Reseptejä, juukeli
Olen kehittänyt addiktion Rainbown tillitonnikalaan
Perunoitten kanssa iihahanaa, pistelen tietenkin tosin sellaisenaankin, raejuuston kanssa, leivän päällä, aamulla, illalla, välipalaksi...
Tunasta on tullut tehtyä myös levitettä leivän päälle ;
1-2 dl majoneesia
sipuli, valkosipulia + mitä mausteita nyt ikinä tahtookaan
purkki tonnikalaa
suolaa
majoneesin kanssa sipulit hienoksi ja sitten tonnikala hienonnettuna sekaan.
Tätä voi varioida lähespä loputtomiin, olen yhdistänyt tonnikalaa myös lähinnä valkuaisista ja raejuustosta tehtyyn "munavoihin", voee mahoton kun oli namia ruisleivän päällä.
Uunissa voipi tehdä myös tonnikalatortilloja! Tässä ohje 2:lle (eli siis yhdelle :D ) Tarvitaan :
4 kpl tortillalettuja
purkki tonnikalaa, chilitonno tai mexicana-vihannekset toimii oikein hyvin
purkki ananasmurskaa
tomaattipyrettä (tätä kannattaa maustaa vähän itse jos käyttää perustonnikalaa)
ranskankermaa
pippuria, oreganoa, valkosipulia...
Kaksi lettua uunipellille, päälle tomaattipyre, sitten tonnikala, ananas ja ranskankerma, mausteet päälle miten kukin tahtoo. Sitten toiset kaksi lettua näille kansiksi. 200 astetta ja 10 minuuttia.
Ei mikään tietenkään estä käyttämästä myöskään kanaa tai kinkkua täytteenä.
Ja sitten ohje jossa jopa ne paljon parjatut hiutaleet saa maistumaan hyvältä ,
1 tlk tonnikalahiutaleita vedessä
1 rkl soijakastiketta
1 dl soijajauhoja (Soyolk)
1 dl kaurahiutaleita
1 pieni sipuli silppuna
MAUSTEITA!
Tonnikala vesineen päivineen kulhoon, mukaa kaikki muut ainekset ja sekoitetaan tomerasti. Tästä tulee neljä keskikokoista, paksuhkoa pihviä, jotka paistuu uunissa 200:ssa asteessa 20-25min. Tietty kannattaa kerralla tehdä ainakin se tupla-annos, niin ei lämmittele uunia turhaan neljän lätkän takia, säilyvät jääkaapissa muutaman päivän (jos säilyvät, mulla ei ainakaan :lol2: )
Ja, vielä, tonnikala-pastasalaatti, vaatii jo vähän enemmän piperrystä, en kovin usein jaksa tätä itse alkaa tekemään kun on jo niin valmiiksi nälkä. Mutta ken vaivautuu, niin hyvää on!
suunnilleen 4 dl kypsää pastaa
2 keitettyä kananmunaa
2 rkl oliiviöljyä
mustapippuria
yrttimaustetta
2 tlk veteen säilöttyä tonnikalaa
2 tomaattia
1 maustekurkku
pala purjoa
1 pieni kerä jäävuorisalaatti tai vastaavaa
(tuoreita yrttejä <--- nämä ainakin jää aina multa pois, turhan fiiniä :D )
Kastike sotketaan sitten tälviisii:
1 dl majoneesia
½ dl kevytmaitoa
2 valkosipulinkynttä murskattuna
mustapippuria, suolaa, sokeria
Pasta maustetaan öljyllä ja mausteilla, tonnikaloista vesi pois, tomaatit + maustekurkut kuutioiksi, purjo viipaleiksi ja salaatti suikaleiksi, munat lohkoiksi. Sekaisin. Kastike kannattaa tarjota erikseen ettei vihannekset lötkisty jos ne joutuu uimaan siinä pitemmän aikaa.
Näitähän löytyy. Yllättävää miten moneksi haiseva kala purkissa taipuukaan