Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nyt en aivan hiffaa mihin viittaat? Meitä kun on moniin juniin, niin varmasti löytyy niitä jotka rakentavat itselleen myös sillä perusteella, että toimivuus ei ole ainoa kriteeri. Minulle ainakin on myös väliä sillä miltä koti näyttää jo ihan itseni takia. Minähän sitä kotia enimmäkseni joudun kattelemaan. Monista eri mauista johtuen toiset viihtyvät pienessä idyllisessä mökkiä muistuttavassa kämpässä ja toiset taas "kiiltävässä" edustuskodissa. Itse tykkään juuri sellaisesta kliinistä/selkeästä/pelkistetystä jota joku voisi kutsua hotellimaiseksi/persoonattomaksi (ehkä siitä kuitenkin näkyy minun persoonani). Itse en taas voi sietää sellaisia "rojukasoja" joissa seinillä ja hyllyille on kerätty kaikki mahdollinen krääsä elämän/ulkomaanmatkojen varrelta. Joku pitää tällaista kotoisana ja persoonallisena, minua tuollainen lähinnä hirvittää. Eli jos sun naapurillas on sun kämppää hienompi talo niin voi oikeasti olla, että sekin on rakentanut sen pelkästään itseään varten eikä vain sinua kiusatakseen.Me haluamme siitä talosta itsellemme kodin. Emme rakenna rahan kiilto silmissä, vaan mukavuus ratkaisee ja riittää kun omaan silmään näyttää nätiltä. Huvittaa kuitenkin nämä, jotka rakentavat naapureille, eivätkä itselleen. Minulle kelpaa ihan perinteinen vessanpytty, kunhan ei tarvitse polvet suussa kökkiä, se on tärkeintä. Valokatkaisijan mallilla ei ole väliä, kunhan tomivat. Kullatut hanat ovat rumia. Taidan sitten olla vähän tyhmä kun tyydyn vähään. Haluan viihtyä omassa kodissani, en halua tehdä siitä edustuskotia. Olisihan se kiva jos olisi valkoinen sohva, jolla naapurin naaman vihreäksi, mutta kun ekan kerran heität pitkälleen siihen valkoiselle sohvalle sinisissä farkuissa... Ei mää tahdo tätä.
Meillä on avomiehen kanssa rakennusprojekti alkutekijöissään. Kummatkin ollaan aivan käsiä mitä tulee rakentamiseen, joten otettiin suosiolla talopaketti yläkertavalmiudella. Alakerta saadaan siis muuttovalmiina kattolistoja myöten, mutta se vintti pitää sitten tehdä itse. Onneksi on tuttuja joilta saa apua.
Meidän talopaketti tulee pienestä firmasta, jolla kuitenkin on ihan kivasti kysyntää Pirkanmaalla ja Etelä-Suomessa. Jotkut jo varmaan arvaa firman nimen... Meidän on helpompi luottaa tähän pieneen yrtiykseen kuin joihinkin suurin ja mahtaviin Jukka-taloihin tai Kastelliin.
Me haluamme siitä talosta itsellemme kodin. Emme rakenna rahan kiilto silmissä, vaan mukavuus ratkaisee ja riittää kun omaan silmään näyttää nätiltä. Huvittaa kuitenkin nämä, jotka rakentavat naapureille, eivätkä itselleen. Minulle kelpaa ihan perinteinen vessanpytty, kunhan ei tarvitse polvet suussa kökkiä, se on tärkeintä. Valokatkaisijan mallilla ei ole väliä, kunhan tomivat. Kullatut hanat ovat rumia. Taidan sitten olla vähän tyhmä kun tyydyn vähään. Haluan viihtyä omassa kodissani, en halua tehdä siitä edustuskotia. Olisihan se kiva jos olisi valkoinen sohva, jolla naapurin naaman vihreäksi, mutta kun ekan kerran heität pitkälleen siihen valkoiselle sohvalle sinisissä farkuissa... Ei mää tahdo tätä.
Me rakennutamme maalle. 1600 neliön tontti tulee maksamaan noin 5000 euroa. Vastaava mestarimme työskentelee tuntipalkalla. Maalle rakentamalla säästää... vai säästääkö?
Minkä kokoinen talosta oikein tulee, 142 vaiko 90 neliötä? Vai jotain siltä väliltä?Meillä on tiukka budjetti, koska vain toinen meistä on töissä. Talon kerrosala on noin 142 neliötä ja budjetti noin 190 000 euroa.
Meidän mestarimme ottaa 35 euroa tunnilta ja lupasi, ettei todellakaan ala viettämään aikaa raksalla yhtään enempää, kuin mitä on pakko
Emme halua joutua konkurssiin tästä projektista. Pyrimme pitämään budjetista kiinni. Siksi jokaista yksityiskohtaa ei voi valita sen mukaan, että ne olisivat komeammat kuin naapurilla. Riittää, että saamme siitä itsellemme toimivan, ja omaa silmää miellyttävän kodin. Tontilla olisi ollut rakennusoikeutta 250 neliötä, mutta me rakennamme 1600 neliön tontille noin 90 neliötä :D
S... Meillä euroja menee neliötä kohti reilu 1300. Eli jos sisustaessa alkaa näpräämään budjettia periaatteella tonni sinne tai tänne, voi olla pian pulassa. Siksi en ymmärrä, miksi viilata joitain valokatkaisijoita tai vessanpyttyä. Me olemme jo ylittäneet takan budjetin 700 eurolla, mutta säästäneet rakennusluvassa noin 600 euroa. Olin kauhuissani kun luin Naamakirjasta mitä vastaavat mestarit pyytävät rahaa pääkaupunkiseudulla. Meidän mestarimme ottaa 35 euroa tunnilta ja lupasi, ettei todellakaan ala viettämään aikaa raksalla yhtään enempää, kuin mitä on pakko :D Nyt olemme siis säästäneet, mutta ei kyllä uskalleta hurrata. Siinä voi alahuuli valahtaa, jos jostain tuleekin yllättäviä ylimääräisiä kuluja.
...
Siis tekeekö helmitalo avaimet käteen sen 1300 €/m2?
Sori, kirjoitin niin suuren tunteen purkauksen vallassa, että jäi pointti vähän pimentoon. Pyydän anteeksi. Otetaanpa alusta
Meille tulee Helmitalo. Pieni yritys Pirkanmaalla, mutta juuri se pienuus saa meidät luottamaan heidän toimintaansa. Jos talo toisensa jälkeen olisi jollain lailla ryssitty, olisi maine voinut mennä aikas äkkiä. Emme ole kuulleet yhtään soraääntä firman toiminnasta ja olemme tyytyväisiä saamaamme palveluun.
Meillä on tiukka budjetti, koska vain toinen meistä on töissä. Talon kerrosala on noin 142 neliötä ja budjetti noin 190 000 euroa. Kuulin eräästä raksasta, jossa 200 neliöiseen taloon oli varattu 200 000 euroa (en tiedä onko talopaketti vai itse rakennettu). Eli tonni per neliö. Siis vain talo, budjetti ei sisällä pihaa. Ja nyt kun talo ei ole vielä kuulemme edes valmis, on rahaa palanut 260 000 €. Meillä euroja menee neliötä kohti reilu 1300. Eli jos sisustaessa alkaa näpräämään budjettia periaatteella tonni sinne tai tänne, voi olla pian pulassa. Siksi en ymmärrä, miksi viilata joitain valokatkaisijoita tai vessanpyttyä. Me olemme jo ylittäneet takan budjetin 700 eurolla, mutta säästäneet rakennusluvassa noin 600 euroa. Olin kauhuissani kun luin Naamakirjasta mitä vastaavat mestarit pyytävät rahaa pääkaupunkiseudulla. Meidän mestarimme ottaa 35 euroa tunnilta ja lupasi, ettei todellakaan ala viettämään aikaa raksalla yhtään enempää, kuin mitä on pakko :D Nyt olemme siis säästäneet, mutta ei kyllä uskalleta hurrata. Siinä voi alahuuli valahtaa, jos jostain tuleekin yllättäviä ylimääräisiä kuluja.
...
Talosta tulee 1,5 kerroksinen. Eli yhteensä neliöitä on se 142, josta alakerrassa on noin 90. Eli talo vie tontilta 90 neliötä. Nämä ovat noin -lukuja. En muista tarkkoja neliömääriä just nyt.
Olin kauhuissani kun luin Naamakirjasta mitä vastaavat mestarit pyytävät rahaa pääkaupunkiseudulla. Meidän mestarimme ottaa 35 euroa tunnilta ja lupasi, ettei todellakaan ala viettämään aikaa raksalla yhtään enempää, kuin mitä on pakko :D
Nyt seis! Tässä mennään nyt kovaa vauhtia hanuri edellä mäntyyn, jos asenne on todella tuo!
Kun teillä itsellä ei ole rakennuskokemusta ja näkemystä, on vastaavan mestarin tehtävä työmaalla ensiarvoisen tärkeä ...
Mutta onneksi rakentavat itselleen, eivätkä muut joudu kärsimään tuosta.:thumbs:Onneksi cryscythe sanoi tämän ääneen. Muutenkin tulee -sanski-:n viesteistä sellainen olo että nyt on kaikki katastrofin aineksen ilmassa.
Voin palata palstalle sitten jos/kun jotain menee perseelleen tässä meidän projektissa. Joo, sanon sen teidän puolesta: Meillä menee tällä asenteella kaikki vituiksi! Saatte sitten nauraa oikein kunnolla. Antaa niiden avautua, keillä hommat on jo mennyt päin persettä.
Tuossapa se onkin, vailla mitään kokemusta rakentamisesta on aika vaikea sanoa että onko jokin työvaihe tehty päin helvettiä vai ei. Ihan yksinkertaisista asioista lähtien, esimerkiksi raudoituksesta. Osaatko ihan lonkalta heittää kuinka monta silmää pitää verkkojen limityksen olla, tai mitä tarkoittaa betonin suojaetäisyys ja kuinka paljon sen pitäisi yleensä olla? Eli vaikka kuinka innokkaasti työmaalla kävisi katsomassa, ei siitä ole hyötyä jos ei tiedä mitä katsoo. Sen takia on tärkeää että asioista perillä oleva ihminen on paikalla riittävästi, nimittäin tekijät oikovat usein aivan surutta jos ei ole kukaan selän takana vahtimassa.Kun joku työ saadaan päätökseen, niin totta kai työn jälki käydään tarkistamassa ja sitten puututaan, jos on tehty päin peetä. Ja erinomaisesta työstä annetaan tietenkin kiitosta. Ei se talo nyt niin kauas nykyisestä kodista nouse, etteikö siellä voisi itsekin käydä katselemassa miten tilanteet etenee. Vain hullu jättäisi talonsa sokeasti muiden käsiin, käymättä raksalla kertaakaan itse! Pidämme vastaavan hintaa kuitenkin sen verran edullisena, että vaikka käyntikertoja raksalla tulisi vähän enemmän, ei se meidän budjetista ylitsepääsemätöntä summaa vie.
Jep, tämä selvä. Hieman vain hämäsi kun samassa lauseessa puhutaan rakennusoikeudesta, sen käyttämisestä ja talon pohjapinta-alasta sekaisin ;)Ja vastaus Ghostriderille: Kyllä, talossa on yhteensä 142 neliötä, ja saman verran on käytetty rakennusoikeutta. Pointti oli kuitenkin se, että kun alakerta on 90 neliötä (yläkerta keikkuu siinä päällä) ja talo asetetaan 1600 neliön tontille, vie talo tontin pinta-alasta sen 90 neliötä. Eli tilaa olisi isommallekin talolle, mutta mitä enemmän neliöitä, sitä kalliimmaksi tulee. Eiks je?