Tehoa treeniin, varsinkin nuoret naiset!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ilmatar sanoi:
Seuraava juttu voi olla vähän :offtopic: mutta kerronpa silti, sillä jotkut naiset ei tällasen takia halua käydä ns. yleissaleissa. Episodi: Aloin tässä taannoin ihmetellä, kun tuskin täysikäinen nuorukainen alkoi ilmaantua kylkeeni joka helkatin kerran, kun satuttiin samaan aikaan salille. Eipä aikaakaan kun kaveri alkoi ehdotella läheisempiä tapaamisia :hyper:
Jeesus, ihan oikeesti, mä voisin olla se äiti. Mut mulla on jo kaks lasta :D No otin asian kohteliaisuutena, treenaaminen nuorentaa kummasti ;)
Vaikuttaa aika kaukaa haetulta syyltä. Ei voi olla kuin todella marginaalinen ryhmä mainitsemasi naiset. Uskaltautuvatko nämä kyseiset naiset (jos semmoisen tunnet / kenties olet semmoinen) astua kotiovesta ulos, kun jokuhan voi vaikka kadullakin tulla ehdottamaan lähempää tuttavuutta? Vai onko tämä kenties yleisempää saleilla, kun luulenkaan?

Ontopic:
Vaikka omankin treeniuran alussa tekniikka saattoi olla hakusessa ja liikkeet näyttivät lähinnä epätoivoiselta heilumiselta, hommaa tehtiin ainakin puoliksi tosissaan ja itselle kovilla painoilla. Tekniikka hioutui sitten aikanaan (jos sittenkään). En itsekään tajua mihinkä nämä nuoret (-20) / keski-ikäiset+ näillä nykytyksillään pyrkivät. Nuo "ikäryhmät" valitsin koska noissa tätä tehottomuutta yleensä ilmenee.

Hymyilytti, kirjoitit NoPain hauskan provosoivasti :)
Missä määrin off topikkini on Suomessa yleinen, en tiedä. On vain tämä oma, lähinnä hilpeyttä herättänyt kokemus sekä tieto itselle kerrotusta. En siis tee yleistyksiä, mutta en myöskään mitätöi kenenkään mielipidettä. Tällainen voi siis olla yksi syy muiden joukossa. Siitä on turha provosoitua.

Mutta eikö olekin hienoa, että monella paikkakunnalla kuntosaleissa on erillinen naistensali tai yleissaleissa erillinen käyntivuoro naisille. Voivat kaikki halukkaat - geeneihin tai kulttuuriin katsomatta - harrastaa tätä hienoa lajia.

Ilmatar sanoi:
Mutta eikö olekin hienoa, että monella paikkakunnalla kuntosaleissa on erillinen naistensali tai yleissaleissa erillinen käyntivuoro naisille. Voivat kaikki halukkaat - geeneihin tai kulttuuriin katsomatta - harrastaa tätä hienoa lajia.

En tiedä onko se hienoa. ONhan se hienoa että noin on, mutta se ei että sille on tarvetta. Minunkin vakio salilla on erillisiä naisten tunteja (jotka sitten suututtaakin oikein kunnolla kun päivän paras aika on varattu) ja olen niiden syytä ihmetellyt. Mahdollisesti ennakkoluulot tai turhamaisuus (tai ennakkoluulot naisten turhamaisuudesta).

KKHS sanoi:
En tiedä onko se hienoa. ONhan se hienoa että noin on, mutta se ei että sille on tarvetta. Minunkin vakio salilla on erillisiä naisten tunteja (jotka sitten suututtaakin oikein kunnolla kun päivän paras aika on varattu) ja olen niiden syytä ihmetellyt. Mahdollisesti ennakkoluulot tai turhamaisuus (tai ennakkoluulot naisten turhamaisuudesta).

Tässäkin ketjussa on todettu treenatessa ponnistelevan ja hikoilevan naisen edustavan seksiä, kuolahymiöt perään. Naiset saavat limaa niskaansa niin paljon vain olemalla naisia, että kyllä monille voi tulla kynnys eteen, kun pitäisi lähteä esittelemään ruumistaan tunkeutumalla miesten reviirille joukkoon, joka katsoo ja arvostelee. Seksiobjektiksi kun joutuu ihan tarpeeksi ilman, että lähtee itse tyrkylle pyllistelemään ja levittelemään itseään hikisissä trikoissa. Lisätään tähän epävarmuus siitä, onko oma kroppa riittävän hyvä näytettäväksi vai onko arvostelun tulos "ruma läski, mitä tuokin täällä luulee tekevänsä".

Ymmärsitte toivottavasti pointtini kärjistämisestä huolimatta. Ei ole tarkoitus narista siitä, ettei saisi katsoa ja kuolata. Tietysti saa ja katson itsekin, jos näkyy jotain silmää miellyttävää. Salilla, jossa itse käyn, ei ketään tuijoteta eikä kukaan ole häirinnyt tai lähestynyt millään tavalla eikä minulla ole tarvetta treenata naisten vuorolla. Pointtini on, että on erilaista olla katseen kohteena ähisemässä tiukoissa trikoissa kuin istua bussissa arkivaatteissa. Tietysti naisetkin katsovat ja arvostelevat toisiaan, mutta eivät samalla seksualisoivalla tavalla - siltä on turvassa naisten vuorolla.

no kaikki tollaset hikiset muijjat on ihanii, kuolaa, ähkmistä ym kommentit o iha turhaa skeidaa.

minun silmissä ne on treenaajia ihan siinä missä muutkin huolimatta raudoista, äänistä tai mistä muusta vaan.

tottakai kauniit naiset on salillakin kauniita, mutta ei minkään muun seikan tähden.

Tuo on kyllä niin totta, että useat nuoret naiset treenaa tehottomasti. Itsekin olen varmasti ainut nainen salillani, joka treenaa naama punaisena ja ähkyen.

Lihasten pelon ohella varmasti monien naisten treenin tehottomuutta korostaa tietämättömyys. Mun (nais)kavereista ei varmasti kukaan ole koskenutkaan bodaus aiheeseen kirjallisuuteen. Niitä treenineuvoja on ihan turha lukea jostain cosmopolitanin - hanki Jennifer Aniston kädet- palstalta. Nämä naiset sitten menevät sinne salille, ja tekevät niitä iänikuisia lähetäjä-loitontajia, koska niin muutkin tekevät.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että ei ne saliohjaajatkaan aina kovin ammattitaitoisesti neuvo. Itsekin treenasin salilla pari vuotta mukamas kovaa tehden saliohjaajan mulle määräämää ohjelmaa.Tein ihan liian keveysti kuntooni nähden. En niinkään tehnyt liian pienillä painoilla, vaan aivan väärällä intensiteetillä koko treenin.
Luultavasti olisin jatkanut hamaan tulevaisuuteen samalla tyylillä. Onnekseni sain loistavan kunto-ohjaajan uudelta salilta, joka laittoi minut treenaamaan oikeasti kovaa. Hän treenasi ohjelman kanssani läpi, ja kertoi koko ajan miten ja miltä minkäkin liikkeen oikeasti tulisi tuntua, ja jos ei tunnu niin mitä tehdä.

Neuvokaa niitä naisia, koska suurinosa ei oikeasti tiedä mistään mitään:thumbs: .

Akikonomu sanoi:
Ei meidän salilla juurikaan näitä "lihasfobiasta kärsiviä kilon käsipainon barbeja" ole näkynyt. Toisaalta, olen aina niin keskittynyt treeniin, että... Onhan näitä jotka viihtyvät jollain juoksumatolla tuntikausia, mutta onko se sitten tältä tädiltä pois? Saapi enemmän tilaa ja aikaa riepottaa rautaa.

Siis jos sillä on enemmän lihaksia kuin teinipojulla, ja se nostaa rautaa enemmän kuin viereisen penkin äijä?

Lähinnä katselin noita kasvoja.

mattiE sanoi:
no kaikki tollaset hikiset muijjat on ihanii, kuolaa, ähkmistä ym kommentit o iha turhaa skeidaa.

minun silmissä ne on treenaajia ihan siinä missä muutkin huolimatta raudoista, äänistä tai mistä muusta vaan.

tottakai kauniit naiset on salillakin kauniita, mutta ei minkään muun seikan tähden.

Oliko tää nyt joku puolittainen hyökkäys mitä?! Häh?! Sano suoraan! Saatana.:D

Siis mun mielestäni pointti on nimenomaan se, että viehättävä nainen tekee itsestään vielä viehättävämmän, kun se puskee salilla sata lasissa.

Hoku sanoi:
Oliko tää nyt joku puolittainen hyökkäys mitä?! Häh?! Sano suoraan! Saatana.:D

Siis mun mielestäni pointti on nimenomaan se, että viehättävä nainen tekee itsestään vielä viehättävämmän, kun se puskee salilla sata lasissa.

eij ollu hyökkäys, vaan oma mielipide :)

ja sanoin tän vaan koska uskon että joitain naisia salilla ne tuijottavat miehet häirihtee.

Itellä on se ainakin, kun joutuu yksin treenailemaan niin kaikkia liikkeitä ei pysty tekemään katkeraan loppuun asti. Näistä esimerkkinä kyykky ja penkki eli joutuu jättämään vähän varaa, jottei jää sinne tangon alle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
burdock sanoi:
Itellä on se ainakin, kun joutuu yksin treenailemaan niin kaikkia liikkeitä ei pysty tekemään katkeraan loppuun asti. Näistä esimerkkinä kyykky ja penkki eli joutuu jättämään vähän varaa, jottei jää sinne tangon alle.

Sama homma. Vinopenkkiä en tee tangolla enää vaan tästä lähtien käsipainoilla koska jäin jumiin kun en jaksanutkaan nostaa, eipä ole mikään mukava tunne, mutta onneksi sitä painoa oli niin vähän, että sain tangon syliini ja siitä lattialle rikkomatta mitään. Kyykkyä ja penkkiä ei ohjelmassani ole eikä varmaan tulekaan koska niitä on liian vaarallista tehdä yksin ja voisi olla turhauttavaa tehdä niin pienillä painoilla, ettei varmasti ole liikaa.

Kai se sitten on hienoa. Kai se sitten on vain perinteisesti sukupuolitettua liikuntaa. Turvallista kuin burkha. Itse en voisi kuvitellakaan käyväni naistensalilla, tulee ajatuksestakin :hyper: olo. En kestäisi sitä naisellisuutta, haluan treenata kunnolla. Ennakkoluuloja, ehkä. Äitini (yli 60v, treenaa kerran viikossa kevyesti) kyllä arvostaa naistensalin paineilmalaitteita kovasti. No, mikäs siinä...

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että ei ne saliohjaajatkaan aina kovin ammattitaitoisesti neuvo. Itsekin treenasin salilla pari vuotta mukamas kovaa tehden saliohjaajan mulle määräämää ohjelmaa.Tein ihan liian keveysti kuntooni nähden. En niinkään tehnyt liian pienillä painoilla, vaan aivan väärällä intensiteetillä koko treenin.

Luultavasti olisin jatkanut hamaan tulevaisuuteen samalla tyylillä. Onnekseni sain loistavan kunto-ohjaajan uudelta salilta, joka laittoi minut treenaamaan oikeasti kovaa. Hän treenasi ohjelman kanssani läpi, ja kertoi koko ajan miten ja miltä minkäkin liikkeen oikeasti tulisi tuntua, ja jos ei tunnu niin mitä tehdä.

Juuri niin, se on salista kiinni. Tein heti selväksi mitä treeniltä haluan, ja ohjelmat ovat olleet sen mukaisia. Ei valittamista.

Vinopenkkiä en tee tangolla enää vaan tästä lähtien käsipainoilla koska jäin jumiin kun en jaksanutkaan nostaa, eipä ole mikään mukava tunne, mutta onneksi sitä painoa oli niin vähän, että sain tangon syliini ja siitä lattialle rikkomatta mitään. Kyykkyä ja penkkiä ei ohjelmassani ole eikä varmaan tulekaan koska niitä on liian vaarallista tehdä yksin ja voisi olla turhauttavaa tehdä niin pienillä painoilla, ettei varmasti ole liikaa.

Aijai. Asennetta ja oikeat painot peliin! Treenaan aina yksin, ja montakohan kertaa olen jäänyt penkin ja tangon väliin, taistellut tieni sieltä pois - ja jatkanut treeniä! Hittoon käsipainot, tanko sen olla pitää. Ja rautaa sen verran alle maksimin, että vielä nousee. Eli kun penkkimaksimini on jotain 55+, teen sellaista 4-6 toiston sarjaa 50 kg:lla ja tiukkaa 1-2 toistoa 55:llä ja hyvin pyyhkii. Mitä kyykkimiseen tulee, smithiä tai sitä häkkyrää (mikä voimanostohäkki se nyt onkaan) peliin, saapi tukiraudat turvakseen. Ei se niin vaarallista ole kuin miltä se tuntuu.

Akikonomu sanoi:
Kai se sitten on hienoa. Kai se sitten on vain perinteisesti sukupuolitettua liikuntaa. Turvallista kuin burkha. Itse en voisi kuvitellakaan käyväni naistensalilla, tulee ajatuksestakin :hyper: olo. En kestäisi sitä naisellisuutta, haluan treenata kunnolla.

Sukupuolitettuahan se on, koko tämä :david: päähänpinttymä, joka estää naisia treenaamasta - että naisella ei saa olla liian isoja lihaksia, jotka ovat epänaiselliset ja sitten ei voi käyttää hameita :wall: Mutta estääkö toisten naisten läsnäolo jotenkin kunnon treenaamisen? Pelkäätkö, että ne tuijottaisivat ja supisisivat keskenään? Minä voisin ihan hyvin mennä naisten vuorolla, jos ne sopisivat aikatauluuni - olisivat varmaan ainakin tangot ja painot vapaina ja jonot ihan muissa paikoissa. Keräisin ehkä katseita. Kerään niitä joskus ihan tahallani.. Tosin tyttövuorolla jäisin ilman silmänruokaa, jota siellä yleisesti liikkuu..

Akikonomu sanoi:
Aijai. Asennetta ja oikeat painot peliin! Treenaan aina yksin, ja montakohan kertaa olen jäänyt penkin ja tangon väliin, taistellut tieni sieltä pois - ja jatkanut treeniä! Hittoon käsipainot, tanko sen olla pitää.

Ai nyt käsipainot eivät ole oikeat painot? No, onneksi ei kiinnosta kuka nauraa kun nostelen onnettomasti kahta kymmenen kilon tyttöpainoa oikean kahdenkymmenen kilon tangon sijaan.. ihan isotkin miehet nostelee muuten käsipainoja eikä lopu rauta kesken (40 kg asti salilla, jossa itse käyn). Sitäpaitsi käsipainoja on hankalampi tasapainottaa, joten niissä on enemmän haastetta ja ne kehittävät paremmin tasapainottavia lihaksia, näin on luotettava lähde minulle kertonut. Ja liian isojen painojen alle jumittumisesta, mitä hienoa siinä muka on? Vauhtia ja vaarallisia tilanteita varten on muita harrasteita kuin painot, joita voi pudotella päälleen ja loukata itsensä ja mahdolliset muut läsnäolijat.

ymmärrä ainakin hyvin että naiset haluavat säilyttää naisellisuutensa, siinä ei ole mitään ihmeellistä.

se taas miten naiset määrittää sen milloin alkaa näyttää "miehekkäältä" on asia erikseen.

mukavasti lihaksia vähän joka paikassa saa naisen vaan niin mukavan tuntuiseksi. ei pehmeä eikä kova, vaan kiinteä ja näyttää hyvälle.

e: melko nöyrää tekstiä. kuinka vastaat tähän, oi dr phil ?

apuatarvitseva

Minä kyllä tiedän ainakin yhden syyn siihen että miksei treenata täysillä. Olen nuorehko nainen (18), käynyt salilla kylläkin vasta vuoden.Tiedän ettei Roomaakaan yhdessä päivässä rakennettu, mutta luulisi että vuodessa olisi jotain pientäkään eroa tapahtunut. Olen tällä hetkellä hoikka(painoindeksin mukaan 19), joten pitäisikö kasvattaa massaa? Toisaalta minulla on kyllä rasvaa (mahan ympärillä varsinkin, 5 sentin fläsäkerros:eek: ja kyljissä vahän). Rasvaprosentti ei ole pienentynyt, vai pitäisikö sen edes vielä? vai kannataisiko rakentaa ensin lihasta lisää? Rukauoli on kunnossa, olen kaikkiruokainen "puhtaasta ruoasta" suurin energia n. 1900 kcal/päivä. Valkoinen lipä jo jätetty pois, proteiinit maidosta, kalasta, kanasta, raejuustosta ja jauhelihasta. Rasvat saan maidosta, pähkinöistä, manteleista, rypsäristä ja piilorasvasta. Olisi todella kiva jos joku viitsisi antaa jonkun hyvän ohjelman minulle, kertoa vinkkejä tai ihan mitä vaan mieleen tulee..kaikki kommentit enemmän kuin tervetulleita:worship:

Se on jo paljon, että nainen (nuori tai vanha) uskaltautuu tulemaan salille. Monille siitä ovesta tulo vaatii jo hurjasti rohkeutta.

Alussa epävarma, seinän vierustoja huomaamatta hiippaileva nainen käy vähän tekemässä salilla sitä sun tätä, hengästymättä, hikoilematta ja irvistelemättä. Ei kannata laittaa liikaa painoa, jos se ei vaikka nouse. Tai tehdä enempää toistoja kun minkä tuntee jaksavansa hyvin. Sillä olisihan se AIVAN KAUHIAA jos toisto jäisi kesken, ei jaksaisikaan. Muut salilla olijat nauraisivat, ajattelisivat että onpas siinä heikko nainen - kun siltä jäi sarja kesken. Sehän on suurin synti mitä salilla voi tehdä!

Näin siis ajattelee treenaamista aloitteleva nainen (ja miksei mieskin). Meistä kokeneista se voi tuntua hassulta - siihenhän me joka kerta pyritään.

Monilla treenaaminen jämähtää tähän vaiheeseen. He tahkoavat vuositolkulla samaan tyyliin - valiten painot niin että "epäonnistuminen" on mahdotonta. He suorituvat joka kerta tyylipuhtaasti tavoitteestaan: tehdä esim. 3x8 jokaisessa liikkeessä, kivalta tuntuvilla painoilla. Ei liian paljon painoa, ettei kunto lopu kesken. Salilta lähtiessä näillä treenaajilla on aina hyvä mieli, tekiväthän he kaiken oikein, onnistuen tavoitteessaan.

Mutta mikä saakaan aikaan muutoksen?
Pelkällä puheella ei paljoa saada aikaiseksi, jos viesti ei mene perille - jos sitä ei ymmärretä tai haluta ymmärtää. Muutoksen tapahtuminen vaatii aikaa - ja positiivista palautetta. Kritiikki saa aikaan vastarintaa, joka estää muutoksen. Kehumisella pääsee pitkälle.

Positiivisen kautta uuteen toimintaan. Käyttäkää tätä keinoa, jos esim. lähipiirissänne on joku apua tarvitseva. Enempi porkkanaa, vähempi keppiä.

Ironbutt sanoi:
Positiivisen kautta uuteen toimintaan. Käyttäkää tätä keinoa, jos esim. lähipiirissänne on joku apua tarvitseva. Enempi porkkanaa, vähempi keppiä.

painava tosi. toimii erityisesti juuri näitä lihaspelkoja ym kohtaan. sanoo vaan esim: hyvinhän sul o voimat kasvanu, voit ihan hyvin laittaa enemmä ens kerralla.

Muutaman kommentin kun luin, tuli esiin se että ei uskalleta tehdä loppuun asti ettei jäädä sinne painojen alle. Onko se niin mahdotonta käydä pyytämässä joku sinne seläntaakse varmistamaan? Kyllä mä ainakin omalta kohdaltani voin kertoa sen, että jos joku nainen tulee ja pyytää varmistamaan vaikkapa penkin, niin oli siinä miten vähän painoa tahansa, niin kyllä mä vaan annan sille naiselle pojot siitä että se pyytää varmistamaan koska haluaa treenata loppuun saakka.

Kerran jäin penkissä tangon alle yksin salinnurkassa. Sen jälkeen jonkinaikaa pyysin jonkun varmistamaan. Nyt en viitsi, kun ne kaverit aina auttavat liikaa ja liien nopeasti. Saa siinä ähistä noston lisäksi että älä auta! :curs: Teen niin monta toistoa kuin tiedän saavani tehdyksi, vaikka se viimeinen sitten onkin melkoista kiemurtelua. Kai se on surkeaa nähdä isoäitinsä ikäisen naisen pinnistelevän rautojen alla - jo itsekin juoksisin hätiin varmaan.;)

Voisin kuvitella omakohtaisesta kokemuksesta että joissakin tapauksissa ei hannata vetää ihan täysillä ja loppuun asti koska pelätään että nyt noi kaikki kattoo kun teen tän kuitenkin ihan väärin ja en nyt kehtaa pyytää ketään varmistamaan penkkiä kun ihan varmasti pitäisi olla pikkuvarvas vähän eri asennossa jne. Tämä (ehkä osittain aiheellinen) vainoharha siis kun treenaa jatkuvasti yksin ilman että kukaan katsoo perään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom