Deleted member 40111
Nämä arvot mulla oli ekassa mittauksessa S -Testosteroni 8.3 (nmol/l) 8.0-29.0 ja S-TestoVL S-Testo, vapaa,laskettu 109 (pmol/l) 155-800. Sitten vähän keventelin elämää ja liikuntaa ja nousi seuraaviin S -Testosteroni 16.3 (nmol/l) 8.0-29.0: S-Testo, vapaa,laskettu 203 (pmol/l) 155-800 . Njoo mahtuuhan nuo nykyään viitearvoihin, mutta mitenköhän on liekkö kuinka epäterveellistä on 27v miehen porskuttaa noilla arvoilla? Oireina ei oikeastaan muuta, kuin huono stressinsietokyky ja voimatasot on luokkaa penkkimaksimi 70kg . Tuo S-Testo kait on ihan OK , mutta tuo vapaa laskettu kyllä vielä huolestuttaa mua, koska ulkomaisia sivuja, kun lukee niin 300 pmol/l on kyllä siellä minimi. Onkohan tuossa impotenssin riskiä tai muuta? .
No eipä noita voimatasoja mitkään matalat testotasot selitä vaan heikonlainen treenaaminen ja genetiikka muuten. Monella kovalla natuvoimailijalla ne testot ei kummoiset ole, kun treenataan jatkuvasti palautumiskyvyn rajoilla. Siihen jos ynnää vielä nykypäivän kemikaalialtistukset ja vaikkapa jonkun 3-vuorotyön, niin hormonitoiminta varmasti heikonlaista. Onhan IPF:n superin kansallisella mestarillakin testot suunnilleen alaviitteissä. Ei paljon yli 200 vapaat. Olen nähny verikoetulokset.
Mutta niin toki muut mahdolliset oireet silti kannattaa vakavasti ottaa eikä kituuttaa, jos arvot ajan kanssa tuosta vielä tippuu. Olotilaan ja virkeyteen kuitenkin vaikutus hirvittävä, jos on testot kunnossa vs. alle viitteiden. Ja terveempääkin on siinä vaiheessa ottaa korvaushoito.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: