Tapaus: Malminkartanon täyttömäki (Helsinki)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kuitula
  • Aloitettu Aloitettu
Tuttu mäki kyllä ihan lapsuuden ajoilta. Suosittelen myös talvella pulkkailua siellä!

En ole koskaan aikaa ottanut, kun olen tuonne kivunnut. Kiipesin sillai reippaasti ilman, että juoksin, mutta nopeammin kuin kävelyvauhti. Aika tuskasta se on aina ollut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan muuten käynyt nousemassa laskettelurinteitä sauvojen kanssa tai ilman hapenottokyvynparantamismielessä? Etelässä on ite tullut toisinaan käytyä keinukalliossa, mutta sehän nyt on vaan töppyrä. Nyt olin sitte levillä ja kävin muutaman kerran vetämässä reippaan reenin. Korkeuseroltaan pisin rinne (n.300m) meni noin 20 minuuttiin. Siihen päälle pari kertaa hieman jyrkempi, mutta puolet lyhyempi rinne ja tunsi kyllä keuhkoissa, että jotain on tehty. Juoksemallahan niitä rinteitä ei vedä kukaan, tai ainakaan en suostu sitä uskomaan :). Saa siinä itseltään kysyä muutaman kerran nousun aikana että "onks täs mitään järkee??"

Uskomattoman pomppauksen saa kyllä kuntoon muutamalla tollasella reenillä.

Juuri kyseistä treeniä en oo tehny, mutta samalla idealla intervalleja muuten. Tehokasta on kuhan ei ylirasituksen puolelle heitä.

Viikko sitten kokeilin portaat, 1,30s eka yrittämällä. Taustaa: 183cm/90kg, body tyylistä punttia 6-7v.. Huomenna uudestaan, uskon että aika paranee, vaikka jalat vähän puntista arat.

ja mä oon asunu tuolla :) vedin kerran liikka tunnilla sen 7 kertaa ylös portaita ja alas hiekkatietä että semmosta.

Niin tuo aika on tietysti 1,30min, eikä 1,30s..:rolleyes:

No jos viilataan, niin ei se ole noinkaan :D

Toi tarkottas, että sulla meni 1 ja 1/3 minuuttia, eli 1 min ja 18 sek.

Minuutit ja sekunnit erotetaan pisteellä ja sekunnit ja sekunnin osat pilkulla, eli esim. 1.30,4.

No jos viilataan, niin ei se ole noinkaan :D

Toi tarkottas, että sulla meni 1 ja 1/3 minuuttia, eli 1 min ja 18 sek.

Minuutit ja sekunnit erotetaan pisteellä ja sekunnit ja sekunnin osat pilkulla, eli esim. 1.30,4.

Vitun viisatelijat.:curs:

Eilen kävin ravaamassa jälleen niitä portaita, aika parani edellis viikosta. Aika nyt siis 1.27,00.:D
Nyt taukoa tästä touhusta, parin viikon päästä voisi käydä jos intoa riittää.

1 min 10 s.

Ajanotto alkoi jalkani tömähtäessä ensimmäiseen rappuseen ja loppui päästyäni hiekalle. Suurimman osan rappusista menin kolmen rappusen harppauksilla, mutta viimeisellä kolmanneksella loppui voima ja siirryin kahden rappusen taktiikkaan.

Verrattaen kova aika. Samaa luokkaa tai hieman parempikin kuin se, mitä Pertti123 kellotti. Mielenkiintoista, että Pertti juoksee ratakierroksen alle 50s ja minä 65s. Kertokaapa, miten saan "piilevän potentiaalini" juoksusuorituksiin? Tosin mulla on lentopallotausta ja olen juossut portaita aikaisemminkin. Mittani muuten ovat 187cm ja 78kg.

1 min 10 s.

Ajanotto alkoi jalkani tömähtäessä ensimmäiseen rappuseen ja loppui päästyäni hiekalle. Suurimman osan rappusista menin kolmen rappusen harppauksilla, mutta viimeisellä kolmanneksella loppui voima ja siirryin kahden rappusen taktiikkaan.

Verrattaen kova aika. Samaa luokkaa tai hieman parempikin kuin se, mitä Pertti123 kellotti. Mielenkiintoista, että Pertti juoksee ratakierroksen alle 50s ja minä 65s. Kertokaapa, miten saan "piilevän potentiaalini" juoksusuorituksiin? Tosin mulla on lentopallotausta ja olen juossut portaita aikaisemminkin. Mittani muuten ovat 187cm ja 78kg.

Eipä tota rappusjuoksua saa mitenkään juoksuun. Kyseessä on täysin eri laji.

Pikajuoksun vaatimukset liikenopeuden, liikelaajuuden ja koordinaation (tekniikan ym) suhteen ovat paljon kovemmat.

Tossahan liike on melko hidas ja suppea ja noin pitkäkestoisessa suorituksessa kestävyydellä on suuri merkitys verrattua 400m juoksuun. Asia olis vähän eri, jos suoritus kestäis vaikka 15 sekkaa. Sitten nopeus, voima ja koordinaatio korostuis (eli rappusia paljon juossut juoksis kovempaa kuin muut, koska kovassa vauhdissa on vaikea saada jalkaa osumaan oikealle rapulle kunnolla).

Jos tolla olis enemmänkin tekemistä juoksemisen kanssa, niin mä juoksisin noi raput paljon kovempaa...

noin pitkäkestoisessa suorituksessa kestävyydellä on suuri merkitys verrattua 400m juoksuun.

Eipä se kestävyys tunnu juoksussa kuitenkaan näkyvän, nimittäin juoksen 800m 2:30, mikä on suhteessa yhtä heikko suoritus kuin mun 400metrin rykäys.

Olet tietty oikeassa, että hieman eri vaatimuksiahan portaita juostessa vaaditaan kuin sileällä juostessa. Lisäksi porrasjuoksussa ponnistus suuntautuu enemmän ylös. Luulen kuitenkin, että sen verran samasta lajista on kuitenkin kyse, että pienellä totuttelulla alittaisit Malminkartanon mäessä 1min "haamurajan".

Eipä se kestävyys tunnu juoksussa kuitenkaan näkyvän, nimittäin juoksen 800m 2:30, mikä on suhteessa yhtä heikko suoritus kuin mun 400metrin rykäys.

Olet tietty oikeassa, että hieman eri vaatimuksiahan portaita juostessa vaaditaan kuin sileällä juostessa. Lisäksi porrasjuoksussa ponnistus suuntautuu enemmän ylös. Luulen kuitenkin, että sen verran samasta lajista on kuitenkin kyse, että pienellä totuttelulla alittaisit Malminkartanon mäessä 1min "haamurajan".

Voihan se olla, että nyt tulis kovakin aika, jos kokeilis. Kun kokeilin viimeksi, olin juuri aloittanut harjoittelun pitkän loukkaantumisen jälkeen. Nyt on kisakausi takana ja nopeus ja nopeuskestävyys on ihan eri luokkaa kuin tuolloin.

Tosi tärkeetä olis saada askel sopivaksi, viimeksi oli isoja ongelmia rappusten koon kanssa (jollekkin ne on sopivin välein ja toiselle ei).

Mutta jossittelut sikseen, niin kauan, kun en ole hyvää aikaa ravannut, niin olen vaan huono juoksemaan rappusia ja sillä sipuli :)

millaisella ohjelmalla lähtisitte itse noita portaita kapuamaan?

Vastaan alkuperäiseen kysymykseen kertomalla oman variaation hyvästä treenistä Malminkartanon portaissa. Seuraava reeni oli käytössä b-ikäluokan sm-tason kiekkojoukkueen kesätreeneissä, jossa aikanaan pelasin:

- Alkulämpö futista siinä alakentällä tai lenkki 20min
- portaiden ensimmäiselle tasalle kevyttä hölkkää 5x
- moniloikkaa 1. tasalle 2x
- luisteluloikkaa 1. tasalle 2x
- yhdellä jalalla 1. tasalle 1x/jalka
- tasajalkahyppyjä mahd pitkiä 1. tasalle 1x
...aina hölkäten alas...ja samantien seuraava liike :whip:

*tauko 3min
- spurtti ensimmäiselle tasalle 10x
- spurtti 2. tasalle 5x
...kävellen alas, ei taukoa alhaalla
- "spurtti" ylös saakka, hiekkapolkua hölkäten alas ja sama uudelleen 2x :curs:

*taukoa 3min
- kaveri selkään palomiesotteella ja ylös asti "täysillä" :evil: Hölkäten alas ja samantien toinen lähtee pinkomaan ylös sama setti
:urjo:
*taukoa 5min
- loppulämpö, futis tai lenkki + venyttely 15min

Reenin jälkeen fiilis helvetin hyvä. :thumbs: :5:

Seuraavana aamuna kankeat liigareidet on takuuvarma juttu. :lol2:

Suosittelen lämpimästi. Ottakaa kannettavaksi vaikka tyttöystävä niin on 1. kerraks helpompi toi kaverin kanto. Tykkään nykyäänkin käydä kerran kesässä vetämässä ton treenin, tekee gutaa jaloille.

Jos tota haluu kunnolla kehittää, niin ei muuta kuin 400/800m harjoitteluohjelmat, mutta radan sijasta osa/kaikki juoksuharjoituksista juostaan rappusissa.

-kovia lyhyitä vetoja rappusissa (maksiminopeus)

-lajivoimaa 3 tai 4 rapun askelilla ja/tai lisäpainot kyydissä (voimapuoli)

-frekvenssijuoksua 1 rapun askelilla (hermoston kiusaamista, tätä voi tehdä monellakin tavalla)

-sitten intervalleja:
ekalle tasanteelle,
tokalle tasanteelle
jossain treenissä vaikka 3 x ylös asti ja niin edelleen.

Lihaskunto ja aerobinen kunto on tollasessa tärkeitä. Voimaakin saa olla jonkin verran, mutta ei tartte paljoo.

Kestoltaan toi vastaa suunnilleen 500m juoksua (esim mulla), eli harjoittelu sen mukaista.

EIEIEIEIEIEI!!!

Tässä on kuitenkin 5v jenkkifutistausta ja 2 kertaa viikossa tulee käytyä lenkillä mutta aika oli kuitenkin 2min 3.8sek. Hyydyin ihan täysin sen toisen tasanteen jälkeen:eek:. ajattelin olevani hyvässä kunnossa mutta tämä todisti sen vääräksi :curs:. että respect vaan niille jotka pääsevät 1.10 aikoihin:worship:

EIEIEIEIEIEI!!!

Tässä on kuitenkin 5v jenkkifutistausta ja 2 kertaa viikossa tulee käytyä lenkillä mutta aika oli kuitenkin 2min 3.8sek. Hyydyin ihan täysin sen toisen tasanteen jälkeen:eek:. ajattelin olevani hyvässä kunnossa mutta tämä todisti sen vääräksi :curs:. että respect vaan niille jotka pääsevät 1.10 aikoihin:worship:

No herätys!!!

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Voihan sulla on vaikka kuinka hyvä kunto. Ei toi rappusten juokseminen ole mitenkään suoraan verrannollinen esim. aerobiseen kuntoon.

Enemmän mun pitäs hajoilla, kun olen nopeuskestävyyslajin edustaja ja häviin jollekkin suunnistajille (ei millään pahalla suunnistajia kohtaan :D )

Mutta siis kun mäkään en ota asiasta ongelmaa, niin älä ota säkään :thumbs:

No herätys!!!

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Voihan sulla on vaikka kuinka hyvä kunto. Ei toi rappusten juokseminen ole mitenkään suoraan verrannollinen esim. aerobiseen kuntoon.

Enemmän mun pitäs hajoilla, kun olen nopeuskestävyyslajin edustaja ja häviin jollekkin suunnistajille (ei millään pahalla suunnistajia kohtaan :D )

Mutta siis kun mäkään en ota asiasta ongelmaa, niin älä ota säkään :thumbs:

Jep en ota mutta kyllä pitää ruveta treenaamaan noita rappusia vähän enemmän notta päästäisiin 1.30 aikoihin tämän vuoden puolella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom