Taloudellinen ajotapa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Powerhousu: Renkailla saat säästettyä loputkin pisarat;)
Esim. meidän pikkupirssis on kesärengas kokona 145/80 R13. En nyt väitä että Astraa samaiset nakit, mut ymmärrät pointin. Ehkä renkailla saat nipistetty 6,8->6,5litraan.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ja liikennevaloissa moottori sammuksissa. Sitä on ihan turha käyttää, jos seisoo paria sekuntia pitempään. Yleensä valuttelenkin valoihin ilman moottoria ja käynnistän vasta kun valot vaihtuu.
Sit jengi kirjoittelee tuonne "Ärsyttää liikenteessä" -threadiin, että mikä vittu siinä on kun ihmiset eivät pääse liikkeelle niistä valoista.

Menee vähän järjettömäksi tuo hierominen. Sammutella nyt autoa kesken ajon:lol2:.
 
Powerhousu säästäisi vielä enemmän bensaa, jos kulkisi 2,5km:n matkan pyörällä tai kävellen ;)

Tämä on helvetin oleellinen pointti. Riuska urheilullinen nuori mies kulkee 2.5km matkoja autolla?
 
Sit jengi kirjoittelee tuonne "Ärsyttää liikenteessä" -threadiin, että mikä vittu siinä on kun ihmiset eivät pääse liikkeelle niistä valoista.
No ei kai sitä uudelleenkäynnistystä tehdä silloin kun valot on jo vihreänä? Siinäkin varmasti ennakointi auttaa kovasti.
 
En minäkään ymmärrä tuota sammutus taktiikkaa. Ei itsellä käy mielessäkään että tuota kokeilisin...
No jokainen taaplaa tyyliillää. MUTTA älkää olko tien tukkona liikenteessä:piis:
 
Liikenneturvallisuuden ja ainakin taajamaliikenteen sujuvuuden kannalta melkosen arveluttavaa puuhaa tuo moottorin sammuttelu. Toivottavasti ei homma yleisty.

Mutta joo semmonen ennakoiva rauhallinen ajotapa säästää ja motareilla kun ei 100km/h tunnissa lujempaa ajele ja ne korkeat rengaspaineetkin tosiaan pienentää vierintävastusta. Sekalaisessa ajossa pääsen alle 6L/100km jos haluan mutta 7L/100km menee aika tasaseen ilman sen kummempia pingottamisia. Auto Citroen berlingo 1.9D (ei turbo).
 
Powerhousu: Renkailla saat säästettyä loputkin pisarat;)
Esim. meidän pikkupirssis on kesärengas kokona 145/80 R13. En nyt väitä että Astraa samaiset nakit, mut ymmärrät pointin. Ehkä renkailla saat nipistetty 6,8->6,5litraan.
Juu näin on ja paljon taloudellisempia renkaita tohon ei enää edes saa. Nyt alla on 195/65 15 kitkat joilla vierinvastus on aiiivan vitusti pienempi kuin kesärenkailla, jotka on vähän leveämmät ja matalat. Eli rengasasiat on kunnossa.

[E]: Sinne 6.5 litraan voisi päästä jos hylkäisin autosta siellä kuljettamani vähän toistasataa ylimääräistä kiloa soittimien, vahvistimien, subbareiden ja vaimennusten muodossa. Ja jos malttaisi olla luukuttamatta niitä. [/E]

Powerhousu säästäisi vielä enemmän bensaa, jos kulkisi 2,5km:n matkan pyörällä tai kävellen ;)
Tietysti eniten säästää kun vaikka polkisi pyörällä noinkin lyhyen matkan, mutta se ei nyt kuulu tähän. Auton käyttöön on erinäisiä hyviä ja vähemmän hyviä syitä.

No ei kai sitä uudelleenkäynnistystä tehdä silloin kun valot on jo vihreänä? Siinäkin varmasti ennakointi auttaa kovasti.
Aivan. Liikennevaloja pystyy kyllä lukemaan, kun katselee risteävän liikenteen valoja. Mulla esim on moottori aina käynnissä silloin kun valot vaihtuu vihreäksi. Lisäksi tutulla reitillä pystyy opettelemaan liikennevalojen toimintaa ja se auttaa muuten ennakoinnissa todella paljon.


Liikenneturvallisuuden ja ainakin taajamaliikenteen sujuvuuden kannalta melkosen arveluttavaa puuhaa tuo moottorin sammuttelu. Toivottavasti ei homma yleisty.
Paljoa en usko tästä enää saavani tiputettua, ainakaan jos ajan muun liikenteen kannalta sujuvasti
Käytän tätä tekniikkaa lähinnä ennakoiduissa pysähtymisissä esim. liikennevaloihin tai alamäissä. Joskus ihan suorallakin tiellä, jos en ole muille haitaksi.
Eli kannattaa katsoa missä sammuttelee. Jos punaisiin valoihin valuttelee hiljaa, niin se ei ketään haittaa. Jos haittaa, niin se on oma ongelmansa jos on kiire valoihin odottamaan.

Ja itsekin aluksi vähän vierastin tätä, mutta kokeilun jälkeen siihen tottui hyvin äkkiä, eikä tunnu enää yhtään oudolta.
 
Eli kannattaa katsoa missä sammuttelee. Jos punaisiin valoihin valuttelee hiljaa, niin se ei ketään haittaa. Jos haittaa, niin se on oma ongelmansa jos on kiire valoihin odottamaan.
Jotenkin se tuntuu aina niitä valuttelijoita haittaavan kun minä puikahdan siihen väliin. Yleensä alkaa helvetinmoinen valoshow.
 
Ei herranjumala Powerhouse :hyvä: :lol2: :david:

Mahdatkohan tietää että autosi vie tyhjäkäynnillä 0,5-1 litraa bensaa TUNNISSA.
Ei taida tulla hirveetä säästöä moottoria sammutellessa valoihin, taitaa kulua siinä käynnistellessä vielä enemmän bensaa, akkua ja starttia.

Jokainen vetää tietenkin tyylillään, mutta jos on noin perseaukinen että pitää autoa sammutella valoihin niin myy se ja mene kävellen. ;)
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei herranjumala Powerhouse :hyvä: :lol2: :david:

Mahdatkohan tietää että autosi vie tyhjäkäynnillä 0,5-1 litraa bensaa TUNNISSA.
Ei taida tulla hirveetä säästöä moottoria sammutellessa valoihin, taitaa kulua siinä käynnistellessä vielä enemmän bensaa, akkua ja starttia.

Jokainen vetää tietenkin tyylillään, mutta jos on noin perseaukinen että pitää autoa sammutella valoihin niin myy se ja mene kävellen. ;)
Taidanpa tietää. Tiedätkö sinä miksi monissa uusissa autoissa on start-stop -toiminto? Siksi, että pienistä yksittäisistä asioista tulee yhteensä paljon. Eikä ole kyse persaukisuudesta, vaikken mikään rikas olekaan, vaan itsensä ylittämisestä. Saa sisältöä tohonkin hommaan, kun tekee siitä mielekästä ja kilpailua itsensä kanssa. Tosin verrattuna lähtötilanteeseen, säästän kymppitonnin vuotuisissa ajoissa 350 euroa rahaa. Se on kaljalaatikkoina 18 laatikkoa, eli aika paljon.

Että jos homma ei kiinnosta, tai et siitä mitään tajua, niin ei tarvitse kuitenkaan vittuilemaankaan tulla.
 
juuh

Tulivaan mieleen, että onkohan tuollaisen -01 Astran starttimoottori tehty sitä silmällä pitäen et sitä startataan uudelleen ja uudelleen. Ymmärrän toki että sen tehtävä on startata moottori mutta tuossa alkaa pitemmällä aikavälillä tuleen toistoja aikalailla enemmän kun on varmaan jossain suunnittelupöydällä mietitty. Voin olla myös väärässä...No peas...
 
Tulivaan mieleen, että onkohan tuollaisen -01 Astran starttimoottori tehty sitä silmällä pitäen et sitä startataan uudelleen ja uudelleen. Ymmärrän toki että sen tehtävä on startata moottori mutta tuossa alkaa pitemmällä aikavälillä tuleen toistoja aikalailla enemmän kun on varmaan jossain suunnittelupöydällä mietitty. Voin olla myös väärässä...No peas...
No mitä vittua? Onko sun auton renkaat tehty kestämään ikuisesti? Kai nyt kaikki kuluu kun niitä käyttää. Ei kai sitä voi ikinä mitään tehdä, jos noin ajattelee. Aika kaukaa haettua.

Ei kun nyt mä keksin. Lopetan koko homman ihan sen takia, että teille tulee hyvä mieli. Ei tarvitse sitten keksiä mitä pessimistisempiä skenaarioita. Jos on pakko, niin keksin minäkin toiminnastani vaikka mitä haittapuolia. Mitä jos vedän jäykän ohjauksen takia puuhun? Mitä jos jarrut ei pelaakaan kunnolla ja ajan mummon yli? Mitä jos vähennän öljymäärää pienempien tehohäviöiden toivossa ja kone kilahtaa? Mitä jos liukastun kotona ja kuolen? Ei muuten kannata oleskella kotona. Kotiinsa on moni kuollut.
 
No mitä vittua? Onko sun auton renkaat tehty kestämään ikuisesti? Kai nyt kaikki kuluu kun niitä käyttää. Ei kai sitä voi ikinä mitään tehdä, jos noin ajattelee. Aika kaukaa haettua.

Kysyjä ajatteli asiaa ehkä hieman eri kantilta...

Starttia ja moottoria ei ole suunniteltu jatkuvaa on/off tyyliä ajatellen, jolloin myös startti joutuu aivan erilaiselle rasitukselle.

Tavoitteesi on siis säästö? rahallinen säästö polttoaineen kulutusta leikkaamalla? Jos taas katsotaan kokonaisuutta, tuo ajotyyli lyhentää startin elinikää, ja uuden startin hommaaminen voi vesittää kaikki ne säästöt jotka olet autoasia sammuttamalla säästänyt... ilman jatkuvaa on/off sykliä startti voisi toimia auton eliniän ajan, nyt taas erittäin suurella todennäköisyydellä joudut sen vaihtamaan jossain vaiheessa.

Toisekseen, moottori kuluttaa käynnistyksessä enemmän polttoainetta kuin mitä kuluu parinkymmenen sekunnin sammutuksen aikana, varsinkin jos moottori ei ole saavuttanut käyntilämpötilaansa.

Tämä ei siis ole kannanotto kun täällä on jo herneet nenässä, totesin vain asian mitenkään ottamatta kantaa mihinkään...
 
Ei kun nyt mä keksin. Lopetan koko homman ihan sen takia, että teille tulee hyvä mieli. Ei tarvitse sitten keksiä mitä pessimistisempiä skenaarioita. Jos on pakko, niin keksin minäkin toiminnastani vaikka mitä haittapuolia. Mitä jos vedän jäykän ohjauksen takia puuhun? Mitä jos jarrut ei pelaakaan kunnolla ja ajan mummon yli? Mitä jos vähennän öljymäärää pienempien tehohäviöiden toivossa ja kone kilahtaa? Mitä jos liukastun kotona ja kuolen? Ei muuten kannata oleskella kotona. Kotiinsa on moni kuollut.
Kai tässä haetaan sitä, että minimaalinen säästö kuluu monin verroin siinä kun jokin näistä toteutuu...

Esim. jos punnitsee esim. startin kulumista säästettyyn bensan määrään. Jos tällainen vertailu on sun mielestä taloudellisen ajotavan kannalta turhaa niin silloinhan voit vaikka soittaa hinurin hinaamaan sua niin voit sanoa, että autosi kuluttaa 0l/100 km:llä. Tosin kokonaishyötyhän tuossa tietenkin menee miinukselle.
 
ilman jatkuvaa on/off sykliä startti voisi toimia auton eliniän ajan, nyt taas erittäin suurella todennäköisyydellä joudut sen vaihtamaan jossain vaiheessa.

Toisekseen, moottori kuluttaa käynnistyksessä enemmän polttoainetta kuin mitä kuluu parinkymmenen sekunnin sammutuksen aikana, varsinkin jos moottori ei ole saavuttanut käyntilämpötilaansa.
Juu, ymmärsin kyllä. En kiitos tarvitse rautalankaa. Ja mitä polttoainesäästöön tulee, niin säästö on kyllä ihan todellinen.

Enkä tätäkään ole ihan omasta hatustani vetänyt, vaan lueskellut ja ottanut selvää ennen kuin kyseenalaistin.

Täällä lisää "toimimattomia" konsteja:
http://ecomodder.com/forum/EM-hypermiling-driving-tips-ecodriving.php

Edit:
Kai tässä haetaan sitä, että minimaalinen säästö kuluu monin verroin siinä kun jokin näistä toteutuu...

Esim. jos punnitsee esim. startin kulumista säästettyyn bensan määrään. Jos tällainen vertailu on sun mielestä taloudellisen ajotavan kannalta turhaa niin silloinhan voit vaikka soittaa hinurin hinaamaan sua niin voit sanoa, että autosi kuluttaa 0l/100 km:llä. Tosin kokonaishyötyhän tuossa tietenkin menee miinukselle.
Ongelma tässä ajattelutavassa onkin se, että ajatellaan liikaa. Entäs JOS se startti ei kajahdakaan? Minusta ainakin se on todennäköisempää kuin se, että se menee rikki. Juu, tietysti jokainen ylimääräinen käynnistys sitä kuluttaa, mutta anteeksi vittumaisuuteni, mutta se on suurella todennäköisyydellä auton seuraavan omistajan ongelma.

Ette te voi olettaa, että se hajoaa nyt heti, kun käytän sitä "väärin".

E2: Kun sitä tässä juuri koitin hakea, että mitään ei voi ikinä tehdä jos aina ajattelee pahinta mahdollista.
 
En ite ole koskaan kiinnittäny yhtään huomiota mihinkään taloudellisiin ajotapoihini ja jos asia kiinnostaisi, niin en varmaankaa ajelisi 2.5l koneella (vaikkei nyt mikään kovin iso olekaan). Muutenkin ajaminen yks harvoista mielenkiintosista asioista, niin kaasuttelen vähän miten huvittaa.:thumbs:
 
No mitä vittua? Onko sun auton renkaat tehty kestämään ikuisesti? Kai nyt kaikki kuluu kun niitä käyttää. Ei kai sitä voi ikinä mitään tehdä, jos noin ajattelee. Aika kaukaa haettua.

Ei kun nyt mä keksin. Lopetan koko homman ihan sen takia, että teille tulee hyvä mieli. Ei tarvitse sitten keksiä mitä pessimistisempiä skenaarioita. Jos on pakko, niin keksin minäkin toiminnastani vaikka mitä haittapuolia. Mitä jos vedän jäykän ohjauksen takia puuhun? Mitä jos jarrut ei pelaakaan kunnolla ja ajan mummon yli? Mitä jos vähennän öljymäärää pienempien tehohäviöiden toivossa ja kone kilahtaa? Mitä jos liukastun kotona ja kuolen? Ei muuten kannata oleskella kotona. Kotiinsa on moni kuollut.

No niin...vedettiinhän ne porot nokkaan. Mut löysit sieltä sitten kuitenkin sen mun pointin. Mietitäänpä mitä muuta tapahtuu kun virrat pannaan autosta poikki. En nyt mikään autoexpertti ole mutta tietääkseni ainakin moottorinohjausyksikkö tekee normitarkastukset, polttoainepumppu menee päälle, jarrutehostin menee päälle, ohjaustehostin etc....Ainakin omassa autossani (Octavia RS 2,0 TFSI -09) Jos näitä kaikkia renkkaa sen kauppamatkan aikana vaikka kymmenen kertaa päälle/pois kahden sijaan niin jonkinlainen seuraus siitä täytyy olla. Ja yleensä se seuraus maksaa varmasti enemmän kun se polttoaineen säästö. Ei tästä sen enempää...
 
En ite ole koskaan kiinnittäny yhtään huomiota mihinkään taloudellisiin ajotapoihini ja jos asia kiinnostaisi, niin en varmaankaa ajelisi 2.5l koneella (vaikkei nyt mikään kovin iso olekaan). Muutenkin ajaminen yks harvoista mielenkiintosista asioista, niin kaasuttelen vähän miten huvittaa.:thumbs:

kaikki ovat joskus olleet 18v
 
Niin, tai kaikkia ei vaa yksinkertasesti kiinnosta. Ei minua kiinnosta, jos sitä soppaa menee ajoissani nyt litra enemmän kun on tarve. Voin ajaa stressittömästi just sillä tavalla kun oon tottunut, ajo on ripeää ja mukavaa. En osta kaupasta halvinta, kun ei nappaa mikään penninvenytys. Joku auton sammuttaminen jatkuvasti ajon aikana kuulostaa jo sen mallin urpoilulta että ei terve. Mutta, tehköön jokainen miten ite lystää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom