Ei omakohtaista kokemusta vakionopeudensäätimestä (joo, olen köyhä, eikä ole varaa autoon, jossa sellanen olisi), mutta mun käsityksen mukaan taloudellisempaan ajoon pääsee ILMAN vakionoparia. Eikös vakionopeudensäädin pyri pitämään sen nopeuden vakiona sekä ylä- että alamäissä? Tästä päästäänkin sitten siihen, että alamäissä ei välttämättä kannata höllätä sitä kaasua säästön toivossa. Vakionoparihan höllää sitä kaasua, että nopeus pysyy siinä määritellyssä. Ennemminkin pitää kaasu vakiona ja antaa auton ottaa sitä nopeutta siinä mäessä. Jos siihen alamäen perään on heti tulossa ylämäki, niin tuurillaan tämän ylämäen pääsee "ilmaiseksi", eli se ylimääränen nopeus siitä alamäestä auttaa pääsemään tämän mäen ylös ilman, että tarvitsee polkea lisää kaasua, nopeuden pysyessä about siinä nopeusrajoituksen kieppeillä. Tätähän ei välttämättä pääse maantiellä aina hyödyntämään, jos mäen alapäässä on kamera.
Perusnyrkkisääntö juurikin se, että mahdollisimman tasainen kaasu kokoajan. Kaasujalka liikkuu mahd. vähän
.
Kaupunkiajossa perusmoottorijarrutukset ja mahdollisimman vähäinen jarrun käyttö kunniaan. Käännökseen tultaessa esim. 4. vaihteella antaa sen auton rullata ilman kaasua aivan tyhjäkäyntikierroksille asti ja sit vaihto esim. 2. vaihteelle jolla mutka läpi. Sit ripee kiihdytys ja mahd. iso pykälä pesään. Riippuen toki autojen välityksistä, mutta ainakin omalla escortillani pääsee esim. 60km/h alueelle tultaessa kiihdyttämään 2. vaihteella suoraan tuohon 60km/h nopeuteen, johon voi lyödä jo vitosen pesään.
Myös "turhia" vaihtoja täytyy välttää. Esim. kaupungissa ajellessa käännöksen jälkeen on ajettavana jokin suht lyhyt suora, niin välttämättä sen aikana sitä pykälää ei kannata suurentaa, vaan vaikka kiihdyttää ripeesti autoon vähän vauhtia ja antaa rullata sinne seuraavaan mutkaan.
Tollasta nyt ekana tulee mieleen.
Ite en oo koskaan oikein oppinutkaan ajamaan "epätaloudellisesti", vaan autokoulussa jo opetettiin tota taloudellista ajamista niin paljon, että se jäi kyllä päähän. Köyhälle opiskelijalle kyllä jokanen euro minkä saa säästettyä kelpaa. Omalla -89 XR3i bensa-escortilla maantieajossa oon päässy 6,5l/100km kulutukseen ja jos ihan äärimmilleen vetäis tuon taloudellisuuden, niin siitä vois vieläkin päästä vähän alaspäin, mutta se ei välttämättä enää muita tienkäyttäjiä paljon miellyttäisi. Sekalaisessa (1/3 motari, 1/3 maantie, 1/3 kaupunki) ajossa kulutus menee ~7,8l/100km.
Tossa tuo paras vääntöalue tulee tuohon 4800rpm kohdalle. Kiihdytyksissä annan kyllä kakkosella rundien mennä ihan tappiin asti/nopeuteen mihin pitää kiihdyttää. Sit vaihto kolmoselle ja kiihdytys sinne tavotenopeuteen ja vaihto vitoselle. Johonkin 60/80kmh nopeuteen kiihdytettäessä, melkeinpä pelkkä kakkonen riittää.