Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En usko, että oletat oikein. Ylämäkeen tullessa esittämälläsi tavalla tullaan ylinopeutta, joka auttaa mäen selvittämisen vähemmällä polttoainemäärällä. Alamäessä kuitenkin tasakaasulla kuluu polttoainetta. Jos taas rullaat alamäen isoimmalla vaihteella jalka pois kaasulta, ei moderni ruiskukone käytä polttoainetta lainkaan. Tämä säästö sitten kulutetaan ainakin osittain siinä seuraavassa ylämäessä, koska lähtönopeus mäkeen on pienempi.Olettaisi, että kulutus on pienintä tasakaasulla. Tämä pätee myös jos ei ole järkyttäviä ylämäkiä. Silloin käy juuri niin, että alamäessä nopeus nousee ja ylämäessä nopeus laskee. Isolla osalla autoista nopeus laskee ylämäissä.
Ideana on kavuta mahdollisimman vähin ponnistuksin ylämäkeen ja kerätä ylämäessä menetetty vauhti taikaisin mahdollisimman taloudellisesti alamäessä.Jos taas rullaat alamäen isoimmalla vaihteella jalka pois kaasulta, ei moderni ruiskukone käytä polttoainetta lainkaan. Tämä säästö sitten kulutetaan ainakin osittain siinä seuraavassa ylämäessä, koska lähtönopeus mäkeen on pienempi.
Jos tuntuu vieläkin siltä, että jarrutteleminen kuuluu taloudelliseen ajamiseen, niin suosittelun katsomaan miten taloudellisuusajon ennätyksiä ajetaan.
Tämä on kuin suoraan mun suusta. Ainakin jos ajetaan normaalisti sitä suurinta sallittua nopeutta. Olisihan tietysti yksi vaihtoehto ajella satasen alueella kahdeksaakymppiä, kiihdyttää alamäkeen pienellä teholla sataseen ja sieltä himmailla ihan hiljaksiin takaisin kahdeksaankymppiin. Mun järjen mukaan tämä olisi varsin taloudellista, eikä mene ylinopeuden puolelle. Mutta kuten sanottu, mun ajotavalle tämä ei sovi, koska en tahdo olla tien tukkona, enkä ihan niin tosissani hommaa ota, että alkaisin maantiellä säätämään. Kaupunkiajoa muutenkin tulee enemmän ja siellä saa suuremmat säästöt.Maantieajossa menee koko lailla sama määrä gasoa ajotavasta riippumatta, ellei esim. ohittele jatkuvaa jonoa ja muuta yhtä typerää (paljon kiihdytyksiä ja jarrutuksia). Ainoa kuskin vaikutusmahdollisuus kulutukseen on keskinopeus. Nykyautojen kulutusoptimi on jossain 80km/h huitteilla isoimmalla vaihteella.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin kulutusoptimi isoimmalla vaihteella on 55-60km/h eikä suinkaan noin korkea kuin mainitsit. Jos on esim. Tekniikan Maailman kestotilaaja, niin tuolta arkistosta näkee hyvin testejen kulutuskäyriä ja -mittauksia nopeuden muuttuessa. Myös lähes jokaisessa autovertailussa on mitattuna kulutukset eri nopeuksissa. Voisin laittaa tähän niitä käyriä, mutta en tiedä, onko se tekijänoikeussyistä ihan hyväksyttävää. Joka tapauksessa kulutus siis kasvaa sekä vauhdin laskiessa että noustessa, jos tuosta 55-60km/h haarukasta poiketaan. Sen verran tein vertailua, että dieseleiden ja bensojen välillä ei näyttäisi olevan mitään eroa taloudellisimman nopeuden suhteen, mikä on hieman yllättävää. Kulutuksen kasvu siis johtuu lähinnä liikevastusvoimien kasvamisesta nopeuden neliössä.Ainoa kuskin vaikutusmahdollisuus kulutukseen on keskinopeus. Nykyautojen kulutusoptimi on jossain 80km/h huitteilla isoimmalla vaihteella.
Seison korjattuna. Anyway pointti oli muualla.Jos nyt tarkkoja ollaan, niin kulutusoptimi isoimmalla vaihteella on 55-60km/h eikä suinkaan noin korkea kuin mainitsit.
Ihan samoilla asioilla kuin manuaalillakin. Ei kiihdytä talla pohjassa jos seuraavat liikennevalot on punaisella, pitää riittävän turvavälin ettei tarvitse tehdä kovia jarrutuksia jos jonon nopeus vaihtelee, jne. Epäilen ettei vaihteiden väliin jättäminen manuaalilla vaikuta yhtikäs mitään kulutukseen. Automaatti tietysti vie vähän enemmän väistämättä, mutta ei ainakaan mulle tule mieleen mitään säästökikkoja jotka pätisivät vain manuaaliin.Mitenkä automaatilla pystyy vaikuttamaan kulutukseen? Kiihdyttää suht ripeästi tavoite vauhtiin. Muita keinoja ei tule itselle mieleen. Vaihteitakaan ei pysty jättämään välistä taajama kiihdytyksissä.
Moottorijarrutus. Perinteinen automaatti ei moottorijarruta kuin hetken aikaa, kunnes kierrokset tippuu tarpeeksi alas ja loppu matka rullataan. Se ei siis vaihda pienempää kesken kaiken kun nopeutta hiljennetään moottorijarrutuksella.Automaatti tietysti vie vähän enemmän väistämättä, mutta ei ainakaan mulle tule mieleen mitään säästökikkoja jotka pätisivät vain manuaaliin.
Näissä moderneissa "älykkäissä" automaateilla voi kyllä vaikuttaa kulutukseen. Ensimmäinen juttu olisi tietenkin opettaa ne taloudelliseen ajoon. Jos opettaa niille ripeän ajon vaihtamistyylin, niin silloin kulutus automaattisesti nousee. Ovatpa jotku saaneet kulutuksen tippumaan käyttämällä sporttiasentoa meidän maantieliikenteessä. Tällöin laatikko ei laita isointa vaihdetta silmään. Rauhalliseen nopeuteen nykydiesleleiden isoin vaihde voi monesti olla turhan pitkä.Mitenkä automaatilla pystyy vaikuttamaan kulutukseen? Kiihdyttää suht ripeästi tavoite vauhtiin. Muita keinoja ei tule itselle mieleen. Vaihteitakaan ei pysty jättämään välistä taajama kiihdytyksissä.
Kun kiihdytetään, niin silloin kiihdytetään reippaasti. Eli käytännössä talla on melkein pohjassa. Jos edessä on ruuhkaa, niin silloin kiihdyttäminen lopetaan jo alhaisessa nopeudessa. Rauhallinen kiihdyttäminen on yleisimpiä virheitä taloudellisuutta ajatellen.Ihan samoilla asioilla kuin manuaalillakin. Ei kiihdytä talla pohjassa jos seuraavat liikennevalot on punaisella, pitää riittävän turvavälin ettei tarvitse tehdä kovia jarrutuksia jos jonon nopeus vaihtelee, jne. Epäilen ettei vaihteiden väliin jättäminen manuaalilla vaikuta yhtikäs mitään kulutukseen. Automaatti tietysti vie vähän enemmän väistämättä, mutta ei ainakaan mulle tule mieleen mitään säästökikkoja jotka pätisivät vain manuaaliin.
Tuossa kun kyseessä oli automaatti, niin melkein talla pohjassa se vetää kickdownin, jolloin kierrokset pomppaa sinne 2500-4000rpm hujakoille riippuen siitä, hypätäänkö yksi vai kaksi vaihdetta alaspäin. Manuaalilla tuo reipas kiihdytys on taloudellisinta, mutta automaatilla se toimii vain siinä tapauksessa, että kickdown vältetään. Toisaalta jos lähdetään paikaltaan automaatilla liikkeelle, niin reippaasti kaasua painamalla vaihdot tapahtuu vasta siellä reippaasti 3000 kierroksen yläpuolella, mikä ei myöskään ole taloudellista. Itse pyrin automaatilla kiihdyttämään siten, että kierrokset pysyvät kuitenkin vaihdoissa siinä 2500 kierroksen hujakoilla.Kun kiihdytetään, niin silloin kiihdytetään reippaasti. Eli käytännössä talla on melkein pohjassa. Jos edessä on ruuhkaa, niin silloin kiihdyttäminen lopetaan jo alhaisessa nopeudessa. Rauhallinen kiihdyttäminen on yleisimpiä virheitä taloudellisuutta ajatellen.
Miten siitäkin voi ruveta inttämään, kun kirjoitin että "Ei kiihdytä talla pohjassa jos seuraavat liikennevalot on punaisella". Mitä sanaa tuossa lauseessa et ymmärrä? Kerro niin setä opastaa. Korostin tuohon jo avainsanoja valmiiksi, toivottavasti siitä on apua.Kun kiihdytetään, niin silloin kiihdytetään reippaasti. Eli käytännössä talla on melkein pohjassa. Jos edessä on ruuhkaa, niin silloin kiihdyttäminen lopetaan jo alhaisessa nopeudessa. Rauhallinen kiihdyttäminen on yleisimpiä virheitä taloudellisuutta ajatellen.
Kulutus ei ole suoraan verrannollinen kierroksiin. Liian pienen kierrosalueen käyttö kiihdytyksessä ei myöskään kuulosta optimaaliselta.Toisaalta jos lähdetään paikaltaan automaatilla liikkeelle, niin reippaasti kaasua painamalla vaihdot tapahtuu vasta siellä reippaasti 3000 kierroksen yläpuolella, mikä ei myöskään ole taloudellista. Itse pyrin automaatilla kiihdyttämään siten, että kierrokset pysyvät kuitenkin vaihdoissa siinä 2500 kierroksen hujakoilla.
Toisaalta jos lähdetään paikaltaan automaatilla liikkeelle, niin reippaasti kaasua painamalla vaihdot tapahtuu vasta siellä reippaasti 3000 kierroksen yläpuolella, mikä ei myöskään ole taloudellista. Itse pyrin automaatilla kiihdyttämään siten, että kierrokset pysyvät kuitenkin vaihdoissa siinä 2500 kierroksen hujakoilla.