Tapatko itsesi ja lapsesi ruokaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hiilariton palkkarikin toimii vallan hyvin, vaikka itse kyllä sekoittelen ihan fiiliksen mukaan palkkareita, joskus hiilaria, joskus ei. Sit kun sitä tuntuu, painelen vetämään hampurilaisia tai muita herkkuja, mutta pääosin menee vähällä ravinnolla ja on tosi bueno + rasvat pysyy kurissa.

Hauskinta tässä onkin, että en juurikaan rajoita syömisiäni. Kuuntelen kroppaa ja toimin sen mukaan. Vedän kanssa hampurilaisia tai muuta roskaruokaa, jos tekee mieli. Sama vaikkapa suklaan kanssa. Lopulta yllättävän harvoin tekee mieli mäsäyttää. Hiilaritonta palkkaria en ole kokeillut, mutta nyt lähtee kokeiluun. Ei ollut tullut mieleen.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä tunnen montakin. Mitä on sun mielestä paljon syöminen? Toinen vaihtoehtoinen tapa selluliitin syntymiselle on se, että syödään kyllä ihan kohtuullisen paljon, mutta ruokailu on epäsäännöllistä --> aineenvaihdunta häiriintyy

Paljon syöminen on sitä, että laitetaan lautanen täyteen ruokaa ja syödään maha täyteen ainakin kolmesti päivässä ja päälle välipala tai kaksi. Ainoat naiset, joilta en sellua ole jostain päin kehoa bongannut (mä välillä uteliaisuudesta oikein katson pukuhuoneissa) ovat olleet poikamaisia ja naiseksi vähärasvaisia. Näitä naisia arvioisin karkeasti olevan alta kymmenen prosenttia kaikista.

Paljon syöminen on sitä, että laitetaan lautanen täyteen ruokaa ja syödään maha täyteen ainakin kolmesti päivässä ja päälle välipala tai kaksi. Ainoat naiset, joilta en sellua ole jostain päin kehoa bongannut (mä välillä uteliaisuudesta oikein katson pukuhuoneissa) ovat olleet poikamaisia ja naiseksi vähärasvaisia. Näitä naisia arvioisin karkeasti olevan alta kymmenen prosenttia kaikista.

Mulla ei oo sellua, en oo silti mikään vähärasvainen naiseksi tai poikamainen. Ei sillä oo mitään merkitystä selluliitin suhteen onko lihava vai laiha. Victoria Bechamikin ihan kuivunut luuranko ja silti vaan löytyy muhkuraa jaloista niin paljon, että näkyy oikein kauas asti.

Nämä ruoka paasaukset on niin hassuja täällä... no mitä voi odottaa kun iso osa porukasta onnesta soikeena luulee olevansa "parempia" ihmisiä syömällä luomua, "puhdasta bodi ruokaa" jne.. muistuttaa lähinnä jotain hihhulointia. Osa sitten vetää myrkkyjä, osa jotain maagisia treeni/dietti/testoboostereita joiden ainesosista ole mitään käsitystä ja osa treenaa dietillä 12x viikossa,.. hyvä, hyvä, kyl se siitä kun vaan syö "puhtaasti". Ei ole pitkäkään aika kun se "puhdas body ruoka" oli jotain vitun riisiä, maltoa ja kanaa ja rasvaa ei saanu olla yhtään, nyt se on sitten superfoodeja ja luomua ja mitälie... no pääasia että porukka voi kohottaa itteään ruokavalioillaan ylemmäs pois rumien läskien tavisten joukosta..

Hauskinta tässä onkin, että en juurikaan rajoita syömisiäni. Kuuntelen kroppaa ja toimin sen mukaan. Vedän kanssa hampurilaisia tai muuta roskaruokaa, jos tekee mieli. Sama vaikkapa suklaan kanssa. Lopulta yllättävän harvoin tekee mieli mäsäyttää. Hiilaritonta palkkaria en ole kokeillut, mutta nyt lähtee kokeiluun. Ei ollut tullut mieleen.
Hulmi tais tuosta möläyttää, että jos haluaa rasvoja pitää kurissa, niin hiilariton palkkari on paikallaan. En ole kyllä huomannut palautumisessa mitään kummempaa eroa. Toisin taas olen huomannut selvän eron treenitehossa kun viimeksi nappasin treeniboosterin sijaan ihka oikeaa gaineria vajaan sata gemmiä. Olenkin tullut siihen päätökseen lyhyen empiirisen testini johdosta, että vittuako niitä hiilareita treenin jälkeen, otetaan ennen ja kulutetaan ne pois lihastyöllä. Prodepalkkarilla sitten korjataan vaurioita.

Toi fiiliksen mukaan safkaaminen on varsin helppoa kun sitä aikansa tekee, hajuaisti kehon osalta paranee huomattavasti ja sen kyllä huomaa kun alkaa tyhjenemään liikaa, sitten vain päivä pari vähän enemmän kaloria ja taas mennään hyvin prodepainotteisella safkalla.

Toi oli ylläripylläri, ettei Morris vetele hiilaria palkkarissa, on kuitenkin jonkun verran sitä lihasta jota täyttää treenin jälkeen.

En kyllä jaksais itse mitään kidutusmurhaamisia harrastaa. Kylmästi vaan puukkoa lapsille, ei tarvi jahkailla turhuuksia.

Tässä ketjussa puhutaan terveellisestä ruuasta. Mielestäni itse kunkin alkoholinkäyttö ei liity siihen mitenkään. Samalla logiikalla esimerkiksi kukaan tupakoiva ei saisi puhua terveellisemmän ravinnon puolesta, koska tupakointikin on epäterveellistä.

Samalla tavalla se alkoholi menee masuun kuin vaikka epäterveellinen energiajuoma.

Minä juon tasan niin paljon alkoholia kuin tykkään (mikä ei muuten nykyisin edes ole paljon) ja saarnaan terveellisestä ruuasta ja syön itse terveellisesti. Piste.

Jos käytät alkoholia niin eihän se ole terveellistä. Vähän niinkuin söisi kilokaupalla karkkeja ja saarnaisi hampurilaisia vastaan.

Toi oli ylläripylläri, ettei Morris vetele hiilaria palkkarissa, on kuitenkin jonkun verran sitä lihasta jota täyttää treenin jälkeen.

Itselläni olo on näin tuntunut treenin jälkeen paremmalta. Se proteiini imeytyy ilman hiilihydraattiakin ja se nyt on lihasten kannalta se tärkein rakennusaine, kun laji ei kuitenkaan ole mitään kestävyysurheilua.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lisäksi ihan käytännön kokemuksella jopa minä voin sanoa, että olen huomannut asioiden menevän huonompaan suuntaan. Olen vasta parikymppinen, mutta silti meillä ei koulussa ollut joka toisella välitunneilla kädessä energiajuomaa, limsaa tai karkkia. Roskaruoka ei myöskään ollut normaali asia samassa määrin kuin se tuntuu olevan nykyisin.

ja tältä pohjilta kritisoit virallisia suosituksia aikaisemmin? eiköhän ne viralliset suosituksetkin olis tuohon verrattuna melko täydellistä ruokavaliota?

Ylikansoitus saa jenkkilapsen syömään hampurilaisia ja karkkia? Ehkei nyt ihan :) Eikä tässä mistään luomusta ole pahemmin puhuttukaan vaan terveellisemmästä ruokavaliosta.

ylikansoitus luo kysyntää mahdollisimman halvalle ravinnolle joka taas johtaa siihen että hampurilaisia ja karkkia kannattaa tuottaa kun ne on puoli-ilmaista energiaa....

Tästä tulikin mieleen, meillä on 1v 3kk ikäinen tyttölapsi ja ollaan havaittu kuinka tärkeää tämän ikäisen on muiden mielestä syödä karkkia. Varmaan lasketaan jo kymmenissä ne kerrat kun joku on päivitellyt että "eikö teidän lapsi saa syödä karkkia!!??" No ei vittu saa. Ei se vielä edes tajua mitä karkki on niin minkä vitun takia pitäisi tunkea sille karkkeja suuhun?

en tosiaan ymmärrä että mikä vittu niissä karkeissa on niin hienoa ja mahtavaa. kysyhän seuraavan kerran päivittelijöiltä että "jokos ootte antanut teidän lapsille piriä? sen avulla jaksaa leikkiä ja touhottaa ihan vitun pitkään, rauhottavia kannattaa sit olla lääkekaapissa nukkumaanmenoajan lähestyessä...."

Kuvittelin olevani ainoa, jolla tuo toimii. Olin aina uskonut, että jos treenaa paljon, on syötävä pirusti. Muutama vuosi sitten vähensin energian saantia huomattavasti. Seurauksena oli se, että rasvat lähtivät kropasta aika lailla pois, mutta yllätyksekseni tulokset eivät laskeneet käytännössä yhtään. Ja olo on pirteämpi ja hyvin jaksaa treenata.
ite oon kanssa ihmetellyt kun oon pelännyt että kaikki vähät lihat häviää ja musta tulee taas 60kg ruipelo kun rajoitan aika rankalla kädellä syömisiä mutta paino ei ole kauheasti tippunut ja mahan ympäristöstä on kadonnut selkeästi rasvaa. viikonloppuisin tulee mässytettyä kaikkea paskaa mutta filosofiana on ottaa 7 päivän keskiarvo ja kiitos työpaikan alakerrasta löytyvän lounasravintolan jossa on itsetehtyä kotiruokaa (plus vihanneksia joka päivä perunoiden sun muiden sijaan kun pyytää, salaattiannoksia joissa kunnolla kalaa/kanaa, fetaa,...)

ja varsinkin treeniin saa potkua kun vetäsee lasillisen maitoa ennenkun lähtee sotkemaan salia kohti. syön yleensä ennen 11.00 työpäivinä, maitolasillinen klo 16-17 josta treenaamaan ~2h jonka jälkeen lisää maitoa ja ruokaa. nyt oon viime aikoina ruennut syömään maustettua rahkaa aamupalaksi mutta yleensä mennään ilman aamupalaa eikä mahan kurinan lisäksi ollut mitään muuta ongelmaa siinäkään järjestelyssä. ei mulla yksinkertaisesti ruoansulatuselimistö herää samaa tahtiin kun silmät räpsähtää auki...

Minusta on vähän törkeää, että lapselta kielletään karkit kun vanhemmat on jotain terveysintoilijoita. Ei niitä nyt kannata tuputtaa urakalla, mutta pitäähän nyt lapsena saada syödä karkkeja. Ottakaa nyt vielä puulelut pois niin ei ole liian mukavaa!

Minusta on vähän törkeää, että lapselta kielletään karkit kun vanhemmat on jotain terveysintoilijoita. Ei niitä nyt kannata tuputtaa urakalla, mutta pitäähän nyt lapsena saada syödä karkkeja. Ottakaa nyt vielä puulelut pois niin ei ole liian mukavaa!

Ymmärrätkö että lapsi ei tarvitse karkkia ja se siitä saatava nautinto on opittua jota yhtälailla pitää vanhempien kontrolloida. Toki kun kyseessä on positiivinen reaktio kun vetää mässyjä mutta silti se on pelkkää sokeria ja lisäaineita.

Ne lapset jotka ei juurikaan saa karkkia ihan pienenä, eivät myöskään sitä ole vaatimassa ja vetämässä myöhemmin. Toki karkkia saa syödä mutta nyt kyseessä olikin se että vanhemmat ei ota vastuuta lasten syömisestä muutenkaan, joten karkkia annetaan vetää just niin paljon kuin se on mahdollista.

Nojoo kyllä lapsilla karkkipäivän voi kerran viikossa pitää, ei nyt tosin tollasella alle parivuotiaalla kun eihän se mitään karkkejen päälle vielä tajua jos niitä ei anna. Mutta se on vielä törkeämpää että vanhemmat lihottaa lapsensa kauheiksi pullasorsiksi. On se nyt saatana että kun menee uimahalliin niin tällainen miltei nelikymppinen äijä on rasvaprosentiltaan pienempi kuin 95% lapsista, jotka kuitenkin liikkuu ja kasvaa niin että kohina käy. Siitä kun ikää tulee hieman lisää ja elimistön energiantarve vähenee niin hupisi ollaankin jo reilusti ylipainoisia...

Hieman OT: Ravintokeskustelu alkaa saamaan mielestäni uskontokeskustelun kaltaisia piirteitä - eri ravitsemususkomukset taistelevat keskenään eikä mitään yhteistä perustaa saavuteta. Kaikki kuitenkin pyrkivät varmasti samaan lopputulokseen eri tulkinnoissaan. Joten varmasti lasten kasvatuksessa tulisi pyrkiä välttämään ääripäitä niin ruumiin kuin hengen ravinnossakin.

Ymmärrätkö että lapsi ei tarvitse karkkia ja se siitä saatava nautinto on opittua

Ei varmaan sitten tarvitse lelujakaan. Pahvilaatikkoon vaan pyörimään, kyllä se siellä pärjää! Pelottaa minkälaiset "ihmiset" kasvattaa lapsia nykyisin.

Ne lapset jotka ei juurikaan saa karkkia ihan pienenä, eivät myöskään sitä ole vaatimassa ja vetämässä myöhemmin.

Mistä sinä sen tiedät? Yleensä näissä käy pikemminkin niin, että kun lapsi on tarpeeksi vanha ymmärtämään asioita niin se tekee omat johtopäätökset ja alkaa kapinoimaan vanhempia vastaan. Joskus lopputulos voi olla melkoisen negatiivinen.

ja tältä pohjilta kritisoit virallisia suosituksia aikaisemmin? eiköhän ne viralliset suosituksetkin olis tuohon verrattuna melko täydellistä ruokavaliota?

Öööh? Lainaamasi kommentti ei liittynyt yhtään mitenkään VT-suosituksiin, vaan siihen miten Suomessakin mennään huonompaan suuntaan lasten ja nuorten ruokailussa.
En ole missään vaiheessa sanonut etteikö VT olisi parempi kuin monen noudattama karkkilimsapulla-linja.

Miksi lapsi tarvitsisi karkkia yhtään enempää kuin aikuinenkaan? Haluaisin todellakin kuulla perustelut tälle.

Karkki on pelkkää sokeria ja lisäaineita, siinä ei ole mitään mitä lapsi tarvitsisi. Monesti lapset kuitenkin opetetaan jo pienenä siihen, että karkki on palkinto ja ihmeellinen asia, minkä seurauksena myöhemmälläkin iällä ihminen helposti turvautuu karkkiin ja muuhun makeaan. Mikäli ei ole ikinä tottunut syömään karkkia, tällaisia tunteita ei ole.

Itse olen joutunut nyt aikuisiällä vierottamaan itseni karkista ja muusta makeasta eikä se ollut helppoa, vaikka en mitenkään hirveän koukussa ollutkaan. Nykyisin luulen aina välillä himoitsevani karkkia, syön sitä ja jo pieni määrä pistää kropan sekaisin. Että sellainen hieno aine... En näe karkissa mitään hyvää, minkä takia sitä pitäisi viattomalle lapselle syöttää "vaan koska kaikki muutkin lapset syö karkkia".

Lapsille joku karkkipäivä-tyylinen ratkaisu on ihan jees, ainakaan vanhemmilla skideillä nyt tuskin mikään täyskielto toimii. Täyskielto harvemmin toimii yhtään missään, kohtuudella kaikkea.

Nykyisin kyllä näkee ihan törkeästi tuota energiajuomien lipittämistä, kouluista pitäisi ottaa pois kaikenmaailman limuautomaatit jne. AMK:ssa itse opiskelen, automaateista ei saa kun limua/energiajuomaa ja suklaata. Kauppaan on matkaa, joten moni valitsee sen suklaapatukan.

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom