Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Gillyanne sanoi:
En jaksanut kahlata läpi koko ketjua (:nolo: ), joten pahoittelen, jos tulee toistoa... Mutta: Mitä mieltä ovat alan asiantuntijat Helga ja Francine (ja muutkin) noiden Patentex Oval-ehkäisypuikkojen luotettavuudesta? Valmistaja (yllättäen) kehuu tuotteen nettisivuillaan maasta taivaaseen - ja ainakin tuo Pearlin indeksi näyttäisi ko. tuotteella olevan varsin hyvä.

Kokemuksia? Mielipiteitä?

Mitä näistä spermisideistä on opetettu (:)) niin niitä ei kyllä pidetä yksinään kovin luotettavina. Eli yksinään en ehkäisypuikkoja käyttäisi, mutta esim. kondomin (tai pessaarin) lisänä varmasti ihan kelpo kamaa! Kokemuksia ei itsellä ole.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eleonoora sanoi:
Hmm.. Pitäisköhän minunkin olla muutama kuukausi ilman pillereitä. Katsella vähän, että näyttääkö se maailma erilaiselta ilman niitä.

No nyt olen sitten ollut kuukauden ilman eikä mikään näytä muuttuneen. Paitsi että menkat on kolme päivää myöhässä. :eek: Vähän meinaa ahdistaa..
Pitäisi varmaan olla pidempikin aika ilman pillereitä, jotta oikeasti voisi huomata jotain mahdollisia eroja, mutta kumin kanssa pelleilyt ei oikein kiinnosta.. Niinpä ajattelin sit, että jatkan pillereiden syömistä. Haluaisin pitää entisen kierron, joten pilleri pitäis ottaa perjantaina. Ongelmana onkin, että kannattaako ottaa ennen kuin ne menkat on alkanut? Raskaana mun ei pitäis olla, mutta se pienikin mahdollisuus pitäis poissulkea tekemällä raskaustesti. Ja sit jää vaivaamaan, että onko hormonitoiminta sekaisin, jos niitä menkkoja ei tule. Ahdistavaa koko ajan odotella, että jokohan ne menkat nyt olis alkanu jne.
 
Mun kokeiluni ilman pillereitä kesti n. 2 vuotta, enkä huomannu ihmeitä eroja:) . Lopettettuani pillerit, ekat menkat jäi kokonaan pois ja sit tulikin jo kahden viikon välein ja sitä rataa. Hormoonitoiminta tasoittui n. puolessa vuodessa, mutta nääkin on aika henk. koht. juttuja. Kun taas aloitin syömään pillereitä, neuvolassa sanottiin että täytyy taas oottaa seuraavia menkkoja että voi aloittaa pillereiden syömisen. Eli kannattaa varmistaa vaikka neuvolasta tai omalta gyneltä pillereiden aloitusta koskevat asiat:)
 
Mulle e-pillerit tuntui sopivan alusta saakka, olikohan ne ekat Mercilonit ja tokat sit Yasminit. Likat saivat alkunsa heti kun tilaisuus siihen annettiin, eli ei sotkenut omaa järjestelmääkään laisin. Mutta sit kun tää diabetes puhkesi esikoisen odotusaikana ja kävi tokan raskauden aikana selväksi se, että kolmannessa raskaudessa olis jommankumman hengenlähtö jo lähellä (kuopus oli teholla, keskosena sektoituna ulos), niin sitä kävi miettimään tuota ehkäisyasiaa. Päädyttiin miehen kanssa siihen, että mulle hankitaan klipsit poikkeusluvalla (koska tauti on mulla ja mä en voi enempää tehdä lapsia, vaikka sattuisi mitä kamalaa) ja näin tehtiin, yli vuoden olleet piuhat kiinni. Mut nytpä huomasikin sitten sen, mitä ne pillerit teki - ne väsytti ja kiukutti, vaikkei sitä tajunnut silloin. Jösses miten on ollut mukava olo, kiertokin menee melkein kellon tarkasti :) Mutta mun tapaus on toki varmasti erilainen kuin useimmilla, ei kaikki ole lapsiansa tehneet alle kolmekymppisenä :rolleyes: Jos tulee joskus tarvetta menkkojen siirtämiseen, niin sit haetaan pilsuja - tuplaehkäisy :lol2:
 
Eleonoora sanoi:
No nyt olen sitten ollut kuukauden ilman eikä mikään näytä muuttuneen. Paitsi että menkat on kolme päivää myöhässä. :eek: Vähän meinaa ahdistaa..
Pitäisi varmaan olla pidempikin aika ilman pillereitä, jotta oikeasti voisi huomata jotain mahdollisia eroja, mutta kumin kanssa pelleilyt ei oikein kiinnosta.. Niinpä ajattelin sit, että jatkan pillereiden syömistä. Haluaisin pitää entisen kierron, joten pilleri pitäis ottaa perjantaina. Ongelmana onkin, että kannattaako ottaa ennen kuin ne menkat on alkanut? Raskaana mun ei pitäis olla, mutta se pienikin mahdollisuus pitäis poissulkea tekemällä raskaustesti. Ja sit jää vaivaamaan, että onko hormonitoiminta sekaisin, jos niitä menkkoja ei tule. Ahdistavaa koko ajan odotella, että jokohan ne menkat nyt olis alkanu jne.

Älä ole huolissas. Ite lopetin pillerit pari vuotta sitten ja menkat oli pois 10 kuukautta! Voi siis viedä enemmänkin aikaa, mutta kyllä ne joskus alkaa :)

Tuona aikana, kun itse odottelin menkkoja, niin kävin tekemässä raskaustestin 2 kertaa ja söin yhden kuurin keltarauhashormonia menkkojen käynnistämiseks. Ei auttanut. Kävin sen jälkeen tutkimuksissa ja täti vaan tuumas, että kyllä ne parin kuukauden päästä alkaa. Ja niinhän ne alkoi.

Stressasin siis aivan turhaan, koska oman hormonitoiminnan palautuminen ottaa jokaisella oman aikansa. Mutta sen verran v****ti, että aloitin heti pillereiden käytön uudelleen enkä niistä helpolla suostu enää luopumaan :D
 
Niin kyllähän ne menkat sieltä joskus varmasti tulee, mutta tahtoisin nyt nuo pillerit takas, ettei tarviis kumin kans leikkiä ja tarvitsen myös sen säännöllisen kierron. Harmittaa, kun päätin olla edes tämän kuukauden ilman.
 
Osaako kukaan sanoa, että mitä haittoja aiheutuu, jos en odottele niitä menkkoja vaan otan ne pillerit taas käyttöön? Hormonit entistä enemmän sekasin? Kun pillereitähän ei ole aina pakko aloittaa menkkojen ekana päivänä. Se on vaan suositeltavaa ehkäisytehon maksimoimiseksi.

e. Mä en tahdo odotella niitä menkkoja 10 kuukautta. Enkä kovin montaa viikkoakaan.
 
Eleonoora sanoi:
Osaako kukaan sanoa, että mitä haittoja aiheutuu, jos en odottele niitä menkkoja vaan otan ne pillerit taas käyttöön? Hormonit entistä enemmän sekasin? Kun pillereitähän ei ole aina pakko aloittaa menkkojen ekana päivänä. Se on vaan suositeltavaa ehkäisytehon maksimoimiseksi.

e. Mä en tahdo odotella niitä menkkoja 10 kuukautta. Enkä kovin montaa viikkoakaan.

Haitoista en osaa sanoa mutta suosittelen, että kysyt vaikka neuvolasta tai omalta gyneltä miten kannattaa menetellä.:)
 
Lopetin pillerit 1,5 vuotta sitten syötyäni niitä yhtäjaksoisesti yli 6 vuotta. Olin epäillyt jo pitkään että niillä on vaikutusta mielialaan ja ylipäätään koko persoonallisuuteen, mutta toisaalta elämässä oli muutenkin ollut murheita, joten en voi olla varma että mikä johtui mistäkin. Lopullisen päätöksen lopettamisesta aiheutti inhotus siitä tietoisuudesta että elimistö ei toimi luonnollisesti ja pelko siitä että hormoneista on jotain haittaa, vaikkapa veritulpan muodossa.

No, lopettamisen jälkeen olen ollut aivan eri ihminen. Aloitin säännöllisen urheilun uudestaan, aloin huolehtia ulkonäöstäni ja ylipäätään itsestäni aivan eri tavalla, en ole itkenyt kuin pari kertaa vaikka aiemmin vollotin vähintään viikoittain. Seksi alkoi maistua ihan eri tavalla ja nykyisin olen jopa miestäni aloitteellisempi sillä saralla. Ehkäisy hoituu nykyään kondomeilla, mikä tietysti häiritsee ja varsinkin alussa tuntui hankalalta räpellykseltä, mutta onpa siihenkin vaan tottunut. Ja on myös ollut pakko hyväksyä se, että raskauden mahdollisuus on suurempi kuin pillereitä syödessä, vaikka mitään riskejä ei olla otettukaan.

Ai niin, menkat alkoivat normaalisti heti lopettamista seuranneessa kierrossa ja ovat olleet jopa niukemmat kuin pillereiden kanssa. Kipuja on enemmän, rintojen arkuutta ym. Kierto on lyhyempi kuin aiemmin - vain 24 päivää. Tuntuu kuitenkin hyvältä olla "luomu".

Tämmöiset kokemukset minulla.
 
Kuparikierukka

No niin, nyt sit on jo jonkin aikaa käytetty ehkäisyrengasta ja joo, näinhän siinä kävi, että olen pikkuhiljaa alkanut muuttua huonotuuliseksi, superherkäksi ja äkkipikaiseksi, suutun helposti ja otan muutenkin kaiken itseeni... Eli toisin sanoen eipä sovi mulle mikään hormooni ehkäisy. DAMN!

Joku tossa oli aikaisemmin kysellytkin kuparikierukasta, mutta ei ollut oikein tullut vastauksia. Eikö mimmien joukosta löydy ketään, jolla olisi kokemusta kuparikierukasta? Kertokaahan kokemuksistanne, alan olla epätoivoinen... :(
 
~Ayla~ sanoi:
Joku tossa oli aikaisemmin kysellytkin kuparikierukasta, mutta ei ollut oikein tullut vastauksia. Eikö mimmien joukosta löydy ketään, jolla olisi kokemusta kuparikierukasta? Kertokaahan kokemuksistanne, alan olla epätoivoinen... :(

Ei ole kokemusta itsellä, mut kunhan ehkäisypillereistä joskus luovun, niin tämä menee harkintaan. Googlettamalla löytyy jotain juttua kun kirjottaa hakuun "kuparikierukka kokemus" tai jotain vastaavia sanoja. Kuulemma vuodot lisääntyy aika rajustikin ja jos se menee pois paikoiltaan se on tosi kivulias, mut muita huonoja puolia en oo kuullu. Kannattaa gynen kanssa neuvotella siitä, sehän on ensisijaisesti synnyttäneille eikä sitä edes voi kaikille synnyttämättömille laittaa.
 
Joo, Googleen kun laittaa hakusanaksi kuparikierukka, saa paljon tietoa ja juttuja kokemuksista. Kokemuksia on vähän laidasta laitaan, itse alan kyllä olemaan jo aika varma, kokeilemallahan se selviää. Taidan varata ajan lääkäriltä.
 
Ehkä mä jätän yksityiskohdat kertomatta... ;) Mutta lupaan kertoa miten homma eteni ja miltä vaikuttaa. Taitaa kyllä mennä ens vuoden puolelle, mut ilmoittelen sitten!
 
Ei oo henk.koht. kokemuksia kuparikierukasta, mutta sellaista itseeni en laitattaisi. Haittavaikutukset ovat tietysti hyvinkin yksilöllisiä, mutta esim. lisääntyneet kuukautiskivut ja runsaat vuodot ovat hyvin yleisiä (ja minusta aika kiusallisia) haittavaikutuksia, toisin kuin Mirenalla ("hormonikierukka") vuodot saattavat lakata kokonaan ja mikäs sen mukavampaa :) Lisäksi kierukka kuin kierukka altistaa sisäsynnytintulehduksille, erityisesti jos parisuhde ei 100 %:n luotettava...
 
Helga sanoi:
Haittavaikutukset ovat tietysti hyvinkin yksilöllisiä, mutta esim. lisääntyneet kuukautiskivut ja runsaat vuodot ovat hyvin yleisiä (ja minusta aika kiusallisia) haittavaikutuksia, toisin kuin Mirenalla ("hormonikierukka") vuodot saattavat lakata kokonaan ja mikäs sen mukavampaa :)
Toisaalta hormonikierukka on hormonaalinen ehkäisin, ja jos ei sellaista halua, niin kuparikierukka on varmasti ihan hyvä vaihtoehto. Hormonikierukalla myös tiputteluvuoto on hyvin yleistä, mikä taas minusta on paljon kiusallisempaa kuin runsaat kuukautiset. Kävin itse juuri tänään gynellä, joka ultrasi mun kohdun ja munasarjat, ja sanoi, että mulle pitäisi mahtua sekä hormoni- että kuparikerukan. Tammikuun loppuun asti on aikaa miettiä, kumman haluan laittaa, mutta veikkaan, että kokeilen kuparikierukkaa, koska 7 vuoden hormonaalisen ehkäisyn jälkeen olisi ihan kiva tietää, olenko todella tällainen persoona kuin nykyään. Niin ja en ole synnyttänyt.
 
Joo, soittelin sitten lääkäreille asiasta, ja selvisi ettei täällä meillä päin kierukkaa voi laittaa kuin yksityisella, ei kuulemma löydy terveyskeskuksista lääkäreitä, jotka osaisivat laittaa kierukan. Soitin sitten yksityisille ja siellä minulle sitten kuitenkin suositeltiin hormonikierukkaa. Väittivät kovasti, ettei hormonikierukan hormoni vaikuta psyykeeseen, koska on paikallishoito ja muutenkin ehkäisee myös vierasesine-efektillä. Hormonikierukka saattaa lopettaa kuukautiset kokonaan, kuten aikaisemmin olikin jo mainittu. Ja sitten kun haluaa lapsia, kierukka otetaan pois ja parissa viikossa on taas iskukunnossa... ;)

Kuparikierukka haukuttiin täysin, aiheuttaa kamalat kivut ja vuodot ja muutenkin on paha paha paha. Tiedä sitten mihin uskoa, sanottiinhan mulle silloin vuoden alussa ettei e-renkaankaan pitäisi aiheuttaa muutoksia psyykeessä....

Joka tapauksessa parhaita puolia kummassa tahansa kierukassa on ettei tarvitse muistaa ottaa pilleriä tai vaihtaa rengasta ja että se tulee mahdottoman halvaksi (110 e/5 vuotta). :thumbs:
 
Mä luovutan. Pari kuukautta NuvaRingia ja pää levisi suhteellisen pian aloituksesta. Sitten koitin Yasminea kans kaksi, eikä auttanut yhtään. Kolme kuukautta vähintään pitäis kestää et tietää sopiiko, mut mä en jaksa, ei siitä mitään tuu jos kokoajan on henkisesti paha olla ja itkee joka asiaa, eikä jaksa henkisesti mitään. Eikä mun elämässä oo mitään oikeesti vialla. Katsotaan ny muutama kuukausi ilman, jos se entinen elämänhalu palais. Mitä sen jälkeen, riippuu tuloksista.
 
mizzim sanoi:
Mä luovutan. Pari kuukautta NuvaRingia ja pää levisi suhteellisen pian aloituksesta. Sitten koitin Yasminea kans kaksi, eikä auttanut yhtään. Kolme kuukautta vähintään pitäis kestää et tietää sopiiko, mut mä en jaksa, ei siitä mitään tuu jos kokoajan on henkisesti paha olla ja itkee joka asiaa, eikä jaksa henkisesti mitään.
Mä kävin kontrollissa e-neuvolassa ja juttelin omista tuntemuksistani ton renkaan suhteen. No, ylläripylläri se täti tyrkkäsi mullekin Yasminet ja sanoi että kokeile noita ja tule kolmen kuukauden päästä uudelleen. Saas nähdä, millaisia kokemuksia noista Yasmineista yleensä? On varmaan tässäkin ketjussa juttua, täytyy selailla taaksepäin. Mulla kans välilä alkaa usko loppua sen suhteen että mulle sopiva ehkäisymenetelmä olisi olemassa, mutta enpä tietty ole kokeillutkaan vielä kun tota yhtä. Toivotaan että joku auttais, raskaaksi en todellakaan vielä halua, enkä kondomiehkäisyä. No, eipä tässä kohta mitään ehkäistävääkään ole kun ei ole halujakaan. :jahas:
 
Back
Ylös Bottom