Testosteroni nousuun

Ihan hyvät arvot on, ei pysty millään ravinnolla erityisesti noihin vaikuttamaan siinä määrin että olisi merkitystä, pl jos nyt onnistuu jonkun aineen puutostila hankkimaan. D-vitamiinilisä jne toki muista syistä ihan suositeltava monelle etenkin pimeään aikaan. Jos panettaa ja aamulla stondaa jne niin ei siellä mitään testovajausta yleensä muutenkaan ole. Oliko voinnissa jotain poikkeavaa edes? Yleensä esim kilpirauhasarvojen ja testojen yms latvojen määritys oireettomalta väestöltä on ylipäänsä turhaa. TSH vähän alakanttinen sinulla, jos ei mitään liiketoimintaan mahdollisesti sopivia oireita kehity niin kilpirauhasarvojen esim vuosittain seuranta parin vuoden ajan riittää jos asia huolestuttaa.

Jäi kertomatta että yleinen "veto" poissa. Ja tosiaan stressi vaivaa. Ja olen kuullut että hemo pitäs olla 150 vähintään ja ferrit puolet ellei tuplasti tuohon lisää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
täällä pitkä aikainen lurkkaaja, mies 41v.
Itselläni oli 4v sitten ongelmia jaksamisen kanssa, nukahdin työpäivän päätteeksi lähes poikkeuksetta sohvalle, eikä harrastus hommatkaan maittaneet.

Menin vapaaottelua harrastastamaan, mutta mursin omat kylkiluut.. siitä parannuttuani suuntasin puntille, joita olen 3.5v nyt veivannut.
Alkuun voimat eivät oikein kasvaneet, kunnes älysin että syön puolet liian vähän, taisin lähestyä 70kg painoa, joka 182cm on aika vähän.

Syömisen jälkeen alkoi hieman puntti ja paiko nousemaan, sekä palauduin treeneistä.
Iltaväsymys jeesasi vähän, kävin 2x koko vartalo treenissä per viikko.
Tyypillisesti joka kerralla mukana maastaveto, välillä myös kyykky.. nyttemmin olen lisännyt kyykyn joka kerralla.

Lihakset eivät ole juuri kasvaneet, joten epäilin että olisiko testo tasoista sitten.
Lisäsin ehkä vuosi-pari sitten päivittäisiksi:
Sinkki
D-vitamiini
Magnesium
Kreatiini
Ruohosarviapila (fenugreek)
Fosfoseriini
C-vitamiini

Samoin olen lisännyt lihaa sekä ehkä kolme kuuppaa päivässä proteiinia. Olen myös koittanut iltaisin syödä pari kananmunaa ja rahkaa tms. jotta saanut varsinkin treeni öinä ainakin 50g tankattua.
Vihreitä en kovin paljon syö, mutta tonnikalaa ja rahkaa menee normaalin kotiruoan päälle jonkin verran ja rasvaa käytän reippaasti, kuten normaalia voita ja makaroonin joukkoon kylmäpuristettua oliiviöljyä.
Kokonais proteiinit olen pitänyt yli 150g/pv.

Oli 3v aikana vähän känni murtumia solisluissa ja kylkiluissa, mutta olen saanut lihasmassaa varmaan 5kg toipumisista huolimatta. Paino kävi välillä yli 85kg, eli noin 15kg ylempänä, mutta tiputin läskiä pois niin että sikspäkki vähän paistaa ja painoa nyt 78kg, joka noin 5kg enemmän kuin olen edelliset 20v painanut.

En ollut aiemmin mittauttanut testo tasoja, joten ajattelin käydä viime viikolla testeissä:
S-testo: 34 nmol/l (12-45)
Sukupuolihormonin sitoma: 70 nmol/l (14-71)
S testo VL: 379 pmol/l

Olin aika yllättynyt, että tuotanto oli noinkin hyvä. Joskin olenhan aika paljon panostanutkin.
Seksihormoniin on sidottuna iso määrä, joten lisäsin nyt hivenaineisiin Booria, jos saisi vapaita nousuun.
Samoin lisäsin Ashwagandha uutetta kokoelmaan jos saisi maksimi määrää vielä nostettua.. Hieman jo vaimo naljailee purkki kokoelmalle.

Hyvä tietää, että huonohkot treenitulokset eivät ole testosteroni tasoista kiinni, toisaalta nyt täytyy vaan sitten treenata tiukemmin =)

Itselläni oli 4v sitten ongelmia jaksamisen kanssa, nukahdin työpäivän päätteeksi lähes poikkeuksetta sohvalle, eikä harrastus hommatkaan maittaneet.

Menin vapaaottelua harrastastamaan, mutta mursin omat kylkiluut.. siitä parannuttuani suuntasin puntille, joita olen 3.5v nyt veivannut.
Alkuun voimat eivät oikein kasvaneet, kunnes älysin että syön puolet liian vähän, taisin lähestyä 70kg painoa, joka 182cm on aika vähän.

Syömisen jälkeen alkoi hieman puntti ja paiko nousemaan, sekä palauduin treeneistä.
Tyypillisesti joka kerralla mukana maastaveto, välillä myös kyykky.. nyttemmin olen lisännyt kyykyn joka kerralla.

Lihakset eivät ole juuri kasvaneet, joten epäilin että olisiko testo tasoista sitten.
Sinkki
D-vitamiini
Magnesium
Kreatiini
Fosfoseriini
C-vitamiini

Samoin olen lisännyt lihaa sekä ehkä kolme kuuppaa päivässä proteiinia. Olen myös koittanut iltaisin syödä pari kananmunaa ja rahkaa tms. jotta saanut varsinkin treeni öinä ainakin 50g tankattua.
Vihreitä en kovin paljon syö, mutta tonnikalaa ja rahkaa menee normaalin kotiruoan päälle jonkin verran ja rasvaa käytän reippaasti, kuten normaalia voita ja makaroonin joukkoon kylmäpuristettua oliiviöljyä.

Oli 3v aikana vähän känni murtumia solisluissa ja kylkiluissa, mutta olen saanut lihasmassaa varmaan 5kg toipumisista huolimatta. Paino kävi välillä yli 85kg, eli noin 15kg ylempänä, mutta tiputin läskiä pois niin että sikspäkki vähän paistaa ja painoa nyt 78kg, joka noin 5kg enemmän kuin olen edelliset 20v painanut.

En ollut aiemmin mittauttanut testo tasoja, joten ajattelin käydä viime viikolla testeissä:

Olin aika yllättynyt, että tuotanto oli noinkin hyvä. Joskin olenhan aika paljon panostanutkin.
Seksihormoniin on sidottuna iso määrä, joten lisäsin nyt hivenaineisiin Booria, jos saisi vapaita nousuun.
Samoin lisäsin Ashwagandha uutetta kokoelmaan jos saisi maksimi määrää vielä nostettua.. Hieman jo vaimo naljailee purkki kokoelmalle.

Hyvä tietää, että huonohkot treenitulokset eivät ole testosteroni tasoista kiinni, toisaalta nyt täytyy vaan sitten treenata tiukemmin =)
Sullahan on tuo S-testo erittäinkin korkea. Mistä olet saanut nuo viitearvot 12-45, siis eihän viitearvon yläraja voi yli 40 vuotiaalla olla noin korkea ?

Kävin Hyvinkään Aava lääkärikeskuksessa.
En tiedä mistä ovat referenssi arvonsa ottaneet.
Itse katsoin samaa, kun vertasin netistä löytyviin selityksiin.
Voisiko olla, että noiden sisällä ei aiheuta toimenpiteitä?

Täytyy vielä mainita, että maidon juonnin lopetin ehkä puoli vuotta sitten ja kaljaa en ole juonut noin 3kk ennen testejä.
Olen koittanut rajoittaa kaikkia estrogeenin lähteitä.
Samoin sokeria olen vältellyt, eli limpparia ehkä joka toinen viikko ja karkin syöminen max pussillinen viikon aikana, aina ei sitäkään.
Valkoista leipää syön hieman ja perunaa, riisiä ja makaroonia ihan normaalisti.
Eli olen koittanut nostaa insuliini herkkyyttä ja pitää glukoositason alhaalla.
Tiedä sitten mikä vaikuttaa, mutta ajattelin jakaa, kun arvot kohtuu hyvät ja töitä niiden eteen on tehty.

Sinkki
D-vitamiini
Magnesium
Kreatiini
Fosfoseriini
C-vitamiini

Kahdesti viikkoon koko kropan treeni on aika vähän. Sitten pois nuo yrittämiset ja jonkin-verran -mitat. Millään ruokakaupan tuotteilla ei testoihin voi juuri vaikuttaa eli naljailu saattaa olla ihan aiheellistakin. Jos alkaa tasot tippua liian alas niin siihen ei auta kuin korvaushoito. Sokerin välttelykin säästää vaan lähinnä hampaita.

Lisäravinteista ehkä kalanmaksaöljy ja d-vitamiini ovat sellaisia joiden ottaminen on suotavaa toki kesäaikaan d-vitamiinia ei tarvitse juurikaan purkista ottaa.

Ei niilläkään ole oikein testojen kanssa tekemistä, mutta nuo macat sun muut koen itse hieman turhiksi joista ei riittävän kattavaa näyttöä taida olla.

Sinkki
D-vitamiini
Magnesium
Kreatiini
Fosfoseriini
C-vitamiini

Ei nuilla lisäravinteilla ole osuutta testo tasoihisi. Millään noista ei ole saatu kunnon näyttöjä terveelle ihmiselle. Laboratorioissa nyt aina saadaan muutaman prosentin sadas osan nousut. Eikä testotaso ole muutenkaan verrattavissa kehitykseen. Tiedän tyyppejä joilla on kova luontainen testotaso, mutta paskat puntti tulokset. Ja viitearvojen alarajalla olevilla arvoilla on pärjätty isoissakin kisoissa. Kyllä panostaisin treeneihin ja kalorimäärään. 2x viikko on hyvin vähän treeniä jos haluat kehittyä. Ja ei tartte olla kun kalorit liian alhaalla niin kehitys voi tyssätä siihen.

Kävin tuossa testauttamassa yleisesti kaikkiarvot (kilpirauhanen, kolesteroli yms.) ja samaan pakettiin kuului myös testosteronin mittaus. Testissä oli vaan S-Testo, mikä oli 17 (viitearvo 8-29). Yllätyin että on noinkin alhainen, vai onko sittenkään? Lievää väsymystä on silloin tällöin ja stressiä on melkoisesti omassa elämässä. Aamustondikset tulee normaalisti ja halut on normaalit. Vitamiineista syön monivitskun, D-vitamiinin, Omega3, sinkki ja magnesium. Treenit kulkee ihan ok. Toki voi johtua tuo alhaisempi taso siitä, että on ollut aika raskaita treenejä ja nukkuminen on ollut vähän heikkoa. Täytyykö tuosta olla kuitenkaan vielä huolissaan?

E. Unenlaatu on toisinaan vähän heikkoa (tulee herättyä ilman kelloa tosi aikaisin).

Kävin tuossa testauttamassa yleisesti kaikkiarvot (kilpirauhanen, kolesteroli yms.) ja samaan pakettiin kuului myös testosteronin mittaus. Testissä oli vaan S-Testo, mikä oli 17 (viitearvo 8-29). Yllätyin että on noinkin alhainen, vai onko sittenkään? Lievää väsymystä on silloin tällöin ja stressiä on melkoisesti omassa elämässä. Aamustondikset tulee normaalisti ja halut on normaalit. Vitamiineista syön monivitskun, D-vitamiinin, Omega3, sinkki ja magnesium. Treenit kulkee ihan ok. Toki voi johtua tuo alhaisempi taso siitä, että on ollut aika raskaita treenejä ja nukkuminen on ollut vähän heikkoa. Täytyykö tuosta olla kuitenkaan vielä huolissaan?

E. Unenlaatu on toisinaan vähän heikkoa (tulee herättyä ilman kelloa tosi aikaisin).
Ensimmäinen viesti forumille. Suhteellisen paljon asiasta omakohtaista kokemusta,monia mittauksia,luettuja tutkimuksia,keskusteluja,niin en olisi yhtään huolissaan. Päinvastoin. Hyvä lukema toi 17. Suomalaisittain jopa korkea. Toki jos asia vaivaa,voit käydä mittaamassa vapaa-arvon joka on se mikä merkitsee,jos vaikka SHBG korkea ja näin ollen vapaa-lukema matala. Itse en menisi. Vitamiinipaketti sama kuin mitä itse syön,peruspaketti. C-vitamiinin voi halutessaan lisätä. Aamustondisten puute harvoin määräytyy testosta. itsellä ei ole ollut kohta 20 vuoteen. ikää 37.Syytä en tiedä. Aika matalat testot,kokonais 10.0 tai alle,vapaa 170,mutta testolääkitys ei ole erektioasiaa muuttanut. erektio-ongelmia testoon liittyen alkaen-tasona pidetään S-testo 8. alle siis voi johtua testosta. suuremmat arvot eivät tuo yleensä parannusta sen enempää,eivätkä tuo halujakaan. Unihäiriöt ovat tosi yleisiä,itselläkin paha.Testo tuntunut auttavan. Matalat testot voivat kyllä hankaloittaa unta,nukahtamista/laatua/heräilyä.
Jos treeni kulkee edes jotenkin ok tai jotain kehitystäkin tulee,stondiksia on ja S-testo 17,niin onnittelut. Kaikki kunnossa. Olen kateellinen. Lievä väsymys,tuskin testosta.väsymyksestä kärsineenä yli vuosikymmenen niin kuulostaa ihan normaalilta. Ei testo ole kaiken parantaja. Testolääkitys ei ole mitenkään helppoa..rahaa palaa rutkasti ainakin alkuun,myöhemminkin helpolla yli 1000e/v, lääkitystä voidaan joutua muuttamaan,sotkee ehkä omaa elimistöä ja tulla uusia ongelmia. Hyödytkin voivat jäädä epäselviksi tai hyöty/haitta suhde kyseenalaiseksi. Kevennä treenejä tai pidä taukoviikkoja.

Viimeksi muokattu:
oon koko kropan treeni on aika vähän. Sitten pois nuo yrittämiset ja jonkin-verran -mitat. Millään ruokakaupan tuotteilla ei testoihin voi juuri vaikuttaa eli naljailu saattaa olla ihan aiheellistakin. Jos alkaa tasot tippua liian alas niin siihen ei auta kuin korvaushoito. Sokerin välttelykin säästää vaan lähinnä hampaita.
Ei nuilla lisäravinteilla ole osuutta testo tasoihisi. Millään noista ei ole saatu kunnon näyttöjä terveelle ihmiselle. Laboratorioissa nyt aina saadaan muutaman prosentin sadas osan nousut. Eikä testotaso ole muutenkaan verrattavissa kehitykseen. Tiedän tyyppejä joilla on kova luontainen testotaso, mutta paskat puntti tulokset. Ja viitearvojen alarajalla olevilla arvoilla on pärjätty isoissakin kisoissa. Kyllä panostaisin treeneihin ja kalorimäärään. 2x viikko on hyvin vähän treeniä jos haluat kehittyä. Ja ei tartte olla kun kalorit liian alhaalla niin kehitys voi tyssätä siihen.
Nämä. Ei auta luontaistuotteet. Sinkistä on toki ollut juttua että voi pykälän pari jollakin nostaa,onko sitten hyötyä on eri asia. Jos ei ole kovaa ylipainoa,elintavat edes sinnepäin niin paljoa et voi tehdä.
Jos sinulla on ominaisuutena matalat tasot,aivolisäke ei anna käskyä ym. niin testohoito on ainoa. Ei kannata siis stressata kananmunilla,lisäravinteilla ym.

erektio-ongelmia testoon liittyen alkaen-tasona pidetään S-testo 8. alle siis voi johtua testosta. suuremmat arvot eivät tuo yleensä parannusta sen enempää,eivätkä tuo halujakaan.

Testolääkitys ei ole mitenkään helppoa..rahaa palaa rutkasti ainakin alkuun,myöhemminkin helpolla yli 1000e/v, lääkitystä voidaan joutua muuttamaan,sotkee ehkä omaa elimistöä ja tulla uusia ongelmia. Hyödytkin voivat jäädä epäselviksi tai hyöty/haitta suhde kyseenalaiseksi. Kevennä treenejä tai pidä taukoviikkoja.
Ei pidä paikkaansa. Se että sulla ei vaikuttanut haluihin tai kykyihin ei sitä voi yleistää. Asiasta tehdyt tutkimukset on tehty joillaki hiton vanhoilla papparaisilla, ei ole sovellettavissa nuorempiin.
Voinu sun korvaushoito olla liian pienellä määrällä niin ei ole tehnyt eroa, esim geeli ei kaikilla imeydy.

Tonni vuodessa melko kalliilta kuulostaa...Sitten kun hoito aloitettu voi lääkitys maksaa 20 euroa kuussa ja labrat vuosittain saada ilmatteeksi julkiselta.

Siitä samaa mieltä että tuollanen 17 taso on aivan ok ja ei kyseessä ole ihmelääke kaikille, kannattaa vain jos tarpeen.

Joo. Treenit kulkee ihan ok, tuo uni on ainut mikä itsellä jää vähän vähiin välillä, koska teen vuorotyötä. Kevennyksiä en ole hetkeen pitänyt joten voi olla ihan aiheellista. Mielialat on normaalit, stressiä on tosiaan edelleen. Voisin vaikka ensi kuussa tai vuoden vaihteessa mitata arvot uudelleen.

Ei pidä paikkaansa. Se että sulla ei vaikuttanut haluihin tai kykyihin ei sitä voi yleistää. Asiasta tehdyt tutkimukset on tehty joillaki hiton vanhoilla papparaisilla, ei ole sovellettavissa nuorempiin.
Voinu sun korvaushoito olla liian pienellä määrällä niin ei ole tehnyt eroa, esim geeli ei kaikilla imeydy.

Tonni vuodessa melko kalliilta kuulostaa...Sitten kun hoito aloitettu voi lääkitys maksaa 20 euroa kuussa ja labrat vuosittain saada ilmatteeksi julkiselta.

Siitä samaa mieltä että tuollanen 17 taso on aivan ok ja ei kyseessä ole ihmelääke kaikille, kannattaa vain jos tarpeen.
Kyllä joo. Viestiä kirjoittaessa kävi mielessä että ehkä yleistin liikaa,omia kokemuksia. "Tehty vanhoilla papparaisilla" ok,voi olla näin,en tätä ole ajatellut"
Kahta geeliä koitin,kummatkaan ei imeytynyt. Toinen nosti pykälän ja toinen laski lähtöarvoja. Kokonainen nebido nostaa arvoja liikaa.
Halvallakin voi päästä,mutta voi myös maksaa.
Tonni vuodessa perustelen niin että pussigeelillä tai nebidolla riippuen tavoista niin mennään helpolla lääkekattoon 600e:n. Siihen verikokeet,peruskuva,testot ja lääkäriin yhteys vähintään kerran vuodessa,mutta ehkä useamminkin. 700e ainakin voi mennä helposti. Toki voi yrittää saada labroja julkiselta.20e/kk joo tosiaan mahdollista sustanonilla esim.
Voi päästä halvalla mutta voi tulla kalliiksi.

"Siitä samaa mieltä että tuollanen 17 taso on aivan ok ja ei kyseessä ole ihmelääke kaikille, kannattaa vain jos tarpeen."
Joo,tosiaan vain jos on selvä tarve.

Mitä helvettiä? Testotasot ihan viitearvojen alapäässä..

Testosteroni: 14,3 nmol/l

Testosteroni vapaa: 229 pmol/l

Ikää 29 v.
aktiiviurheilija
paino 90 kg
rasvat ~15

Ylitreenaamisen oireilua ollut toisinaan, mutta saanut aina kuriin lepäilemällä. Panettaa (yleensä) ja nukun ihan hyvin, ellei treenit mene liian kovaksi/pitkäksi. Masennusoireita ei oikeastaan ole ollut vuosiin. Onko mulla luonnostaan jotenkin alhaset tasot / herkät reseptorit vai mitä helvettiä?

Vaikuttaa siltä että sekä että. Monet arvot ovat hyvin yksilöllisiä eikä vertailu johonkuhun toiseen paljasta fysiologisista muuttujista mitään. Esim. sulla ei lihasmassaan tai voimaan olisi todennäköisesti mitään merkitystä, vaikka arvot olisivat korkeammalla.

Vaikuttaa siltä että sekä että. Monet arvot ovat hyvin yksilöllisiä eikä vertailu johonkuhun toiseen paljasta fysiologisista muuttujista mitään.

Siitä on juuri lähiaikoina ollut juttua alan videoissa että samat labra arvot aiheuttaa eri henkilöillä eri fysiologisen vasteen.

Luonnollinen testopiikki on mahdollista saada lopettamalla poken kattelu ja tumputtaminen. Seitsemännen päivän kohdalla keho menee "selviytymistilaan" poisjätettyjen "aktiviteettien" takia ja alkaa vaatimaan isolla kädellä "aktiviteettien" jatkamista nostamalla testot jopa 145%:iin. Ei, en puhu paskaa. Kyseinen tapahtuma on selkeästi koettu ja todettu nofap-piireissä.
Valitettavasti testopiikki kestää vain pari päivää maksimissaan kunnes tippuu normaalitasoja alemmas josta se sitten alkaa taas pikkuhiljaa nousta normaalitasoille.
Ttu testakkaa jossette usko 😁

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom