Testosteroni nousuun

Meta title: 💥 Testosteroni nousuun – kun halutaan konehuoneeseen lisää tehoa luonnollisin keinoin

Meta description: Keskustelua testosteronin tasoista, elämäntavoista, stressistä, ravinnosta ja muista tekijöistä – mikä oikeasti vaikuttaa ja mikä on myytti?**

Jos heitettäisiin tähän epätodennäköinen spekulaatioselitys, niin lisäksihän on se ilmiö, että alkoholinkäyttö nostaa naisten testotasoja (ja laskee estoja muutenkin), mistä voi seurata panetuksen lisääntymistä ja varsin suorasukaistakin seksuaalikäyttäytymistä. SILTI testotasot ovat kaukana keskimääräisten korvaushoitoon oikeutettujen miesten "luonnollisista". Miehellä niin matalilla ei libido laulaisi.

Epätodennäköiseltä tuntuva selitys voisi olla tottumisessa ja herkistymisessä. Naisella pienehkökin nousu tuntuisi enemmän kun olisivat herkempiä "aineelle" ja murrosiän ohittaneilla miespuolisilla ei paluuta lapsuuden "helppoihin" vuosiin ole, kun ovat sitten "turtuneempia"/tottuneita enempään - toleranssi kehittynyt, jolloin "annostusta" tarvitsisi pikemminkin nostaa ja suht vähäinenkin lasku voi tuntua pahalta, kuten muissakin "riippuvuuksissa".

Se, voiko mies tottua pitkän ajan kuluessa "paluuseen" mataliin tasoihin, on yksi kysymys. Jos joku kastraattilaulajapoika tai muuten kromosomeiltaan mies (mutta jolla on synnynnäinen testosteroniresistenssi ja jota on luultu koko ikänsä naispuoliseksi, kunnes osoittautuu ettei tällä ole kohtua ja munasarjoja, vaan laskeutumattomat kivekset) menestyisi elämässään ilman niitä sietämättömiä oireita, joiden vuoksi monet miehet hakeutuvat testosteronikorvaushoitoon, voisi puoltaa tuota teoriaa (vaikuttaako testosteroniresistenteillä testo kuitenkin aivoihin ja niiden muokkautumiseen, kun jossain dokumentissa taisi olla naisen näköinen kromosomeiltaan mies - jonka sukupuoli selvisi vasta aikuisiällä - joka oli pienestä pitäen ollut kiinnostunut poikien asioista). Miten lie kokeneet mielialansa eunukit, joita muinoin käytettiin haaremien vartijoina... joskus luin, että eunukeille kehittyy naismaiset muodot.

Mutta kunhan jutustelin. Mielenkiintoista olisi kuulla tyhjentävä paikkansapitävä selitys tähän "elämänlaatuilmiöön".

Edit. Eunukki saattaa pystyä saamaan erektion, eli lisämunuaisten kuorikerroksen vähäinen testotuotanto voi mahdollisesti riittää siihen? Miten olisi aamustondisten kanssa..?

Viimeksi muokattu:
Eunukkeja on Wikipedian mukaan työskennellyt jopa kenraaleina. Kuinka dynaamisina sellaisina, sitä ei mainita. (Sori, editointiaika ehti umpeutua, niin laitoin vielä erillisen viestin).

Tossa mun viimeisimmät testo labrat ja kyl muna silti seisoo ja seksi luistaa

1F462350-FCC6-4051-A812-6BEB1167E0E8.webp

Ja itselläni tilanne oli, että teki naista mieli jo ennen puberteettia ja tuli masturboitua paljon ja saatua "kuivia" orgasmeja. Se oli jännä, että niitä orgasmeja pystyi saamaan todella monta yhdellä toimituksella. Tarvis vain jatkaa ja pian tuli seuraava.

Lapsena alkoi jo punttikin kiinnostaa ja toisen hauiksen pintaan ilmestyi iltaveivausten (käsipaino) seurauksena laskimosuoni, jota oli kiva tökkiä sormella eessuntaas. Energiaa oli, vaikka oli lapsuusiän testot.

Olen varsin paljon opiskellut testojen buustaamisesta ja yhdistänyt juttuja elämäntapaani. Ei ole sinänsä motivaatiota höpistä täällä aiheesta laajemmin, mutta jotain suht viimeaikaista kommentoidakseni, ilmeisesti treenimäärän, -tehon ja -intensiteetin vähentäminen on ollut loistoratkaisu.

Nykyisin treenaan vain 6 tuntia viikossa (3 kahden tunnin treeniä - ei yhtään enempää), kun ennen heinäkuuta meni jokseenkin tuplaten tunteja homman parissa. "Kunnianhimoinen" nukkumistavoitteeni on mennä kymmenen tuntia ennen herätystä, mutta käytännössä se on usein 5-8, kun tulee viivyteltyä. Taso n. 7 tuntia (ja vapaapäivinä enemmän) jo näyttää tuovan hyvää latausta. Lisäksi oltilaani vaikuttaa buustanneen Ukrainan menestys. Anti-stressi.

Ei varsinaisesti kiinnosta selvitellä testotasoja, kun kuten edellä spekuloin, olot ja seisokit eivät kuitenkaan niin yksiselitteisesti korreloi niiden kanssa. Käytännössä riittää se mitä koen. Taitaa ehkä tarvita nostaa syömismäärät samalle tasolle, kuin ennen heinäkuuta. Nälkä on ja vyötä tarvinnut kiristää, etteivät housut valu. Heinäkuussahan lomalla olin pakotettu vähentämään pakkomielteisestä treenaamisesta (pitämään taukoakin) ja loman mennessä pitkälti istuessa en vähentänyt syömistä siihen tilanteeseen nähden tarpeeksi.

Enpä olisi muuten suostunut vähentämään treenaamista, ellei olkapää olisi pakottanut. Sinänsä itsestään selväähän on, ettei kannattaisi treenata paljon ja kovaa, jos nukkuu sitten liian vähän. Pyrkimys on, etten tule nykyisestä lisäämään määrää. Intensiteettiä ja tehoa ehkä jonkin verran, kunhan ja jos olkapään tila vielä kohenee. Omaan silmään lihaksikkaalta ja kireältä näyttää peilistä.

Mutta tämän pohjustuksen jälkeen: nyt on alkanut olla, että jos heräilen yöllä muutaman kerran, joka kertaa "keulii" lujaa ja se on mukava tunne ja tulee hyvä fiilis. Kun en treenaa liikaa, nukun ainakin 7-8 tuntia ja Ukraina jatkaa menestystään, tuntuu olo varsin hulppealta ja melkoisesti tekee mieli monia työpaikan naisista. Kova tarve mennä höpisemään heille ja niitä jotka selvästi ilahtuvat huomiostani, tekisi mieli silitellä ja paljon, vaikka siitä ei palkkaa maksetakaan. Yhtä heistä olen aiemmin luvan kanssa silitellytkin, kun olin riittävän varma että suostuu, mutta en silti aio kysyä enää jatkossa (keneltäkään, roti täytyy pitää). Kun naiset hymyilevät ja ovat kivoja, usein on sitten ahdasta työhousuissa.

Kova öinen keuliminen ja hulppea olo voi olla monen osatekijän summa ja muunkin kehon kemiallisen yhdisteen, kuin teston vaikutusta. Kun rakentaa elämäntavan, joka lisää korkean fiiliksen todennäköisyyttä ja itsensä alkaa sellaisesta löytää, ei kai numeroita tarvitse tietääkään. Päiväni alkavat hienosti jo sillä, että hyödynnän useammanlaista lihastenhierontavälinettä ja ihanne olisi, että hieroisin lihakset läpi vielä kahdesti päivän aikana (yksi kerta kuitenkin jo hyvä).

Edit. Vahingossa postasin kesken, mutta jutustelin taas lämpimikseni liian pitkästi, joten riittää jo. Henkistä ja fyysistä stressiä alemmas, niin tuntuu hyvinvointina. Tuo lause olisi riittänyt postaukseksi.

Edit. Korjailin, kun oli jäänyt lauseita kesken.

Viimeksi muokattu:
Tuo edellinen postaukseni oli juostessa kustu ja siksi luokaton. Niin on tuon artikkelin otsikkokin. Mukavaa olla töissä naisvaltaisella alalla (isossa kaupassa). Paljon viehättäviä naisia ja lämmintä vuorovaikutusta heidän kanssaan. Naisten silittely antoi varmasti väärän kuvan. Se on tilannesidonnaista ja riippuu väleistä kyseiseen yksilöön. Monet ovat itse halunneet halata, osa useinkin ja en mene juttelemaan koskettelumotivoituneesti. Annan paljon positiivista palautetta, kun siitä tulee hyvä fiilis. Tänään kolmelle liittyi ulkonäköön, mutta yleensä muuten kehun tai tsemppaan. Riippuu, vaikuttaako tulevan hyvälle mielelle, jatkanko tulevaisuudessa hillitymmällä linjalla vai miten...

Pidän todennäköisenä, että naisten seura todella buustaa testoja:

Psykologiset tekijätkin voivat vaikuttaa paljon testotasoihin jo hetkestä toiseen. Tuossa artikkelissa mainitaan esim. tasojen romahtaminen jos suosikkijoukkue häviää ja nousu, jos voittaa.

Aiemmin tänne linkittämässäni dokumentissa muistaakseni käsitellään sitäkin, miten paljon tasoihin voi vaikuttaa se, miten itsensä kokee. Plasebojutut käsittääkseni voivat vaikuttaa erittäin merkittävästi. Tuossa viittaamassani dokumentissa, jonka nimessä mainitaan uudet löydökset testoon liittyen käsitellään sitäkin, että ikä ei sinällään laske testotasoja, vaan sairaudet ja suurimpana selittävänä tekijänä ylipaino tuppaavat niin tekemään.

Ja koska sillä miten asiat (itsensä ym.) kokee voi olla suuri merkitys, olen oppinut olemaan uskomatta "ikämyyttiin", minulle ikäitkupropaganda ei ole totta. Ja koen olevani työpaikan (superhypermarketin) naiskattauksen (vähän väliä uusia ihanuuksia ilmestyy) keskellä "superkukkona". VAIKKA objektiivisesti en ole iso (itse asiassa lyhyempi kuin monet naiset ja suurin osa miehistä), poimin valikoivasti kaiken vahvistavan palautteen (katseet, sanat, hymyt, huomion) vahvistamaan positiivisesti subjektiivista todellisuuttani. Kroppaa haluan korostaa vapaa-ajan pukeutumisellani, kun saan itseltäni ja muilta siitä positiivista palautetta. Lääkäreistä alkaen olen saanut vahvistusta, että lihasta (ja erottuvuutta) löytyy paljon. Jotkut parikymppiset naiset ovat hämmästyneet kuullessaan, että olen kalenteri-iältäni nelikymppinen (eräs silloin 25-vuotias puhui itsestään työskennellessään, että alkaa ikä painaa, sinä olet nuori ja vetreä...) Silti osa hyväfiiliskuplasta - sanoisin että merkittävässä määrin - muodostuu siitä, miten mieltäni käytän ja saan itseni uskomaan. Ehkäpä muodostuu positiivinen kehä, jossa omilla uskomuksillani buustaan testoja, ja ne buustaavat omia uskomuksiani. Harjoitusta tarviin kyllä vielä mielen käytön taidossakin.

Minulle on edullista uskoa tuohon parisuhteen ja etenkin lasten hankkimisen negatiiviseen vaikutukseen. Sitä enemmän onnistun buustaamaan hyvää oloa omaan hyvinvointiin keskittyvästä poikamieselämäntavastani. Ei itseäni haittaa ajatella, että ehkäpä todella onkin niin, kuten väitetään, että naisilla parisuhteessa testot nousevat ja se on selittämässä - kun miehillä samalla laskevat - ilmiön, missä nainen monessa tapauksessa valtaa fyysisen ja henkisen tontin ja miehelle jää hallinnoitavaksi suurin piirtein oma vaatekaappi, jos sekään (oma kotini on kuntosali ja hyvinvointikeskus, jossa neliöt on tarkkaan hyödynnetty itseni näköiseen elämiseen). Jos vaikka ajattelisin asian vielä sen teoriani näkökulmasta, että naiset herkempinä testolle saavat objektiivisesti pienestäkin buustista saman dominoivuusvaikutuksen, kuin miehet saisivat suhteellisen isolla rojutuksella. Miestä taas pienehkökin lasku "kutistaisi" henkisesti.

Ja plasebon merkittävyyden näkökulmasta parisuhteessa elävien miesten kannattaa opetella uskomaan päinvastaista. Itse fiilistelen, että kuten edellisessä viestissäni linkittämässäni artikkelissa kerrotaan naisen samassa huoneessa buustaavan testoja: kyse on "vieraista naisista", sellaisista joiden kanssa ei ole parisuhteessa - "miehen pitää kylvää siementään moneen vakoon" - ja parisuhteessa miehen tulee pysyä huolehtimassa naisesta ja jälkikasvusta, eli testotasot adaptoituvat tilanteiden mukaisesti. Nainen adaptoituu dominoimaan.

Kirjoitan tätä viiden tunnin yöunien jälkeen, kun menin normaalirytmiini nähden myöhään nukkumaan, mutta keskityn vahvistamaan uskomuksiani nukkumisen hyödyllisiin vaikutuksiin PISTE. En mieti että lyhyet unet voisivat jotenkin haitata testotasoja tai muuten. Toki tavoitteeni on panostaa nukkumiseen.

Halusin tuoda ketjun aiheeseen liittyvää psykologista näkökulmaa, kun näistä näkökulmista aihetta kai harvemmin lähestytään. Yritän rakentaa kokonaisvaltaista elämäntapaa (jossa toki myös ravitsemuksella on merkittävä osuus) tukemaan omassa elämässä omissa nahoissa viihtymistä. Sillä miten "plaseboi" itsensä on nähdäkseni valtava merkitys. (YouTubessa taisi olla - ehkä on vieläkin - muistaakseni Mielen salattu voima -nimisessä dokumenttisarjassa plaseboa käsittelevä osa.)

Onneksi uskon "mikroparannusten" arvoon, sillä vaikka minulla on itseäni inspiroivia tavoitteita mielenikin hallitsemiseen liittyen, on työsarka melkoinen. Havaitessani pientäkin edistystä aiempaan nähden, osaan iloita siitä. Minulle riittää olla kunkku omassa elämässäni, en ole niitä joiden tarvitsee yrittää dominoida muita omalle keskeneräisyyden tasolleen. Mieluummin pyrin muuttamaan itseäni - ja suhteessa myös muihin olemaan tuki ja tsemppari. Hyväksyn tässäkin oman vajavaisuuteni (osaan olla myös väärällä tavalla kilpailuhenkinen ja egoistinen) yrittäen korjata enemmän omia virheitäni kuin muiden.

Yritän valita miten "plaseboidut testotkin" minussa ilmenevät. Hyvällä draivilla ennemmin kuin kusipäädraivilla. Ja nöyrähän voi olla myös ilman nöyristelyä.

No niin. Tuossa artikkelissa mainitaan, että ylipaino ja sairaudet ovat yleensä syy testojen laskulle ja ikääntyminen ei sinänsä vaikuta tasoihin juuri mitenkään. (Ja sanoisinpa että jos vähänkin heikentää, syy on kehoon kumuloituvissa myrkyissä ja kumuloituvissa huonojen tottumusten seurauksissa ylipäätään. Monet jo parisuhde ja typerä uraputkessa juoksu näännyttää.)

Enpä tiennytkään tuosta viime vuonna julkaistusta Hyvä ja paha testosteroni -kirjasta. Saman tien laitoin (juuri) varaukseen.

Ehdin jo miettiä, mitä pointtia minun on tännekään kirjoitella asioista jotka uskon jo tietäväni, mutta tästä seuraa itsereflektion myötä syvenevää ymmärrystä ja kun pyörittelen asioita tarkemmin, avautuu uusia tietolähteitäkin ja niin edelleen. Ja kun asiat jäsentyvät, juontuu entistä hyödyllisempiä teorioita punniskeltavaksi.

Yritän olla vittuuntumatta kun jatkossakin varmasti törmään netissä ja muualla itkuun iästä ja testoista. Jokainen valitkoon oman subjektiivisen todellisuutensa, tai valinnan sijaan ottakoon vaikka kaiken annettuna. Ihmisiähän myös tarkoituksellisesti manipuloidaan negatiivisiin, kurjistaviin uskomuksiin, kun jotkut saavat hyödyn vaikkapa lääkkeiden myynnin lisääntymisestä ym.

Ehkä voin hieman "keulia" ainakin itselleni ruokavalioasioillani (joita en tässä tarkemmin avaa) ja sillä etten lainkaan myrkytä testotuotantoani alkoholinkäytöllä (enkä titenkään tupakoi). Sillä myös että lasken stressitasoja tietoisesti hieronnalla (hierontaistuin ja tällä hetkellä 5 erilaista lihastenhierontavälinettä). Vähemmän stressiä ja enemmän rentoutta ja rauhoittumista, sen parempi testoille. Kirkasvalolamputkin päivittäin käytössä, kun googlaamalla "valo testosteroni" löytyy juttua testobuustauksen näkökulmasta. Monenlaista pientä ja isompaa juttua soveltamisen alla plasebon merkitystä siis lainkaan väheksymättä.

Mutta paljon olisi korjattavaakin. Treenimäärän osin pakon sanelemana korjasinkin ja vaikka jänneongelmat olkapäässä ja ranteessa kokonaan häviäisivätkin, en lisää määrää nykyisestä. Mutta ajoissa nukkumaanmenot ja rytmin ylläpitäminen vaatisivat edelleen korjausta. Testojenkin kannalta - kun unenlaatua edistää kohdallaan oleva rytmi - parempi.

Ja parempi olisi käyttää tämä nettihöpinöintiaikakin vaikka rentoutumiseen. Ylipäätään kaikki turha stressinluominen vähemmäksi. Sitten kun muitakin vituttaa lukea näitä (mutta lukevat kuitenkin), ei se hyvää edistä. Itse yritän rajoittaa uutisten lukemista ja näköjään en saa lukea edes vähän, kun muuten menee päivässä paljon aikaa turhaan klikkailuun, stressaamiseen ja takaisin uutisten pariin palaamiseen. Näin esim. eilen, kun tarkoitus oli tsekata vain vähän. Tänään en ole mennyt uutissivustoille, en mene - ja pyrin siihen että seuraavan kerran aikaisintaan ensi sunnuntaina.

Eli huono itsekontrolli ja turhan stressin luominen tuottavat haastetta, eivätkä ole hyväksi testoillekaan. Heh, että tällaista tällä kertaa. Keskittymistä taas pois pään sisältä...

Nojoo, sori paasaamisesta. Ihmisillä vain on taipumus oksentaa omaa maailmankatsomustaan ympäristöönsä, pyydettiin heiltä sitä tai ei. Itse vaikutan olevan kallistunut uskomaan yksilön vastuuseen oman onnensa seppänä ja en ole taipuvainen luottamaan siihen, että yhteiskunta tulee apuun järjestämällä kunnollista verorahatuettua lääke- ym. terveydenhoitoa, jos itse omilla valinnoillani sössisin asiani.

Oli kieltämättä kärkevään sävyyn kirjoitettua ja ymmärrän jos joitain mahdollisesti vitutti ja itseänikin vitutti kirjoittaessani. Nyt lupaan keskittyä muihin asioihin ja vaieta. Ei tämä niin vakavaa ole.

Hyvää asiaa kirjoittelit, varmaan vaan niin runsaasti tekstiä, että monelta jää vastaaminen. Mikroparannukset resonoi, pienet jutut kun niitä kertyy JA kertoimena yli ajan kumuloituminen = MAJOR effect lopputuloksessa.

Hyvää asiaa kirjoittelit, varmaan vaan niin runsaasti tekstiä, että monelta jää vastaaminen. Mikroparannukset resonoi, pienet jutut kun niitä kertyy JA kertoimena yli ajan kumuloituminen = MAJOR effect lopputuloksessa.
Oletko lukenut James Clearin Atomic Habits'in? Ei tarvii vastata, mutta voin suositella niille jotka tuosta diggaa.

Oletko lukenut James Clearin Atomic Habits'in? Ei tarvii vastata, mutta voin suositella niille jotka tuosta diggaa.

En mut voin kuunnella, löytyy näk äänikirjana ja meillä on taloudessa parikin palvelua käytössä. Ihan hyvältä vaikutti ja kaikenlainen optimointi ja habit-hommat on todella kivoja toteuttaa. Loputon määrä tullu kuunneltua podcast-jaksoja enemmän ja vähemmän läheltä liipaten ja monenlaista käytössä myös :)

Tuo edellinen postaukseni oli juostessa kustu ja siksi luokaton. Niin on tuon artikkelin otsikkokin. Mukavaa olla töissä naisvaltaisella alalla (isossa kaupassa). Paljon viehättäviä naisia ja lämmintä vuorovaikutusta heidän kanssaan. Naisten silittely antoi varmasti väärän kuvan. Se on tilannesidonnaista ja riippuu väleistä kyseiseen yksilöön. Monet ovat itse halunneet halata, osa useinkin ja en mene juttelemaan koskettelumotivoituneesti. Annan paljon positiivista palautetta, kun siitä tulee hyvä fiilis. Tänään kolmelle liittyi ulkonäköön, mutta yleensä muuten kehun tai tsemppaan. Riippuu, vaikuttaako tulevan hyvälle mielelle, jatkanko tulevaisuudessa hillitymmällä linjalla vai miten...

Pidän todennäköisenä, että naisten seura todella buustaa testoja:

Itse kun en ole naisvaltaisella alalla töissä, niin olisikin varmaan pitänyt aina salilla ollessa jutella ja flirttailla naisille minkä ehtii.

Itse kun en ole naisvaltaisella alalla töissä, niin olisikin varmaan pitänyt aina salilla ollessa jutella ja flirttailla naisille minkä ehtii.
En ole omasta mielestänikään mikään työn sankari.

Kirjoitin tuon jälkeen pitkän vastauksen, mutta poistin sen. Koska jos haluaa ottaa vastuun itsestään, ei heti jaa sitä muiden suuntaan.

Edit. Salilla (kotona) voin keskittyä asiaan. Töissä olen itse luonut sellaisen roolin itselleni, etten siitä noin vain irrottaudu. Jos yritän olla etäisempi ja tehdä vain sen mistä maksetaan, seuraa jopa kyyneliä (ei omia).

Oma moka.

Viimeksi muokattu:
Mutta yritän, että osaltani offtopic loppuu tämän postauksen jälkeen. Siksi mainitsin tuon työajankäytön, kun tarkoitus oli kuvata fiilispuolta, johon testo saattaa osaltaan olla vaikuttamassa. Esihenkilö hehkutti kekessä tyytyväisyyttään vastuualueeni myynteihin, joten teen töissä muutakin kuin huomioin naisia. Ja huomioin ne, jotka tulevat puolimatkaan vastaan. Huomioimista on positiivisella tavalla tervehtiminen ja kerta päivässä riittää. Flirtata ei tarvitse. Jos joku vaikuttaa pelinaiselta, saatan reagoida vastaavalta taajuudelta. Neutraalisti voi toki sanoa jollekin, että hienot hiukset. Se miten himokkaasti mahdollisesti jostain ajattelen, vaikka päällisin puolin olen vain mukava, jää käytännössä aina omaan tietoon.

Mutta minulla ei ole väliä tämän ketjun kannalta, ellen onnistu tuomaan jotain hyödyllistä tietoa tämän ketjun topiciin. Juuri hain kirjastosta Hyvä ja paha testosteroni -kirjan. Ellen koe että haluan jakaa täällä jotain siitä löytyvää, tai ellei joku kysy jotain kirjoittamastani topiciin liittyvästä, pahoittelen liian runsasta itseilmaisua ja vaikenen viimein.

Monethan haluavat nostaa testotasojaan, jotta yksinkertaisesti olisi parempi olo. Kiinnostaisi kuulla sellaisilta, jotka ovat roinanneet pitkäaikaisesti isoilla määrillä testoa, millainen olo vallitsevassa määrin on (siis silloin kun sitä on paljon verenkierrossa). Ei kiinnosta sinänsä roinausnäkökulmasta, vaan saadakseni infoa, vastaako todellisuus odotuksia, joita monella ehkä on.

Erityisesti kiinnostaa tietää, miten stabiili mahdollinen "korkeatesto-olo" on. Tuleeko välillä heittelyitä emotionaalisuuteen, herkkyyteen, alakuloonkin. Onko olo rohkea, äijä, voimakas ja euforinenkin ja voiko se nyrskähtää arkuuteen, epävarmuuteen, itsensä vähättelyyn, liikuttumiseen...

Back
Ylös Bottom