Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
elektra sanoi:
Onko muuten kellään kokemusta noista minipillereistä tai cerazetteista?
Mini-Pill -merkkiset minipillerit olleet joitain vuosia käytössä, tykkään. Ei mitään sivareita, eikä hintakaan päätä huimaa (3€/kk). En ota noita kovin tunnintarkasti (esim. joskus unohtunut ottaa illalla ja oon ottanut vasta aamulla), mutta eipä ainakaan toistaiseksi ole käynyt köpelösti *koputtaa puuta* :rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
elektra sanoi:
Onko muuten kellään kokemusta noista minipillereistä tai cerazetteista?

Cerazettea on tullut käytettyä useamman vuoden ajan (taidan olla tämän ketjun alkupäässä jotain aiheesta kirjoitellutkin), ja sopinut tosi hyvin. Ainut havaitsemani sivuvaikutus on ollut menkkojen poisjääminen, mitä olen pitänyt ihan positiivisena :D .

Tosin viime aikoina (muutama kk) on ollut ihan järjettömiä mielialanvaihteluita, nyt on sitten kokeilussa josko helpottaisivat kun päivittäinen hormoniannos jää pois. Mutta en tosiaan tiedä vielä ovatko johtuneet cerazetteista vai jostain ihan muusta.

Ai niin, 3 tunnin tarkkuudella nuo kai pitäisi ottaa. Itsellä oli pillerimuistutus kännykässä illalla aina samaan aikaan Jos aamulla vasta huomasin unohtaneeni, niin sitten viikon (tai edes muutaman päivän) "varoaika", mutta muutaman tunnin myöhästymisestä en välittänyt, eikä tosiaan mitään vahinkoja ole sattunut ;) .
 
Pompula sanoi:
Onko yasminen käyttäjät huomanneet, että yasmine keräisi nestettä? Gyniksen mukaan niiden pitäis poistaa nestettä, mutta heti ekan levyn popsittua alkoi sellua kertyä reisiin ja tisut kasvaa:(
Musta taas tuntuu et nestettä poistuu. Noi yasminet kun aloitin, sain juosta pissalla tämän tästä, ihan kun ei nopea aineenvaihdunta olis rasite jo ennestään. Onhan tota löysää tietty tullut viimeisten kuukausien aikana, mut se johtunee ihan ruokavaliosta ja aerobisen liikunnan vähyydestä. En sit tiedä, mut kyllä kreakin olis aika luonnollinen selitys tollaiselle turvotukselle mitä kuvailit itselläsi olevan, mulle ainakin antaa "kivan" pikku pöhötyksen. :D
 
Mulla oli ensimmäiset pillerit jotkut m:llä alkavat.. En millään jaksa muistaa sitä merkkiä, mel- jotain ne kai oli.. Mut niiden aikaan mulle tuli muutama lisäkilo, raskausarpia:curs: ja mieliala vaihteli ja sain ihmeellisiä itkukohtauksia (luulin tulleeni mielisairaaksi:rolleyes: ). Siirryin noista sit Yasmineihin ja olo on ollut kyllä helpompi. Ehkä jotain sivuvaikutuksia on, mutta eipä siitä varma voi olla. Mut ainakaan en mistään itkukohtauksista kärsi. Nestettä nää ei mun mielestä ole kyllä millään tapaa poistaneet, mutta mitään "pöhötystäkään" en ole huomannut. Se on vaan niin yksilöllistä. Ja kokeilemallahan se selviää, et miten itsellä mikäkin merkki toimii. Mun on monesti tehnyt mieli kokeilla jotain toista merkkiä, mut pelkään, että käy kuten ekojen pillereiden kans. :( En tahdo sitä kokea enää uudestaan. Ei ollut mukavaa aikaa.
Ja sitten kun "lääkäri" vielä väitti, että paino ei missään nimessä ole voinut johtua pillereistä, eikä kovin helpolla suostunut vaihtamaan mulle merkkiä. :jahas: Tuohon aikaan mä harrastin tosi paljon liikuntaa ja liikuinkin joka päivä vähintään kaksi tuntia. Siitä huolimatta mulle olevinaan kertyi painoa lisää huonon ruuan takia. :jahas:

Noihin aikoihin mun kilpakumppani otti kans pillerit ja lihoi ekan kuukauden aikana seitsemän kiloa. :eek: Aika helppoa löytää syy, kun on aktiiviurheilija..

Yx minkä takia kiloja saattaa joillekin kertyä on varmaan se, että pillereiden myötä ruokahalu saattaa kasvaa. Ja mulla ainakin on kauheat makeanhimot. Mut en siitä kyllä syytä pillereitä. Huono itsekuri.. :jahas:
 
Söin 12 vuotta Femoden merkkisiä yhdistelmäpillereitä (kirjoitin ensin yhdistelmämerkkejä :)) ja ihan pennusta saakka. Taisin olla 14 kun aloitin. Femodenit kai sopi ihan hyvin, en tiedä muusta kuin hormonin täyteisestä elämästä. Mulla ehkäsyteho perustui siihen, että pillerit vei kaikki seksihalut. How nice. :( Syksyllä vaihdoin Cerazetteen, minipillereihin. Mitään muuta vaikutusta ei ole tullut kuin että hiukset ja naama rasvottuu enempi.
Maanantaina otin viimeisen pillerin. For good. Se on loppu nyt.
Nyt kattelen ihan rauhassa vähintään kolme kuukautta muuttuuko mikään.
Jos ei, niin sit mä vaan oon tällanen seksitön kapistus. Vakituisessa parisuhteessa elävänä kuitenkin seksiä on, joten sanoi mies sitten mitä tahansa niin jos seksiä mielii niin mielii sitten sen kumikaverin siihen ylleen :)
No ei, aiheesta on paljon keskusteltu ja tähän tulokseen tultu. Eikä se vaavikaan maailmaa kaatais...
Nyt siis kuitenkin testaamaan hormonitonta elämää. Here I come!! :hyper:
 
Hormonikierukka

Yksi vaihtoehto hormonikuormaan kyllästyneille on hormonikierukka. Käytin itse ennen Nuvaringia, sitä ennen Yasminia ja sitä ennen Harmonettia, yhteensä 7 vuotta. Ei nuo pillerit mulle kovin hyvin tai huonosti sopineet koskaan, mutta muutama tuttu suositteli hormonikierukkaa huomattavasti vähäisemmän hormonikuorman takia. Se itse kierukka maksoi jotain 150 euroa + laitto yksityisellä olisko ollut 50 euroa, mutta sepä sitten onkin ainut kustannus mitä tuosta tulee ja ehkäisyaika on viisi vuotta.

Se asennushomma kyllä SATTUI synnyttämättömälle, mutta mulla oli näppärä gyne ja koko homma oli alle 10 sekunnissa ohi. Sitten oli noin viikon ajan ikäänkuin kovia menkkakipuja joihin auttoi ihan tavallinen burana. Sen jälkeen on ollut tässä vuoden aikana muutamat todella niukat menkat (pikkarisuoja riittää), ja alkuun naama hiukan reagoi myöhäisellä teini-iällä kun hormonimäärät laskivat. Mutta siis ihan täydellistä: ei tarvi mitään muistaa, menkkoja ei käytännössä ole, ehkäisyteho tosi varma, en ole huomannut sivuvaikutuksia pääkoppaan. Kun se hormoni on siellä kohdussa, niin ei leviä niin paljon verenkierron kautta koko kroppaan, ja pitoisuus pysyy tasaisena eikä tule "piikkejä" kuten pillereistä. Laskin, että esim. Yasmineista saisi jo jossain kuukaudessa isomman määrän hormoneja sisäänsä kuin tässä kierukassa on koko 5 vuoden annos. Kai se hormonimäärä on pillereissä sen takia isompi, ettei kaikki imeydy ruuansulatuskanavassa ja vielä pienempi pitoisuus sit päätyy oikeaan paikkaan (mutua).

Suosittelen, varsinkin jos on käyttänyt tavallisia pillereitä eikä ole ollut aivan järjettömät sivuvaikutukset. Koska sehän sit harmittais, jos kierukka ei sopis ja kallis kertainvestointi menisi hukkaan.
 
No niin, lupasin ilmoitella miten homma eteni... Eli kuukausi sitten kävin sitten laitattamassa sen hormonikierukan. Sattui ihan pirusti, mutta onneksi se asettaminen ei kestänyt 5 sekunttia pidempään. Olisitte kuulleet sen huudon mikä musta lähti, mahtoi naapurihuoneessa ihmetellä... :) Kuukautiskivun tapaista kipua oli nelisen päivää, tiputtelua muutaman päivän. Lääkäri kyllä pelotteli että tiputtelua voi olla kuusikin kuukautta, mutta mulla ne loppui siihen. Nyt kun olis normaalisti kuukautisten aika, tulee sitä mitätöntä tiputtelua, mitä ei oikeastaan edes huomaa.

Sen asettamisen jälkeen oli jotenkin omituinen olo, siis oli jotenkin omituista ajatella että mun sisälle oli laitettu jotain ja se on siellä seuraavat 3-5 vuotta. Sehän on vähän niin kuin osa mua. Ja se on vähän häiritsevää että kierukan naru jää kohdunsuulta pari kolme senttiä ulos, joten ne tuntee selvästi. Mies ei kuulemma tunne, hyvä niin.

Kaikin puolin tähän mennessä positiivinen kokemus. Kilo, kaksi on tainnut tulla nestettä, on semmonen höhhö olo, mutta uskoisin että se siitä lähtee kunhan keho tottuu. Vähän lisää aerobista, eiköhän se sillä hoidu. Olen peloissani odotellut aknen puhkeamista, kun kaverille oli tullut niin paha akne että sitä oli reisissä asti, mutta ei ole näkynyt. Olen kyllä hoitanut kasvoja ja kehoa erityisen huolellisesti kierukan asettamisen jälkeen.

Tärkein meinasi unohtua, se henkinen puoli. Luulenpa että mulla on vielä Nuva Ringin jälkimaininkeja, mutta toivotaan nyt että se siitä tasaantuisi. Ilmoittelen parin kuukauden päästä lisää, nyt ainakin tuntuu jo paremmalta! Ja jee, ei tartte muistaa pillereitä eikä renkaita, niin, eikä ostaa tampooneja! :kippis1:
 
Amaryllis sanoi:
Sen jälkeen on ollut tässä vuoden aikana muutamat todella niukat menkat (pikkarisuoja riittää)

Oisko jollakin lekuriopiskelijalla tai muulla punttimimmillä faktatietoa siitä, että onko kovinkin epäterveellistä jos menkat ovat niukat? Syön pillereitä ja tiedän että menkat ovat vain keinotekoinen tyhjennysvuoto, mutta silti...oon kuullu niin monenlaista juttua tästä. Oon niin huolestunut tästä niukkuudesta että olen jopa vakavasti harkinnut hormonaalisen ehkäisymuodon lopettamista. En tiedä huolehdinko ihan turhasta, mutta tämä asia hiukan vaivaa minua, sillä kerta toisensa jälkeen vuoto on vain niukempaa. Loppuuko ne lopulta kokonaan?

edit. pillereitten käyttöä on takana aivan liian monta vuotta tauotta.
 
fitnesspimu sanoi:
edit. pillereitten käyttöä on takana aivan liian monta vuotta tauotta.

Ai siis pitäiskö pitää taukoja välillä! Mie oon syöny kohta kaks vuotta, niin milloin se tauko pitäis pitää pillereistä! MUTTA mua niin helvetisti sitten kyl ärysttäis ku ei tietäs että milloin menkat tulee.. huoh.. sitten niitä pitää odotella ja koko ajan pitää olla vaippa housuissa! EI OO KIVA HOMMA ! :curs:
Ja mie todellakin aattelin tässä kevään aikana käydä vaihtaa nuo pillerit, kun ne liikaa vaikuttaa mun henkiseen tasapainoon... mut toisaalta taas nämä on muuten ollu niin pirun hyvät (yasminet) mutta ku sit taas niissä toisen merkkisissä pillereissä voi olla jotain muuta negatiivistä!
Vähän kaks piippuinen juttu.. ja tää todelllakin vaivaa mua.. :( ku ei oikein tiedä sit mitä tapahtuu... ja sekin että jos niistä pillereistä pitäis taukoa, niin sitä ei tiedä miten kauan niitä menkkoja pitäis ootella! Huoh.. on tää niin vaikeeta! Mut toisaalta taas ku saan niitä turhia itkukohtauksia ja melkein jatkuvasti jokapaikka masentaa, niin ääh.. hulluksihan tässä tulee... :itku:
 
Onkohan kellään kokemusta ehkäisykapselista? Siis olkavarteen ihon alle laitettavasta...
Tutulla on sellainen (asuu Ruotsissa) ja kehui kovastikin... Jotain infoa oon löytänyt netistä, mutta ei tunnu kovin yleiseltä vaihtoehdolta vielä meillä. Jos minipillerit on toimineet ihan mukavasti, niin tuon kanssa ei pitäis olla ongelmia. Kapseli houkuttelis kovasti, koska vaikutusaika on pitkä ja pillerin popsimisen voisi unohtaa kokonaan.

Tieto anyone? Onnistuuko ihan arvauskeskuksissa? Kustannuspuoli? Tackar och pockar!
 
silppu sanoi:
Onkohan kellään kokemusta ehkäisykapselista?
Mulla on ehkäisykapseli ollut nyt reilun vuoden. Vaihdoin minipillereistä kapseliin, kun ei tosiaan ihan onnistunut minipillerien ottaminen säännöllisesti :lol2:. Kapselin laittoi YTHS:n gynekologi toimenpideajalla (n. 10 min), joka saattoi ehkä jokusen euron maksaa. Itse kapseli oli muistaakseni n. 180 euroa.

Mulla on saman valmistajan kapseli, kuin mitä pilleritkin oli. On niissä vähän ollut kuitenkin eroakin. Minipillereistä sain näppylöitä kasvoihin, mutta kapselista ei tule mitään. Kapselin kanssa mulla tulee välillä tylsiä välivuotoja, mitä minien kanssa en huomannut (tosin ehdin syödä niitä vain muutaman kuukauden).
 
Mulla ehkäsypuoli on ollu välillä oikeen murheenkryyni. Ekat pillerit määrättiin päivystyksestä pikku juhannusseikkailujen jälkeen. Olin 16, pillerit oli Femoden, mut ei sopinu mulle alkuunkaan. Tulin ihan sekopäiseks. Pian merkki vaihdettiin Merciloniin ja kaikki suju hyvin useemman vuoden. Jostain syystä mulle alko sitten tulla hiivatulehduksia jatkuvasti. Lääkärit epäili pillereitä, ja siitä sitten alkoi varsinainen rumba. Kokeilin kolmatta pillerimerkkiä, ehkäisylaastaria, ehkäisyrengasta ja välillä oltiin ihan kortsun varassa. Kirjottipa yks lääkäri hormonikierukankin, mut jänistin kun toinen lääkäri sano ettei voi suositella synnyttämättömälle. Sillon ku ehkäsy hoidettiin kortsulla, mun olo oli kaikista parhain. Seksihalut palas, ei mielialat menny vuoristorataa, eikä ollu hiivatulehduksia. Ainoo vika oli se, että seksi ei onnistunutkaan niin kivasti sen kortsun kanssa.

Monen antibioottihevoskuurin jälkeen hiiva talttu ja alotin taas uudet pillerit, Yasminet. Ne on ollu ihan ok nyt vuoden. Sit jos on tullu hiivatulehduksia oon ottanut yhden tai pari suunkautta otettavaa antibioottia siihen. Mulla on niitä lääkkeitä arsenaali kaapissa varalla. On kyllä katkennu tulehdus aina siihen, eikä oo tullu enää kierrettä, niinku aiemmin.

Onko muilla mimmeillä ollu hiivaongelmia pillereihin liittyen?
 
Kiitoksia Helly vastauksesta!

Tietääkö kukaan laitetaanko noi kapselit aina useammaksi vuodeksi kerrallaan, vai onko olemassa esim. vuoden kapseleita? Tosin hinta taitaa olla edullisempi tuolla pitkän ajan kapselilla.

Hieman kun luin vanhoja postauksia, niin löytyihän täältä jo muutamia tyytyväisiä käyttäjiä :) Täytyy soittaa tänään lekuriin ja kysellä hieman lisää, sillä nykyiset pillerit (Mercilon) on alkanut tökkimään. Aiemmin toimi mukavasti, mutta pidin pienen tauon ja nyt on ruvennut tulemaan välivuotoa liian usein, grrrrrh.

Helmuska sanoi:
Onko muilla mimmeillä ollu hiivaongelmia pillereihin liittyen?
Nyt kun alotin uudelleen Mercilonit, niin pukkas aika pian sen jälkeen lievä hiiva. En tiedä sitten oliko syynä pillerit vai mikä...
 
MeiSheng sanoi:
Ai siis pitäiskö pitää taukoja välillä! Mie oon syöny kohta kaks vuotta, niin milloin se tauko pitäis pitää pillereistä! MUTTA mua niin helvetisti sitten kyl ärysttäis ku ei tietäs että milloin menkat tulee..
Itse ainakin käytin hormonaalista ehkäisyä 7 vuotta putkeen, ensin kuusi vuotta Harmonetia ja sitten vuoden Nuva Ringiä. Taukoja en pitänyt juuri siitä syystä, että halusin tietää, milloin menkat tulee, ja muutenkin arvelin, että lienee parempi, että kehossa on ylimääräisiä hormoneja koko ajan kuin että hormonitaso heittelisi omat-vieraat-omat-vieraat. Nyt minulla on kuparikierukka ja ainakin näin kahden viikon kokemuksella olen tyytyväinen, vaikka iho ja hiukset meinaavat vähän rasvoittuakin. Mieliala on kuitenkin paljon parempi kuin ennen.
 
silppu sanoi:
Tietääkö kukaan laitetaanko noi kapselit aina useammaksi vuodeksi kerrallaan, vai onko olemassa esim. vuoden kapseleita?

Noita kapseleita on markkinoilla kahden merkkisiä, joista toinen on korkeintaan kolmeksi vuodeksi, toinen korkeintaan viideksi vuodeksi. Tuonhan voi poistattaa milloin tahansa, jos ongelmia ilmenee tai haluaakin vaikka tulla raskaaksi. ;)
 
Riitu sanoi:
Taukoja en pitänyt juuri siitä syystä, että halusin tietää, milloin menkat tulee, ja muutenkin arvelin, että lienee parempi, että kehossa on ylimääräisiä hormoneja koko ajan kuin että hormonitaso heittelisi omat-vieraat-omat-vieraat.

Näin minäkin arvelen, ja muistelen ihan lääkärinkin suusta joskus kuulleeni/lukeneeni, että tuo taukojen tarve hormoniehkäisyä käytettäessä olisi pelkkää urbaanilegendaa ja että nuo tauot itse asiassa rasittavat elimistöä paljon enemmän, kuin jatkuva pillereiden/ylipäätään hormoniehkäisyn käyttö.
 
Gillyanne sanoi:
...nuo tauot itse asiassa rasittavat elimistöä paljon enemmän, kuin jatkuva pillereiden/ylipäätään hormoniehkäisyn käyttö.
Totta. Tuo taukojen pitämisen "legenda" perustuu aikaan jolloin kaikissa markkinoilla olevissa pillereissä oli korkea hormonipitoisuus. Nykyään esim yhdistelmäpillereissä (Mercilon, Yasmin ym.) ei ole enää nimeksikään hormoneja, joten taukojen pitäminen on ennemminkin rasite kuin helpotus elimistölle käytettäessä näitä uudenaikaisia pillereitä.

Olen kuullut että Diane Novissa olisi korkeampi hormonipitoisuus kuin edellämainituissa, ja muistaakseni siskolleni joka popsi DN:a akneen, lääkäri suositteli taukoa jossain välissä.
 
Apteekkitäti Diva: Onko minun käyttämäni Marvelon merkki sieltä pahimmasta päästä? Mulla on parhaillaan myös reseptit Yasmineen ja NuvaRingiin eli olisiko aihetta vaihtaa Marvelonia näihin tuotteisiin? Onko hormoonimäärissä suuriakin eroja?
 
Mä söin kanssa tauotta pillereitä monta vuotta eikä mitään ongelmia ts. terveysvaikutuksia. Loppuaikoina jätin menkatkin pois, söin siis levyjä putkeen. Mutta vain noin 2-3 kertaa levyä putkeen, koska jos meni yli niin vuotoa alkoi tulla kuitenkin.

Ehkäisykapselia haaveilin minäkin Femodenin jälkeen, mutta lekuri oli ihmeen nihkee, suositteli minipillereitä. Ja minä ylipuhuttavissa olevat tartuin syöttiin. Kaverilla on sellanen ollu jo monta vuotta ja se tykkää. Ja se hankki sen ihan arvauskeskuksen kautta. Hinta tais olla n. 200 euroa, mutta sehän onkin paikallaan 3-5 vuotta.
 
Pistän sitten minäkin lusikkani tähän soppaan... Eli olen 25-vuotias tytsy, joka on syönyt pillereitä 13-vuotiaasta. Ja ennenkuin jonkun suttuinen mielikuva rupeaa maalaamaan kauhukuvia varhaisteinien seksielämästä, valaistaan, että siinä missä muilla vuotoa kestää viikon ja taukoa kolme viikkoa, mie vuosin todella runsaasti helposti viisi-kahdeksan viikkoa ja sitten tuli parin päivän tauko. Jos tuli. Ja kun siihen yhdistää alipainon ja vieläkin vaikuttavan taipumuksen nenäverenvuotoihin, ymmärrätte kyllä. Vaihtoehtona olisi ollut jatkuva paha anemia. Aknesta ei ole siitä hyvästä tarvinnut kärsiä kuin ihan viime vuosina, ja nytkin se jää muutamaan kipeään pattiin mahdollisimman keskellä naamaa... Taukoja olen pidellyt aina välillä, mutta runsas vuoto palaa aina, kun olen syömättä nappeja pidempään kuin kuukauden. Tosin mies valittaa, ettei petipuuhat kiinnosta minua pillereitä syödessäni läheskään niin paljoa kuin tauoilla, jolloin tuntuu ettei nukkumiseen jää öisin aikaa yhtään..:lol2:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom