Testosteroni nousuun

No niin. Tuossa artikkelissa mainitaan, että ylipaino ja sairaudet ovat yleensä syy testojen laskulle ja ikääntyminen ei sinänsä vaikuta tasoihin juuri mitenkään. (Ja sanoisinpa että jos vähänkin heikentää, syy on kehoon kumuloituvissa myrkyissä ja kumuloituvissa huonojen tottumusten seurauksissa ylipäätään. Monet jo parisuhde ja typerä uraputkessa juoksu näännyttää.)

Enpä tiennytkään tuosta viime vuonna julkaistusta Hyvä ja paha testosteroni -kirjasta. Saman tien laitoin (juuri) varaukseen.

Ehdin jo miettiä, mitä pointtia minun on tännekään kirjoitella asioista jotka uskon jo tietäväni, mutta tästä seuraa itsereflektion myötä syvenevää ymmärrystä ja kun pyörittelen asioita tarkemmin, avautuu uusia tietolähteitäkin ja niin edelleen. Ja kun asiat jäsentyvät, juontuu entistä hyödyllisempiä teorioita punniskeltavaksi.

Yritän olla vittuuntumatta kun jatkossakin varmasti törmään netissä ja muualla itkuun iästä ja testoista. Jokainen valitkoon oman subjektiivisen todellisuutensa, tai valinnan sijaan ottakoon vaikka kaiken annettuna. Ihmisiähän myös tarkoituksellisesti manipuloidaan negatiivisiin, kurjistaviin uskomuksiin, kun jotkut saavat hyödyn vaikkapa lääkkeiden myynnin lisääntymisestä ym.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä voin hieman "keulia" ainakin itselleni ruokavalioasioillani (joita en tässä tarkemmin avaa) ja sillä etten lainkaan myrkytä testotuotantoani alkoholinkäytöllä (enkä titenkään tupakoi). Sillä myös että lasken stressitasoja tietoisesti hieronnalla (hierontaistuin ja tällä hetkellä 5 erilaista lihastenhierontavälinettä). Vähemmän stressiä ja enemmän rentoutta ja rauhoittumista, sen parempi testoille. Kirkasvalolamputkin päivittäin käytössä, kun googlaamalla "valo testosteroni" löytyy juttua testobuustauksen näkökulmasta. Monenlaista pientä ja isompaa juttua soveltamisen alla plasebon merkitystä siis lainkaan väheksymättä.

Mutta paljon olisi korjattavaakin. Treenimäärän osin pakon sanelemana korjasinkin ja vaikka jänneongelmat olkapäässä ja ranteessa kokonaan häviäisivätkin, en lisää määrää nykyisestä. Mutta ajoissa nukkumaanmenot ja rytmin ylläpitäminen vaatisivat edelleen korjausta. Testojenkin kannalta - kun unenlaatua edistää kohdallaan oleva rytmi - parempi.

Ja parempi olisi käyttää tämä nettihöpinöintiaikakin vaikka rentoutumiseen. Ylipäätään kaikki turha stressinluominen vähemmäksi. Sitten kun muitakin vituttaa lukea näitä (mutta lukevat kuitenkin), ei se hyvää edistä. Itse yritän rajoittaa uutisten lukemista ja näköjään en saa lukea edes vähän, kun muuten menee päivässä paljon aikaa turhaan klikkailuun, stressaamiseen ja takaisin uutisten pariin palaamiseen. Näin esim. eilen, kun tarkoitus oli tsekata vain vähän. Tänään en ole mennyt uutissivustoille, en mene - ja pyrin siihen että seuraavan kerran aikaisintaan ensi sunnuntaina.

Eli huono itsekontrolli ja turhan stressin luominen tuottavat haastetta, eivätkä ole hyväksi testoillekaan. Heh, että tällaista tällä kertaa. Keskittymistä taas pois pään sisältä...

Nojoo, sori paasaamisesta. Ihmisillä vain on taipumus oksentaa omaa maailmankatsomustaan ympäristöönsä, pyydettiin heiltä sitä tai ei. Itse vaikutan olevan kallistunut uskomaan yksilön vastuuseen oman onnensa seppänä ja en ole taipuvainen luottamaan siihen, että yhteiskunta tulee apuun järjestämällä kunnollista verorahatuettua lääke- ym. terveydenhoitoa, jos itse omilla valinnoillani sössisin asiani.

Oli kieltämättä kärkevään sävyyn kirjoitettua ja ymmärrän jos joitain mahdollisesti vitutti ja itseänikin vitutti kirjoittaessani. Nyt lupaan keskittyä muihin asioihin ja vaieta. Ei tämä niin vakavaa ole.

Hyvää asiaa kirjoittelit, varmaan vaan niin runsaasti tekstiä, että monelta jää vastaaminen. Mikroparannukset resonoi, pienet jutut kun niitä kertyy JA kertoimena yli ajan kumuloituminen = MAJOR effect lopputuloksessa.

Hyvää asiaa kirjoittelit, varmaan vaan niin runsaasti tekstiä, että monelta jää vastaaminen. Mikroparannukset resonoi, pienet jutut kun niitä kertyy JA kertoimena yli ajan kumuloituminen = MAJOR effect lopputuloksessa.
Oletko lukenut James Clearin Atomic Habits'in? Ei tarvii vastata, mutta voin suositella niille jotka tuosta diggaa.

Oletko lukenut James Clearin Atomic Habits'in? Ei tarvii vastata, mutta voin suositella niille jotka tuosta diggaa.

En mut voin kuunnella, löytyy näk äänikirjana ja meillä on taloudessa parikin palvelua käytössä. Ihan hyvältä vaikutti ja kaikenlainen optimointi ja habit-hommat on todella kivoja toteuttaa. Loputon määrä tullu kuunneltua podcast-jaksoja enemmän ja vähemmän läheltä liipaten ja monenlaista käytössä myös :)

Tuo edellinen postaukseni oli juostessa kustu ja siksi luokaton. Niin on tuon artikkelin otsikkokin. Mukavaa olla töissä naisvaltaisella alalla (isossa kaupassa). Paljon viehättäviä naisia ja lämmintä vuorovaikutusta heidän kanssaan. Naisten silittely antoi varmasti väärän kuvan. Se on tilannesidonnaista ja riippuu väleistä kyseiseen yksilöön. Monet ovat itse halunneet halata, osa useinkin ja en mene juttelemaan koskettelumotivoituneesti. Annan paljon positiivista palautetta, kun siitä tulee hyvä fiilis. Tänään kolmelle liittyi ulkonäköön, mutta yleensä muuten kehun tai tsemppaan. Riippuu, vaikuttaako tulevan hyvälle mielelle, jatkanko tulevaisuudessa hillitymmällä linjalla vai miten...

Pidän todennäköisenä, että naisten seura todella buustaa testoja:

Itse kun en ole naisvaltaisella alalla töissä, niin olisikin varmaan pitänyt aina salilla ollessa jutella ja flirttailla naisille minkä ehtii.

Itse kun en ole naisvaltaisella alalla töissä, niin olisikin varmaan pitänyt aina salilla ollessa jutella ja flirttailla naisille minkä ehtii.
En ole omasta mielestänikään mikään työn sankari.

Kirjoitin tuon jälkeen pitkän vastauksen, mutta poistin sen. Koska jos haluaa ottaa vastuun itsestään, ei heti jaa sitä muiden suuntaan.

Edit. Salilla (kotona) voin keskittyä asiaan. Töissä olen itse luonut sellaisen roolin itselleni, etten siitä noin vain irrottaudu. Jos yritän olla etäisempi ja tehdä vain sen mistä maksetaan, seuraa jopa kyyneliä (ei omia).

Oma moka.

Viimeksi muokattu:
Mutta yritän, että osaltani offtopic loppuu tämän postauksen jälkeen. Siksi mainitsin tuon työajankäytön, kun tarkoitus oli kuvata fiilispuolta, johon testo saattaa osaltaan olla vaikuttamassa. Esihenkilö hehkutti kekessä tyytyväisyyttään vastuualueeni myynteihin, joten teen töissä muutakin kuin huomioin naisia. Ja huomioin ne, jotka tulevat puolimatkaan vastaan. Huomioimista on positiivisella tavalla tervehtiminen ja kerta päivässä riittää. Flirtata ei tarvitse. Jos joku vaikuttaa pelinaiselta, saatan reagoida vastaavalta taajuudelta. Neutraalisti voi toki sanoa jollekin, että hienot hiukset. Se miten himokkaasti mahdollisesti jostain ajattelen, vaikka päällisin puolin olen vain mukava, jää käytännössä aina omaan tietoon.

Mutta minulla ei ole väliä tämän ketjun kannalta, ellen onnistu tuomaan jotain hyödyllistä tietoa tämän ketjun topiciin. Juuri hain kirjastosta Hyvä ja paha testosteroni -kirjan. Ellen koe että haluan jakaa täällä jotain siitä löytyvää, tai ellei joku kysy jotain kirjoittamastani topiciin liittyvästä, pahoittelen liian runsasta itseilmaisua ja vaikenen viimein.

Monethan haluavat nostaa testotasojaan, jotta yksinkertaisesti olisi parempi olo. Kiinnostaisi kuulla sellaisilta, jotka ovat roinanneet pitkäaikaisesti isoilla määrillä testoa, millainen olo vallitsevassa määrin on (siis silloin kun sitä on paljon verenkierrossa). Ei kiinnosta sinänsä roinausnäkökulmasta, vaan saadakseni infoa, vastaako todellisuus odotuksia, joita monella ehkä on.

Erityisesti kiinnostaa tietää, miten stabiili mahdollinen "korkeatesto-olo" on. Tuleeko välillä heittelyitä emotionaalisuuteen, herkkyyteen, alakuloonkin. Onko olo rohkea, äijä, voimakas ja euforinenkin ja voiko se nyrskähtää arkuuteen, epävarmuuteen, itsensä vähättelyyn, liikuttumiseen...

Testo-optimoinnin opiskelu ja tukeminen jatkuu tulevaisuudessakin, mutta pidän todennäköisenä, että jos tuohon edelliseen viestiini olisi tullut rehellisiä vastauksia, aika monen kohdalla tulisi esille, että paljon epätoivottujakin oloja ja mielialoja esiintyy, vaikka S-Testo olisi kiinteästi yli normaalin viitearvojen. Ahdistuksen ja levottomuuden, sekä osittaisen unettomuuden luotettava vastalääke se ei olisi. Luultavasti itsetunto ei kovin vakaasti olisi luokkaa kingi, vaan olisi jokseenkin samassa määrin suhteessa ympäristövalidaatioon (tempaisin termin juuri tuulesta), kuin "vähemmän äijillä" tasoilla. Luultavasti itse-epäilyjä ja "neitimäisiksi" luokiteltuja tunnetiloja esiintyisi, vaikka välillä olotila epästabiilisti huitelisi euforiassakin. Nimimerkinkään takaa noita ei ehkä haluttaisi tuoda esille.

Oletan.

Testo-optimoinnin rinnalle tuon aiempaa paljon vahvemmin myös oksitosiinioptimoinnin. Sitä kun on perinteisesti pidetty naishormonina, kun se liittyy synnyttämiseen ja imetykseen, se tuntuu ehkä oudolta panostuksen kohteelta miehelle, mutta se liittyy todella paljon muuhunkin ja etenkin hyvinvoinnilliseen sukupuolesta riippumatta. Tuo artikkelissa mainittu kirja on lukemisen arvoinen, luin sen ekan kerran jo 2007. Itse stimuloin oksitosiinituotantoa etenkin hieronnalla. Pienillä ja isommilla lihastenhierontavälineillä - ja nyt viimein kun olen alkanut muodostaa siitä rutiinin pitkin päivää, olen alkanut ihmetellä, miksi olen etsinyt mielenrauhaa, rentoutta, lämmintä hyvinvointia ja "perilläoloa nykyhetkessä" monimutkaisesti ja usein vaikeimman kautta. Egoismi ei noihin ainakaan vie. Ja stressitason laskeminen ja monet muut oksitosiinin masinoimat vaikutukset tukevat myös lihaskasvua ja testo- sekä kasvuhormonin ym. eritystä. Kortisoli laskee.

Joitain kiinnostaa vaikkapa biomekaniikka, itseäni taas nämä asiat näistä näkökulmista. Hyvin monesta nämä pohdinnat ja tuon artikkelin teksti on luultavasti sietämättömän "pehmeää" ja miehelle sopimatonta. Testo ja pätemisen maailma miehille, oksitosiini imettäville naisille... heh.

Vielä mainitsen, että se testosteronikirja on jo tähän mennessä ollut todella mielenkiintoinen, mutta en tule laittamaan tänne siitä lainauksia, niin eipähän tule vahingossakaan rikottua tekijänoikeuksia tmv.

Aiemmin mainitsin täällä "testosteroniresistentit yksilöt" ja kirjasta löytyi ilmiölle lääketieteellinen termi "testikulaarinen feminisaatio". Seuraava ei ole lainaus kirjasta, vaan Duodecim-lehdestä. Löytyy tuon termin googlaamalla. Heillä kai on laskeutumattomat kivekset ja vagina ja siksi heitä kai pidetään naispuolisina ja jossain vaiheessa ihmetellään, kun kuukautiset eivät ala. Eräässä dokumentissa joku taisi esittää näkemyksen, että he ovat feminiinisempiä kuin naiset, sillä naisilla testosteronireseptorit toimivat (ja naisillakin on jonkin verran testoa), resistenteillä ei korkeakaan testopitoisuus tee mitään (androgeenistä vaikutusta) ainakaan ulkonäköön. Häpykarvatkin taitavat olla androgeenien vaikutusta.

Ja tavallaanhan tämä ilmiö antaa vahvistuksen sille, että klitoris on peniksen esiaste ja roinaavilla naisilla se voi kasvaa hyvinkin häiritsevän näköiseksi. Joskus näkee tahtomattaan kuvia roinaamattomistakin klitoriksista, joissa on esinahan ja terskan tapainen ja reikä päässä. Olisikohan parempi miettiä ja lukea vähemmän?

"Parhaiten tunnettuja steroidihormonin reseptorin puutostiloja on testikulaarinen feminisaatio. Ulkonäöltään potilaat ovat naisia, joilta kuitenkin puuttuu naisellinen karvoitus. Yllättäen heillä on silti miehen kromosomisto, kivekset ja vähintään normaali miehen veren testosteronipitoisuus. Tilan syyksi selvisi jo 1970-luvulla androgeenireseptorin puutos."

Ylläpito ilmoittakoon, jos tällainen rönsyily ja yhden miehen monologi ei ole tänne tervetullutta. Puolustukseksi mainitsen, että parempi näin "tämän katon alle", kuin tehdä uusia ketjuja.

Mutta sillä ei ole väliä, kiinnostavatko nämä muita kuin minua. Saa pakkikselle vähän hölmömpikin tyyppi kirjoitella ainakin useiden henkilöiden esimerkin valossa. Pitää vaan nohevampien kestää tai laittaa vaikka ignoreen. Mutta testoilen (sic) näillä, toimineeko oikeasti, ja pyrin olemaan heittelemättä vähän väliä jotain uutta tänne.

Elämänlaatua vaan kaikille munilla tai ilman

Huberman puhui roganin podcastissa aiheesta myös ja nosti esiin tongkat ali nimisen lisä ravinteen, jolla ilmeisesti hyötyjä tutkitustikin. Tätä ei taida Suomesta saada eikä edes tilattua, Googlen perusteella Tulli estää maahantuonnin. Onko kokemusta tai parempaa tietoa?

Eräs 48-vuotias mies aloitti teston korvaushoidon,heti alko menemään hyvin,painoki tippu itsestään vaikkei mitään muutosta tehny ravintoon/treeniin,ei ollu mikään uberläski vaan semmonen tavallinen katujenmies,pikku pesupallo vyötäröllä.:
dyfkdsx.jpg

Ylläpito ilmoittakoon, jos tällainen rönsyily ja yhden miehen monologi ei ole tänne tervetullutta. Puolustukseksi mainitsen, että parempi näin "tämän katon alle", kuin tehdä uusia ketjuja.

Mutta sillä ei ole väliä, kiinnostavatko nämä muita kuin minua. Saa pakkikselle vähän hölmömpikin tyyppi kirjoitella ainakin useiden henkilöiden esimerkin valossa. Pitää vaan nohevampien kestää tai laittaa vaikka ignoreen. Mutta testoilen (sic) näillä, toimineeko oikeasti, ja pyrin olemaan heittelemättä vähän väliä jotain uutta tänne.

Elämänlaatua vaan kaikille munilla tai ilman
Mielenkiintoista asiaa kirjoittelet, anna palaa vaan pistä tekstiä tulemaan kun siltä tuntuu...
Vaikka et ruokavaliotasi avaisi, olisi mielenkiintoista jos hiukan perusideaa tai jotain vähän valottaisit että millä tyylillä ravintopuolta lähestyt.

Kiitos palautteesta. Yritän nyt vältellä pakkista ja muuta "juttelua", jos en tarvii asioiden jäsentelyä tai hyödy "aika- ja energiasijoituksesta" plussaldoisesti. Noista monologeista sain onneksi esim. sen että hieron lihakset useammin läpi, vastasin omiin kysymyksiini (joita tuli "matkan varrella" lisää) ja löysin testosteronikirjan, josta opin lisää.

Ruokavaliojutskat eivät tarvitse jäsentelyä ja lisäksi jos aloitan jutustelun, se on kokemuksen valossa hankala lopetella. Yritän oppia virheistäni.

26.6 eli Juhannuksesta ollut paussilla
9.8 testo oli 2.4
7.9 testo oli 1.4
Ja tänään 11.10 kävin mittauttaa 2.5 eli vähän näyttäis olevan nousu suuntaa kääntynyt eli paskin aika taitaa olla takana päin.
Saa nähä koska maaginen teston 10 raja pyykki ylittyy

E938CFF5-B3F6-4B9C-8B6E-6BA8E295B09D.png

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom