Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
fitnesspimu sanoi:
Onko siis hyvin yleistä/normaalia se, että pillereiden haittavaikutukset voivat tulla esille vasta useamman käyttövuoden jälkeen?

Mä olen käyttänyt jo 8 vuotta Marvelon merkkistä valmistetta ja epäilen vasta nyt niiden aiheuttavan joitakin haittavaikutuksia, kuten esim. ärtyneisyyttä, väsymystä jne. Valmiste on toiminut minulla kuin unelma, vaikka taitaa olla melko vanha merkki, eikä mikään uusi minipilleri ;)

Onko tähän kukaan saanut mitään järkevää vastausta? Olen itse ylistänyt nuva ringiä. Nyt on kuitenkin ihmisten kirjoituksia lukiessa ja puheita kuunnellessa alkanut tuntua, että äkäisyys, mielialojen vaihtelu, äkkipikaisuus yms. voisi olla renkaan syytä.. En tätä ole aiemmin uskonut, koska ensimmäiseen vuoteen ei tuntunut missään ja kaikki näytti erittäin hyvältä. Nyt viimeisin puoli vuotta on ollut liian myrskyinen mielialojen suhteen ja jotain on asialle tehtävä. Muuta syytä en äksyilyyn ole keksinyt kuin tuon renkaan.. Voiko tämä olla näin?

Onko terveysasemilla asiantuntemusta niin paljon, ettei kannata maksaa yksityisestä gynekologista, jos meinaa mennä juttelemaan ehkäisyasioista? Onko porukalla minkälaisia kokemuksia?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
elektra sanoi:
Onko tähän kukaan saanut mitään järkevää vastausta? Olen itse ylistänyt nuva ringiä. Nyt on kuitenkin ihmisten kirjoituksia lukiessa ja puheita kuunnellessa alkanut tuntua, että äkäisyys, mielialojen vaihtelu, äkkipikaisuus yms. voisi olla renkaan syytä.. En tätä ole aiemmin uskonut, koska ensimmäiseen vuoteen ei tuntunut missään ja kaikki näytti erittäin hyvältä. Nyt viimeisin puoli vuotta on ollut liian myrskyinen mielialojen suhteen ja jotain on asialle tehtävä. Muuta syytä en äksyilyyn ole keksinyt kuin tuon renkaan.. Voiko tämä olla näin?
En kyllä lähtisi pillereistä/renkaasta syytä hakemaan, jos noin kauan käyttänyt ongelmitta. Tuollaiset ärtyneisyys ja väsymyshän ovat sen verran tavallisia vaivoja, syy voi olla vaikka missä. Ensin miettisin olenko levännyt ja syönyt riittävästi. Tai mikä oikeasti ärsyttää, olenko tyytymätön johonkin elämässäni. Nämä nyt tuli ekana mieleen, vaikeahan se on kovin mennä arvailemaan muiden tilannetta. Jos syytä ei muualta löydy, niin voihan sitä kokeilla olla muutaman kuukauden ilman pillereitä. Itseäni joskus vaan ärsyttää, tuntuu että ilman mitään syytä, mutta kyllä se aina on ohi mennyt :)
 
Mocca81 sanoi:
En kyllä lähtisi pillereistä/renkaasta syytä hakemaan, jos noin kauan käyttänyt ongelmitta. Tuollaiset ärtyneisyys ja väsymyshän ovat sen verran tavallisia vaivoja, syy voi olla vaikka missä. Ensin miettisin olenko levännyt ja syönyt riittävästi. Tai mikä oikeasti ärsyttää, olenko tyytymätön johonkin elämässäni. Nämä nyt tuli ekana mieleen, vaikeahan se on kovin mennä arvailemaan muiden tilannetta. Jos syytä ei muualta löydy, niin voihan sitä kokeilla olla muutaman kuukauden ilman pillereitä. Itseäni joskus vaan ärsyttää, tuntuu että ilman mitään syytä, mutta kyllä se aina on ohi mennyt :)

Kun ei oikein muuta syytä ole löytynyt. Oikeesti. Paitsi jos päässä on vikaa.. (en tosin usko tätä) Ja mulla on esim. menkkakivut aikanaan alkanu vasta pillereiden syömisen jälkeen, tosin tätä kaikki lääkärit pitää yhäkin täysin mahdottomana... Niin vain on.

edit: Olen miettinyt noitakin asioita tässä syksyn mittaan aika paljon. Nyt vaan kun aika moni ihminen on sanonut, että nuva ring tuntuu vaikuttavan mielialoihin on alkanut tuntua, että siinä olisi vastaus minunkin päähäni..
 
elektra sanoi:
Ja mulla on esim. menkkakivut aikanaan alkanu vasta pillereiden syömisen jälkeen, tosin tätä kaikki lääkärit pitää yhäkin täysin mahdottomana... Niin vain on.
Mulla on ihan sama juttu. Aluksi kun aloitin pillerit, niin kivut olivat ihan sietämättömät, pyörrytti ja oksetti. Käytin sitkeästi sen muutaman kuukauden, kunnes vaihdoin merkkiä. Nyt käytössä Yasminit, kipuja jonkin verran, mutta niiden kanssa selviää. Kaikin puolin Yasminit sopii mulle oikein hyvin.

Nyt vaan kun aika moni ihminen on sanonut, että nuva ring tuntuu vaikuttavan mielialoihin on alkanut tuntua, että siinä olisi vastaus minunkin päähäni..
Kyllähän ne usein vaikuttaa, mutta tosiaan tietääkseni lähinnä käytön alussa. Jos kroppa ei heti alussa ole valittanut, niin tuskin se jonkun vuoden käytön jälkeen alkaisi yhtäkkiä kapinoimaan..? Ja näissä hormonijutuissa ei ehkä ihan kauheasti kannata kuunnella kavereiden kokemuksia, kun vaikuttavat niin yksilöllisesti eri ihmisiin.
 
No niin laitetaanpas tämä tänne näin. Syön Diane Nova merkkisiä e-pillereitä ja niiden toiminta perustuu:Lääkkeen sisältämä syproteroni vastustaa androgeenien eli miessukuhormonien vaikutuksia. Ja tämä androgeeni(esim. sen puute vaikuttaa...mitenkäs se meni...niiku esim. treenissä jaksamiseen/monet käyttää doping-aineena sellaisia valmisteita, jotka taas lisää tota)

Niin vaikuttaako tään pillerin syöminen taas minun treeneihin/tuloksiin/kehittymiseen alentavasti? Mikä on hormoonimäärien taso/tason väheneminen näitä tuotteita käyttäessä?

E:haluaa sit varmaa fakta tietoo....
 
ihanahelena sanoi:
No niin laitetaanpas tämä tänne näin. Syön Diane Nova merkkisiä e-pillereitä ja niiden toiminta perustuu:Lääkkeen sisältämä syproteroni vastustaa androgeenien eli miessukuhormonien vaikutuksia. Ja tämä androgeeni(esim. sen puute vaikuttaa...mitenkäs se meni...niiku esim. treenissä jaksamiseen/monet käyttää doping-aineena sellaisia valmisteita, jotka taas lisää tota)

Niin vaikuttaako tään pillerin syöminen taas minun treeneihin/tuloksiin/kehittymiseen alentavasti? Mikä on hormoonimäärien taso/tason väheneminen näitä tuotteita käyttäessä?

E:haluaa sit varmaa fakta tietoo....

Valitettavasti mulla ei todellakaan ole mitään faktatietoa. Tuli vaan mieleen vanha threadi jossa puhuttiin samasta asiasta. Eli täällä on muutama kommentti aiheesta.
 
hormonikierukka

Mulle laitettiin sellanen vuosi sitten kun e-pilsut nosti verenpainetta liikaa. Pillereitä kerkesin popsimaan 8 vuotta eri merkkejä. Mietin alkuun kuparikierukkaa, kun pelkäsin et hormonikierukka ei sovi kun ei kerran pilleritkään sopinu, mutta lääkäri puhui ympäri kokeilemaan hormonikierukkaa, sanoi et hormonimäärät on pienempiä kun hoito on paikallista ja sellanen sit laitettiin. Vuosi on vierähtäny ja hyvin on toiminu ja verenpaineetkin on taas sallituissa. Menkat on jääny kokonaan pois, samoin aiemmin kerran kuussa kärsityt migreenikohtaukset. Vaikutuksia ihoon en ole huomannu.
 
Onko kenelläkään kokemusta masennukseta pillereiden takia ? Itse käytän Yasmin e-pillereitä ja välillä aina epäilen, että johtuukohan mun itkuisuus ja joskus masentuneisuus pillereistä ja tuntuu ettei uskalla oikein kokeilla eri pillerimerkkiä kun nämä on olleet sitten muuten ihan hyvät (ja halvat:nolo: )
 
Itse kaytin Yasmin-pillereita jonkin aikaa, mutta vaihdoin akkia, silla huomasin todella radikaalin muutoksen kaytoksessani: itkin pienimmastakin vastoinkaymisesta ja myos ilman syyta, mielialat vaihteli, kehittelin paassani ties mita skenaarioita yms. Vaihdoin Femiane-merkkiin ja viikon sisalla olin taas oma itseni.
 
Mulla oli monta vuotta nuva ring, mutta vaihdoin sen yasmineihin ainakin tilapäisesti todetakseni juuri sen, muuttuuko mieliala mihinkään suuntaan. Mulla kun tutntui ton renkaan aikana olevan noita "kohtauksia" tämän tästä... :nolo: Nyt on eka liuska syöty, itse tunnen et olo on ehkä parempi nyt kun renkaan kanssa. Tiedä sitten, mun on tosi vaikea arvioida näitä; mikä kiukku johtuu hormoneista, mikä muusta, mistä sen tietää?

Eikös yasminet ja nuva ring oo aika samanlaisia valmisteita kuitenkin keskenään? Näin mulle ainakin väitettiin, en oo jaksanu perehtyä. Mulle vois varmaan syöttää melkein mitä vaan nappeja kunhan jotain uskottelee... :rolleyes:
 
Chilindrina sanoi:
Itse kaytin Yasmin-pillereita jonkin aikaa, mutta vaihdoin akkia, silla huomasin todella radikaalin muutoksen kaytoksessani: itkin pienimmastakin vastoinkaymisesta ja myos ilman syyta, mielialat vaihteli, kehittelin paassani ties mita skenaarioita yms. Vaihdoin Femiane-merkkiin ja viikon sisalla olin taas oma itseni.

Voisinpa tosiaan kysellä lääkäriltä tuosta, kun on seuraava tarkastus! Minkä hintainen tuo Femiane-merkki on ? Ja siis onhan se ehkäisypilleri, eikä mikään minipilleri ? Kiitos paljon vastauksesta.. olette korvaamattomia mimmit :haart: :haart:
 
MerZi sanoi:
Eikös yasminet ja nuva ring oo aika samanlaisia valmisteita kuitenkin keskenään? Näin mulle ainakin väitettiin, en oo jaksanu perehtyä. Mulle vois varmaan syöttää melkein mitä vaan nappeja kunhan jotain uskottelee... :rolleyes:

Mie en osaa kyl tuohon sanoo mitään, voihan ne hyvinkin olla! Mut sullako tosiaan autto mielialoihin ku vaihdot yasminiin! Ku mie olen pitkällä ajalla sen huomannut, että tulee turhia itkukohtauksia ja raivareita.. ja sit ihan turhaa riitaa rakkaan kihlattuni kanssa.. :( niin se tuntuu huonolle, että jotkut napit laittaa mun pääni sekaisin! :eek: mut sillei ehkä vähän pelottaa tuo pillereiden vaihto, että entä jos se ei ookaan ihan niin hyvä sittenkään se joku toinen merkki ja taas vaihtaa, niin ei elimistökään varmaan tykkää ku koko ajan vaihtelee!
 
Ylipaataan pillereistahan sanotaan, etta yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Vaikka hormonien maara-/ ja laatuerot ovat pienia, niin vaikutus yksiloon voi olla suuri. Yksilollista siis. Ja tosta Femiane-merkista...Suomessa ollessani en koskaan tormannyt kyseiseen merkkiin, mutta Scheringin pilleri se on. Mun taalla tois puol maapalloa maksaa 8,5 euroa/kk.
 
Chilindrina sanoi:
Ylipaataan pillereistahan sanotaan, etta yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Vaikka hormonien maara-/ ja laatuerot ovat pienia, niin vaikutus yksiloon voi olla suuri. Yksilollista siis. Ja tosta Femiane-merkista...Suomessa ollessani en koskaan tormannyt kyseiseen merkkiin, mutta Scheringin pilleri se on. Mun taalla tois puol maapalloa maksaa 8,5 euroa/kk.

Hih, no missäs päin maailmaa sitä ollaan ? :)
 
MeiSheng sanoi:
Ku mie olen pitkällä ajalla sen huomannut, että tulee turhia itkukohtauksia ja raivareita..

Mulla ainakin Yasminit pelannu jo vuosien ajan hyvin. Tulee sitä tietysti mietittyä, et johtuuko esim. haluttomuus ja kiukuttelut pillereistä, mut kokeilin olla ilman pillereitä eikä mikään tuntunut muuttuvan.
Minusta pillerit on tosi yksilöllinen juttu. Toiselle sopii toinen ja toiselle joku toinen. Siksi kai niitä pillerimerkkejäkin on useampia.. :)
 
MeiSheng sanoi:
Mut sullako tosiaan autto mielialoihin ku vaihdot yasminiin! --- mut sillei ehkä vähän pelottaa tuo pillereiden vaihto, että entä jos se ei ookaan ihan niin hyvä sittenkään se joku toinen merkki ja taas vaihtaa, niin ei elimistökään varmaan tykkää ku koko ajan vaihtelee!
Joo, kyllä musta on tuntunut olo huomattavasti tasapainoisemmalta yasminien aikaan... Näissäkin valmisteissa tosiaan yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Ja sitä mikä juuri itselle sopii, ei tiedä kun kokeilemalla. Se on vaan testattava, tykkäsi elimistö mitä tahtoo. :D
 
Mä kävin tällä viikolla hakemassa nuva-ringin tilalle jotain muuta. Päädyttiin sitten gynekologin kanssa minipillereihin nimeltä cerazette. Empä ole ikinä mokomia syönyt, mutta tuntui, että "tavalliset" pillerit on ihan sama asia kuin tuo rengas, joten kokeillaan jotain muuta. Saa nähdä miten käy. Toivottavasti olo ja varsinkin mieli paranee, eikä tarvii lähtee testailee enää pillereitä ja eri merkkejä ja...

Onko muuten kellään kokemusta noista minipillereistä tai cerazetteista?
 
Mulla oli jonkin aikaa Microluton-merkkiset minipillerit. Muuten ihan ok, mutta mulla ei oikein toiminut se tarkasti samaan aikaan ottaminen :rolleyes:. Ilmeisesti tuon Cerazetten kanssa se ei ole ihan niin tarkkaa?
 
Helly sanoi:
Mulla oli jonkin aikaa Microluton-merkkiset minipillerit. Muuten ihan ok, mutta mulla ei oikein toiminut se tarkasti samaan aikaan ottaminen :rolleyes:. Ilmeisesti tuon Cerazetten kanssa se ei ole ihan niin tarkkaa?

Kyllä se gyne aika vahvasti sanoi, että pitäisi samaan aikaan ottaa, mutta netistä lueskelin ohjeita (en ole käynyt apteekissa vielä) niin ei kai se IHAN niin tarkkaa ole..? Saa nähkä. :D
 
Onko yasminen käyttäjät huomanneet, että yasmine keräisi nestettä? Gyniksen mukaan niiden pitäis poistaa nestettä, mutta heti ekan levyn popsittua alkoi sellua kertyä reisiin ja tisut kasvaa:( . Kaikki muut pilsumerkit on käyty kertaalleen läpi, ja niistä tuli nesteen kertymisen lisäksi milloin mitäkin oireita, jatkuvasta migreenistä mielialan vaihteluihin, masennukseen ja välivuotoihin asti.. En sitten tiedä, josko tuo nesteen kertyminen johtuis tällä kertaa kreatiinista, alotin sen kanssa tuossa kolmisen kk sitten. Nyt lopetin krean, kun meni iho huonoon kuntoon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom