Tapaus: Malminkartanon täyttömäki (Helsinki)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kuitula
  • Aloitettu Aloitettu
Mjoo, pitäis saada hapoillemenoa viivytettyä mahdollisimman pitkään eli aerobinen puoli pitäs olla huipussa. 400m spesialisteilla se ei ainakaan tutkimusten mukaan ole samaa tasoa kuin pidemmän matkan kavereilla, yksilöpoikkeuksia varmaan on.

Noissa rapuissa on erittäin helppoa aloittaa liian kovaa, se noutaja on paha kaveri eikä myöhästy tapaamisista ;) Ei viitti kyl tänäänkään käydä, eilen oli jalkapäivä salilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veikkaan, että 800m juoksija olisi optimi jannu tässä "lajissa". Toki ihmiset on yksilöitä lajistaan riippumatta ja joku 400m tai 1500m juoksija voi myös olla hyvä (vielä parempi).

B.O.S.S. sanoi:
Juoksi selityksensä mukaan pari-kolme metriä tasaista "laituria" edemmäs.

Kova aika, Miglaus :thumbs: :rock: Minkä alan miehiä?

Laittakaas muutkin juosseet jotain taustaa itsestänne (jos ootte jonkun lajin spesialisteja) ja esim. pituus/paino.

Wintikka, ite veikkaan täydellisen maallikon varmuudella, että joko 800m tai joku 1500m juoksija olisi paras. 400 metrin juoksijat on liian painavia, tuossa on kuitenkin keveydestä hyötyä.

Kiitos kiitos.. Olen tälläinen normaalipainon alarajoilla/alla liikkuva kestävyysurheilija (suunnistaja) joten ruumiinrakenne sopii varmaan peruspakkotoistolaista paremmin tohon "lajiin". Suunnistaessakin tulee tietty juostua mäkiä ylös ja alas..

B.O.S.S. sanoi:
Laittakaas muutkin juosseet jotain taustaa itsestänne (jos ootte jonkun lajin spesialisteja) ja esim. pituus/paino.
Eli tällä hetkellä 183/86kg (perinteisen painoindeksin normaalipainon ylärajoilla :rolleyes: ). Koripalloa olen pelannut 10+ vuotta, jos se nyt spesiaaliksi lasketaan, en ole nimittäin vuoteen kyseistä lajia harrastanut. Tämän kevään olen ainoastaan puntannut, juossut ja uinut. Kuvathreadissa voi käydä kurkkaamassa sitä ruumiinrakennetta. Rasvat oli eilen hobby hallin vaa'an mukaan 14.4%, n. kk aiemmin vielä 15,7%. :rock: Otan vaikka tuolla kesäkuun lopussa seuraavan kerran täysiä ylös, siihen asti on tarkoitus urheilla melko asenteella. Sitten alkaakin kolmen viikon ulkomaanmatka..

edit: Nyt Pertti123 kipuamaan myös! :whip:

Jostain typerästä syystä tuli tänä iltana n. 4h pitsan ja oluen nauttimisen jälkeen päähän lähteä kokeilemaan "lähtötaso" mäkeen. Yritin kaveriakin houkutella muttei lämmennyt, tuli sitten mentyä yksin. Mainittakoon taustoista etten ole koskaan harrastanut juoksua missään muodossa (vihannut sitä), enkä käyttänyt mitään "lajivarusteita" vaan ihan peruskuteita.

Tuo on tosiaan henkisesti vähintään yhtä vaativa veto kuin fyysisesti. Kävelin lämmittelyksi mäen ylös (joka rappuselle astuen otti muuten 4'11") ja piru että se näytti korkealta valoisalla.

Itse suoritus meni mielestäni valmistautumiseen nähden melko hyvin, pyrin pitämään 2 porrasta / askel - tahdin. Siitä piti viimeisellä kolmannekselle ikävä kyllä tinkiä, antauduin ottamaan jonkun 5-6 kävelyaskelta. Sitten sisulla taas hölkkään ja viimeiset "pitkät" portaat yksi kerrallaan.

Kello pysähtyi ylimmällä tasanteella aikaan 1'25". Tuohon ehkä sekunti lisää niin olisi jalka yltänyt hiekalle mihin tuossa aiemmin joku päätit taipaleensa.

Vaikka jalat tutisevatkin vielä kotona, kovimmille tuo rykäisy otti henkitorvessa. Autonmittari näytti poislähtiessä +11 ja verenmaku pysyi suussa hyvän tovin, juttelusta tuskin olisi tullut mitään.

Katsotaan jos ylänupissa riittää joskus kanttia yrittää parannusta :D

Jaa niin kun sitä tossa kyseltiin kanssa, niin mittaa on 180cm ja painoa about 75kg. Nuoruudesta ei ole urheilutaustaa, nyt oon pari vuotta fillarilla nylkeny ja vähän puntteja nostellu.

1.12,4

Tavoitteen olin asettanut 1.10 alittamiseen. Aloitin liian hiljaa tuon tavoitteen täyttämiseen. Jaksoin juosta loppuun asti, eikä olo ollut kummoinen lukuun ottamatta etureisien melkoista hapotusta. Paha sanoa, että olisko ollut toivoakaan päästä tavotteeseen, vaikka oliskin alottanut kovempaa.

Pisti kuitenkin ketuttamaan, kun en rikkonut Miglauksen aikaa 1.11,??. Mutta elämä on ja loppukesästä sitten ehkä uudestaan.

Mulle pitkänä kaverina tuotti ongelmia ekan tasanteen jälkeen lyhentyneet rappuset. Oli vaikeeta mahtua niissä juoksemaan ja otinkin alussa vahingossa kolmen rapun askeleita sen tasanteen jälkeen :D Sitten siirryin takas 2 rapun askeleisiin.

Taustaa:

194cm ja 77kg

Ratakierrosta tässä on jokunen vuosi juostu...

Pertti 123 sanoi:
Onkos tämä aika nyt siitä viimeiselle tasanteelle noususta, vai sen viimeisen tasanteen lopusta? Kova aika joka tapauksessa. Pitää vielä itse yrittää käydä parantamassa omaa 1.15 aikaa, kun on ainakin aerobinen kunto noussut tässä viime aikoina. Maaliskuun lopusta viime viikkoon olin ottanut yhteensä 10 juoksulenkkiä, coopperissa juoksin 3000m. Viikon päästä kokeilen uudestaan coopperia, ja luultavasti vielä kesäkuun lopussa. Ehkä johonkin väliin pitää käydä nuo portaat vielä repäisemässä.

:offtopic: Pertti, kuinka nopeasti jolkottelet 400 metriä? Kokeilin huvikseni viimeeksi cooperin jälkeen, ja sain ajan 1.06, nopeampaakin olisin tosin varmaan päässyt. En ole koskaan aikaisemmin juossut tollasta matkaa, mutta kyllä toi mukavampaa on kuin 12 minuuttia helvetissä. Lähdin ihan seisoaltaan ja tajusin vasta 200m kohdalla, että nyt mennään liian hiljaa. :) Mikä aika olisi tällaiselle tavalliselle pulliaiselle hyvä tavoite?

Pertti 123 sanoi:
Kellota sen maratoonarin juoksu, muuten en usko 52 sekuntia :D
huhu ei mennyt ihan oikein. Varmistin asian tänään juoksijalta. Eli aika oli 1min 30sek, mutta hän EI JUOSSUT RAPPUSIA pitkin, vaan puskien läpi ja aitojen yli. Tämä aika on siis tehty vuosia sitten kun rappusia ei vielä ollut.

kuitula sanoi:
Onkos tämä aika nyt siitä viimeiselle tasanteelle noususta, vai sen viimeisen tasanteen lopusta? Kova aika joka tapauksessa. Pitää vielä itse yrittää käydä parantamassa omaa 1.15 aikaa, kun on ainakin aerobinen kunto noussut tässä viime aikoina. Maaliskuun lopusta viime viikkoon olin ottanut yhteensä 10 juoksulenkkiä, coopperissa juoksin 3000m. Viikon päästä kokeilen uudestaan coopperia, ja luultavasti vielä kesäkuun lopussa. Ehkä johonkin väliin pitää käydä nuo portaat vielä repäisemässä.

:offtopic: Pertti, kuinka nopeasti jolkottelet 400 metriä? Kokeilin huvikseni viimeeksi cooperin jälkeen, ja sain ajan 1.06, nopeampaakin olisin tosin varmaan päässyt. En ole koskaan aikaisemmin juossut tollasta matkaa, mutta kyllä toi mukavampaa on kuin 12 minuuttia helvetissä. Lähdin ihan seisoaltaan ja tajusin vasta 200m kohdalla, että nyt mennään liian hiljaa. :) Mikä aika olisi tällaiselle tavalliselle pulliaiselle hyvä tavoite?

Lopetin ajan-oton siihen kun jalka koski vikaa tasannetta, eli en juossut sitä loppuun (siitä olis tullut 2 tai 3 askelta lisää??!!??).

400m olen juossut vähän päälle 48 sekuntia.

Kyllähän mun "pitäis" olla tosi hyvä noiden rappusten juoksemisessa lajin ja harjoittelun puolesta, mutta en kuitenkaan ole. Pitäs varmaan olla lyhyempi, niin olis helpompi ravata noita rappuja. Myös jonkunlaisesta rytmitajusta olis varmaan hyötyä :D

Kuitula, mun mielestä minuutti on aika hyvä aika tavikselle nelkulla.

Täältä lisää ääniä porrasjuoksun ihanuudelle. Käytiin duunikaverin kanssa testaamassa aikoja ja itse raahauduin raput ylös aikaan 1.52 :itku: . Ollaan sen jälkeen käyty pari kertaa treenaamassa ja kaveri vetäisi nyt uudemmalla yrityksellä raput aikaan 1.10.06. Kyllä oli "hienoa" katsella kaverin menoa ja miettiä että pitäisiköhän sitä käydä itse lenkillä hieman useammin.

Kaveri ei ole tällä hetkellä varsinaisesti minkään lajin harrastaja, mutta tainnut jossain vaiheessa pelata tennistä suhteellisen vakavasti ja tuntuu harrastavan urheilua todella monipuolisesti ja usein.

Ja sen verran vielä että aika pysäytettiin vasta hiekalle.

Jaahas, meikällä taitaa olla vielä kärkiaika.. ;) (Pakkotoistolaisista siis..:david: )

Rehellisyyden nimissä pitää silti sanoa että luulisin Pertin tuon ajan alittavan mikäli vielä kerran tai pari käy tosissaan kokeilemassa.. Kannattaa ehkä juosta portaat ensin kerran ylös hiljaa jotta saa rytmistä kiinni..

Itsellä on nyt sen verta taukoa "oikeista kisoista" että voisin itsekin käydä tuolla taas kokeilemassa..

Viimeksi muokattu:
En ole käynyt juoksemassa tota mäkeä kun juokseminen ei ole minun juttu, mutta testasin uutta sykemittaria viime viikolla ja sain tommosen käyrän kun kävin kävelemässä noi portaat. Korkeusmittari heittää pikkasen ja loppukorkeus pitäisi olla 90m ton 84m sijaan. Noususumma pitäisi olla oikein eli mäki nousee 30m 100m aikana :rock:

kävin taas tänään pitkästä aikaa kokeilemassa noita rappusia...
Toisella vedolla oma ennätys 2,27 :eek:

Te olette ihan sairaita. "tavoite 1,10"....ei helvetti...

Mäki on omasta kotoa noin 4-5km etäisyydellä. Kävin tänään lenkillä ja juoksin mäelle ja sain päähänpiston kokeilla rappusia. Kerran vetäsin ne ylös kahden portaan taktiikalla ja aika oli n.2 min. En ottanut ihan tarkkaa senkunttiaikaa. Lopussa vauhti oli lähes kävelyä.....

Olen kyllä vähän eri muotoinen kuin esim. Pertti. Eli 180 cm ja 91kg. Ei varsinainen kestävyysurheilija.

Hyvä treeni se oli lenkin lomassa. Täytyy käydä toistekin.

On näköjään tekniikkalaji. Muutaman kerran harjoittelun jälkeen aika tippuu ihan kivasti. Omaa uutta aikaa en ole vielä jaksanut kellottaa, mutta treenikaveri tiputti aikaansa aika nätisti. ensimmäinen juoksu 1.12 ja nyt 57 :hyper: jos sitä itse vaikka ensi viikolla kävisi ja yrittäisi tiputtaa aikaa vaikkapa lähemmäs 1.30:whip:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom