En kyllä näe tuossa 2500 rpm vaihtamisessa mitään järkeä. Se tarkoittaa sitä, että käytännössä koko kiihdytyksen ajan auto on paskalla vääntöalueellaan, ja kaasua joutuu antamaan paljon enemmän kiihtyvyyden aikaansaantiin kuin jos auto olisi hyvällä kierrosalueella.
Olettaen että kyseessä on bensakone, ne kierrokset voisi minusta antaa nousta tuonne 3500rpm ennen vaihtoa. Itsellä on kierrosluonteinen auto, jossa 2500 rpm vaihtaminen tarkoittaisi vaihteen "alkamista" varmaankin jostain 1700 rpm tienoilta, missä kiihtyvyys on jo todella huonoa (maksimivääntö @5000 rpm).
Ei se hetken kierrättäminen ole pahakaan, mutta pitkä vedätys liian suurella vaihteella on myrkkyä polttoainetaloudellisuudelle.
Tässä tulee esiin taas eräs harhaluulo maksimitehosta ja -väännöstä, koska tosiaankin niitä markkinoidaan hieman harhaanjohtavasti. Ensinnäkin ne teho- ja vääntökäyrät mitataan kaasu aivan pohjassa, jolloin pakkorikastus tulee päälle, ja ainetta menee aivan kohtuuttoman paljon, jotta viimeiset hevoset ja newtonmetrit saataisiin esille. Seossuhdetta siis muutetaan kaasu pohjassa tarpeettoman rikkaaksi tehon nostamiseksi.
Toisekseen kun autolla kiihdytetään
osakaasulla, niin teho- ja vääntökäyrät ovat aivan erilaiset kuin täyskaasulla. Osakaasulla sekä maksimitehon että -väännön alue siirtyy huomattavasti alemmaksi kuin täyskaasulla. Tässä tulee siis esille se harhaluulo, jonka ihmiset saavat lehtien ilmoittamia vääntökäyriä tulkittaessa. Mainitsit, että maksimivääntö on täysikaasulla 5000rpm:n kohdalla, mutta jos kiihdytät osakaasulla, niin maksimivääntö on siinä 2500-4000rpm:n välimaastossa kaasun asennosta riippuen. Käytännössä on siis mahdotonta tietää, milloin ajat kyseisen kaasuläpän asennon määrittelemällä suurimman väännön tai tehon alueella.
Lisäksi myös on aivan samantekevää, kuinka paljon kaasua antaa siihen kiihdytykseen, sillä kulutuksen määräävät kaasun asento (eli seoksen määrä sekä seossuhde) ja kierrosluku. Pienillä kierroksilla seos kuitenkin pysyy bensakoneessa laihemmalla kuin isoilla, ja lisäksi pienillä kierroksilla liikevastusvoimat on pienempiä. Täyskaasulla polttoaineesta saadaan suurin osa muunnettua liike-energiaksi, kun kierrokset on n. 2500rpm eli käytännössä taloudellisin kiihdytys täyskaasulla tulisi tehdä siten, että kierrokset olis koko kiihdytyksen tuon kierrosluvun molemmin puolin. Osakaasulla tuokin mittaustulos muuttuu koko ajan kaasuläpän asennon mukaan.
Jos itse yritän ajaa mahdollisimman taloudellisesti, niin vaihteet kyllä pitäisi vaihtaa ennen 3000rpm, koska sen jälkeen alkaa polttoaine kulumaan ihan eri tavalla kuin pikkukierroksilla. Kuitenkin muistutan vielä, että teho- ja vääntöarvoja ei kannata välttämättä pitää mielessä taloudellisessa ajossa, koska ne eivät pidä paikkaansa kuin täyskaasulla. Itse kun ajan vanhempien A4 1.8T:llä, niin vaihdan vaihteet 2000rpm:n kohdalla, kuten ohjekirjakin suosittelee. Täyskaasulla tuossa alkaa maksimivääntö 1950rpm:n kohdalla, joten kiihtyvyys on varsin ripeää, vaikka vaihtaa vaihteet noin maltillisilla kierroksilla ja tietenkin käyttää osakaasua. Tietenkään isoilla vaihteilla ei ole taloudellista kiihdyttää noin pienillä kierroksilla, mutta vaihteilla 1-4 tuo on vielä hyvä kierrosalue vaihtaa. Jos esim. 6:nnelle vaihteelle vaihtaisi noin pienillä kierroksilla, niin veto olisi liian huonoa, ja polttoainetta kuluisi tarpeettoman paljon, koska joutuisi kiihdyttämään kauan ilman kunnollisia ahtopaineita.