyä treenin alta pois nopeasti. meen nytten vähän asioiden edelle mutta ideoita otetaan vastaan seuraavan haasteen liikkeiksi.

Eri treenitapoja ja lihaskasvun mekanismeja on syytä käyttää ja varioida. Jättämällä esim. raskaassa penkkipunnerruksessa varaa sarjoihin saat hyvää volyymia ja mekaanista rasitusta lihakselle. Taas tuollaista "all out" mättöä voi tuon jälkeen tehdä esim. ristikkäistaljassa tai peck deckissä jolloin hermosto saa vähemmän kuormitusta (vrt. esim. strip set penkkipunnerruksessa) mutta otetaan hyötyä irti myös metaboliiteista ym. shitistä. Googleta "Hulkki lihaskasvun mekanismit" niin saat hyvän artikkelin eteesi.

- - - Updated - - -

Mihin tarvitset jotain supertarkkaa ohjelmaa? Mene fiiliksen mukaan. Tee "raskaissa" liikkeissä vaikka vähän lyhyempää sarjaa ja eristävämmissä pidempiä. Ota välillä erikoistekniikoita mukaan ja varioi niitä niin, että joka treeni on erilainen.
Progressiota vähän hankalampi pitää yllä jos aina erilainen treeni. Esim. Menee aikaa löytää hyvä vastus näin treenit myös venyvät? Tämän olen itse huomannut kun treenaan sn mutulla, treenaan silti lähes aina erilaisen treenin. Toki penkki, kyykky, joku soutu aina missä Progressiota seuraan enempi

Nyt kun tullut tehtyä pitkästä aikaa ihan oikealla salilla tissitreeniä niin huomannut että rintalihaksen yläosa vähiten arka domssien vuoksi, eihän ne ole merkki kehityksestä mutta omassa pienessä päässä kuitenkin ajatus ettei treeni ole mennyt vinopenkistä huolimatta sinne.
Rintalihaksen yläosa antaa kuitenkin fiksumpien mielestä paljon erottuvuutta niin kysymys kuuluukin mitkä on parhaat liikkeet sinne yläosaan jos sellaisia on?
Mulla meinaa etuolat ottaa turhankin paljon osumaa vaikka mitä tekisi niin esim. Smithissä tanko lähellä kaulaa tuntuu tosi vittumaiselta.

Nyt kun tullut tehtyä pitkästä aikaa ihan oikealla salilla tissitreeniä niin huomannut että rintalihaksen yläosa vähiten arka domssien vuoksi, eihän ne ole merkki kehityksestä mutta omassa pienessä päässä kuitenkin ajatus ettei treeni ole mennyt vinopenkistä huolimatta sinne.
Rintalihaksen yläosa antaa kuitenkin fiksumpien mielestä paljon erottuvuutta niin kysymys kuuluukin mitkä on parhaat liikkeet sinne yläosaan jos sellaisia on?
Mulla meinaa etuolat ottaa turhankin paljon osumaa vaikka mitä tekisi niin esim. Smithissä tanko lähellä kaulaa tuntuu tosi vittumaiselta.
Mun mielestä rintalihasten muoto on geeneistä kiinni. Rintalihas supistuu aina koko pituudelta. En näkisi että vinopenkillä saa yläosaa erikseen kehitettyä. Aika moni tekee vinopenan liian jyrkällä kulmalla. Itselle toimii 30 astetta. 45 menee jo olkapäille. Liian leveä ote vie myös rasituksen etuolkapäille. Saan vapaalla tangolla paremman tuntuman kuin smitissä.

Mun mielestä rintalihasten muoto on geeneistä kiinni. Rintalihas supistuu aina koko pituudelta. En näkisi että vinopenkillä saa yläosaa erikseen kehitettyä. Aika moni tekee vinopenan liian jyrkällä kulmalla. Itselle toimii 30 astetta. 45 menee jo olkapäille. Liian leveä ote vie myös rasituksen etuolkapäille. Saan vapaalla tangolla paremman tuntuman kuin smitissä.
Sinänsä olet ihan oikeassa ja tullaan taas samaan ikuisuuskysymykseen joka on mm. reisilihaksen kanssa voiko treenata ylä tai alaosaa enempi. Kuitenkin uskon itse että kun kyse on toisinpäin olevasta lihaksesta niin voi kohdistaa enempi ja nyt itseasiassa muistin että vinopena kässäreillä hammerotteella taisi purra parhaiten juuri tuohon kohtaan. Kiva vastata itse itselle taas...
Toinen vähän vastaava on on laitteissa vinopenkkinä rintaprässi (hoistin) joka juuri hammer otteella ainakin minulla ottaa ihan hitokseen rintalastan kiinnityskohtaan johon saa hyvin poltteen jo tehdessä kun loppusupistus jotenkin erinomainen.

Rintalihas on sen verran laajalla aluella kiinni, että kyllä sitä rasitusta voi hyvinkin suunnata ylä- ja alaosaan erikseen. Suht loiva sen kaltevuuden kannattaa kuitenkin olla, 20-30°. Genetiikka sitten määrittelee, kuinka helpolla sinne lihaa kertyy. Jonkin verran sillä tekemisen tyylillä voi vaikuttaa, miten osuu rintalihaksiin.

Sinänsä olet ihan oikeassa ja tullaan taas samaan ikuisuuskysymykseen joka on mm. reisilihaksen kanssa voiko treenata ylä tai alaosaa enempi. Kuitenkin uskon itse että kun kyse on toisinpäin olevasta lihaksesta niin voi kohdistaa enempi ja nyt itseasiassa muistin että vinopena kässäreillä hammerotteella taisi purra parhaiten juuri tuohon kohtaan. Kiva vastata itse itselle taas...
Toinen vähän vastaava on on laitteissa vinopenkkinä rintaprässi (hoistin) joka juuri hammer otteella ainakin minulla ottaa ihan hitokseen rintalastan kiinnityskohtaan johon saa hyvin poltteen jo tehdessä kun loppusupistus jotenkin erinomainen.
En vertaisi reiteen, koska siinä on useampi erillinen lihas. Voi helpostikin treenata tiettyä osaa esim reisiojennuksella. Rintalihas on taas yksi lihas. Supistuu aina kokonaan ja kokomatkalta. En näe että on mitenkään mahdollista saada sisärinta rasittumaan enempää kuin muut osat. Vähän sama jos väittäisi että scott penkissä jännittyy pelkkä ala hauis😀 Itsellä tulee aina koko rinta kipeäksi teki mitä tahansa liikkeitä.

En vertaisi reiteen, koska siinä on useampi erillinen lihas. Voi helpostikin treenata tiettyä osaa esim reisiojennuksella. Rintalihas on taas yksi lihas. Supistuu aina kokonaan ja kokomatkalta. En näe että on mitenkään mahdollista saada sisärinta rasittumaan enempää kuin muut osat. Vähän sama jos väittäisi että scott penkissä jännittyy pelkkä ala hauis😀 Itsellä tulee aina koko rinta kipeäksi teki mitä tahansa liikkeitä.
Ihan sama mitä mietit kun itse tiedän missä tuntuu.
Ihminen ja sen lihaksisto on kuitenkin uskoakseni melko viisas ja käyttää vain sitä osaa mitä on pakko joten koitan elää sen mukaan :)

Ihan sama mitä mietit kun itse tiedän missä tuntuu.
Ihminen ja sen lihaksisto on kuitenkin uskoakseni melko viisas ja käyttää vain sitä osaa mitä on pakko joten koitan elää sen mukaan :)
Minäpä ilmotan sinut guinnesin enkkakirjaan heti kun jännität minkä tahansa lihaksen yhtä osaa kerrallaan👌 Valitettavasti ei ole fysiologisesti mahdollista. Mietipä nyt miltä näyttäisi kun jännität hauista niin että alaosa jännittyy, mutta yläosa lepää😀 Tai pakaran toista puolta kerrallaan. Kerro kun onnistuu😉

Minäpä ilmotan sinut guinnesin enkkakirjaan heti kun jännität minkä tahansa lihaksen yhtä osaa kerrallaan👌 Valitettavasti ei ole fysiologisesti mahdollista. Mietipä nyt miltä näyttäisi kun jännität hauista niin että alaosa jännittyy, mutta yläosa lepää😀 Tai pakaran toista puolta kerrallaan. Kerro kun onnistuu😉
Voi helvetti, täytyykin kertoa näille pro tyypeille että ihan turhaan tekee vinopenaa jne. kun saman voi hoitaa pelkkää tasapenkkiä hinkkaamalla.

Muutama vuosi mennyt "väärässä lajissa" niin näköjään meinaa unohtua moni asia ja nyt tuli taas tovi perehdyttyä tähän niin löytyyhän sitä asiaa ihan kotimaankin kielellä melkein rautalangasta väännettynä :)

Rintalihas on sen verran laajalla aluella kiinni, että kyllä sitä rasitusta voi hyvinkin suunnata ylä- ja alaosaan erikseen. Suht loiva sen kaltevuuden kannattaa kuitenkin olla, 20-30°. Genetiikka sitten määrittelee, kuinka helpolla sinne lihaa kertyy. Jonkin verran sillä tekemisen tyylillä voi vaikuttaa, miten osuu rintalihaksiin.
Hyvin huomasi taas kun laittoi penkin hiukan liian jyrkkään kulmaan niin etuolat siinä alkoi tekemään työtä vaikka Smithissä tekikin.
Jostain syystä kässärit on itselle olkapääystävälliset vaikka niin ei kai kaiken järjen mukaan pitäisi olla?

Kyllä ne melkein tankoa terveellisemmät useimmiten on. Jos bodymielessä haet sitä kehitystä, keskity pitään ranne kyynärpäätä ulompana koko ajan. Sillai se rasitus pysyy rinnalla enemmän. Selkee fokus sinne työskentelevään lihakseen myös ja laaja liikerata eli käännä alhaalla käsipainot kropan suuntaisiksi, jos alkaa pökkään levyt rintaan. Kontrolloitu nega peliin myös ja alkais olemaan liikkeessä ne elementit, mitä lihasmielessä se touhu kaipaa. Ja tietenkin sitä nousujohteisuutta kiloissa ja määrissä tekniikan muuttumatta.

Kokeile vinopenkkiä ns vastaotteella.
(En viitsi tähän linkkailla, mutta Googleta "Utti Hietala vinopenkki vastaotteella", niin löydät juttua asiasta.)

Kokeile vinopenkkiä ns vastaotteella.
(En viitsi tähän linkkailla, mutta Googleta "Utti Hietala vinopenkki vastaotteella", niin löydät juttua asiasta.)
Pitääkin tsekata ja kiitos vinkistä, varmasti joskus sekin tullut joskus katsottua mutta ei näitä enää muista mutta kun taas hetken kahlailee niin ehkä alkaa palautumaan mieleen. Tai sitten ei :)

Aamukahvipanos: Itse teen ja suosittelen tekemään rintaa kolmella eri tapaa / treeni.
Punnerrusta ja supistavaa ylävino/alavino/flatilla(meillä ei ole peckdeck/ristitaljaa niin flyesiä).
Jos vähääkään pidemmälle pureudutaan niin sitten vielä kiertoon erikulmassa flyes/punnerrus ja kp:t sekaan.
Ylärinnassa on sentään oma minor lihaksensa, mutta aikanaan näistä on toistolla jauhettu ja käsityksekseni on jäänyt että
"keski"rinnan(supistavat liikkeet) ja "ala"rinnan(hyppyrimuoto, dipit, alavinopenaa) teko on ihan yhtä perusteltua kuin muutkin
"teoreettiset" hyödyt(siis marginaalisuuruiset, esim. natun hormoonivasteet paastolla/erikoistekniikoilla).
Silloin postailtiin leffopoikien rintoja ja mietittiin miksi toisille kasvaa laattamaiset lihakset ja joillekkin jää isompi rako, tässä yhteydessä väitettiin että pitää tehdä niitä peckdekkejä kanssa. Että ne muovais tota keskustaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom