Tehoa treeniin, varsinkin nuoret naiset!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Vika siis perusolettamuksessa: nainen pelkää lihaksia, jotka (muka) kasvavat yhdessä yössä jos niitä vähänkään rasittaa (siksi herrasmiehen tulee kantaa kauppakassit kotiin), ja treeniohjelmien tekijät pelkäävät pelottelevansa naiset saleilta jos antavat näille missään vaiheessa tehokkaamman treeniohjelman? Joten, miksi edes yrittää varustaa naistensali kunnon treenin mahdollistavaksi.

Muuten, eipä se maven aloituspaino itsellänikään ollut ekakerralla kuin 30 kg. Ensin liikerataa, ja seuraavalla kerralla sitten lähes tuplasti rautaa tankoon. Kyllä, olen hieman malttamaton treenaaja, ja teen mielelläni lyhyttä sarjaa isommilla painoilla. Sanovat, että tämä kasvattaa enemmän voimaa kuin lihasta, ja kai se sitten niin on.

Ja täällä me tästä(kin) aiheesta väännetään, vaikka ne joita tämä ongelma todella koskee, tuskin ikinä eksähtävät pakkista lukemaan...

Aloittamisesta vain vielä... ja osittain aika :offtopic: kai.

Kyllä, ihan aluksi kun eräs fysioterapeutti minutkin kunto(utus)salille raahasi, sain ohjelman tyyliin 5x20 toistoa. Tottakai se olikin ihan järkevä ohje leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen, mutta etten saanut mitään vinkkiä siitä että muita liikkeitä kannattaisi tehdä edes "vain" 15 toiston sarjoissa. Lohdutteli vain, ettei tarvitse pelätä lihasten kasvavan liikaa, voimaa tässä vain, ja hermotusta... olisikohan koko jutusta tullut mitään ilman kahta lääkäriltä saamaani ohjetta: se on kovaa treeniä nyt, ja 10% lisää toistoja tai painoja joka viikko! No, kolmessa kuukaudessa olin paljon vahvempi - ja ihan ylikunnossa. Valmis siirtymään tavalliselle salille jossa sitten jatkoin treenin kannalta mielekkäämmin ohjein.

Että niinku mitä? Ensin sain ohjeet kuntoutuksen lisäksi sellaiseen löysähkön naiselliseen treenitapaan, mutta myös huippu-urheilijan tappotreeniin, ja yritin sitten yhdistää ne keskenään aika hupaisinkin tuloksin. Kuitenkin, loppu hyvin, kaikki hyvin :)

Treenauksesta

Olen nuorehko nainen. Salilla olen kulkenut muutamia vuosia, tänä keväänä päätin, että jotain muutosta täytyy tulla :kippis1:

Ennen kun kävin salilla siisä ei ollut mitään systematiikkaa. Tein mitä päähän pälkähti pienillä painoilla ja kaveri oli yleensä mukana (lue: juoruttiin ja läpistiin jonnin joutavia).
Mies yritti ohjata ja tehdä ohjelmia, ne kaikki meni kuuroille korville, vihko on edelleen hukassa missä oli ohjeita, liikkeita ja ohjelman tynkää :rolleyes:
Miehellä loppui into... :eek:

Kunnes tänä keväänä... olen siis kulkenut salilla vuosia ilman mitään muutosta missään!!! Tänä keväänä istumatyön painoksi päätin, että ruumiille pitää saada liikuntaa ihan kunnolla. Lenkillä ja juoksemassa käyn. Sekä pyörää poljen töihin yms. Pyysin mieheltä apua ja yhdessä pahkäiltiin ohjelmaa ja liikkeitä harjoiteltiin. Nyt olen kohta 2 kk kulkenut salilla tämän ohjelman mukaisesti. Toistoja, sarjoja ja painoja enemmän kuin ennen. Painoa on tippunut ja lihaksia ruvennut löytymään. Yleiskunto parantunut ja olotila paljon energisempi :worship:
Hiki valuu ja naama on chilin värinen. Salilla hieno helmat kattoo että mitä toi hullu-akka tekee ja vielä hiki valuu. Meikkejä en paljon salille laita, mitä tuota turhia. Suoraan kotiin ja suihkuun ja isännän viereen sohvalle tv:n ääreen. Mies käy myös salilla ja nyt meillä on omat sali jutut. Joskus myös yhdessä käydään, mies seuraa kehitystä ja teenkö liikkeet oiken.
En halua mitään isoja lihaksia yms. Mutta kyllä muodokkuutta saa tulla edelleen lisää, kesällä on mukava pienemmissä vaatteissa liikuskella.

Eli kuulun tyypilliseen naisväestöön entisessä sali-elämässä.
Nyt näin ja kivaa on :)

sirpukka sanoi:
Eli kuulun tyypilliseen naisväestöön entisessä sali-elämässä.
Nyt näin ja kivaa on :)
Kiva kuulla. Sirpukan esimerkki oli juuri sitä mitä hain. Loppuen lopuksi sen kaiken pitkäjännitteisimmänkin treenaajan into loppuu, jos kehitystä ei tule ja kuitenkin viikosta toiseen käydään salilla. Nähdään naistenlehdistä treenattuja vartaloja ja ei ymmärretä sitä, miksei minulla ole tuollaista vaikka niin useasti käyn.

Tuli tuossa mieleen se, että tämä on järjestään naisten ongelma. Miesten treeni on ainakin tehojen puolesta kunnossa, vaikkei aina aloittelijoiden esim. tekniikat ole kunnossa. Miehillä se tulee luonnostaan, että lihakseen pitää tehdä vaikutusta, ei se muuten kasva.

Sitten on vielä sellainen pointsi, että myös miesten asenteet naisten painavilla painoilla treenaukseen ovat lähes poikkeuksetta negatiiviset ainakin missä nyt asun. Ei tule koskaan oikein otettua puheeksi, kun tietää mitä saisi kuulla - jotain tyyliin "tekisit vain aerobista, hyvä tulee. Ei se Rachel Stevenskään mitään painoja". Naiset sen sijaan usein harrastavat bulimiaa tai jotain muuta syömishäiriötä pysyäkseen kuosissa, tai sitten eivät vaan oikein välitä ja ovat läskejä kun synti.
Jos salilla laskee painot hetkeksi lähelleen, on joku ne siitä heti viemässä. Kun siitä huomauttaa niin eihän sille miehelle tullut mieleenkään että ne minun käytössä olisivat ja kun ei muita näkynyt niin...
Ainakin itselleni on jäänyt vahvasti sellainen kuva ettei se edes ole kamalan "hyväksyttävää" naisen tarttua niihin painoihin, paitsi heidän keskuudessaan jotka jotain salihommista tietävät. Ja tämä on aika minoriteetti ryhmä mitä ympärilleen katselee...
Kun on asenteet mitä on, eipä ihme jos ei joillekin naisille tulisi mieleenkään siirtyä sieltä cardiolaitteista painojen luokse. Ja kun tarjontana on Body Pump/aerobic tunteja joissa on mielettömät määrät toistoja, se on hyvin harvassa se nainen joka niihin suurempiin painoihin tarttuisi.
Kerran olin salilla ja joku tytteli tuli vapaapainojen puolelle, otti Body Pump tyylisen tangon ja kevyesti vaan rupesi tekemään toistoja. Tuli salinomistaja joka sanoi tytölle "Joko teet noilla painoilla sen yhden biisin verran toistoja, tai sitten pistät reilusti lisää painoja ja teet n.12 toistoa." Tyttö siinä vähän empi että mitäs painoja mä sitten oikein... ja oli tietysti mukavia ihmisiä siinä heti auttamassa, laittoi sille painot ja auttoi tytön alkuun.
No enpä ole tuon episodin jälkeen ikinä nähnyt tätä tyttöä siellä salilla uudestaan.

Minusta on kyllä vaan oikeasti tärkeämpää että tekee jotain, ettei pää hajoa töihin ja muihin vastuisiin, eikä obesityongelmat tee kaikista ihan käyttökelvottomia. Jos ne pienet painot menee niin menkööt. Jos haluaa nähdä jotain muutosta niin sitten varmaan ottavat itse selvää.

Hieman :offtopic: , mutta tästä oli aikaisemmin puhetta tässä ketjussa.

Todella monet naiset pukeutuvat salille todella kireisiin trikoisiin, niin että varmasti tissit ja perse erottuvat. Sitten he pyllistelevät ja venyttelevät peilin edessä. Ja valittavat sitä, kun miehet tuijottavat ja "liimaantuvat kylkeen." Siis mitä vittua? :D

Tämä liittyy muuten yleisempään kulttuuri-ilmiöön, jossa yhä useammat naiset pukeutuvat niin, ettei heitä enää erota venäläisestä huorasta. Sitten itketään, kuinka pahat miehet objektisoivat heitä. :jahas:

Siis oikeasti, naiset, pukeutukaa salille verkkareihin ja t-paitaan, ja jättäkää meikit kotiin, jos ette halua kerätä katseita tai deittipyyntöjä. Ei me miehet pystytä aina hillitsemään itseämme, jos näemme jotain mistä pidämme... :rolleyes:

Tietty nimeltämainitsematon fitness-mega-beibi ryhmä tuntuu lähinnä käyvän salilla keräämässä "hyvä perse" kommentteja. :thumbs:

Onneksi punttimimmit vaikuttavat sen verran järkevältä porukalta, etteivät sortuisi edellämainittuun. :D

Tomppa85 sanoi:
Siis oikeasti, naiset, pukeutukaa salille verkkareihin ja t-paitaan, ja jättäkää meikit kotiin, jos ette halua kerätä katseita tai deittipyyntöjä. Ei me miehet pystytä aina hillitsemään itseämme, jos näemme jotain mistä pidämme... :rolleyes:

Mutku t-paita on epämukava, ihan ällöä kun tuntee hien valuvan kylkiä pitkin. Ja verkkareissa tulee kesällä törkeän kuuma. Sama se kyllä minulle kerääkö runkoni katseita, olen niin kuuro ja sokea etten huomaisi limaista kyylää vaikka se istuisi syliini.

.. ja onkohan muuten ihan oikeasti niin että "itsensä hillitseminen" on täysin sukupuolisidonnainen juttu :rolleyes:

Suurin osa miehistä käyttää verkkareita. Ei naisetkaan varmaan pystyisi vastustamaan piukkoihin trikoisiin pukeutuneita uroksia. Verkkarit vaan kaikille päälle, niin pysyy ajatukset itse asiassa. :arvi:

Tomppa85 sanoi:
Suurin osa miehistä käyttää verkkareita. Ei naisetkaan varmaan pystyisi vastustamaan piukkoihin trikoisiin pukeutuneita uroksia. Verkkarit vaan kaikille päälle, niin pysyy ajatukset itse asiassa. :arvi:

Onhan siinä se ero että miesten päällä piukat trikoot eivät kyllä uskoisi herättävän monessakaan naisessa yhtään mitään kiinostusta...:lol2:

Monesti näkee monien naaraiden "vitkuttelevan" vaan liikkeissä: samat kevyet painot joka treenissä, aina sama treeni jne. ei edes ilme värähdä, saati hikipisaraa näy.
Tämä ei tietystikään koske kaikkia naisia, miehet syyllistyvät siihen myös.

Itse kun on tullut naisillekin ohjelmia tehtyä, niin mä painotan aina tuota kohtalaista intensiivisyyttä. Tottakai tason mukaan, ettei loukkaantumisia tule jne. Sarjan pitää tuntua ja hampaat saa olla vähän irvessä..
Sitten kun tytsyt innostuu ja tulosta tulee, niin pikkuhiljaa vaan kovempiin liikkeisiin jne.
On helvetin hienoa huomata, että naisetkin kehittyy ja innostuu ja nälkä kasvaa..

Tuosta naisten pukeutumisesta: Ainahan on mukava katella "tiukkiksia", mut ehkä se vähän välillä häiritsee omia treenejä..tai joskus jopa stimuloi positiivisesti;)
Ihan sama mitä pukee, kunhan on liekkiä tarttua rautaan..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tomppa85 sanoi:
Rikoot on riskillä rumat. :(

Ja ruipelolla ne vasta rumat onkin.

Helsingissä on kauppa, josta saa burkhia eli niitä musliminaisten teltta-asusteita. Sinnehän mahtuis painot alle, sais miehet treenata rauhassa kun kaapu vaan heiluis eikä tarvis häiriintyä naisen läsnäolosta eikä tarvis pullistella ja yrittää esittääkään kun ei sieltä alta paljon mitään näekään. Pitäähän kunnon naisen pukeutua säädyllisesti, right? Ja olla kiitollinen, että saa käydä salilla?

Kyllähän tuota joskus tuli käytyä salilla verkkareissa ja T-paidassa, mutta en enää. Vähän tiukemmat vaatteet vain on niin paljon mukavammat salilla. Mulle on aivan sama tuijotetaanko minua, kun en minä sitä omilta treeneiltäni huomaa. Ei oo mun ongelma, jos jotain häiritsee.

Itse kun tosiaan menen salille treenaamaan, niin saa noita salilla muuten vain aikaansa viettäviä ihmetellä. Kyllä tässäkin yks ilta tuli pari tyttöä salille ja ne puhu siellä ihan taukoamatta. Kyllähän ne välillä vähän heilutteli käsiä ja jalkoja laitteissa, mutta ei niin rankkaa treeniä ollut, että jutustelua olis tarvinnut lopettaa. Itse en kyllä omien sarjojeni aikana edes pystyisi puhumaan.

No jos joku käy salilla vaan viihtymässä eikä ole muiden tiellä niin ei siinä ole oikeasti ole mitään väärää ja pahaa. Siitähän tässä ketjussa on kinattu. Mutta totuus on, että kenenkään ei tarvitse treenata tehokkaasti, jos ei nappaa. Piste.

Itsekin kyllä ihmettelen, mikä näitä viihtyjiä motivoi tulemaan salille. Ilmeisesti se, että sitten tulee hyvä omatunto kun on harrastanut liikuntaa. Tuli juuri puheeksi, että oli oltu salilla ja kysyin kaverilta, mitä hän siellä tekee. No juuri niitä ihmeen hilavitkuttimia, "koska se helppoa, ei tarvi tehdä mitään ite". Eli istu tohon ja nyhdä tosta kahvasta, ei tarvi miettiä painojen suuruutta, oikeaa asentoa, tekniikkaa, eri liikkeitä, ohjelmaa jne. Tehokasta? Ei. Helppoa ja kivaa? Varmasti.

Ja jos naiset kävis salilla t-paidassa ja verkkareissa niin kyllä taas itkettäis ja uikutettais että voi voi kun ei näytetä yhtään naisellisilta ja kyllä naisilla vaan kuuluu olla kireet trikoot että saa miehet silmänruokaa jne. Katsokaas kun ei voi koskaan olla kaikille mieliksi yhtäaikaa niin kannattaa olla mieliksi vaan itelleen.

Fecske sanoi:
Helsingissä on kauppa, josta saa burkhia eli niitä musliminaisten teltta-asusteita. Sinnehän mahtuis painot alle, sais miehet treenata rauhassa kun kaapu vaan heiluis eikä tarvis häiriintyä naisen läsnäolosta eikä tarvis pullistella ja yrittää esittääkään kun ei sieltä alta paljon mitään näekään. Pitäähän kunnon naisen pukeutua säädyllisesti, right? Ja olla kiitollinen, että saa käydä salilla?

Missä vaiheessa huomasit missanneesi pointtini täysin? Vai huomasitko lainkaan?

En ole mikään moraalipoliisi. En minä liioin tuijota ketään salilla, tai ole pyytänyt ketään treffeille. Sen vain olen pannut merkille, että monille naisille sali on näyttäytymispaikka, ja sinne pukeudutaan erittäin kireisiin ja niukkoihin vaatteisiin. Onhan se sitten kumma, jos valitetaan esineellistämisestä, ja yhtäaikaa pukeudutaan oikein seksikkäästi.

Vertauksesi joidenkin äärimuslimien harjoittamaan sukupuolisortoon on täysin perusteeton ja naurettava. En ole muslimi, olen agnostikko. Kannatan tasa-arvoa, ja ihmisen vastuuta omista teoistaan. Pukeutukoon kukin miten lystää salille ja muualle, treenatkoon kukin miten haluaa. Mitä se minulle kuuluu?

Mutta se nyt on vain fakta että mua rupeaa mietityttämään se ironia, että esineellistämisestä "kärsivä" osapuoli on itse iso osa ongelmaa. Ei minulla muuta. Menikö perille? :piis:

Edit: Ja anteeksi :offtopic: .

Tomppa85 sanoi:

No, enpä tiedä :D
Mun mielestä verkkarihousuisten naistreenareiden peppujakin on mukava katella.. :kuola:

Kyllä se treeni on silti aina vähintään kohtalaisesti sujunu vaikka onkin joku herkullisen näköinen naaras lähistöllä treenaamassa. Yleensä ihan muut asiat on ne jotka häiritsee treeniä.

1. en tykkää verkkareista. ne ovat pirun kuumat. onhan monella miehelläkin kivan näköset kuteet salilla, eikä naiset siitä häiriinny tai menetä itsehillintää. ja ei trikoot oo kenenkään miehen päällä kovin kasevat:D ..seksikkäämmät on löysemmät vaatteet. eli pitäiskö miesten pukeutua trikoihin, jotta naiset eivät läähättäisi ja voisivat reenata rauhassa ilman häiritseviä tekijöitä? :rolleyes:

2.tosiaan tuntuu että moni katsoo kummastellen ja halveksuvasti jos treenaa "kunnolla". joskus tuntuu katseiden olevan luokkaa "mitä toikin tossa yrittää".

3.moni nainen pelkää lihaskasvua. mutta on myös monia joita nolottaa yrittää reenata rankemmin. tekniikka on hakusessa ja ei oikein tiedä miten tekisi. eikun rohkeasti pyytämään neuvoja:D

Tomppa85 sanoi:
En ole mikään moraalipoliisi. En minä liioin tuijota ketään salilla, tai ole pyytänyt ketään treffeille. Sen vain olen pannut merkille, että monille naisille sali on näyttäytymispaikka, ja sinne pukeudutaan erittäin kireisiin ja niukkoihin vaatteisiin. Onhan se sitten kumma, jos valitetaan esineellistämisestä, ja yhtäaikaa pukeudutaan oikein seksikkäästi.

:offtopic: Pisti vaan silmään, että taidat luulla naisten valitsevan asusteensa sen perusteella, mikä sinua miellyttäisi. Voisiko olla niin, että tyköistuvat treenivaatteet ovat mukavat, kun ne eivät liehu ja heilu tiellä, ryttäänny yhteen paikkaan ja kiristä toisesta kun liikutaan joskus hassuissakin asennoissa, joustavat tarpeen mukaan ja peilistäkään ei katso vilttiin kääritty porsas, vaan näkyy ehkä jotain lihastakin, mitä varten koko salille on raahauduttu.

Sitäpaitsi jos naista saa kohdella seksitarpeiden tyydyttäjänä pukeutumisen ja ulkonäön perusteella niin onko se oikeasti niin kaukana "ite se sitä kerjäs kun sillä oli minihame päällä" -logiikasta...

Edit. Ei siis mitään henkilökohtaista. Ketuttaa vaan sellainen asenne, että eihän siinä esineellistämisessä ole mitään vikaa, vaikka miehet sitä tekee niin vastuu siitä sopii lykätä naisten niskaan.

Mitä tulee tiukkoihin treenivaatteisiin, niin niiden käyttö on joskus jopa ihan käytännön seikoilla perusteltavissa: kisakyykyn syvyys on paljon helpommin arvioitavissa, kun kyykkääjällä on yllään tyköistuvat trikoot tms., sen sijaan että olisi löysät verkkarit tai shortsit, jotka tuppaavat ruttaantumaan kasalle juuri kriittiseen kohtaan (=reisi/lonkkataipeeseen).

Onneksi sille salille, jolla itse nykyään käyn, tullaan nimenomaan treenaamaan eikä kuolaamaan. ;)

Feikkiedit: ei mua tosin sinänsä haittaa, vaikka joku vähän katselisikin, kun en mä sitä kuitenkaan huomaa (jos nyt ei ihan iholle tungeta siis) :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom