Taloudellinen ajotapa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Me käytiin kaverin kanssa viime vuonna Norjan pohjoisosissa suhaamassa Avensiksen 1,6 farkulla. Tosin vuosimalli lienee jotakin 2005-6. Takapaksi täynnä roinaa ja kaljaa, fillarit (2 kpl) vetokoukkuun asennettavassa telineessä. Norjan puolella saatiin keskikulutukseks 5,7 litraa... Säästyneillä rahoilla saatiin sitte Norjasta yks tupakka-aski ostettua :D Norja on.

Ja kilometrejä tuli reilusti.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nostetaanpas tätä ylöspäin. Katsoin tuossa tv:stä start ohjelman ja käsittelivät siinä taloudellista ajotapaa. Satunnaisesti olen tuota taloudellista ajotapaa käyttänyt. Autona tdi cordoba. Normikulutus pyörii siinä 4,5-6l/100km riippuen missä ajan, mutta yleensä noin 5l/100km. Taloudellisella ajotavalla olen ajellut aina täyden tankin loppuun ja sitten tankatessa laskenut paljo on mennyt. Näillä ajoilla kulutus on ollut 4,0-4,3l/100km.
Oon kyllä sen verran laiska, että lähes aina tulee ajettua ns. normaalisti koska tuo taloudellinen ajotapa on pidemmän päälle aika rasittavaa.

Mitä keinoja ite oon käyttänyt taloudellisessa ajossa.
-Rivakat kiihdytykset johonkin 3000rpm asti oon muistaakseni tuota polkenut kun olen maantielle lähtenyt.
-Tietty tasainen nopeus ja siihen sopiva vaihde
-Ennakointi
-Jarrutukset ensisijaisesti moottorijarrulla
-Vapaalla ajaminen vs. moottorijarru. Tuo tdi kone vie varmaan kahvimukillisen löpöä tunnissa tyhjäkäynnillä eli kun rullailee sopivassa paikassa vapaalla on kulutus käytännössä 0 ja päästään reilusti pidemmälle kuin moottorijarrulla. Vauhdin säätely tietenkin moottorijarrulla. Esim. Maantienopeuksista tultaessa risteykseen saa rullauksen aloittaa noin 2x aikaisemmin kuin moottorijarrulla tai esim. Tampereella pispalasta keskustaan ajettaessa on loiva alamäki minkä pääsee hämeenkadulle asti 0-kulutuksella, kun laskettelee vapaalla ja välillä himmailee moottorijarrulla. Toki vaatii vihreet valot :hyvä:
-Turhien pysähtymisien välttäminen

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom