Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sit jengi kirjoittelee tuonne "Ärsyttää liikenteessä" -threadiin, että mikä vittu siinä on kun ihmiset eivät pääse liikkeelle niistä valoista.Ja liikennevaloissa moottori sammuksissa. Sitä on ihan turha käyttää, jos seisoo paria sekuntia pitempään. Yleensä valuttelenkin valoihin ilman moottoria ja käynnistän vasta kun valot vaihtuu.
Powerhousu säästäisi vielä enemmän bensaa, jos kulkisi 2,5km:n matkan pyörällä tai kävellen ;)
No ei kai sitä uudelleenkäynnistystä tehdä silloin kun valot on jo vihreänä? Siinäkin varmasti ennakointi auttaa kovasti.Sit jengi kirjoittelee tuonne "Ärsyttää liikenteessä" -threadiin, että mikä vittu siinä on kun ihmiset eivät pääse liikkeelle niistä valoista.
Juu näin on ja paljon taloudellisempia renkaita tohon ei enää edes saa. Nyt alla on 195/65 15 kitkat joilla vierinvastus on aiiivan vitusti pienempi kuin kesärenkailla, jotka on vähän leveämmät ja matalat. Eli rengasasiat on kunnossa.Powerhousu: Renkailla saat säästettyä loputkin pisarat;)
Esim. meidän pikkupirssis on kesärengas kokona 145/80 R13. En nyt väitä että Astraa samaiset nakit, mut ymmärrät pointin. Ehkä renkailla saat nipistetty 6,8->6,5litraan.
Powerhousu säästäisi vielä enemmän bensaa, jos kulkisi 2,5km:n matkan pyörällä tai kävellen ;)
Tietysti eniten säästää kun vaikka polkisi pyörällä noinkin lyhyen matkan, mutta se ei nyt kuulu tähän. Auton käyttöön on erinäisiä hyviä ja vähemmän hyviä syitä.
Aivan. Liikennevaloja pystyy kyllä lukemaan, kun katselee risteävän liikenteen valoja. Mulla esim on moottori aina käynnissä silloin kun valot vaihtuu vihreäksi. Lisäksi tutulla reitillä pystyy opettelemaan liikennevalojen toimintaa ja se auttaa muuten ennakoinnissa todella paljon.No ei kai sitä uudelleenkäynnistystä tehdä silloin kun valot on jo vihreänä? Siinäkin varmasti ennakointi auttaa kovasti.
Liikenneturvallisuuden ja ainakin taajamaliikenteen sujuvuuden kannalta melkosen arveluttavaa puuhaa tuo moottorin sammuttelu. Toivottavasti ei homma yleisty.
Paljoa en usko tästä enää saavani tiputettua, ainakaan jos ajan muun liikenteen kannalta sujuvasti
Eli kannattaa katsoa missä sammuttelee. Jos punaisiin valoihin valuttelee hiljaa, niin se ei ketään haittaa. Jos haittaa, niin se on oma ongelmansa jos on kiire valoihin odottamaan.Käytän tätä tekniikkaa lähinnä ennakoiduissa pysähtymisissä esim. liikennevaloihin tai alamäissä. Joskus ihan suorallakin tiellä, jos en ole muille haitaksi.
Jotenkin se tuntuu aina niitä valuttelijoita haittaavan kun minä puikahdan siihen väliin. Yleensä alkaa helvetinmoinen valoshow.Eli kannattaa katsoa missä sammuttelee. Jos punaisiin valoihin valuttelee hiljaa, niin se ei ketään haittaa. Jos haittaa, niin se on oma ongelmansa jos on kiire valoihin odottamaan.
Taidanpa tietää. Tiedätkö sinä miksi monissa uusissa autoissa on start-stop -toiminto? Siksi, että pienistä yksittäisistä asioista tulee yhteensä paljon. Eikä ole kyse persaukisuudesta, vaikken mikään rikas olekaan, vaan itsensä ylittämisestä. Saa sisältöä tohonkin hommaan, kun tekee siitä mielekästä ja kilpailua itsensä kanssa. Tosin verrattuna lähtötilanteeseen, säästän kymppitonnin vuotuisissa ajoissa 350 euroa rahaa. Se on kaljalaatikkoina 18 laatikkoa, eli aika paljon.Ei herranjumala Powerhouse :hyvä: :lol2:
Mahdatkohan tietää että autosi vie tyhjäkäynnillä 0,5-1 litraa bensaa TUNNISSA.
Ei taida tulla hirveetä säästöä moottoria sammutellessa valoihin, taitaa kulua siinä käynnistellessä vielä enemmän bensaa, akkua ja starttia.
Jokainen vetää tietenkin tyylillään, mutta jos on noin perseaukinen että pitää autoa sammutella valoihin niin myy se ja mene kävellen. ;)
No mitä vittua? Onko sun auton renkaat tehty kestämään ikuisesti? Kai nyt kaikki kuluu kun niitä käyttää. Ei kai sitä voi ikinä mitään tehdä, jos noin ajattelee. Aika kaukaa haettua.Tulivaan mieleen, että onkohan tuollaisen -01 Astran starttimoottori tehty sitä silmällä pitäen et sitä startataan uudelleen ja uudelleen. Ymmärrän toki että sen tehtävä on startata moottori mutta tuossa alkaa pitemmällä aikavälillä tuleen toistoja aikalailla enemmän kun on varmaan jossain suunnittelupöydällä mietitty. Voin olla myös väärässä...No peas...
No mitä vittua? Onko sun auton renkaat tehty kestämään ikuisesti? Kai nyt kaikki kuluu kun niitä käyttää. Ei kai sitä voi ikinä mitään tehdä, jos noin ajattelee. Aika kaukaa haettua.
Kai tässä haetaan sitä, että minimaalinen säästö kuluu monin verroin siinä kun jokin näistä toteutuu...Ei kun nyt mä keksin. Lopetan koko homman ihan sen takia, että teille tulee hyvä mieli. Ei tarvitse sitten keksiä mitä pessimistisempiä skenaarioita. Jos on pakko, niin keksin minäkin toiminnastani vaikka mitä haittapuolia. Mitä jos vedän jäykän ohjauksen takia puuhun? Mitä jos jarrut ei pelaakaan kunnolla ja ajan mummon yli? Mitä jos vähennän öljymäärää pienempien tehohäviöiden toivossa ja kone kilahtaa? Mitä jos liukastun kotona ja kuolen? Ei muuten kannata oleskella kotona. Kotiinsa on moni kuollut.
Juu, ymmärsin kyllä. En kiitos tarvitse rautalankaa. Ja mitä polttoainesäästöön tulee, niin säästö on kyllä ihan todellinen.ilman jatkuvaa on/off sykliä startti voisi toimia auton eliniän ajan, nyt taas erittäin suurella todennäköisyydellä joudut sen vaihtamaan jossain vaiheessa.
Toisekseen, moottori kuluttaa käynnistyksessä enemmän polttoainetta kuin mitä kuluu parinkymmenen sekunnin sammutuksen aikana, varsinkin jos moottori ei ole saavuttanut käyntilämpötilaansa.
Ongelma tässä ajattelutavassa onkin se, että ajatellaan liikaa. Entäs JOS se startti ei kajahdakaan? Minusta ainakin se on todennäköisempää kuin se, että se menee rikki. Juu, tietysti jokainen ylimääräinen käynnistys sitä kuluttaa, mutta anteeksi vittumaisuuteni, mutta se on suurella todennäköisyydellä auton seuraavan omistajan ongelma.Kai tässä haetaan sitä, että minimaalinen säästö kuluu monin verroin siinä kun jokin näistä toteutuu...
Esim. jos punnitsee esim. startin kulumista säästettyyn bensan määrään. Jos tällainen vertailu on sun mielestä taloudellisen ajotavan kannalta turhaa niin silloinhan voit vaikka soittaa hinurin hinaamaan sua niin voit sanoa, että autosi kuluttaa 0l/100 km:llä. Tosin kokonaishyötyhän tuossa tietenkin menee miinukselle.
No mitä vittua? Onko sun auton renkaat tehty kestämään ikuisesti? Kai nyt kaikki kuluu kun niitä käyttää. Ei kai sitä voi ikinä mitään tehdä, jos noin ajattelee. Aika kaukaa haettua.
Ei kun nyt mä keksin. Lopetan koko homman ihan sen takia, että teille tulee hyvä mieli. Ei tarvitse sitten keksiä mitä pessimistisempiä skenaarioita. Jos on pakko, niin keksin minäkin toiminnastani vaikka mitä haittapuolia. Mitä jos vedän jäykän ohjauksen takia puuhun? Mitä jos jarrut ei pelaakaan kunnolla ja ajan mummon yli? Mitä jos vähennän öljymäärää pienempien tehohäviöiden toivossa ja kone kilahtaa? Mitä jos liukastun kotona ja kuolen? Ei muuten kannata oleskella kotona. Kotiinsa on moni kuollut.
En ite ole koskaan kiinnittäny yhtään huomiota mihinkään taloudellisiin ajotapoihini ja jos asia kiinnostaisi, niin en varmaankaa ajelisi 2.5l koneella (vaikkei nyt mikään kovin iso olekaan). Muutenkin ajaminen yks harvoista mielenkiintosista asioista, niin kaasuttelen vähän miten huvittaa.:thumbs: