Tapaus: Malminkartanon täyttömäki (Helsinki)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kuitula
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin.. Pakkiksen aerobis- ja intervalliekspertit hoi!

Mulla on tuollanen mäennyppylä tuossa reilun 3 kilometrin päässä. Olen käynyt siellä juoksemassa viimeaikoina hieman enemmänkin, mutta millaisella ohjelmalla lähtisitte itse noita portaita kapuamaan? Hieman kiertäen pääsee myös hieman loivempaa reittiä mäkeä pitkin.

Itse olen juossut seuraavalla tavalla:
Paikan päälle hölkkääminen == lämmittely, n. 20min
1. nousu: Joka toinen porras juosten ylös asti, ylhäältä heti kävellen/hölkäten alas joko portaita tai mäkeä pitkin.
2. nousu: kävellen joka toinen porras, ylhäältä heti hölkäten alas mielummin mäkeä pitkin, koska portaita ei turvallisuussyistä hirveän kovaa kannata laskeutua
3. nousu: sama kuin 2.
Takaisin kotiin hölkkäillen, n. 20min

Koko hommaan tuhrautuu aikaa tunti. Rasvanpoltto ja kunnon kohottaminen on ideana ja tätä olisi tarkoitus vetää 2 kertaa viikossa punttailun ohessa ja mahdollisuuksien mukaan jopa aamulenkkinä.

Helvetin rankkaa hommaa, tuo mäki tarjoaa haasteita varmasti pitkäksi aikaa. Ja mikä onkaan parempaa motivaation kohottamiseen kuin pyöreäpyllyiset kauniit neitokaiset kapuamassa samaisia portaita. :thumbs:

:rock: en lähtisi itse muuttamaan tota treeniä millään tavalla

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lupailin tuolla aiemmin käyväni noi vetämässä, mutten sitten käynykään kun oli tuollon jonkunasteinen ylirasitustila, jonka johdosta en tehny mitään aerobista kuukausiin motivaatio-onkelmien takia.

Raportoin aikani sitten joskus tänne khyllä.

No herätys!!!

Enemmän mun pitäs hajoilla, kun olen nopeuskestävyyslajin edustaja ja häviin jollekkin suunnistajille (ei millään pahalla suunnistajia kohtaan :D )

No hitto.. Olin jo unohtanut koko aiheen ja uhoiluni minsan alituksesta mutta tämä verinen loukkaus (;) ) pakottaa kokeilemaan vielä kerran ennen kuin portaille tulee lumi ja liukkaus. En kyllä varmaan minsaa alita mutta Pertsan kiusaksi koitan ennätystäni (1m11s) vähän parantaa.. Lisää loppuviikosta..

No hitto.. Olin jo unohtanut koko aiheen ja uhoiluni minsan alituksesta mutta tämä verinen loukkaus (;) ) pakottaa kokeilemaan vielä kerran ennen kuin portaille tulee lumi ja liukkaus. En kyllä varmaan minsaa alita mutta Pertsan kiusaksi koitan ennätystäni (1m11s) vähän parantaa.. Lisää loppuviikosta..

Aika hyvin, jos saat tossa lämpötilassa parannettua :thumbs:

Korkeusmittari heittää pikkasen ja loppukorkeus pitäisi olla 90m ton 84m sijaan. Noususumma pitäisi olla oikein eli mäki nousee 30m 100m aikana :rock:

Kansalaisen karttapaikan mukaan mäki (&portaat) alkaa 30m käyrältä ja huippu 90m käyrällä. Nousua ikävät 60m metriä. Kävin tässä viikon sisällä neljättä kertaa kävelemässä.. Veikkaan, että jos meikeläiset 49v tavikset yrittää tulosta, niin osa on kuollut uudenvuodenlupauksineen sydäriin jo ennen toista tasannetta.

Mitähän mun aika oli, 1'25 tai 1'22 tms, cooperia en päässy viime kesänä loppuun ees kun kipu säärissä kasvoi sietämättömäks.

Kiitos kiitos.. Olen tälläinen normaalipainon alarajoilla/alla liikkuva kestävyysurheilija (suunnistaja) joten ruumiinrakenne sopii varmaan peruspakkotoistolaista paremmin tohon "lajiin". Suunnistaessakin tulee tietty juostua mäkiä ylös ja alas..

Joo, itse myös suunnistan, tai ainakin kuntosuunnistan, mahdollisuuksien mukaan juoksen mäet alas..

Salo-Jukolassa minä ja 1500 muuta aamun puulaakiyhteislähtöläistä kyllä käveltiin ihan suosiolla Maalun rotkon 60m ylämäki. Kun matkana 15km ja vauhtina 11min/km, jostain piti melkein kolmen tunnin hötkyilyssä tinkiä.

Maalun haaste jäi kutenkin sen verran kaivertamaan, että Malminkartonossa olen käynyt tämän topiikin innoittamana ihan nostalgiasystä.

Tänään plussaa, mutta portaat petollisen jäässä.

Kävelin joka portaan ylös, syke päällä 145. Sitten hiekkatietä hissutellen alas. Uudelleen ylös kävellen, nyt testasin joka toista porrasta, syke päällä 174. Paluuhiekalla syke putosi tosin 30m jälkeen jo 115 lukemiin. Kolmannella nousulla jäähdytellen joka porras, ylhäällä syke 155.

Jäi sellainen fiilis, ettei mun ikäisen syke nouse enää 180 yli vaikka revittäis. Päivällä jolkottelin jo 10km, surkeella kunnolla ja minimaalisella vauhdilla 145 sykkeellä. Ikä/pituus/paino 49/177/72. Kesällä liikuin kuntosuunnistukset mukaan lukien 3-4 kertaa viikossa. Syksyllä enää kerran viikkoon. Jos wanhoista puhutaan niin lukiossa 30v sitten cooper 3200 ja Pirkkolan 3100 puru vastapäivään 11:25. Kierroskokeilu koulussa 59s. Siihen loppui lahjat Haagan metsiköissä kirmanneelle. Nyt lenkkivauhti 5-6min/km dieseliä. Cooper ehkä 2700, mutta ei sitä uskalla enää yrittää. Jukolan loppukirissä (500m) tuntuu reissussa rähjääntymisen jälkeenkin irtoavan vielä 4min/km. Lienee samalla nopeusmaksimi.

Lapuan Virkiä-Jukola (2-3h duuni) odottaa viiden kuukauden kuluttua. Lähdettäneen hakemaan 50v-porukalla taas sijaa 1000 rajan tuntumasta. Mitenköhän noi jäiset portaat, tai hiekkanousun, sais ympättyä talven 2-4 kertaa viikossa hötköilyyn. Mitään tyypityksiähän liukkailla portailla ei voi enää tehdä.. Enkä tiedä, onko 20v rypistykset vanhan pumpullekaan enää terveellisiä.

Yksinomaan fillarilla, kävelen vain siirtyäkseni paikasta toiseen jos ei muuta konstia löydy, juokse en ~koskaan.

E: tästä varmaan johtuukin se ettei cooperia päässyt maaliin :D

Meni päin vittua kokeilu...aikaa en kehtaa laittaa, ei kyllä olosuhteetkaan olleet ihan parhaat. Lähtiessä otin vanhat verkkarit joita en ollut käyttänyt pariin vuoteen ja syykin selvisi puolivälissä, vyötärönauha katki, loppunousu menikin housuja pidellen...prkl :rock:

No mäki pysyy tossa vieressä....:thumbs:

Mäellä on nyt parina kertana ollut niin paljon ruuhkaa, että luultavasti siellä hikoilee pakkislaisiakin. Onko joku jo päässyt alle minuuttiin?

Kävin nyt toista kertaa kokeilemassa portaita tavoitteena alittaa 2 minuuttia (kuntoilu ollut lähinnä 6kk sauvakävelyä). Harmillisesti molemmat yritykseni kestivät tasan 120 sekuntia, mutta ensi reissulla sitten. Kesän loppuun mennessä voisi hyvinkin kaventaa tuota aikaa 20-30 sekunnilla.

Todella mukavaa juoksenneltavaa tällaiselle vähän ylipainoiselle köntykselle: jalat ja keuhkot saavat kunnon rasituksen, mutta mitään epäluontevia kipuja esim. polvissa tai nilkoissa ei joudu kärsimään.

Mäellä on nyt parina kertana ollut niin paljon ruuhkaa, että luultavasti siellä hikoilee pakkislaisiakin. Onko joku jo päässyt alle minuuttiin?

Kävin nyt toista kertaa kokeilemassa portaita tavoitteena alittaa 2 minuuttia (kuntoilu ollut lähinnä 6kk sauvakävelyä). Harmillisesti molemmat yritykseni kestivät tasan 120 sekuntia, mutta ensi reissulla sitten. Kesän loppuun mennessä voisi hyvinkin kaventaa tuota aikaa 20-30 sekunnilla.

Todella mukavaa juoksenneltavaa tällaiselle vähän ylipainoiselle köntykselle: jalat ja keuhkot saavat kunnon rasituksen, mutta mitään epäluontevia kipuja esim. polvissa tai nilkoissa ei joudu kärsimään.

tollaseen 1-2 minuutin suorituksessa ei sitten ylipainosta ole niin paljon haittaa kuin 5-10km juoksusta. ja jos isokokoienn kaveri vielä on. vertaan vaan omia aikojani ... enkä ole yhtään ylipainoinen

Olisi semmoista kysyttävää, että onko tota porrasjuoksua järkeä ottaa enemmän kuin yhden kerran? Eli jos ottaisi monta kertaa esim. 3-5 kertaa ja sitten vielä hölkkää päälle.

Joo tottakai.

Kylmilteen ei kannata lähteä vetelemään joten alkulämmöt alkuun, jonka jälkeen vetoja oman maun mukaan ja lopuksi loppulämmöt.

Olisi semmoista kysyttävää, että onko tota porrasjuoksua järkeä ottaa enemmän kuin yhden kerran? Eli jos ottaisi monta kertaa esim. 3-5 kertaa ja sitten vielä hölkkää päälle.
5-6 kertaa oli ainakin itsellä semmonen minkä vielä jakso vetää.

Jos haluaa useamman vedon vetää, niin ei välttämättä kannata vetää täysillä. Jättää vähän varaa. Jos esim. maksimi on 1.15, niin vetää 3 kertaa 1.20.

Jos haluaa tehoja, niin vetää aivan täysillä puoleenväliin tai 1/3:n matkasta ja sitten sen vaikka 5 kertaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom