"Tanko suorilla käsillä kyykky"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Itse taas kavensin otetta olkapäiden säästämiseksi, mutta tämä lienee ihan mieltymyskysymys.

Erinomainen (ja kokonaisvaltaisuudessaan julman raskas :evil: ) liike on kyllä kyseessä. Suosittelen ehdottomasti kaikille! :thumbs:

Toki tähän vaikuttaa pituus, itse olen 194 pitkä, joten tanko on mulle vähän "lyhempi", kuin joillekkin. Kuitenkin mulla on joskus tullut ranteet kipeeksi tota tehdessä, joten vois yrittää kaventaa otetta. Tietysti mitä kapeempi ote, sitä pidempi vipuvarsi kehosta tankoon ja sitä kovemmalle keskivartalo joutuu --> hyvä juttu.

Tuo liikehän rasittaa ranteita ja olkapäitä vähemmän, jos vaan pystyy tekemään kädet kapeammalla. Mutta se taas vaatii enemmän liikkuvuutta olkapäihin ja yläselkään. Painonnostajathan tuota kai tekevät myös työntöotteella, eli kohtuullisen kapealla.

Tuo liikehän rasittaa ranteita ja olkapäitä vähemmän, jos vaan pystyy tekemään kädet kapeammalla. Mutta se taas vaatii enemmän liikkuvuutta olkapäihin ja yläselkään. Painonnostajathan tuota kai tekevät myös työntöotteella, eli kohtuullisen kapealla.

^ Totta joka sana.

156353936_9fbc9c54ef.jpg

Nonni jaksoinhan mä sillä tangolla :) Otin huomattavasti leveämmän otteen (peukalot pari senttiä merkeistä ulospäin). Täytyy tehdä vähän enemmän niin tiedän mitä mieltä mun olkapäät on tosta otteesta. Jalat laitoin kanssa leveämmälle, niin ku tolla painonnostajalla.

Kokeilin eilen mielestäni kevyesti ja lähdin tangosta liikkeelle ja päätin lopettaa 60:een. Sillä menikin vielä nelonen ihan ok, mutta kun seuraavaan pudotin 55:een, niin lähtikin tokassa jo eteenpäin ja kolmannessa pahasti taaksepäin. Taitaa olla aihetta harjoitella vieläkin kevyemmillä, kun tuntui inhottavalta horjunta. Vaikka etukyykyn alkulämmittelyyn vetäis kevyillä 20-40 kiloisilla.

Itsellänikin pitää olla vielä aika leveä seisoma-asento sekä ote merkkien ulkopuolelta että pysyy yhtään kasassa. Pikkuhiljaa alkaa sisäistää liikettä jotenkin, ja venyttelyt/harjoittelu auttaa siihen liikkuvuuteenkin selkeästi ja aikeissa kaventaa välillä noita molempia edellisiä. Mulla on se viikon ensimmäisen raskaan kyykkypäivän jälkeisenä päivänä jolloin menee mukavana liikkuvuus/keskikroppaharjoitteena sekä sopivana verryttelynä edellispäivästä ehkä lievästi jumeileville reisille, jotka tuon jälkeen saakin odottaa tiistaista sitten perjantaihin asti ilman kovin kovaa suoraa rasitusta (high pullia tulee tosin torstaina). Teen tuota tällä hetkellä ihan "viralliset" 5x5, mutta painopiste ei toki ole jyrkässä progressiossa.

Tämän rundin viimeiselle viikolle taitaa olla suunniteltu 3x3x50kg, joten mistään suurista raudoista ei tosiaan puhuta.

Varoituksen sana tosta otsikon liikkeestä. Triidistä aikoinaan innoittautuneena koitin kyykkyjen jälkeen noita. Lisäsin painoja sarja sarjalta vaan kunnes alkoi olla vaikeeta. 50kilollakos se viimeinen sarja tuli tehtyä, ei juurikaan ihan maksimi vielä. Menin pohjaan asti, normikyykkyä en tee niin.

Koskaan ennen ei polviongelmia ole ollut ja ton jälkeen kuukauden polvi kipeä. Tiedä sitten.

Pari kertaa tehnyt tota sen jälkeen ja viimeksi tein sarjaa 60kilolla joku aika sit. Sittemmin en ole tehnytkään. Voipi olla mun anatomialle helpohko liike. Tosin en mä käytä edes 170kg kyykyissä (mun maksimi, selvästi vajaa) vyötä.

Ite oon tota tehnyt ihan liikkuvuuden kannalta harjanvarren kanssa. Mulla toi tuntuu jostain syystä eniten alaselässä.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Mullakin oli pientä inhottavaa tuntumaa polvessa jonkin aikaa noiden treenien jälkeen, mutten osannut yhdistää sitä juuri tuohon. Ehkä vaatii enemmän liikkuvuutta. Lisäsyy tehdä vain ihan kevyillä alkuun, vaikka vain tangolla etukyykyn lämppäriksi.

Kokeilin huvikseni tuota pelkällä tangolla (15kg) ja asento oli itseasiassa aika helppo. Liikettä pystyi länkytellä vaikka kuinka ilman horjahtelua, liikkuvuus on sitten ilmeisesti hyvä :) . Rasituskin tuntui vain olkapäissä kun takana oli penkki, etukyykky ja viparitreeni.

Kokeilen alkaa lisätä painoja pikkuhiljaa ja tehdä tuota vaikka ennen etukyykkyä.

tuo on kyllä vaikea liike. kerran kokeillu ja aina ylös tullessa eteenpäin kippas, joutu ottaan askeleen eteenpäin ylös tultaessa. huvittavaa oli katsella kun eräs 300kyykkäjä teki tuota 50kilolla :)

Kokeile leveämmällä otteellä. Ainakin tempauksessa taitaa olla nyrkkisääntö, että jos painot pyrkii eteen, levennä otetta. Jos taakse, kavenna otetta.

huvittavaa oli katsella kun eräs 300kyykkäjä teki tuota 50kilolla :)

Eilen kokeilin 30 kilolla ja 3x8 meni helpohkosti. Toinen kerta elämässäni kun kokeilin liikettä. Tuntuu vähän oudolta kun olen aina ollut niin helvetin heikko. Esim. etukyykyssä ei voi laittaa yli 75kg sarjapainoiksi tai tekniikka romahtaa täysin. Olenko suorinkäsin tehtävän kyykyn luonnonlahjakkuus :) ? Uskoisin että viidellä kympillä voi tehdä sarjoja melko pian.

BOING!

Tässä on reilu kolme vuotta tehty erilaisia ulkorotaationitkutuksia kässäreillä kiertäjäkalvosimien vahvistamiseksi, kun mokomat tulehtuivat jatkuvasti. Joka treenin alkuun on siis kuulunut kiertäjäkalvosinliikkeet.

Niistä huolimatta on olkapää aina ollut sellainen herkkä paikka jota saa joka välissä varoa ja antaa kylmäpussia, esim dippien ja tankopystärin jälkeen. Vipareita tai pystysoutua ei voinut edes lämpimikseen tehdä ellei Burana maittanu. Ei oikein koskaan syntynyt luottamusta siihen että olkapää kestää.

Noh, kesällä aloitin sitten tekemään tempausvalaa eli tanko pään yllä -kyykkyä ihan koordinaatiomielessä ja keskikropan pikkulihaksia vahvistamaan. Aluksi pelkkä tanko tuntui olevan liikaa, meinas väkisin kaatua eteenpäin. Ei oikein tulosta syntynyt joten kysäisin pituushyppääjältä neuvoa liikkeeseen. Ja sieltä sitten napsahti se oikea syy miksei tanko pään yllä pysyny... pidin tankoa liian edessä koska olkapäät oli niin jäykät ettei tankoa saanu oikeaan kohtaan.

Niinpä venyttelin latseja ja olkapäitä sitten siinä samalla ja hiljalleen alkoi oikea paikka löytyä tangolle. Joka tarkoitti sitä että tanko eteenpäin kaatumisen sijaan lähti johonkin satunnaiseen ilmansuuntaan voimien loppuessa.

Nyt on treenin alkulämmittelynä viiden sarjan pyramidi tempausvalaa, perseen hipoessa lattiaa montussa. Ennätys kyseisessä liikkeessä on tosin 12 toistoa 60kg:llä... tavoitteena olis omalla painolla tehdä viidentoista sarja. 75kg:llä olen kolmosen saanut tehtyä ja sitten jäin monttuun. :(

Mutta kappas perkelettä! Samaan aikaan kun tempausvalan tanko alkoi pysyä paikallaan, pystäri tangolla harppas kovaan nousuun vailla kipua, dippikään ei enää rasita olkapäitä 'pahasti'. Oikeastaan kaikki liikkeet missä olkapäät on mukana on parantuneet huimasti. Ei oikein ees huomannu kuntouttavaa vaikutusta ennenkun tajusin ettei ole burana-respaa tarvinnu uusia sen koommin. Ennen meni 100 tabletin Burana 600-tölkki ~3-4 kuukaudessa jollei ihmeempiä tapaturmia käyny.

Kiertäjäkalvosinnitkutuksia en ole sen jälkeen juuri tehnyt... olkapään liikerata on kans paljon suurempi nyt kuin ennen.

Niille joilla olkapää tahdo millään kuntoutua: ehdoton suositteluni vaikkei liike kaikkein helpoimpia olekkaan. :thumbs:

Hullu liikehän tämä on. Kullakin raudalla ensimmäisen toiston alasmenovaihe tuntuu olevan se vaikein, loput menee sitten suht luonnollisesti. Esim. 50kg:n kolmas toisto on helpompi kuin 35kg:n ensimmäinen. :rolleyes:

Vielä kun oppis pitämään peruskyykyissäkin selän samassa asennossa kuin tempausvalassa. Tuntuu niin luonnolliselta olla montussa.

Loistava teksti osoittamaan kuinka paljon liikkuvuusharjoittelu voi oikeasti vaikuttaa suht lyhyessäkin ajassa!

Hullu liikehän tämä on. Kullakin raudalla ensimmäisen toiston alasmenovaihe tuntuu olevan se vaikein, loput menee sitten suht luonnollisesti. Esim. 50kg:n kolmas toisto on helpompi kuin 35kg:n ensimmäinen.

Pitää paikkansa täälläkin!!

Hienoa että paikat sulla kunnossa.

Mulla tuotti vaikeuksia tehdä kapealla otteella mutta nyt muutaman treenin jälkeen menee jo ihan hyvin. Kyllä näihin juttuihin kaikki pystyy jos vaan viittii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom