Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
fitnesspimu sanoi:
Apteekkitäti Diva: Onko minun käyttämäni Marvelon merkki sieltä pahimmasta päästä? Mulla on parhaillaan myös reseptit Yasmineen ja NuvaRingiin eli olisiko aihetta vaihtaa Marvelonia näihin tuotteisiin? Onko hormoonimäärissä suuriakin eroja?

Vai että täti... :D Marvelonissa ja Yasminissa on saman verran estrogeenia (etinyyliestradiolia), Nuvaringista sitä vapautuu päivittäin noin puolet tästä määrästä. Noissa kaikissa on eri progestiini, joiden määrää ei voi suoraan verrata keskenään, eli niiden suhteista en osaa sanoa. Eri ihmisille sopii eri progestiini, eli jos sulla on ollut ongelmia Marvelonin kanssa, voithan kokeilla Yasminia tai jos haluat mieluummin renkaan, niin sitten Nuvaringia. Näistähän ei tiedä mikä kellekin sopii kuin kokeilemalla. Todennäköisesti ensimmäisten kuukausien aikana voi tulla jotain sivuvaikutuksia, esim. tiputteluvuotoa, kun vaihdat merkkiä, mutta yleensä ne menee ohi. Enkä mää sitten todellakaan oo näissä mikään asiantuntija, mutta kiva jos voin olla avuksi! :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos Diva! :)

Taidanpa pysytellä tässä tutussa ja turvallisessa merkissä, vaikka ne menkat ovatkin niukat. Pitää vaan yrittää olla huolestumatta niistä ja uskoa etteivät ne vaikuta negatiivisesti terveyteeni. Tuskin se ongelma siitä miksikään paranee vaikka vaihdan merkkiä...äh turhauttavaa!
 
Lueskelin mielenkiinnolla näitä kommentteja pillereiden käytöstä. ;) Voin omalta osaltani allekirjoittaa tuon julkilausuman, että pillereiden käyttö tosiaan tuottaa erinäisiä sivuvaikutuksia; hermostuneisuutta, itkuisuutta, väsymystä. Tunteiden tuulettaminen tietyissä rajoissa on O.K. mutta rajansa kaikella. Välillä tuntu oikeesti siltä, että nyt kyllä läikähtää pahasti yli! :evil:

Positiiviset muutoksen omaan olooni huomasin melko pian pillereiden jättämisen jälkeen: viime aikoina on ollu ihan normaali, hyvä olo, eikä ihan kaikki asiat ota kokoajan päähän. Kyllä, uskon vakaasti että hormooneilla on merkitystä mielialan vaihteluihin!
Tärkeä asia tosiaan tuo ehkäisystä huolehtiminen, mikäli raskautta ei toivo. Mieleen tuli kuitenkin myös sellanen ajatus, että kaikesta huolimatta menkatkin kuuluu osaksi tätä naisen elämää. Upee juttu olla NAINEN! Ylipäätään koko raskaaksi tulokaan ei ole kaikille tosiaankaan itsestään selvyys! Oma lapsi on paras lahja ja syntymä tapahtumana on suuri ihme.:rolleyes:
 
morgaise sanoi:
Tosin mies valittaa, ettei petipuuhat kiinnosta minua pillereitä syödessäni läheskään niin paljoa kuin tauoilla...
Kun itse kokeilin kaiken maailman eri hormonivalmisteita vuorotellen itselleni sopivaa hakiessa oli välissä kuukausia jolloin en käyttänyt mitään hormonivalmistetta. Kylläpäs sillon halutti! Nyt oon syöny Yasminea vuoden. Tällä hetkellä suoraan sanottuna vituttaa vetää noita nappeja naamaan, kun seksihalut on tipotiessään. En oikein tiedä mikä neuvoksi, kun lastakaan ei tähän tilanteeseen voi putkauttaa. Kortsujen kanssa ei myöskään onnista.:wall:

Minipillereitä tai kapselia en ole kokeillut, tiedä olisko ne sitten sen parempia tässä ongelmassa.
 
Mä en nyt millään jaksanut lukea kaikkia posteja läpi tästä threadista, mutta kysymys liittyy lähinnä siihen, jos syö minipillereitä, voiko menkkoja mitenkään siirtää? Sori jos tästä on puhuttu jo aikaisemmin..

Luulen ettei voi, mutta onhan niitä jotain siirtopillereitä joita syö ainakin ne, jotka ei käytä mitään ehkäisyä...

Vaihdoin tossa puolisen vuotta sitten minipillereihin, koska kärsin kamalasta migreenistä kun söin e-pillereitä. Minipillerit on poistanut päänsäryn lähes kokonaan, mutta tilalle on tullut kamala ahdistus ja masennus noin viikko ennen menkkoja... Normaaliakohan?
 
Olen nyt syönyt niitä cerazetteja puolitoista levyä. Mieli on ainakin parempi. Jotenkin kevyempi olo eikä todellakaan niin kireä kuin esim. renkaan aikana! Pientä tiputtelua oli alussa ja paino tuntui nousevan (ehkä johtui muusta?).. :(

Nyt askarruttaa, kun menkkoja ei ole tullut. Oikeastaan minkäänlaista vuotoa ei ole tiputtelun loputtua tullut. Kerran ihan tippa (osapuilleen silloin kun olisi pitänyt olla menkat) tms. mutta siinä kaikki. Onko kannatusta epäillä, että olisi raskaana (pillerit on syöty tunnollisesti)? Mitään muita epäilyksiä ei ole, vain tuo kun ei tule vuotoa..
 
elektra sanoi:
Olen nyt syönyt niitä cerazetteja puolitoista levyä. Mieli on ainakin parempi. Jotenkin kevyempi olo eikä todellakaan niin kireä kuin esim. renkaan aikana! Pientä tiputtelua oli alussa ja paino tuntui nousevan (ehkä johtui muusta?).. :(

Nyt askarruttaa, kun menkkoja ei ole tullut. Oikeastaan minkäänlaista vuotoa ei ole tiputtelun loputtua tullut. Kerran ihan tippa (osapuilleen silloin kun olisi pitänyt olla menkat) tms. mutta siinä kaikki. Onko kannatusta epäillä, että olisi raskaana (pillerit on syöty tunnollisesti)? Mitään muita epäilyksiä ei ole, vain tuo kun ei tule vuotoa..

Voisko hormonitoiminta olla pikkuisen sekaisin? Ja jotta saisit tuon raskauden mahdollisuuden selville, niin tee raskaustesti varmuuden vuoksi.:)
Mä olen aina ihan paniikissa, jos ne menkat ei jostain syystä ajallaan tulekaan..
Mut tsemppiä. :)
 
elektra sanoi:
Olen nyt syönyt niitä cerazetteja puolitoista levyä. Mieli on ainakin parempi. Jotenkin kevyempi olo eikä todellakaan niin kireä kuin esim. renkaan aikana! Pientä tiputtelua oli alussa ja paino tuntui nousevan (ehkä johtui muusta?).. :(

Nyt askarruttaa, kun menkkoja ei ole tullut. Oikeastaan minkäänlaista vuotoa ei ole tiputtelun loputtua tullut. Kerran ihan tippa (osapuilleen silloin kun olisi pitänyt olla menkat) tms. mutta siinä kaikki. Onko kannatusta epäillä, että olisi raskaana (pillerit on syöty tunnollisesti)? Mitään muita epäilyksiä ei ole, vain tuo kun ei tule vuotoa..

Mä kokeilin joskus Cerazetteä ja mulla taas ei loppunut menkat ollenkaan sitten kun ne alkoivat; on ihan normaalia ainakin tossa Cerazetessä että joko ei tule menkkoja ollenkaan tai sitten ne vaan jatkuu ja jatkuu... Tiedän tapauksen joka on syönyt ko. pillereitä vuosia eikä ole ollut ollenkaan menkkoja. Eli sinuna en olisi ollenkaan huolissaan, se on ihan normaalia. Mutta jos asia paljon vaivaa, kannattaa se raskaustesti tehdä varsinkin kun mahdollisuus on se ettei niitä menkkoja kuulu pitkään aikaan..

Itselläni on nyt sellainen minipillerimerkki kuin Mini-Pill, ja mulle lääkäri sanoi että tämän merkin ei pitäisi aiheuttaa kauheasti vuotohäiriöitä. No, onhan se ollutkin parempi; menkat tulee aina ajallaan ja kestää saman aikaa, eikä ole yhtään välivuotoja. Täytyypä nyt oikein koputtaa puuta, kun ovat niin hyvät olleet. :) Ainoa miinus on ollut masennus joka tulee aina noin viikko ennen menkkoja. Niin, ja vatsakivut on melkoiset. Mutta muuten tosi jees! :thumbs:
 
Mä oon syönyt jo vuosikausia Meliane-merkkisiä e-pillereitä ongelmitta ja kuukautiset on aina tulleet säännöllisesti. Tähän asti. Nyt on viimeiset kaksi kertaa menkat jääneet tulematta. Raskaana en ole, ja kilpirauhaskokeet + ultraääni tehty - kummatkin ok. Missäköhän on vika? Mahdollinen ylirasitus? Salia tulee 5 kertaa viikkoon ja viime aikoina oon tehnyt melkein joka kerta vielä aerobista päälle. Eihän toi nyt niin hirmuisen paljon ole, mutta mitään muuta en keksi...Laihtunutkaan en ole. Jos seuraavia menkkoja ei kuulu, pitää kai suunnata taas lääkäriin...Kyllä vähän ihmetyttää:jahas: .
 
Mä voisin tähän sanoa, että mä olen syönyt kohta jo 13 vuotta (JAIKS! niin kauanko tosiaankin jo?!?) Mercilon-nimisiä pillereitä ja ikinä ei oo ollu mitään ongelmia. Ei sivuvaikutuksia eikä mitään muutoksia vuodoissa eikä missään... Tai no siinä mielessä, että todella niukat on, mutta ovat olleet sitä monta vuotta. Pillerit on tietty siinä hyvät, että tietää täysin päivälleen, että koska alkaa ja melkeinpä kellonajankin.... tai siis ainakin mulla on näin.
Oon kyllä joskus miettinyt, että onko hyvä syödä puolta elämäänsä pillereitä, mutta eivät ainakaan ole lääkärissäkään sanoneet koskaan mitään kun olen vuositarkastuksessa käynyt.
 
jasmiini sanoi:
Voin omalta osaltani allekirjoittaa tuon julkilausuman, että pillereiden käyttö tosiaan tuottaa erinäisiä sivuvaikutuksia; hermostuneisuutta, itkuisuutta, väsymystä. Tunteiden tuulettaminen tietyissä rajoissa on O.K. mutta rajansa kaikella. Välillä tuntu oikeesti siltä, että nyt kyllä läikähtää pahasti yli! :evil:

Positiiviset muutoksen omaan olooni huomasin melko pian pillereiden jättämisen jälkeen: viime aikoina on ollu ihan normaali, hyvä olo, eikä ihan kaikki asiat ota kokoajan päähän. Kyllä, uskon vakaasti että hormooneilla on merkitystä mielialan vaihteluihin!

Siis mulla oli ihan sama juttu kuin jasmiinilla noiden pillereiden kanssa! Söin itse pillereitä 7 vuotta, ensin pitkään Minuletia ja sitten Melianeja. Olin sanalla sanoen ihan kauhee pirttihirmu. Ja sain usein sellasia järjettömiä itkukohtauksia (jotka nykyään rajoittuu vaan menkkoja edeltäviin päiviin :) ) Kun sitten pari vuotta takaperin jätin pillerit (ja hormooniehkäisyn kokonaan) pois, tuntui kuin joku ois katkaissut vanteen pään ympäriltä. Oon paljon iloisempi ja ennen kaikkea tasaisempi. Ja seksihalut kasvoi x 1000. ;)

Oon pari kertaa kokeillut ehkäisyrengasta sen jälkeen, mutta eka kerralla sain siitä pahan tulehduksen ja toisella kertaa käyttö loppui rintojen turpoamiseen ja kipuiluun (valehtelematta kasvoi kuppikoko ainakin yhdellä koolla!). On todella hankala löytää sopivaa hormoonitonta ehkäisyä. :(
 
April sanoi:
Siis mulla oli ihan sama juttu kuin jasmiinilla noiden pillereiden kanssa! Söin itse pillereitä 7 vuotta, ensin pitkään Minuletia ja sitten Melianeja. Olin sanalla sanoen ihan kauhee pirttihirmu. Ja sain usein sellasia järjettömiä itkukohtauksia (jotka nykyään rajoittuu vaan menkkoja edeltäviin päiviin :) ) Kun sitten pari vuotta takaperin jätin pillerit (ja hormooniehkäisyn kokonaan) pois, tuntui kuin joku ois katkaissut vanteen pään ympäriltä. Oon paljon iloisempi ja ennen kaikkea tasaisempi. Ja seksihalut kasvoi x 1000. ;)

Oon pari kertaa kokeillut ehkäisyrengasta sen jälkeen, mutta eka kerralla sain siitä pahan tulehduksen ja toisella kertaa käyttö loppui rintojen turpoamiseen ja kipuiluun (valehtelematta kasvoi kuppikoko ainakin yhdellä koolla!). On todella hankala löytää sopivaa hormoonitonta ehkäisyä. :(

Hei, pitäsköhän mun koittaa noita?? Sais vähän munkin rintaliivit täytettä :hyper:
 
Salitytsy sanoi:
Hei, pitäsköhän mun koittaa noita?? Sais vähän munkin rintaliivit täytettä :hyper:

Se on sellanen helppo ja suht. halpa keino. :D Tosin hyvin epämiellyttävä... Mutta oli ihan hauskat 3 kk - sain ostaa elämäni ensimmäiset C-kupin rintsikat!
 
Tuolla olikin jo muutamia kokemuksia Cerazette nimisistä pillereistä, mutta onkos kelläänt ämä kyseinen pilleri vaikttanut kuinka mielialaan ja tuohon viriilisyyteen petissä?
Itsellä tuossa läääkäri totesi että muita pillereitä kuin cerazette-luokan en saa enää käyttää, koska verenpaine ja migreenitaipumus ei salli. Lekuri oli puhtaasti järkyttynyt kun olin saanut popsia edellisiä pillereitäni...

Tässä voi käydä kyllä niinkin, ettei enää pillereitä saa syödä, koska suvussa epäillään erästä veritautia ja jos se nappi naksahtaa niin loppuu tämä ilo siihen. Tiedä sitten mihin ehkäisyyn siirtyisi, tämän ikäinen ei kai vielä saa laittaa torvia kiinni? Lapsia tuskin tulen hankkimaan. Antaako tohtorit muuten oiekasti suorittaa naiselle, joka ei ole synnyttänyt ja joka ei tahdo lapsia, niin tuota operaattiota? Jos joku lapsensaamis into iskee niin adoptoin jonkun 17 veen aasialaispojan.
 
Olo on jälleen normaali.:) On ollu suhteellisen nopeasti siitä kun lopetin pillerit. Mulle vaan ei hormoonit sovi. Katsotaan sitten kun keksivät jotain järkevämpiä keinoja.
 
En nyt jaksa lukea kaikkia posteja läpi mutta minkälaisia kokemuksia teillä on e-pillereiden lopettamisesta, noin mielialan vaihteluiden kannalta? Itselläni on tullut ihan kamala masennus nyt, ja vaihdoin e-pillerit minipillereihin viime vuoden puolella, että voiko johtua ylipäätään siitä, että ei enää saa sitä samaa hormoonia... En tajuu noista pillereistä paljoakaan, mutta lähinnä huolettaa vaan se, että löytyykö tähän masennukseen syy, vai onko tämä vain tullut ilman minkään hormoonin vaikutusta... Kun on kokoajan ihan :itku: olo...
 
Bree sanoi:
En nyt jaksa lukea kaikkia posteja läpi mutta minkälaisia kokemuksia teillä on e-pillereiden lopettamisesta, noin mielialan vaihteluiden kannalta? Itselläni on tullut ihan kamala masennus nyt, ja vaihdoin e-pillerit minipillereihin viime vuoden puolella, että voiko johtua ylipäätään siitä, että ei enää saa sitä samaa hormoonia... En tajuu noista pillereistä paljoakaan, mutta lähinnä huolettaa vaan se, että löytyykö tähän masennukseen syy, vai onko tämä vain tullut ilman minkään hormoonin vaikutusta... Kun on kokoajan ihan :itku: olo...

mulla on yleesä ollut toisin päin, joissain pillereissä. (meliane, mercilon) eli ku söin niitä, porasin lähinnä sen takia ku kynsi katkes... nyt on ollut diane novat jo monta vuotta ja oon ollu tyytyväinen. nyt olin kuukauden ilman ku kokeilin vaan että kuin ne toimii tuon ihon kanssa ja heti pukkas näppyä naamaan. :( ne on kirjotettu mulle ihan ihon hoitoon ja saan niistä kelan korvauksen vielä kaiken lisäks :D
 
Pakko kai kirjoittaa myönteinen kommentti pilsuista kun kaikki täällä ovat vain kertoneet kammokokemuksia sivuvaikutuksista. :)

Aloitin Femodenin käytön 15-vuotiaana todella pahojen menkkakipujen vuoksi. Olen välillä pitänyt taukoa syystä tai toisesta ja palannut kuitenkin menkkakipujen vuoksi taas Femodeniin. Jos totta puhutaan, niin mulla e-pillerit ovat vaikuttaneet ihan päinvastoin mielialaan: olen paljon seesteisempi kun syön pilsuja varsinkin kuukautisten aikaan kun ei särje koko ajan. Pahimmillaan olen maannut kuukautiskipujen vuoksi viikonkin kotona, joten e-pillerien tuoma kivun helpotus on mahtava apu. Gynekologisesti minussa ei ole mitään vikaa, ei endrometrioosia tai ongelmia papassa. Jostain syystä kuukautiseni vain ovat kivuliaat vaikka melko niukat ovatkin. Burana ei tuohon ongelmaan auta, pillerit ovat paras apu. Äitini kertoi, että hänellä kivut helpottivat vasta esikoisen synnyttyä. Että tässä sitten pitää ainakin muutama vuosi venata ennen kuin pilsut voi lopettaa kokonaan. :)
 
Onko kenelläkään käytössä Trikvilar-nimiset e-pillerit? Itselläni on pillereiden aloittaminen taas edessä ja aiemmin söin noita, kunnes uusi terveydenhoitaja sanoi, että Trikvilaria käytetään nykyään vähän, hän suosittelisi sitä esimerkiksi naisille, joilla on voimakas epilepsialääkitys:eek:
Eli kaipa sitten tuon Jasmin-reseptin saan, mutta ihan milenkinnosta olisi kiva titää, syökö noita Trikvilareja enää kukaan?
 
-pipsa- sanoi:
mulla on yleesä ollut toisin päin, joissain pillereissä. (meliane, mercilon) eli ku söin niitä, porasin lähinnä sen takia ku kynsi katkes... nyt on ollut diane novat jo monta vuotta ja oon ollu tyytyväinen. nyt olin kuukauden ilman ku kokeilin vaan että kuin ne toimii tuon ihon kanssa ja heti pukkas näppyä naamaan. :( ne on kirjotettu mulle ihan ihon hoitoon ja saan niistä kelan korvauksen vielä kaiken lisäks :D

mä söin kanssa ennen melianea ja vaihdoin ihoni takia diane novaan, en kyllä tiedä onko iho parantunu näiden kahden vuoden aikana ku oon nuita syöny niiden pillerien takia vai siksi, että syön pääsääntöisesti terveellisempää ruokaa ku ennen ja murrosikä alkaa olla ohitettua aikaa :D
olin ennen tota pillereiden merkin vaihtamista n.2kk kokonaan ilman e-pillereitä ja olo oli tuona aikana kyllä hyvä! olin paljon pirteämpi ja tuntu, ettei nesteet kertyny läheskään samalla tavalla kroppaan kun pillereitä syödessä..
Olis kiva pitää vähän taukoa taas nuista, mutta ainakaan ihan tosta vaan ei tälleen parisuhteessa elävän oo niitä helppo lopettaa.. Ehkä pitäis ottaa selvää noista muista ehkäsyjutuista kunhan jaksaa joskus paneutua:rolleyes:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom