Tonnikalasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MinnaK
  • Aloitettu Aloitettu
Kokeilkaahan pakastealtaassa myytäviä tonnikalafileepihvejä. Pakkauksessa on n.250g ja maksaa n.3.50 euroa. Paistaa vaan nopeasti pannulla molemmilta puolilta, mausteeksi suolaa,mustapippuria ja sitruunaa. Tämän setin kanssa sopii loistavasti esim. jasmin/ muu thai-riisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:offtopic:
No mikä on viimeinen tuomio? Onko tonnikalan säännöllinen syöminen öljyssä vahingoksi? Toki öljystä on lirutettu suurin osa pois...

Riippuu öljyn laadusta

Front Raise sanoi:
No mikä on viimeinen tuomio? Onko tonnikalan säännöllinen syöminen öljyssä vahingoksi? Toki öljystä on lirutettu suurin osa pois...
Pitäisi ensin tietää enemmän siitä purkkitonnikalan öljystä. Kun ei ole tietoa, ei voi antaa tuomiota. Täällä nyt on hiukan peloteltu öljyn puristusvaiheessa muuntuneilla rasvamolekyyleillä. Paljonko tästä on todellista tietoa, minkä verran pelkkiä epäluuloja?

No kyllä se minusta ihan syötävää tavaraa on, mutta

- Mieluummin tonnaria oliiviöljyssä kuin auringonkukkaöljyssä tai nimeämättömässä kasviöljyssä. Oliiviöljyssä on paljon vähemmän prosessoinnissa vaurioituvaa PUFAa, kuin useimmissa muissa (halvoissa) kasviöljyissä. Suuret PUFA-määrät eivät välttämättä muutenkaan ole aktiiviselle liikkujalle hyvästä. Essentiellit toki tarvitaan, mutta määräänsä enempää näitä helposti hapettuvia on turha syödä.
- Kunnollinen valutus, sillä mitään parasta ravintorasvaa tuo tonnarin öljy ei tod. ole.

Mutta tosiaan, nuo pakastealtaan tonnaripihvit ovat purkkitonnariin verrattuna herkkua ja valmistuvat nopeasti. Kannattaa kokeilla jos ruokabudjetti vaan suinkin antaa myöten.

Front Raise sanoi:

Jos kukaan ei viimeistä sanaa sano, niin kyse on sun hifistelytasostas. Jos tykkää siitä öljytonnarista sata kertaa enemmän kuin vesitonnarista, niin naamaan vaan, ei siihen kuole. Tinkii sitten vähän jostain muusta safkasta jos dieetillä on. Vesitunasta tulee muuten kertaluokkaa parempaa, kun sen sekaan lyö reilun satasin rypsäriä. Ja arvot on salettiin kohdalla.

Imo.

Tonnikalaa nuudelin sekaan on kyl herkkua.:)
lemppari tonnikalaa on just toi rainbow, ja paloin öljyssä.:thumbs:

Tarjoilija, tonnikalastani puuttuu öljy

Hoku sanoi:
Vesitunasta tulee muuten kertaluokkaa parempaa, kun sen sekaan lyö reilun satasin rypsäriä. Ja arvot on salettiin kohdalla.
Hoku puhuu asiaa. Öljyn kanssa tonnikala maistuu paremmalta. Tosin minä sotkin sekaan rypsiöljyn lisäksi myös pellavansiemenöljyä.

Tonnikalaruoka, jota himoitsen on sellanen, et sekoitetaan purkki tonnikalaa, purkki raejuustoo ja yks kurkku (pikkasta vajaa kokonainen). On niiiiiin hyvää! :hyper: Ainakin tällasen pienen tytsyn maha tulee tosta satsista aika tyytyväiseks!

Älkää vaan ikinä ostako Euroshopperin salaattitonnikalaa! Siis kamalaa moskaa! Kerran oli pakko ostaa sitä ku ei kaupassa ollu muuta, ja jäi kyl salaatit syömättä! Mun lähikaupasta saa ainoastaan Eldoradon tonnikallaa, enkä enää haluis ostaa sitäkään... Viimeks oli purkissa mukana ruoto ja vaikka niitten pitäis olla paloja, niin se on kyllä epämääräisen hiutalemaista mössöö...

Reseptejä, juukeli

Olen kehittänyt addiktion Rainbown tillitonnikalaan :kuola: Perunoitten kanssa iihahanaa, pistelen tietenkin tosin sellaisenaankin, raejuuston kanssa, leivän päällä, aamulla, illalla, välipalaksi...

Tunasta on tullut tehtyä myös levitettä leivän päälle ;

1-2 dl majoneesia
sipuli, valkosipulia + mitä mausteita nyt ikinä tahtookaan
purkki tonnikalaa
suolaa

majoneesin kanssa sipulit hienoksi ja sitten tonnikala hienonnettuna sekaan.
Tätä voi varioida lähespä loputtomiin, olen yhdistänyt tonnikalaa myös lähinnä valkuaisista ja raejuustosta tehtyyn "munavoihin", voee mahoton kun oli namia ruisleivän päällä.

Uunissa voipi tehdä myös tonnikalatortilloja! Tässä ohje 2:lle (eli siis yhdelle :D ) Tarvitaan :

4 kpl tortillalettuja
purkki tonnikalaa, chilitonno tai mexicana-vihannekset toimii oikein hyvin
purkki ananasmurskaa
tomaattipyrettä (tätä kannattaa maustaa vähän itse jos käyttää perustonnikalaa)
ranskankermaa
pippuria, oreganoa, valkosipulia...

Kaksi lettua uunipellille, päälle tomaattipyre, sitten tonnikala, ananas ja ranskankerma, mausteet päälle miten kukin tahtoo. Sitten toiset kaksi lettua näille kansiksi. 200 astetta ja 10 minuuttia.
Ei mikään tietenkään estä käyttämästä myöskään kanaa tai kinkkua täytteenä.

Ja sitten ohje jossa jopa ne paljon parjatut hiutaleet saa maistumaan hyvältä ,

1 tlk tonnikalahiutaleita vedessä
1 rkl soijakastiketta
1 dl soijajauhoja (Soyolk)
1 dl kaurahiutaleita
1 pieni sipuli silppuna
MAUSTEITA!

Tonnikala vesineen päivineen kulhoon, mukaa kaikki muut ainekset ja sekoitetaan tomerasti. Tästä tulee neljä keskikokoista, paksuhkoa pihviä, jotka paistuu uunissa 200:ssa asteessa 20-25min. Tietty kannattaa kerralla tehdä ainakin se tupla-annos, niin ei lämmittele uunia turhaan neljän lätkän takia, säilyvät jääkaapissa muutaman päivän (jos säilyvät, mulla ei ainakaan :lol2: )

Ja, vielä, tonnikala-pastasalaatti, vaatii jo vähän enemmän piperrystä, en kovin usein jaksa tätä itse alkaa tekemään kun on jo niin valmiiksi nälkä. Mutta ken vaivautuu, niin hyvää on!

suunnilleen 4 dl kypsää pastaa
2 keitettyä kananmunaa
2 rkl oliiviöljyä
mustapippuria
yrttimaustetta
2 tlk veteen säilöttyä tonnikalaa
2 tomaattia
1 maustekurkku
pala purjoa
1 pieni kerä jäävuorisalaatti tai vastaavaa
(tuoreita yrttejä <--- nämä ainakin jää aina multa pois, turhan fiiniä :D )

Kastike sotketaan sitten tälviisii:

1 dl majoneesia
½ dl kevytmaitoa
2 valkosipulinkynttä murskattuna
mustapippuria, suolaa, sokeria

Pasta maustetaan öljyllä ja mausteilla, tonnikaloista vesi pois, tomaatit + maustekurkut kuutioiksi, purjo viipaleiksi ja salaatti suikaleiksi, munat lohkoiksi. Sekaisin. Kastike kannattaa tarjota erikseen ettei vihannekset lötkisty jos ne joutuu uimaan siinä pitemmän aikaa.

Näitähän löytyy. Yllättävää miten moneksi haiseva kala purkissa taipuukaan :)

Tää nyt menee vähän :offtopic: , mutta oon huomannut et rainbown vaaleaa tonnikalaa öljyssä on jo jonkin aikaa ollut liikkeellä kahta eri erää. Toisessa rasvaa tuoteselosteen mukaan 20 ja toisessa se normaali 10 g. Etiketti muuten sama kuin ennenkin, vähärasvaisemmassa versiossa on sellainen "repäistävä" kansi. Myös maussa on mielestäni hiukan eroa, vähärasvaisempi parempaa (kerran näinkin päin).

Henkäys sanoi:
Tää nyt menee vähän :offtopic: , mutta oon huomannut et rainbown vaaleaa tonnikalaa öljyssä on jo jonkin aikaa ollut liikkeellä kahta eri erää. Toisessa rasvaa tuoteselosteen mukaan 20 ja toisessa se normaali 10 g. Etiketti muuten sama kuin ennenkin, vähärasvaisemmassa versiossa on sellainen "repäistävä" kansi. Myös maussa on mielestäni hiukan eroa, vähärasvaisempi parempaa (kerran näinkin päin).

Taitaa Rainbow olla vähän päivittänyt noita etikettejään.
Ainakin tonnikalaa(ei vaaleaa) paloina vedessä on kahta eri versiota.

Toisessa on selosteen mukaan 20g proteiinia/100g ja suolaa 1,8%
Ja toisessa on 25g proteiinia/100g ja suolaa 1,2%

Lieneekö toinen sitten uudempi? Vai onko tuo 25g/100g laskettu valutetun painon mukaan(siis vedet pois)

Tonnikalaa Arrabiata, mitat jälleen vähän miten sattuu (en löytänyt alkuperäistä reseptiä mistään, enkä myöskään keittiömittoja)

Tunaa öljyssä. Lisää chiliä maun mukaan ja sekoita, anna maustua ainakin pari tuntia (jääkaapissa :))

1-2 valkosipulinkynttä, ihan miten tykkäät. Itse laitoin kolme :D
6 aurinkokuivattua tomaattia, pilkottuna pieneksi. Onnistuu hyvin saksilla.
(valkoviiniä)
kuorittuja tomaatteja, säilykepurkkihyllystä siis, taisin laittaa noin 600 g
1-2 anjovisfilettä
pari kourallista pinaattia
Pastaa niin paljon kuin luulet syöväsi
basilikaa (mieluiten tuoretta)
parmesaaniraastetta
Reippaalla kädellä kalamata-oliiveja
(kaprista - - itse laitoin melko vähän)

Valuta maustuneesta tunasta chiliöljy kuumalle pannulle, paista siinä hienonnetut valkosipulit, pieneksi pilkotut anjovisfileet, kaprikset ja oliivit joku about minuutti. Lisää sitten kuoritut tomaatit (kannattaa vähän valuttaa näitä, ettei mene koko soosi heti ihan vetiseksi). Ken tahtoo laittaa viiniä sekaan, laittaa sen nyt. Tai ottaa rohkaisuryypyn jatkaakseen reseptin toteuttamista :)
Kun tomaatit on ehtineet muutaman minuutin turista pannulla, lisää aurinkokuivattujen tomaattien hakkeet ja itse tonnikala. Jos olet ollut fiksu, olet laittanut pastan kiehumaan tässä ennen paistovaihetta, joten kun se on likikohta suht kypsää, lisää hienonnettu pinaatti, anna pehmentyä, ota lämmöt veks ja lisää (tuore) basilika. Jos käytät kuivattua, laita se kehiin aikaisemmin. Pastat sitten vaan liedeltä, kippoon, kastike päälle ja parmesaania (uuu ihanaa, pallllljon parmesaania :kuola: ) päälle.

Joo, huomasine ttä rainbow vaaleassa tunassa öljyssä oli ennen 190kcal/100g, nykyään joku 256kcal/100g ja rasvanmäärä tuplaantu. Miksi?

Tonnikalalevite leivälle (jälleen kerran :D)

Tonnikalaa vedessä, valutettuna
1 tl tuoretta inkivääriä raasteena
1/2-1 tl silputtua vihreää chiliä
sipulihaketta, itse laitan aika paljon *G*
curryjauhetta maun mukaan
Majoneesia (viimeksi käytin sitä rasvatonta, oli ihan ok) reipas puoli-0.75 desiä, as you wish
Pikku tujaus sitruunamehua.

Soosaa ensin tonnikala, onnistuu ihan pelkällä haarukalla, sitten vaan kaikki muut sekaan ja mössöksi. Valkosipuliakin on kiva laittaa tähän.

Pari yksinkertaista tonnikalaversiota(öljytonnikala) omasta käytöstä:

Tonnikalapyrekastike
pannu lämpenemään, sipulisilppu sekaan, perään ruokacremeä (jotakin vähärasvaista), sekottele pari teelusikkaa tomaattipyrettä niin että väri vaihtuu, perään mausteita esimerkiksi pippurisekoitusta, cayennepippuria yms ja sitten lopuksi valutetut tonnikalapalat lämpenemään lyhyeksi aikaa. Tarjoile jonkun pastan kanssa.

Tonnikalamakaronifetasetti

Keitä makaroneja esim 3dl, kattila pois levyltä, valuta vesi pois ja sotke sekaan kylmät, valutetut tonnikalapalat, taas mausteita sekaan (cayennepippuri ja pippurisekoitus). Lopuksi kuutioi sekaan Apetit fetajuustoa vaikka puoli pakettia.Muistaakseni sellanen vihree pahvipaketti. Hieman nihkeä pilkkoa tuo apetit-juusto, mutta muuten varsin maukas fetajuusto.

Tonnikalavälipala

Desi-puolitoista kylmiä, keitettyjä pastan jämiä, sekaan valutettuja tonnikalapaloja ja taas kerran perään cayennepippuria niin että tuntuu:) Viereen ananaspurkki ja välillä suuhun kuivaa tonnikalapastaa ja välillä ananasta. Näyttää hienommalta kun ei ole kaikki sekaisin samassa purkissa.;) Ja jos oikein rahoissaan on, niin kyytipojaksi vielä raejuustopurkki tai puolikas.

Joo, huomasine ttä rainbow vaaleassa tunassa öljyssä oli ennen 190kcal/100g, nykyään joku 256kcal/100g ja rasvanmäärä tuplaantu. Miksi?

rainbowssa on rasvamäärät mitä sattuu. ite oon nähnyt tismalleen samanlaisia purkkeja missä rasvat heittelee 3,5>>>25g/100g. myyjälle vein kerran purkkejakin näytille että miten tää on mahdollista niin ei osannut sanoa ja ihmetteli itsekin asiaa. taitavat laitella mitä sattuu rasvamääriä noihin purkkeihin.

rainbowssa on rasvamäärät mitä sattuu. ite oon nähnyt tismalleen samanlaisia purkkeja missä rasvat heittelee 3,5>>>25g/100g. myyjälle vein kerran purkkejakin näytille että miten tää on mahdollista niin ei osannut sanoa ja ihmetteli itsekin asiaa. taitavat laitella mitä sattuu rasvamääriä noihin purkkeihin.

Voi vitun kiva. Mukavaa jos laskee syövänsä jonkin tietyn energiamäärän omaavaa ruokaa ja siin onkin sitten +200 kcal enemmä kun luulee.

Tonnikala "mössöä"

- 2 purkkia tonnikalaa (itse laitoin öljyssä)
- 3 kanamunaa (keitettynä)
- 1 purkki kermaviiliä
- 1 tilliä (kaupasta ostettu nippu)
- ripaus suolaa

Eli näin se tehdään:
Keitä kananmuna (noin 10min) jonka jälkeen pilkot kananmunat ihan pieneksi. Tämän jälkeen sekoitat kaikki ainekset yhteen kulhossa ja jääkaappiin vähäksi aikaa jonka jälkeen syöt....

Itse laitoin leivän päälle ja siitä tuli TOSI hyvää. Tosi raikas ja hyvä maku!!
Jos haluaa tästä "mössöstä" tehä ruokaa niin voisin kuvitella, että kun keittää vaikkapa makarooneja (esim. ruispastaa) ja lisää ne vielä sinne kulhoon niin on hyvää makaroni-tonnikala-mössöä!! :)

Suosittelen kaikille jotka tykkää tonnikalasta!!!!! :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom