Nyt on ihan pakko sanoo aiheesta oma mielipide ja kokemus....
Alotin 16-vuotiaana salilla käymisen, kun olin pienen ikäni harrastanu kaikkee liikuntaa ja jotain urheilua piti sitten keksiä muiden lajien jäädessä.
Saleilusta ei ollut oikeestaan MITÄÄN tietoa, mutta kaverille oli saliohjaaja tehny ohjelman, joka oli muistaakseni 2-jakonen. Kaikissa 15 toiston sarjat ja ei melkein mitään liikkeitä vapailla painoilla.
Sitä sitten noudatettiin ja painot oli tietysti pieniä, kun ei ollut juurikaan lihasvoimaa ennestään. Salikäynnit oli satunnaisia, joten ei siinä kerenny edes voimat kasvaa.. Harrastin samaan aikaan lenkkeilyy ja erästä tekniikkalajia (ei niinkään voimaa vaativa laji) joka oli harrastus nro.1 ja saleilu+lenkkeily siinä tukena. Salilla käymisestä tuli kuiteskin hyvä fiilis ja vuosien aikana satunnaisista käynneistä tuli säännöllisempiä
Tieto siitä kuinka kannattaa reenata ei kyllä lisääntynyt, mutta painot alko nousta väkisin sieltä kilon painoista viiteen kiloon :D Eli jonku 3 vuotta oikeesti vaan kävin siellä salilla, koska se oli kivaa ja
luulin tekeväni oikein.. No asiaahan ei tietenkään auttanu se, että se oli/on naistensali, jossa kovaa treenaavat oli/on harvassa..
Nyt oon pari vuotta lueskellu kaikenlaisia lehtiä ja nettiä ja kirjoja ja tietoo "oikeatyylisestä" punttien nostelusta alkaa tarttumaan pikkuhiljaa ja oon jopa kuullu sellasista kun "sarjat LOPPUUN asti, niin isoilla painoilla kun jaksaa tehdä PUHTAASTI" :lol2:
Eli ihan yksinkertaisesti tietämättömyys on varmaan suurin syy, miksi naiset yleisesti treenaa kevyesti/tehottoomasti.. tai sitten pelko siitä, että lihakset kasvaa, jos tekee isommilla painoilla (mikä ei tietenkään olis hyvä, kun ihanteena on just Beyoncet ja Jessicat!)........
että semmosta... tulipas tekstiä..