Psykologiset tekijätkin voivat vaikuttaa paljon testotasoihin jo hetkestä toiseen. Tuossa artikkelissa mainitaan esim. tasojen romahtaminen jos suosikkijoukkue häviää ja nousu, jos voittaa.
Aiemmin tänne linkittämässäni dokumentissa muistaakseni käsitellään sitäkin, miten paljon tasoihin voi vaikuttaa se, miten itsensä kokee. Plasebojutut käsittääkseni voivat vaikuttaa erittäin merkittävästi. Tuossa viittaamassani dokumentissa, jonka nimessä mainitaan uudet löydökset testoon liittyen käsitellään sitäkin, että ikä ei sinällään laske testotasoja, vaan sairaudet ja suurimpana selittävänä tekijänä ylipaino tuppaavat niin tekemään.
Ja koska sillä miten asiat (itsensä ym.) kokee voi olla suuri merkitys, olen oppinut olemaan uskomatta "ikämyyttiin", minulle ikäitkupropaganda ei ole totta. Ja koen olevani työpaikan (superhypermarketin) naiskattauksen (vähän väliä uusia ihanuuksia ilmestyy) keskellä "superkukkona". VAIKKA objektiivisesti en ole iso (itse asiassa lyhyempi kuin monet naiset ja suurin osa miehistä), poimin valikoivasti kaiken vahvistavan palautteen (katseet, sanat, hymyt, huomion) vahvistamaan positiivisesti subjektiivista todellisuuttani. Kroppaa haluan korostaa vapaa-ajan pukeutumisellani, kun saan itseltäni ja muilta siitä positiivista palautetta. Lääkäreistä alkaen olen saanut vahvistusta, että lihasta (ja erottuvuutta) löytyy paljon. Jotkut parikymppiset naiset ovat hämmästyneet kuullessaan, että olen kalenteri-iältäni nelikymppinen (eräs silloin 25-vuotias puhui itsestään työskennellessään, että alkaa ikä painaa, sinä olet nuori ja vetreä...) Silti osa hyväfiiliskuplasta - sanoisin että merkittävässä määrin - muodostuu siitä, miten mieltäni käytän ja saan itseni uskomaan. Ehkäpä muodostuu positiivinen kehä, jossa omilla uskomuksillani buustaan testoja, ja ne buustaavat omia uskomuksiani. Harjoitusta tarviin kyllä vielä mielen käytön taidossakin.
Minulle on edullista uskoa tuohon parisuhteen ja etenkin lasten hankkimisen negatiiviseen vaikutukseen. Sitä enemmän onnistun buustaamaan hyvää oloa omaan hyvinvointiin keskittyvästä poikamieselämäntavastani. Ei itseäni haittaa ajatella, että ehkäpä todella onkin niin, kuten väitetään, että naisilla parisuhteessa testot nousevat ja se on selittämässä - kun miehillä samalla laskevat - ilmiön, missä nainen monessa tapauksessa valtaa fyysisen ja henkisen tontin ja miehelle jää hallinnoitavaksi suurin piirtein oma vaatekaappi, jos sekään (oma kotini on kuntosali ja hyvinvointikeskus, jossa neliöt on tarkkaan hyödynnetty itseni näköiseen elämiseen). Jos vaikka ajattelisin asian vielä sen teoriani näkökulmasta, että naiset herkempinä testolle saavat objektiivisesti pienestäkin buustista saman dominoivuusvaikutuksen, kuin miehet saisivat suhteellisen isolla rojutuksella. Miestä taas pienehkökin lasku "kutistaisi" henkisesti.
Ja plasebon merkittävyyden näkökulmasta parisuhteessa elävien miesten kannattaa opetella uskomaan päinvastaista. Itse fiilistelen, että kuten edellisessä viestissäni linkittämässäni artikkelissa kerrotaan naisen samassa huoneessa buustaavan testoja: kyse on "vieraista naisista", sellaisista joiden kanssa ei ole parisuhteessa - "miehen pitää kylvää siementään moneen vakoon" - ja parisuhteessa miehen tulee pysyä huolehtimassa naisesta ja jälkikasvusta, eli testotasot adaptoituvat tilanteiden mukaisesti. Nainen adaptoituu dominoimaan.
Kirjoitan tätä viiden tunnin yöunien jälkeen, kun menin normaalirytmiini nähden myöhään nukkumaan, mutta keskityn vahvistamaan uskomuksiani nukkumisen hyödyllisiin vaikutuksiin PISTE. En mieti että lyhyet unet voisivat jotenkin haitata testotasoja tai muuten. Toki tavoitteeni on panostaa nukkumiseen.
Halusin tuoda ketjun aiheeseen liittyvää psykologista näkökulmaa, kun näistä näkökulmista aihetta kai harvemmin lähestytään. Yritän rakentaa kokonaisvaltaista elämäntapaa (jossa toki myös ravitsemuksella on merkittävä osuus) tukemaan omassa elämässä omissa nahoissa viihtymistä. Sillä miten "plaseboi" itsensä on nähdäkseni valtava merkitys. (YouTubessa taisi olla - ehkä on vieläkin - muistaakseni Mielen salattu voima -nimisessä dokumenttisarjassa plaseboa käsittelevä osa.)
Onneksi uskon "mikroparannusten" arvoon, sillä vaikka minulla on itseäni inspiroivia tavoitteita mielenikin hallitsemiseen liittyen, on työsarka melkoinen. Havaitessani pientäkin edistystä aiempaan nähden, osaan iloita siitä. Minulle riittää olla kunkku omassa elämässäni, en ole niitä joiden tarvitsee yrittää dominoida muita omalle keskeneräisyyden tasolleen. Mieluummin pyrin muuttamaan itseäni - ja suhteessa myös muihin olemaan tuki ja tsemppari. Hyväksyn tässäkin oman vajavaisuuteni (osaan olla myös väärällä tavalla kilpailuhenkinen ja egoistinen) yrittäen korjata enemmän omia virheitäni kuin muiden.
Yritän valita miten "plaseboidut testotkin" minussa ilmenevät. Hyvällä draivilla ennemmin kuin kusipäädraivilla. Ja nöyrähän voi olla myös ilman nöyristelyä.
Katso, mitkä 11 asiaa romahduttavat testosteronitasoa.
www.is.fi