Tonnikalasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MinnaK
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Empiirisiä kokeita tonnikalan avulla

Testasin juuri tonnikalateoriaa * läskiä polttavan aerobisen iltatreenin jälkeen ja siihen tarkoitukseen käytin halvinta löytämääni tonnikalasäilykettä, eli Euroshopperin tonnikalahiutaleita öljyssä. Purkinavaaja minulla on, joten ei ongelmia sen suhteen. Seassa oli tosiaan joku epämääräisen näköinen sattuma, liekö ollut suomu vai mikä, mutta ei haitannut minua. Nostin sen haarukalla syrjään. Iltapala meni haarukan avulla nopeasti suuhun ja kurkusta alas sellaisenaan ilman mitään ongelmia.

* Tonnikalateoria: Aerobisen treenin jälkeen läskin poltto jatkuu jonkin aikaa, mikäli sitä ei katkaista hiilihydraattipalautuksella. Mutta koska jotain ravintoa on hyvä treenin jälkeen popsia, hyvät rasvat ja proteiinit kelpaavat. Koska tonnikala öljyssä on halpaa ja sen sisältämät rasvat ovat notkeita kala- ja kasvisöljyjä, tonnikala on luonteva ja helppo vaihtoehto.

Vaihtoehtokala

Massa-Masa sanoi:
Sanokaas mulle jotain kohtuu helppotekosta lihaa mitä voi syödä tonnikalan "korvikkeena"? ei vaan mene enää tonnikalat alas...
Hanki iso fileköntti lohta ja laita se paistinpannulle nahkapuoli alaspäin. Pane levy kuumenemaan miedolle lämmölle, ettei kala kärähdä. Hiero pintaan vähän suolaa ja muita mausteita. Nypi isot ruodot pois pihdeillä. Ne löytyvät helposti. Sitten vaan laitat kannen päälle ja siirryt kirjoittelemaan Pakkotoistoon juttuja tai jotain muuta, jos on parempaakin tekemistä. Aikansa pannussa sihistyään ja tiristyään kala on valmis. Nauti se vaikka vihreän salaatin kanssa. Täytä masu kunnolla, ettei jää nälkä.

Niriste sanoi:
* Tonnikalateoria: Aerobisen treenin jälkeen läskin poltto jatkuu jonkin aikaa, mikäli sitä ei katkaista hiilihydraattipalautuksella. Mutta koska jotain ravintoa on hyvä treenin jälkeen popsia, hyvät rasvat ja proteiinit kelpaavat. Koska tonnikala öljyssä on halpaa ja sen sisältämät rasvat ovat notkeita kala- ja kasvisöljyjä, tonnikala on luonteva ja helppo vaihtoehto.

Tonnikalan purkkiöljy on huonoa rasvaa. Se on pahaksi sulle.

Hei,
Kaikissa Rainbow tonnikalasäilykkeissä käytetään auringonkukkaöljyä.

Ystävällisin terveisin,
Inex kuluttajapalautteet

Tollasta sain vastaukseksi.

Niriste sanoi:
Vai että on huonoa?
Mihin verrattuna?
Verrattuna mihin tahansa parempaan öljyyn. :)

Kuten tuossa edellä joku kertoi, esim. Rainbow-tonnikaloissa käytetään auringonkukkaöljyä, joka rasvahappoprofiililtaan on varsin syvältä.

Tyydyttyneet: 11g
Tyydyttymättömät: 22g
Monityydyttymättömät: 63g

Onhan siinä 2x tyydyttyneitä mitä rypsiöljyssä, mutta toisaalta 2x monityydyttymättömiä. Mikä auringonkukkaöljyssä on niin huonoa?

Purkin vetäsen päivässä, vedessä tosin. Tota öljyä vedän purkista pari lusikallista per päivä.

ShoGun1966 sanoi:
Verrattuna mihin tahansa parempaan öljyyn. :)

Kuten tuossa edellä joku kertoi, esim. Rainbow-tonnikaloissa käytetään auringonkukkaöljyä, joka rasvahappoprofiililtaan on varsin syvältä.
Ai jaa, että oikein syvältä.

Kyllähän minäkin ostan ja käytän pellavansiemenöljyä ja kylmäpuristettua rypsiöljyä, mutta kun tässä tapauksessa kyse olikin aerobisen läskinpolttotreenin jälkeisestä pikamurkinasta. Jos tonnikalan vaihtoehtona on esimerkiksi paistettu kananmuna, kummassakohan mahtaa olla paremmat rasvat; kananmunassa vai purkkitonnikalassa?

Tästä on kyse: Mihin on järkevä verrata?

Uskoakseni tonnikala hiutaleina öljyssä ei ainakaan lisää suomalaisten sydäntautikuolleisuutta. Kananmunista olen joskus lukenut juttuja.

Tietysti Euroshopperin tonnikalasäilykkeen sijasta pitäisi kuluttaa vain merilohta hiutaleina pellavansiemenöljyssä, jos sellaista vain olisi jostain saatavilla.

Niriste sanoi:
Jos tonnikalan vaihtoehtona on esimerkiksi paistettu kananmuna
Huono vertaus. Säilyketonnikalastahan tässä ketjussa oli kysymys, eikä kananmunista. Ja säilyketonnikalaa saa paljon paremmissakin öljyissä kuin auringonkukkaöljyssä.

Niriste sanoi:
Vai että on huonoa?
Mihin verrattuna?

Mä mutuilen nyt ja kerron mitä olen lukenut pakkikselta joskus, eli luottamusarvon voi kaikki itse funtsia:

Tonnikalapurkkien öljyt on kuumennettu, ennenkuin ne on työnnetty lillumaan sinne lihojen sekaan. Kuumentaessa öljy kuin öljy menee paskaksi, roskaksi ja saatanan piruksi TYYDYTTYNEEKSI rasvaksi.:eek: Tyydyttynyt rasva on syntiä, siinä missä jennkiburger ja sipsitkin.:arvi:

Oikeasti, jos et ole millään tiukalla dieetillä, niin ei varmaan suuremmin vaikuta onko se sun tunasi öljy paskaa vai ei, kun sen valuttaa suurimman osan kumminkin pois. Ohan siinä kaloreita verrattuna vesitunaan, mutta se on kaks kertaa paremman makuista. Sitten, jos mua on kusetettu, eikä niitä öljyjä kuumennetakkaan, niin IMO on täysin turhaa nysväystä jättää tunat syömättä siksi, että se on auringonkukka - eikä rypsiöljyssä.

Eli kuumentaminen aiheuttaa rasvojen pelkistymisen tyydyttyneiksi rasvoiksi?
Kuinka kovassa lämpötilassa rasvaa täytyy kuumentaa, että näin tapahtuu?

Lisää gastronomisia kokeita

Teen lisää gastronomisia kokeita tonnikalalla. Avasin kolmannen Euroshopperin purkin ja irti leikkaamaani kantta apuna käyttäen rutistin suuren osan öljystä pois. Sitten kaadoin tilalle hiukan pellavansiemenöljyä ja sekoitin hiutalemössön. Täytyy sanoa, että maku ei paljon muuttunut, ehkä muuttui hiukan miedommaksi. Osa alkuperäisestä aromista arvatenkin poistui säilykkeen öljyn mukana.

Mitään inhoreaktioita en ole vielä itsessäni havainnut halpaa tonnikalaa syödessäni.

Seuraavaksi siirryn kokeilemaan kalliimmilla säilykkeillä.

Havaitsin, että tonnikalasäilykkeiden alkuperämaa on useimmiten Thaimaa, kuten Euroshopperinkin tapauksessa. Onnistuin kuitenkin poimimaan kaupan hyllyiltä myös Madagaskarilta ja Mauritiukselta peräisin olevia tonnikalasäilykkeitä.

winnie the poo sanoi:

Tarkkaa pistettä en tiedä, mutta mun tietääkseni esim. rypsäri on herkempää menemään huonoksi kuin oliiviöljy. Mä olen pitänyt nyrkkisääntönä, että kun mä paistan öljyssä, niin se öljy muuttuu huonoksi. Mikroonkaan en ole viitsinyt laittaa öljyillä vurattuja safkoja, vaan lisään ne aina valmiin ruoan päälle, ihan varmuudeksi.

winnie the poo sanoi:
Pahempaa.. monityydyttymättömistä (täh?) rasvahapoista muodostuu trans-rasvahappoja :evil:
Tässä mielessä paistamiseen yms. kannattaa käyttää vaikka voita mieluummin kuin rypsäriä.

Ei kuumentaminen tee yksittäis- ja monityydyttymättömästä rasvasta tyydyttynyttä. Tuohon tarvitaan prosessi, jota kutsutaan hydrogenoinniksi, lisätietoa tuosta vaikka täältä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogenation

Mutta kuumentaminen ei ole etenkään auringonkukkaöljylle hyvästä. Siinä on reippaasti monityydyttymättömiä rasvahappoja, jotka hapettuvat herkästi korkeissa lämpötiloissa ja hapettunut PUFA = bääd.

Itse suosin tonnikalaa oliiviöljyssä, jostain smarketeista sellaista saa, säilykerasian päällä on pahvipakkaus, merkkiä en muista. Oliiviöljyssä monityydyttymättömiä on määrällisesti vähemmän.

Ja tuore tonnikala on aivan ässää. Pakastettukin kelpaa.

Gastronomiset kokeet jatkuvat.

Sanonpahan vaan, että nuo halvat tonnikalasäilykkeet ovat aivan toistensa kaltaisia. Viime aikoina olen ostanut tonnikalahiutaleita vedessä, jotta saan puristettua nesteen mahdollisimman tarkkaan pois, jolloin jäljelle jää sellainen kuivahko tonnikalahiutalekakku. Siihen sekoitan haarukalla hämmentäen kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä ja rypsiöljyä. Vaikka omasta mielestäni lisäsin öljyjä melko paljon, seoksesta tuli huomattavasti kuivempi kuin jostain valmiiksi öljyyn sekoitetusta tonnikalasäilykkeestä. Nautin tuolla tavoin käsiteltyinä pari purkillista tonnikalaa yhdessä ison paloitellun tuorekurkun kanssa. Nämä siis muodostivat päivällisen, joka sisälsi noin 280 grammaa kalaa, jonkin verran kasvisöljyjä ja ne hiilihydraatit ja kuidut, mitä kurkusta saa. Erityisesti haluan mainita, että ateria ei aiheuttanut mitään epämukavia oireita, kuten mahan kuplimista tai väänteitä.

Kukaan ei ole syönyt Eldoradon tunapaloja öljyssä? Noita sai joskus Säästöpörssi-nimisistä halpiskaupoista 0.89e /prk jolloin niiden hinta-laatusuhde oli mielestäni lyömätön (purkkikin aukesi ilman avaajaa). Maistuu IMO paremmalta kuin Rainbown tavallinen tai vaalea ja Eldoradon seasta en ole koskaan lötänyt mitään ylimääräistä. Rainbown tavallisesta palatunasta löytyi kerran selkärangan pätkä (URK!)eikä se muutenkaan ole erityisen hyvää jos nyt ei pahaakaan. Vaaleaa en ole edes paljon syönyt, ainakaan toistaiseksi, mutta se on tavallaan ihan OK makuista.

Tunien protskupitoisuuksissakin on muuten eroja (sikäli kun etiketteihin on luottamista): Mm. Eldoradossa proteiinia 29g/100g, Rainbow normi muistaakseni sama, Rainbow vaalea 22.

Kaikki kokeilemani kohtuuhintaiset hiutaleet (x-tra, euros., rainbow) ovat maistuneet vähintäänkin tympeältä ja niistä (ainakin 2 ekasta) löytyi aina välillä ties mitä suomuja ja ruotoja. Jos joku näitä jaksaa enemmänkin syödä niin ei voi ainakaan krantuksi moittia. o_0

Vedessä en oo mitään tunaa ostanut kun samalla rahalla saa kerran öljyssäkin enkä meinaa lihoakaan edes yrittämällä.

Tuna menee kurkusta alas sellaisenaan, ketsupin kera tai puuroon sekoitettuna: 0.5l jumbomukiin 1dl kaurahiutaleita, 2dl vettä. Mikrotetaan ~2min@800W kunnes kiehahtaa. Sekaan ripaus suolaa, sekoitetaan ja lisätään tunat öljyineen. Sotketaan vähän sekaisin, lisätään ehkä mustapippuria ja syödään. On ihan hyvää minusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom