Taloudellinen ajotapa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Powerhouse

Toi sen -01 astra ei ole uusi toyota tai BMW jossa on start & stop toiminto. Noissa uusissa systeemeissä toi käynnistys toimii eri tavalla ja se ei rasita moottoria samalla tavalla, eikä ne "pölläyttele" bensaa silloin.

Toi sun touhus vaan lisää sitä bensankulutusta. :hyvä: :hyvä: :hyvä:

Tuosta sammuttelusta on myös vaaraa, koska jos näkisin sut tai jonkun muun tollasta touhua harrastavan liikenteessä niin kuolisin varmaan nauruun ja ajaisin vahingossa kylkeen koska en näkisi enää mitään silmistäni tulevien kyyneleiden takia. :hyper:

Jos nyt välttämättä haluut sitä kulutusta alas niin revit pois penkit, soittimet, puhaltimen, ilmastoinnin ja ajat ilman valoja kokoajan.
Sitten laitat vielä jotkut 145/65/14 gummit alle niin avot.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla on työmatka 2.5 km ja tällä matkalla on loivaa alamäkeä ja suoraa osuutta ja yhdet liikennevalot. Pystyn valuttelemaan tästä matkasta about 2 km ilman moottoria.
Mites tuosta talvella moottori tykkää, sehän ei ehdi lämmetä yhtään mihinkään ja kaupan päälle pari lisästarttia normaaliin verrattuna? Muutama hyvä pointti muuten kyllä oli listassa mukana, kaikkia en kyllä soveltaisi kuin jossain harvaan liikennöidyillä pätkillä.

Oma rahansäästövinkki, ostetaan käytetty vähävikaisena tunnettu auto ja ajetaan sillä niin kauan kuin korjaus ei maksa liikaa. Esim. ostetaan 10k€ auto ja myydään pois joskus kun joku siitä vielä tonnin pari maksaa. Huomattavasti halvempaa kuin ostella uudempia ja kalliimpia parin vuoden välein ajaen vain ne kalleimmat kilometrit.
 
Powerhouse

Toi sen -01 astra ei ole uusi toyota tai BMW jossa on start & stop toiminto. Noissa uusissa systeemeissä toi käynnistys toimii eri tavalla ja se ei rasita moottoria samalla tavalla, eikä ne "pölläyttele" bensaa silloin.

Toi sun touhus vaan lisää sitä bensankulutusta. :hyvä: :hyvä: :hyvä:

Tuosta sammuttelusta on myös vaaraa, koska jos näkisin sut tai jonkun muun tollasta touhua harrastavan liikenteessä niin kuolisin varmaan nauruun ja ajaisin vahingossa kylkeen koska en näkisi enää mitään silmistäni tulevien kyyneleiden takia. :hyper:

Jos nyt välttämättä haluut sitä kulutusta alas niin revit pois penkit, soittimet, puhaltimen, ilmastoinnin ja ajat ilman valoja kokoajan.
Sitten laitat vielä jotkut 145/65/14 gummit alle niin avot.
On muuten hieno asia, että tiedät asioista. Meinaatko etten ole vertaillut eri ajotapojen vaikutusta kulutukseen? Tää moottorin sammutus valoihin on nyt ihan uusi juttu, jota kokeilin vasta viime tankillisen ajan. Ja sain kaksi desiä pois. Lisääkö se kulutusta? Äijä heittää ihan uskomatonta mutua ilman minkäänlaista todellisuuspohjaa.

Se on muuten hauska asia jos muiden touhut niin paljon naurattaa. Mutta ei se mitään, olet parempi ihminen.

Ja koska kyseessä ei ole pelkkä penninvenytys, niin en revi ylimäääräisiä pois enkä muokkaa autoni ulkonäköä laittamalla etuilmanohjaimia ja boat taileja. Näillä aerodynamiikkamodeilla eniten säästäisi. Kyseessä on enemmänkin halu nähdä miten alas tolla pääsen tollasena. Ihan yhtälailla voisin ajella V 12 Bemarilla ja kokeilla miten vähän saan sen kuluttamaan. Ihan huvikseni.

E: Jos oikeasti haluaisin penniä venyttää, niin en ajaisi edes tolla, vaan jollain litraisella micralla.
 
On muuten hieno asia, että tiedät asioista. Meinaatko etten ole vertaillut eri ajotapojen vaikutusta kulutukseen? Tää moottorin sammutus valoihin on nyt ihan uusi juttu, jota kokeilin vasta viime tankillisen ajan. Ja sain kaksi desiä pois. Lisääkö se kulutusta? Äijä heittää ihan uskomatonta mutua ilman minkäänlaista todellisuuspohjaa.

Ei paljon eko-ajelut itseä kiinnosta, mutta sen verran kommenttia tuosta sammutelusta että exex-autoni manuaalissa käskettiin sammuttamaan auto valoihin ym. Kyseessä oli -07 Skoda Octavia RS diesel, enkä jaksa uskoa että siinä olisi erikois-startti.

Mies847: Start stoppihan ei ole käytössä alle tietyn lämpötilan. Bmw:ssä taisi olla +3,5.
 
Mietitäänpä mitä muuta tapahtuu kun virrat pannaan autosta poikki. En nyt mikään autoexpertti ole mutta tietääkseni ainakin moottorinohjausyksikkö tekee normitarkastukset, polttoainepumppu menee päälle, jarrutehostin menee päälle, ohjaustehostin etc....Ainakin omassa autossani (Octavia RS 2,0 TFSI -09) Jos näitä kaikkia renkkaa sen kauppamatkan aikana vaikka kymmenen kertaa päälle/pois kahden sijaan niin jonkinlainen seuraus siitä täytyy olla.
Nii, tämä vielä. Jarrutehostin ja ohjaustehostin on toimii tossa Astmassa ihan moottorin voimalla. Ja virrathan mulla ei ole ikinä poissa päältä. Auto sammuu kyllä kääntämättä avainta kokonaan off-asentoon.
 
20L menee 100km, diisseliä. Mitä hittoa, mitä teen väärin? Ajan tosin vain ilman lämmitystä max. 1km pyrähdyksiä.
 
pois penkit, soittimet, puhaltimen, ilmastoinnin ja ajat ilman valoja kokoajan.

Totta tuo paino homma. Mulla oli joskus -79 ascona 1.6s ja painoa sisältä isoksi autoksi vähän 980kg luki papereissa. Bensan kulutus sen kummempia säästämättä alle 7L/100. Ja eikkös tuo ilmastointikin tosiaan vie sen 0,5-1L/100. mm. siksi mulla ei sitä ole koskaan ollutkaan, helteellä sitten avataan ikkunoita :jahas:
 
Niin, taikka joitain ei kiinnosta säästää autoilussa. Mielummin käytän enemmän rahaa ajamiseen kun asumiseen, jossa itelle riittää kone ja sänky suurinpiirtein
Edelleen, kaikki ovat joskus olleet 18v.

Ei kukaan muu kuin 18v pojan kloppi voi olla noin innoissaan jostain vanhasta e36 pommista.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kokeileppa tuota 1.Kohdan c- tai d-vaihtoehtoa ;)
Tämä liittyy mihin? Edelleen ainoa tavoite ei ole rahan säästäminen, vaan tää on lähinnä enemmänkin harrastus. Uskokaa pois, mutta tykkään tästä ja tää on mun mielestä kivaa.

Ja ihan oikeita pointteja porukalla on kyllä ollut starteista sun muista, mutta ehkä hiukan liian pessimistisiä.

E:
Niin, taikka joitain ei kiinnosta säästää autoilussa. Mielummin käytän enemmän rahaa ajamiseen kun asumiseen, jossa itelle riittää kone ja sänky suurinpiirtein
Tiesitkö muuten, että M50B25 on yllättävän taloudellinen kone ikäisekseen, kokoisekseen ja tehoisekseen? Onko sulla vielä vanoksella? Eli käytännössä säästät, kun ajat tolla. Jos säästäminen ei kiinnosta, niin osta E34 535. Maamoottorilla ajo on kulutuksen juhlaa.
 
Niin, taikka joitain ei kiinnosta säästää autoilussa. Mielummin käytän enemmän rahaa ajamiseen kun asumiseen, jossa itelle riittää kone ja sänky suurinpiirtein
Niin, tässä muutaman sivun aikana on ainaski parikertaa jo sanottu että harrastaa tätä taloudellista ajoa huvin vuoksi, siksi kun se on hauskaa. Niin miksi sun pitää tulla vouhottamaan että "mä ajan 2.5 litrasella bemulla eikä kiinnosta yhtään:david: ja urputtamaan
 
Hetkinen, tää ei liity kyllä yhtään mihinkään mutta onko täällä missään ole mainittu että se on juuri e36 325 bemari :D
 
Hetkinen, tää ei liity kyllä yhtään mihinkään mutta onko täällä missään ole mainittu että se on juuri e36 325 bemari :D
Jos ei tässä ketjussa vielä ole mainittu niin ainakin niistä kymmenestä muusta ketjusta se on tullut harvinaisen selväksi:rock:.
 
Kyllä siittä saa jotain omituista mielihyvää kun saa vähennettyä tuota bensan kulutusta. Itsellä on 97 vm starletti 1.3l ecotronik koneella ja kun auton omamassa on noin 850kg mennään kaupungissa varsinkin ikäisekseen aika pienellä kulutuksella. Isoimmat säästöt olen tosin saanut lohkolämppärin huolellisella käytöllä ja lyhyiden matkojen pyöräilyllä. Kaupunki ajossa kulutus pöyrii 6 litran tuntumassa ilman mitään sammutteluita tai muita spedeilyjä. Lähinnä tuota ihan perus liikkennetilanteiden ennakointia ja tarpeeksi ison vaihteen käyttöä. Kesärenkaatkin ovat bridkestonen fuelsaver mallia en tiedä vaikuttavatko kulutukseen mutta ovat sateella ihan helvetin liukkaat, jauhaa ekotronikkikin vielä kakkosella tyhjää :D
 
Itse kokeilin myös taloudellista ajotapaa. Moottorijarruttelua yms. shittiä (joita teen siis normaalistikin). Oli pikkuisen stressaavaakin koko ajan keskittyä hirmuisesti ajotapaan. Taisin tasan yhden kerran ottaa motarille kaasu pohjassa -kiihdytyksen. ~500km matkalla keskikulutus 6,4 litraa satasella. Autona 2001 BMW 330d manuaali (lastutettu 212hv/460nm). Ajo melkein puoliksi kehä ykkösellä aamuruuhkassa seisoskelua.

Seuraavan tankkauksen yhteydessä ajattelin katsoa paljon kulutus on, jos en pahemmin nirsoile, vaan annan koneen laulaa, jos siltä tuntuu. ~600km matkalla kulutus 5,9 litraa satasella. Ajo ei siis ollut mitään repimistä koko ajan, mutta ei se MIELESTÄNI ollut ainakaan puolta litraa taloudellisempaakaan. Ei mitään tietoa, miten tuo kulutus oli noin paljon vähemmän. Kehää ajeltiin siinäkin.

Nyt olen jatkanut tuota normaalia ajotapaani ja tuntuisi siltä, että tankki on kyllä tyhjentynyt nopeammin, eli ei kyllä mihinkään 5,9 litraan satasella päästä. Mutta vaikka kulutus olisikin 7l/100km, niin kyllä minä semmoisella tyylillä jatkaisin. Aika pirun sama joku euron ero sadalla kilsalla, jos sillä hinnalla saa ajaa niin kuin haluaa ja nauttia ajamisesta ilman ylimääräistä stressiä.
 
Ihmetyttää, miten moottorijarrutusta ei harrasteta. Mulle se ainakin iskostettiin niin kovaa päähän autokoulussa, ettei se sieltä ole mihinkään lähtenyt. Vai oliko tuo vain C-kortin erityispiirteitä? Huomasin tuon, kun ajoin taas tässä yksi viikonloppu vuosien tauon jälkeen autoa ja selkäytimestä tuli heti moottorijarrutukset. Paljon mukavampi tapa lähestyä risteystä kuin käyttää pelkkiä jarruja.
 
Tuo on kyllä ihmetyttänyt itseänikin. Esimerkiksi tyypit jotka ajavat alamäkeen eivätkä halua, että nopeus nousee liian suureksi. Vaihde vapaalle ja sitten seistään jarrun päällä. Todella taloudellista. Itse tulen moottorijarruttaen perässä samaa vauhtia nollakulutuksella :)
 
Tuo on kyllä ihmetyttänyt itseänikin. Esimerkiksi tyypit jotka ajavat alamäkeen eivätkä halua, että nopeus nousee liian suureksi. Vaihde vapaalle ja sitten seistään jarrun päällä. Todella taloudellista. Itse tulen moottorijarruttaen perässä samaa vauhtia nollakulutuksella :)

Joo totta, ehkä vielä tykkäävät vaihdella jarrupalojakin useasti.

nim. 110tkm mittarissa ja alkuperäiset jarrupalat...
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom