Tehoa treeniin, varsinkin nuoret naiset!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Go-Diva sanoi:
Viisi kertaa hän jaksoi mavea tehdä noilla painoilla. Useinhan sanotaan, ettei lihas kasva, jos tekee pienillä painoilla, mutta onko sitten hyvä tehdä reiluilla panoilla, jos yksinkertaisesti ei ole lihasta? Tätä jäin vaan miettimään.

Siis juuri niin isoilla painoillahan pitää tehdä kuin puhtaasti jaksaa. Vitosen sarjahan on ihan hyvä.

:offtopic: Aivan treenikauteni alussa menin naisten salille, joka oli ihan jees paikka. Teetätin ohjelman ja ilmaisin hyvin selvästi mitä halusin: lihasmassaa. piste. ohjelma jonka sain oli tyyliä 15toistoa. ja tietämättömänä tein sitten niin kuin ohjelmassa sanottiin. why why why? ammattilaiset anto ihan vääränlaisen ohjelman. miksi ihmeessä? ajattelikohan kenties et vaikka nainen sanoo haluavansa lihasmassaa hän haluaakin kiinteytystä tai jotain?

takas aiheeseen. jotkut uskoo todenteolla että jos vääntää täysillä, lihakset kasvaa yhdessä yössä ja sit on iha ..kehtaanko sanoa...iik miehekäs. just.
btw...eikös lihakset oo paras tapa muokata kehoa kiinteämmän näköiseksi. ei niistä hetkessä tuu miehekkään isoja.

mut tosiaan..makuja on monenlaisia. puhun vain omasta kokemuksesta.

Nyt on ihan pakko sanoo aiheesta oma mielipide ja kokemus....
Alotin 16-vuotiaana salilla käymisen, kun olin pienen ikäni harrastanu kaikkee liikuntaa ja jotain urheilua piti sitten keksiä muiden lajien jäädessä.
Saleilusta ei ollut oikeestaan MITÄÄN tietoa, mutta kaverille oli saliohjaaja tehny ohjelman, joka oli muistaakseni 2-jakonen. Kaikissa 15 toiston sarjat ja ei melkein mitään liikkeitä vapailla painoilla.
Sitä sitten noudatettiin ja painot oli tietysti pieniä, kun ei ollut juurikaan lihasvoimaa ennestään. Salikäynnit oli satunnaisia, joten ei siinä kerenny edes voimat kasvaa.. Harrastin samaan aikaan lenkkeilyy ja erästä tekniikkalajia (ei niinkään voimaa vaativa laji) joka oli harrastus nro.1 ja saleilu+lenkkeily siinä tukena. Salilla käymisestä tuli kuiteskin hyvä fiilis ja vuosien aikana satunnaisista käynneistä tuli säännöllisempiä:)
Tieto siitä kuinka kannattaa reenata ei kyllä lisääntynyt, mutta painot alko nousta väkisin sieltä kilon painoista viiteen kiloon :D Eli jonku 3 vuotta oikeesti vaan kävin siellä salilla, koska se oli kivaa ja luulin tekeväni oikein.. No asiaahan ei tietenkään auttanu se, että se oli/on naistensali, jossa kovaa treenaavat oli/on harvassa..
Nyt oon pari vuotta lueskellu kaikenlaisia lehtiä ja nettiä ja kirjoja ja tietoo "oikeatyylisestä" punttien nostelusta alkaa tarttumaan pikkuhiljaa ja oon jopa kuullu sellasista kun "sarjat LOPPUUN asti, niin isoilla painoilla kun jaksaa tehdä PUHTAASTI" :lol2: :eek:
Eli ihan yksinkertaisesti tietämättömyys on varmaan suurin syy, miksi naiset yleisesti treenaa kevyesti/tehottoomasti.. tai sitten pelko siitä, että lihakset kasvaa, jos tekee isommilla painoilla (mikä ei tietenkään olis hyvä, kun ihanteena on just Beyoncet ja Jessicat!)........
että semmosta... tulipas tekstiä..

pikkupunttari sanoi:
:offtopic: Aivan treenikauteni alussa menin naisten salille, joka oli ihan jees paikka. Teetätin ohjelman ja ilmaisin hyvin selvästi mitä halusin: lihasmassaa. piste. ohjelma jonka sain oli tyyliä 15toistoa. ja tietämättömänä tein sitten niin kuin ohjelmassa sanottiin. why why why? ammattilaiset anto ihan vääränlaisen ohjelman. miksi ihmeessä? ajattelikohan kenties et vaikka nainen sanoo haluavansa lihasmassaa hän haluaakin kiinteytystä tai jotain?

Mikäs vika on 15 toiston sarjoissa? Niillähän saa mainiosti lihasmassaa.

Ei kai kukaan vastuuntuntoinen ammattilainen anna ensikertalaiselle ohjelmaa, jossa vedetään kovia sarjoja 6 toistolla vaikka hermotuksesta ei ole vielä tietoakaan? Se on päästä kiinni tekeekö ne 15 toistoa tehokkaasti vai ei.

Uh, huomasin tänään, että meilläpä onkin naisten omat vuorot vain salilla 2. Siellähän on kuntopyörä, soutukone, talja (ei siis ylätalja, vaan iso härveli, jossa voi tehdä hauiksia ja ojentajia joita käyn siellä tekemässäkin), sekä tietysti epälukuinen määrä erilaisia hilavitkuttimia joihin en osaisi edes mennä oikein ja löytäisi kaikki liikkuvia osia.

Salilla 1 ei ole naisten vuoroa. Ja mitä siellä on? Tangot, kiekot, käsipainot, kyykyt, penkit, jalkaprässi.. eipä siellä sitten paljon naisia näykään. Sehän on miesten sali. Tytöt voi kipittää sinne alakertaan naisten vuorolle. Eiväthän tytöt saisi edes tehdä maastavetoa, koska siinä vyötärö levenee - tämäkin salilla miehen suusta kuultua.

Ei näin?

rafael sanoi:

Ei kai kukaan vastuuntuntoinen ammattilainen anna ensikertalaiselle ohjelmaa, jossa vedetään kovia sarjoja 6 toistolla vaikka hermotuksesta ei ole vielä tietoakaan? Se on päästä kiinni tekeekö ne 15 toistoa tehokkaasti vai ei.

Eihän toistomäärissä ole vikaa, mutta ne tuppaa tekemään sitä samaa 3*15 ympäri vuoden samoilla painoilla, kun kukaan ei kerro että sitä tappia voi painopakassa siirtää pykälän. Silloinhan se tietenkin olisi raskaampaa ja juoruaminen sarjaa tehdessä ei onnistu.

Ragnarök sanoi:
Eihän toistomäärissä ole vikaa, mutta ne tuppaa tekemään sitä samaa 3*15 ympäri vuoden samoilla painoilla, kun kukaan ei kerro että sitä tappia voi painopakassa siirtää pykälän. Silloinhan se tietenkin olisi raskaampaa ja juoruaminen sarjaa tehdessä ei onnistu.

tunnustan:jahas:

edit... että noin on tullut ennen "treenattua"...

pikkupunttari sanoi:

Joo ihan sama homma mulla. Selkeästi sanoin haluavani lihasmassaa ja rrraakaa voimaa:evil: :)
Ei menny asia perille,puol vuotta vedettiin tietämättömänä n.15-20 toistoja pienillä painoilla,ennenkuin ite otin asiosta selvää ja valistin myös ohjaajaani.

Minä olen tässä samaa mieltä. Sen takia oikeastaan tämä aiemmassa viestissäni mainitsemani anorektinen ja lihakseton viittä toistoa tehnyt mimmi ihmetyttikin, koska hän näytti aloittelijalta, koska siis ei ollut lihasta. Siis, oisko tässä lyhyitten sarjojen korostamisessa se vaara, että jätetään totutteluvaihe väliin. IMO kuntosaliharjoittelun alussa pitää totuttaa vartalo treeniin kohtuullisilla painoilla ja jus 15 toistoilla.

Se on tietysti tyhmää, jos ohjaaja ei kerro, että tästä treenivaiheesta kuuluu päästä eteenpäin, lisätä painoja ja muutaman kuukauden kuluttua muuttaa ohjelmaa ja vähentää toistoja. Mutta kyllä minullakin on tämä kokemus, ettei naisille paljasteta tätä salaisuutta. Yksi ongelma voi olla se, että saleilla usein saa aloittelijan ohjelman ilmaiseksi ja sen jälkeen uusista ohjelmista pitää maksaa. Esim. opiskelijabudjetilla elävälle 40 euroa voi tuntua paljolta.

Fecske sanoi:
Eiväthän tytöt saisi edes tehdä maastavetoa, koska siinä vyötärö levenee - tämäkin salilla miehen suusta kuultua.

Kuulisikin pelkästään salilla, mutta kun aina välillä täällä Pakkiksellakin... :jahas:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Gillyanne sanoi:
Kuulisikin pelkästään salilla, mutta kun aina välillä täällä Pakkiksellakin... :jahas:

Ja sitten nalkutetaan ettei tyttöjen treenissä oo tehoa? PLÄÄH

sporteme sanoi:
En viestiä aloittaessani puhunutkaan bodailusta tai voimannostosta vaan ihan tavallisesta SALIKUNTOILUSTA. Mielestäni hyvä rinnastus on treenaaminen maraton juoksulle; et treenaa oikein, jos lenkkisi ovat liian lyhyet tai lenkkeilet liian harvoin. Samoin salitreenaamisessa asiat kannattaa painojen kanssa tehdä oikein, mitä siellä muuten kannattaa aikaa viettää. Joku täällä sanoikin, että joidenkin kannattaisi mennä vaikka juoksulenkille salitreenin sijaan, silloin treenin hyöty jää paremmaksi.

Tosin kaikki eivät tavoitteellisesti "treenaa maratonille", mutta miksi sitä ei voisi tehdä alusta asti oikein, vaikka tavoitteet olisivatkin pienemmät? Eli enemmän kiloja ja tehoa treeniin.

Sori viivästynyt vastaus... Kirjoitit kaikkea, että tytöt ei tee isoilla painoilla, että pelkäättekö, että paikat särkyy tai lihakset kasvaa...Ja nyt puhut tavallisesta SALIKUNTOILUSTA ja rinnastat sen maraton juoksulle; että jos ei treenaa oikein, niin ei maratonistakaan tule mitään. Mutta voiko salikuntoilusta sanoa juuri mikä siellä on oikein ja mikä sillä SALIKUNTOILULLA on tavoite? Ei minusta sitä tavoitetta voi kukaan tulla määräämään, enkä ole törmännyt ikinä sellaiseen saliin, jossa määrätään ihmiselle tavoitteeksi ylipäätänsä mitään!! Niin ja voihan tavoite olla vaan virkistyminen! Pois kotoa pääseminen jne. Silloin siinä ei kilot paljon merkkaa. Minusta kielettyä salilla on vain toisten häiritseminen ja tavallaan kielettyä jos tekniikat ovat ihan päin persettä. En ole kyllä itse mennyt niistä sanomaan ja ei ole paljoa minunkaan virheellisistä tekniikoista sanottu...

Toisaalta, kuten moni on sanonut, voihan olla että kyseessä on vain tiedonpuute.

Go-Diva sanoi:
Myös tää nuori nainen, joka teki kunnon lastilla hieman mietitytti. Hän siis oli todella hento, eikä kehossa näkynyt jälkeäkään lihaksista. Viisi kertaa hän jaksoi mavea tehdä noilla painoilla. Useinhan sanotaan, ettei lihas kasva, jos tekee pienillä painoilla, mutta onko sitten hyvä tehdä reiluilla panoilla, jos yksinkertaisesti ei ole lihasta? Tätä jäin vaan miettimään.

En tiedä näin n.56kg:n naisen kyykkäävän 105kg:lla kaseja...(siis voimanostosyvyyteen), olihan sillä lihakset, mutta ei se miteenkään isolta näyttänyt. Kai se on hyvä tehdä isolla painolla, jos on voimaa :lol2:

pikkupunttari sanoi:

takas aiheeseen. jotkut uskoo todenteolla että jos vääntää täysillä, lihakset kasvaa yhdessä yössä ja sit on iha ..kehtaanko sanoa...iik miehekäs. just.
btw...eikös lihakset oo paras tapa muokata kehoa kiinteämmän näköiseksi. ei niistä hetkessä tuu miehekkään isoja.

mut tosiaan..makuja on monenlaisia. puhun vain omasta kokemuksesta.

Vaikka siis täällä puolustelen muunkinlaisia treenaajija...niin kyllä minäkin olen sitä mieltä, että kaunista pyöreätä fitness-tyyppistä lihasta se on kaunista. Tyylihän rakentaa sitä kroppaa on sama kuin kehonrakentajilla, kisakunto (rasvat) ovat vain erilaisia.

Niin ja tuo tapa neuvoa on kyllä yleistä saleilla/saliohjaajilla... (kai se on sitä, että kun ne rasvat otetaan pois...siellä on sitä lihastajo tarpeeksi, että ei sitä nyt enemmän tarviis rakentaa) tai sitten, jos ne salit ovat esim. sellaisia, että siellä ei ole vapaita painoja ja se ihminen tajuaiskin kohta niitä tarviavan, ne yrittää saada tekemään sellaisilla hilavitkuttimilla pitkiä sarjoja en tosin tiedä...

Nyt on pakko munkin iskeä lusikkani tähän soppaan.. Mulla on itse kyllä vähän erilaisia kokemuksia kun osalla teistä. Mä oon käyny nyt 5 kk ahkerasti salilla ja alusta alkaen ohjelman kanssa. Alkuun oli ihan pelkästään hyvä, että tehtiin yhdessä ohjaajan kanssa koko kropan ohjelma, jossa toistoja oli 15-20 ja painot ei mitenkään ihmeelliset (eipä olisi ollut kokemusta eikä voimaa millä mitään isoja painoja olisi nosteltukaan) ja liikkeet oli pelkästään koneliikkeitä. Vapaat painot ohitettiin ihan suosiolla. Tällä ohjelmalla tein jonkun aikaa kunnes huomasin oikeasti löytäneeni itselleni ihanteellisen harrastuksen ja hahmotin jonkunlaiset tavoitteet mitä haluan saavuttaa. Olin oppinut tekemään liikkeet oikein ja oli aika siirtyä astetta haastavampaan ohjelmaan.:)
Sain kaksijakoisen ohjelman, joka tuntui hyvältä jonkun aikaa kunnes salilla käyntikertoja alkoi tulla pelkästään puntille 4 krt vko. Nyt olen viikon tehnyt kolmejakoista ohjelmaa ja uskon sen soveltuvan itselleni parhaiten.

Mä oon ollu enemmän ku tyytyväinen ohjaajan tekemiin valintoihin ja todellakin arvostan hänen kokemustaan ja ammattitaitoa. Ymmärrän täysin, että suositteli mulle tollasta ohjelmaa aluksi kun ei ollu salilla käynti mitenkään tuttua. Hän on koko ajan tiennyt, että mä haluan lihaksikkaan vartalon ja oon valmis tekemään töitä sen eteen. Siispä mä ainakin etenin askel kerrallaan. Mun mielestä oli ihan ok alottaa ensin vähän iisimmin ja nyt sitte panostan ihan kunnolla kun jostain jo jotain ymmärränkin.

Painot on tänä aikana noussut itselleni yllättävän paljon. Kyllä mä ainakin uskon treenaavani tehokkaasti enkä kyllä yhtään vähempää arvosta niitäkään jotka käyvät salilla jonkun muun tavoitteen kanssa kun mä. Totta kai itsekin tykkään ettei laitteissa juoruta ja muuten vaan vietetä aikaa.

Mä käyn ihan pelkästään naisten salilla, mutta ilman mitään erityistä syytä. Mun salilla vaan tuntuu olevan enemmän tilaa alakerrassa. Ja toivottavasti jossain vaiheessa joutuu sinne yläkertaankin miesten keskelle siirtymään kun nuo naisten puolen vapaapainot jää liian kevyiksi (painavin 10 kg)...Siinä sitä tavoitetta sitte vähäksi aikaa.:)

tuoho 15 toistoa keskusteluun:

ei varmasti ole lihasmassan kannalta huono tehä välillä pitempiäkin aikoja noita sarjoja, ihan kuten monet tahkoo kuukauden , jopa enemmä putkee sitä 6-8 toisto-aluetta. henk koht voi sanoa että helvetin kova kutone on niin stnan helppo tehä kun vertaa helveti kovaa 15 sarjaa. siinä kyykätessä kun alkaa 10 kohalla tuntuu että ei nouse millää ja hengitys vinkuu ylä asennossa ni pistää se miettimää että tekispä niitä kutose voima sarjoja.

mulla siis ainaki vaa päästä kiinni ettei niitä tuu kovi usei tehtyä.

Fecske sanoi:
Uh, huomasin tänään, että meilläpä onkin naisten omat vuorot vain salilla 2. Siellähän on kuntopyörä, soutukone, talja (ei siis ylätalja, vaan iso härveli, jossa voi tehdä hauiksia ja ojentajia joita käyn siellä tekemässäkin), sekä tietysti epälukuinen määrä erilaisia hilavitkuttimia joihin en osaisi edes mennä oikein ja löytäisi kaikki liikkuvia osia.

Salilla 1 ei ole naisten vuoroa. Ja mitä siellä on? Tangot, kiekot, käsipainot, kyykyt, penkit, jalkaprässi.. eipä siellä sitten paljon naisia näykään. Sehän on miesten sali. Tytöt voi kipittää sinne alakertaan naisten vuorolle. Eiväthän tytöt saisi edes tehdä maastavetoa, koska siinä vyötärö levenee - tämäkin salilla miehen suusta kuultua.

Ei näin?

:offtopic: Kuulostaa ihan Atalpalta?

No sit ei kannata välittää muiden ohjeista. Suurin osa siellä näkyy treenaavan päin helvettiä (suoritustekniikat jne).

Kävin kyseisellä naisten salilla aika kauan eikä missään vaiheessa tullut vähemmät toistot ja suuremmat painot puheeksi.

En todellakaan ole alan ammattilainen, mutta eipä se lihas hirveesti kasvanut. Salia vaihdettua ja ohjelman muutettua alkoi tuloksia näkymään pal paremmin. Joo tottakai aloittelijana tehdä hieman kevyemmin...ihmetytti vain että ei missään välissä mainittu, että jossakin vaiheessa kun alkaa voimia tulemaan ym voi alkaa tekemään vähemmillä toistoilla. Eli ei siis mitään Vikaa 15x. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom