Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noista Hupen syöksyistä ei tietenkään saa käännettyjä noita mutkia. Itsellä on Ruukin kourut ja alastuloputket ja niistä sai onneksi käännettyä mutkan mihin suuntaan sen vaan haluaa. Putket kun on pyöreät. Lisäksi on noi Uponorin epäkeskot. Pystytkö kaivamaan ihan vähän maata pois, putki poikki ja siihen joustoputki niin kuin joku ehdottikin. Tai sitten vedät ihan tavallisella viemärimutkalla putken pois päin talosta ja suppilo siine päähän.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Uponorilla olisi tuollaisia epäkeskoja mutta eipä taida nekään riittää:

katso liitettä 68740

Tuo varmaan auttais jos syöksystä saa väännettyä mutkan suoraksi. Taipuisa kulma suoraan rännistä kaivoon on toinen ja ehkä jopa parempi vaihtoehto.

Sama tuli mieleen, mutta miten rankkasateet ja kevät ja syksy? Nuo jäätyy takuulla, onko sitte koko sadevesijärkkä jäässä?
Maassa routastyroksien alla oleva osa pysyy hyvin sulana ja alastulot jäätyy sopivassa kelissä joka tapauksessa, en stressaisi asialla.

Vähän tähän vesikeskusteluun liittyen: mahtaakohan kuinka oleellista olla täydellisen yhtenäinen tuo styroxkerros talon ympärillä?

Jos tapauksessa syöksytorven kohdalla olis levyt halkaistu ja tehty toiseen kohtaan reikä ja palanen takaisin, niin haittaisko vaikka jotain koloja sinne jäisikin mistä pieni määrä vettä voisi päästä... tuntuu, että ne satunnaiset vedet vois sinne alle levitä kohtuu suurelle alueelle ja kapillaarikatko varmaan hoitaisi loput. Huppe tietenkin tekee täydellistä, mutta jos joku toinen kohtaa saman ongelman, niin vois auttaa.

Vähän tähän vesikeskusteluun liittyen: mahtaakohan kuinka oleellista olla täydellisen yhtenäinen tuo styroxkerros talon ympärillä?

Jos tapauksessa syöksytorven kohdalla olis levyt halkaistu ja tehty toiseen kohtaan reikä ja palanen takaisin, niin haittaisko vaikka jotain koloja sinne jäisikin mistä pieni määrä vettä voisi päästä... tuntuu, että ne satunnaiset vedet vois sinne alle levitä kohtuu suurelle alueelle ja kapillaarikatko varmaan hoitaisi loput. Huppe tietenkin tekee täydellistä, mutta jos joku toinen kohtaa saman ongelman, niin vois auttaa.

No joutuuhan sen styroksin kaivelemaan sieltä pois, toki sen voi fiksata urtsilla kuten tuossa jo ehdotettiinkin.

No joutuuhan sen styroksin kaivelemaan sieltä pois, toki sen voi fiksata urtsilla kuten tuossa jo ehdotettiinkin.

Jep, mun tarkoitus oli kysyä, että lieneekö tuo urtsi edes kovin tärkeää? Kaapeleita ja läpivientejähän tehdään monissa taloissa jälkikäteenkin, niin styroxit on varmasti palasina, joten epäilen, että sinne vaan heitetään palaset takaisin sellaisenaan tai leikataan suunnilleen saman kokoiset palat ja maat päälle. Joten onko tällä asialla oikeasti mitään merkitystä, vai onko siihen joku syy, että styroxkerroksen täytyisi ehdottomasti olla täysin yhtenäinen, joku rak.määräys tms?

Jep, mun tarkoitus oli kysyä, että lieneekö tuo urtsi edes kovin tärkeää? Kaapeleita ja läpivientejähän tehdään monissa taloissa jälkikäteenkin, niin styroxit on varmasti palasina, joten epäilen, että sinne vaan heitetään palaset takaisin sellaisenaan tai leikataan suunnilleen saman kokoiset palat ja maat päälle. Joten onko tällä asialla oikeasti mitään merkitystä, vai onko siihen joku syy, että styroxkerroksen täytyisi ehdottomasti olla täysin yhtenäinen, joku rak.määräys tms?

Ei varmasti ole mitään määräystä että pitää olla ehdottoman tiivis. Routalevyt asennetaa perustusvaiheessa usein hyvin lähelle maanpintaa. Rakentamisen aikana talon ympärillä pärryytellään monen kymmenen tonnin kaivureilla, kuorma-autoilla, nostureilla yms. Levyt on salettiin halki ja poikki näistä kohtaa missä on ollu kovia kuormia.

Ei siitä halkeamasta niin paljon kylmää mene että olis suureksi vaaraksi. Vettä voi vähän mennä, mutta menee sinne muutenkin eristeiden ulkopuolelta. Toisaalta urtsi on halpaa ja auttaa pitämään levyt paikallaan täytön ajan niin miksei sinne vähän laittais..

Huppe: En alkaisi sinuna kaivella turhan syvältä tuota auki. Menee hätävarjelun liioitteluksi mielestäni. Jos kaivaa kuitenkin aiot niin kaiva max.50cm, laita mutka ja sen päälle vaikka uusi routaeriste nurkan ympärille.

Toinen vaihtoehto on kaivaa sen verran auki että putki antaa myöden vääntää sitä hieman ulommas nurkalta. Putki kyllä kestää jonkin verran taivutusta ja näin ei synny edes jyrkkiä mutkia.

Juu itse jouduin siirtelemään myös noita putkia. Vieläkään ei ole ihan millilleen. Normaalisade menee oikeaan koloon, mutta ukkosmyrsky syöksee "yli". Eli Hupelle löytyy kohtalotovereita. Itsellä menee kyllä nuo putken routaeristeiden päällä hyvin pitkälti talon kohdalla eikä ne mene maan alla kovin syvällä muutenkaan kun ojaa kohti menevät. Eli jäässä nuo on ja rännikaivo on jäässä joka tapauksessa. Ei aiheuta mitään ongelmia, koska harvoin talvella vettä sataa ja jos sataa niin mitäpä tuosta, jos ei vesi tuonne mene. Nuo on lähinnä esteettiset jutut. Kaadot on talosta ulospäin niin eihän noita oikeasti tarvitse edes. Noin rakenteiden kannalta.

Mutta kuten yllä mainittiinkin, niin lapio käteen. Nopeasti nuo siirtää. Vähän mutkia ja uretaania matkaan. Ja olutta:)

Tuossa kohtaa taloa ei muuten tärytellä mitään. Salaoja soraa pitäisi olla talon ympärillä n. puoli metriä ja nuo rännit kun menee siellä niin siihen menee lapio kun veitsi voihin.

Tuossa kohtaa taloa ei muuten tärytellä mitään. Salaoja soraa pitäisi olla talon ympärillä n. puoli metriä ja nuo rännit kun menee siellä niin siihen menee lapio kun veitsi voihin.

Kyllä minä tärytin ainakin ja ihan soralla tuo on täytetty. Putken ympärillä toki kapillaarisoraa. Putket helkkarin syvällä routalevyjen alla.

P1020498.jpg

Hyvin huomaa, että taloa tehdään "landelle". Mulla mestari kävi erikseen kieltämästä tuollaisen täytön ja "pakotti" laittamaan 16-32 soraa koko talon ympäri. Eli hihnaautolla vedettiin niin pirun monta kertaa soraa talonympäri ja talon alle rossipohjan peitoksi.

http://www.uponor.fi/~/media/Files/Uponor/Finland/House drainage/Brochures/Pientalon kuivatus.ashx

Tuolla sivulla 3 on aika lähelle miten mulla on tehty. Tai siis on pitänyt tehdä. Pitäiskö sanoo, et vituiks meni:)

Saako huppe udella kävikö perustussuunnittelija(eli kuka on vastuussa noista) hyväksymässä paikanpäällä perustukset ja raudoitukset ennen täyttöjä? Ihan mielenkiinnosta vaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvin huomaa, että taloa tehdään "landelle". Mulla mestari kävi erikseen kieltämästä tuollaisen täytön ja "pakotti" laittamaan 16-32 soraa koko talon ympäri. Eli hihnaautolla vedettiin niin pirun monta kertaa soraa talonympäri ja talon alle rossipohjan peitoksi.

http://www.uponor.fi/~/media/Files/Uponor/Finland/House drainage/Brochures/Pientalon kuivatus.ashx

Tuolla sivulla 3 on aika lähelle miten mulla on tehty. Tai siis on pitänyt tehdä. Pitäiskö sanoo, et vituiks meni:)

Saako huppe udella kävikö perustussuunnittelija(eli kuka on vastuussa noista) hyväksymässä paikanpäällä perustukset ja raudoitukset ennen täyttöjä? Ihan mielenkiinnosta vaan.

Kävi vahtimassa koko ajan ja antoi ohjeet nimenomaan tuolla tavalla tekoon. Tontille on muuten tuotu 200 rekkakuormallista soraa.

Tuollahan ei ole mitään merkitystä millä tuon ulkotäytön tekee koska siellä on patolevyt. IMHO.
Minä ainakin maalaisjärkeä käyttämällä luotan täysin tuohon meidän tapaan perustaa.

+20.000e menisi helposti perustuksiin jos kapillaarisoralla tekisi täytöt. Mitä tarkoitat "Rossipohjan peitoksi?" Eihän rossipohjaa "täytetä"?

Niksipirkka: Vedä rälläkällä toi ränni poikki ja käännä se näyttämään kaivoon päin.
Se meni jo rälläkällä poikki ja siihen tuli suora jatko. Tilasin epäkeskot kaivot. Kokeillaan miten niillä asettuu.

Mitä tarkoitat "Rossipohjan peitoksi?" Eihän rossipohjaa "täytetä"?
Kyllä sinne pitäisi laittaa sepeliä. Jotkut oikeastikin laittaa. :)

Olihan muuten ulkotäyttöjen tekokin vittumaista hommaa. Mulla kaivinkone rallasi ympäri tupaa aina kauhallisen kerrallaan tuoden. En tiedä miten tuonkin olisi järkevästi tehnyt.

Kävi vahtimassa koko ajan ja antoi ohjeet nimenomaan tuolla tavalla tekoon. Tontille on muuten tuotu 200 rekkakuormallista soraa.

Mulle on tuotu tasan kaksi kasetillista mursketta ja yksi singeliä. On tossa soraharjussa sentään jotain hyvääkin.

Vai tarkoititko jotain kottikärrykuormia?

Mulle on tuotu tasan kaksi kasetillista mursketta ja yksi singeliä. On tossa soraharjussa sentään jotain hyvääkin.

Vai tarkoititko jotain kottikärrykuormia?
Mitä tohon kasettiin nyt kerralla menee, olikohan 15-18tn per kuorma mitä Lemminkäinen laskutti.

Eipä ollut huono mun kalliokaan pirtin alla. Muistelisin, että yksi kuormallinen tuotiin salaojasoraa ja olisko tullut kuusi kuormaa erilaisia murskeita. Noissa on mukana jo ajotiekin tontin rajalta ja salaojasoraa tuli ihan perkeleesti liikaa. Aika halvalla selvisi, kun ei tarvinnut kalliota räjäyttääkään ja yhtäkään kärryllistä ei ole maa-ainesta tontilta tarvinnut pois kuljettaa.

Eipä ollut huono mun kalliokaan pirtin alla. Muistelisin, että yksi kuormallinen tuotiin salaojasoraa ja olisko tullut kuusi kuormaa erilaisia murskeita. Noissa on mukana jo ajotiekin tontin rajalta ja salaojasoraa tuli ihan perkeleesti liikaa. Aika halvalla selvisi, kun ei tarvinnut kalliota räjäyttääkään ja yhtäkään kärryllistä ei ole maa-ainesta tontilta tarvinnut pois kuljettaa.

Mulla vietiin pintamaita 30-40 kuormallista pois, mutta paikka mihin ne kipattiin oli noin kilometrin päässä, joten eipä tuokaan mahdottomasti kirpaissut. Viemärit ja vesijohdot jouduttiin kyllä kaivamaan 150m metrin päähän, mistä tuli parin päivän päivän kaivuritunnit.

Zone-sarja -42%
Viemärit ja vesijohdot jouduttiin kyllä kaivamaan 150m metrin päähän, mistä tuli parin päivän päivän kaivuritunnit.

Toinen alkuaikojen iso säästö tuli kaivurihommista. Mulla on ollut kuutena päivänä kaivinkone tontilla. Tosin mulla on pihat tekemättä, mutta siinäkään ei olisi tarkoitus kukkaroa kiusata kaivinkoneella.

Pohjia kaivettiin kolme päivää ja noistakin yksi päivä koostui siitä, että kaivurikuski repi routapiikillä paikkakunnalle tyypillistä liuskeista kalliota rikki pirtin kohdalta. Neljäs kaivuripäivä oli sitä, että myöhemmässä vaiheessa vedettiin sähköt, vedet ja viemärit tontin rajalta pirtille asti. Viides päivä oli puolikas ja johtui siitä, että piti saada isompi kone nostamaan yksi suurempi kivi edellämainituista kaivannoista ylös. Kuudes päivä kustansi 30 euroa, kun naapurissa ollut kaivurikuski tasoitteli yhden täytemaaläjän tontin kulmalla.

Rahalliselle säästölle vastapainona on vuodatettu hikeä ja körötelty omalla traktorilla ympäriinsä. Salaojahommat, routastyroksit, sadevesiviemärit ja mursketäytöt pirtin ympärille tehtiin kahdessa päivässä kottikärryillä sekä lapiolla. Loput täytöt pirtin ympärille köröteltiin sitten omalla traktorilla ja maa kulki takakauhassa hiljalleen oikeille paikoille.

Vähän off-topic. Ilmat viilenevät. Oma takka, oma talo. On tämä mahtavaa. Tämän vuoksi tätä kannattaa kärsiä, rakentamista:

P1040492.jpg

Back
Ylös Bottom