"Tanko suorilla käsillä kyykky"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Jotkut yleisurheilijat tekee mun salilla kyykkyjä sillä tavalla x-asennossa tangon ollessa suorilla käsillä tuolla pään yläpuolella.

Mikä ton kyykyn nimi on? Mitä iloa tosta kyykystä voisi olla, mulla ainakin motoriikka petti kun koitin 20kg:lla vaan tehdä.

Tää kyykky on siis enemmän voiman-nostoa, eikä niinkään massaliike?

Tää kyykky on siis enemmän voiman-nostoa, eikä niinkään massaliike?

Ei niinkään voimaNostoa vaan enimmäkseen painonnostoa. Painonnostajat käyttävät liikettä tempauksen apuliikkeenä. Liike sopii kyllä kaikille muillekin, sillä harvalla punttailijalla liikkuvuus on kovinkaan korkeaa luokkaa. Tämän liikkeen tekeminen parantaa mm. liikkuvuutta ja koordinaatiota.

:offtopic:
Olen ihmetellyt monesti tuota sanaa "massaliike". Mitä se loppujen lopuksi tarkoittaa? Monet käyttävät sanaa massaliike suurista perusliikkeistä kuten penkki, kyykky, kulmasoutu ym. Nuo liikkeet ottavat kropan isoihin lihaksiin ja useaan lihakseen kerralla. Tuon määritelmän mukaan tämä tempauskyykkykin olisi vallan mainio massaliike, koska se vaatii työtä usealta lihakselta ja eniten työtä tekevät lihakset ovat selkä ja jalat.

Kuitenkin, massan saamiseen ei treenissä käytettävillä liikkeillä ei ole kovinkaan suurta merkitystä, kunhan vain rasittaa lihaksia tasapuolisesti ja on plussakaloreilla. Tällöinhän voidaan oikeastaan mitä tahansa liikettä kutsua massaliikkeeksi. Siksi mielestäni sana "massaliike" on aivan turha. Fiksumpaa olisi puhua erikseen vain perusliikkeistä/pääliikkeistä ja eristävistä liikkeistä/apuliikkeistä/huoltavista liikkeistä.

e: pari pikku lisäystä

Olen ihmetellyt monesti tuota sanaa "massaliike". Mitä se loppujen lopuksi tarkoittaa?

En ihmetellyt itse sanaa ennenkuin kiinnitin sen käyttöön huomiota (lähinnä tätä vastaavissa yhteyksissä). Pienen tutkimuksen perusteella olen tullut siihen johtopäätökseen että massaliike on liike jossa voidaan käyttää isoja painoja isoimmille lihaksille.

Termi on kuitenkin sitä kuuluisaa kehonrakennustaikauskoa, kuten vaikka maastavedossa leviävä vyötärö. Uskoisin tämän kyseisen liikkeen kuitenkin olevan hyvä myös massan kasvattamisen, vaikkei se rasitakaan suurimpia käytettyjä lihaksia täysillä, mutta sen sijan siinä työskentelee kovaa varsin moni pienempi lihas, jotka jäisivät muutoin varsin vähälle huomiolle.

Joku muuten mainitsi tämän olevan tempausvala, mutta eikö tempausvala ole tenmaus ilman jalkoja, eli kyykystä tempaistaan paino suorille käsille, nousematta ylös. En taas varma tästä muistikuvasta ole

Joku muuten mainitsi tämän olevan tempausvala, mutta eikö tempausvala ole tenmaus ilman jalkoja, eli kyykystä tempaistaan paino suorille käsille, nousematta ylös. En taas varma tästä muistikuvasta ole

tuota kuvaamaasi liikettä ei kyllä kukaan tee missään koskaan. johtuu siitä, että koko painonnosto perustuu nimenomaan selkä-peffa-takareisi-pohje-osaston käyttöön liikkeellepanevana voimana, ja tuossa kuvaamassasi suoritteessa nimenomaan näin ei käy.

tempausvala on kyykky tempauksen loppuasennosta, paino pään päällä. kulkee myös valakyykyn nimellä.

Oli kyllä pirun vaikea liike. Kokeilin eilen salilla tangon kanssa ja eihän tuosta tullu mitään. Pakko alkaa harrastaa useamminkin niin paranee tuon kehon hallinta.

mielenkiinnosta piti kokeilla eilisen maven jälkeen ja ainakin tangolla meni helposti pohjaan kapealla asennolla/otteella.

erikoinen liike kyllä, ja sai tosiaan pitää kroppaa tiukalla. täytyy kokeilla isommilla painoilla joskus...

tempausvala on kyykky tempauksen loppuasennosta, paino pään päällä. kulkee myös valakyykyn nimellä.

Tarkitin asian ja näin on. Tuohon kyykyssätempasuun olen törmännyt (tempausvala-nimellä) jossain painonnostoa käsittelevässä sivustossa, mutta näemmä enemmistö tahoisto on kuitenkin "tempauskyykyn" kannalla

Tänään oli itselläkin ensimmäinen treeni missä tämä mukana.
Kyllä siinä nöyrtyy - tangolla 5x5, asento ei meinaa pysyä sitten millään. Pohjaan menee kun ottaa suht leveän asennon, mutta meinaa tulla tanko eteen. Pikkuhiljaa mennään.

kuvaamaasi kyykyssä tehtävää tempausta ei kukaan painonnostaja kyllä tee, kun se ei ole mistään kotoisin eikä vähimmässäkään määrin lajivoimaa kehittävä liike.

Eipä luultavasti. Valitettavasti en muista missä siihen törmäsin. Käsittääkseni siinäkään ei ollut kyse treeniliikkeestä, vaan luultavasti jonkin natsin "nostokasteesta", josta siis "vala" nimitys

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%

Ei voi olla natu!

(Sori, oli pakko)

Videoo katsellessa huomasin, että tuossahan saa vietyä selkää eteen jos vaan olkapäät antaa periksi viedä käsiä (ja samalla tankoa) reilusti taakse. Harmittaa kun ei oo kotona tankoo, vois heti testata.

On näköjään noilla painonnostajilla melkoinen liikkuvuus olkapäissä, ei puhettakaan että saisi itse väännettyä käsiä noin taakse.

Videoo katsellessa huomasin, että tuossahan saa vietyä selkää eteen jos vaan olkapäät antaa periksi viedä käsiä (ja samalla tankoa) reilusti taakse. Harmittaa kun ei oo kotona tankoo, vois heti testata.
Parempi kun et yritä. Pidät vaan perseen jalkojen välissä kun meet kyykkyyn niin ei tarvi taivutella.

Pettääpä saatanan rumasti pakara tuossa ylösnousu vaiheessa ja lantio menee aivan killiin.

Hyi vittu

Veikkaan että normit salisuoritukset menee tolla jampalla melko nappiin.

Olisko sen pitäny kisoissa ajatella että -" Ei perkele!Ego jätetään ovelle ja tehdään nättejä suorituksia?"

Tosta videosta pakko sanoa kyllä se, että vittu toi Dimas äijä ottaa aivan älyttömän iisisti noita raakoja rinuleita :D 150kg tangossa ja kavarin jalat ei "notkistu" yhtään:hyper: Hullua

Itsellänikin on tullut tuo tempaus hiljalleen mukaan treeniohjelmaan ja pirun kiva liike kun se rupee pikkuhiljaa sujumaan. Noilla osasuorituksilla tuohon hommaan alkaa saamaan varmuutta ja pikkuhiljaa uskaltaa tehdä sen allemenonkin jo jonkinlaisilla painoilla. Tavoitteeksi voisi asettaa vaikka sen omanpainon kunnon allemenolla, joka on jo ihan kohtalainen suoritus, nyt siihen olisi vielä 20 kiloa matkaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom