Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
190 000 on meidän budjetti. Siihen sisältyy talopaketti JA nuo yllä listatut asiat.

Me luotamme tähän vastaavaan mestariimme, mutta emme tietenkään sokeasti. Olemme kuulleet hänestäkin pelkkää hyvää, jutelleet hänen kanssaan kasvotusten ja hän vaikuttaa asiansa osaavalta kaverilta. Hänellä on kokemusta, kunnan rakennustarkastaja suositteli häntä meille. Tarkastaja suositteli myös kahta muuta vastaavaa, toinen sanoi meille jäävänsä pian eläkkeelle -lopettaa siis hommat- ja kolmas kaveri oli muuttamassa toiseen maakuntaan. Vastaavamme itse sanoi, että ei ala päivystämään työmaalla yötä päivää ja sanoohan sen järkikin, ettei niin tarvitse tehdä. Saimme hänen puheistaan sellaisen käsityksen, että joku rakennuttaja oli joskus palkkaamassa tätä samaa vastaavaa myös eräänlaiseksi "vahtikoiraksi" raksalleen :)

Kun joku työ saadaan päätökseen, niin totta kai työn jälki käydään tarkistamassa ja sitten puututaan, jos on tehty päin peetä. Ja erinomaisesta työstä annetaan tietenkin kiitosta. Ei se talo nyt niin kauas nykyisestä kodista nouse, etteikö siellä voisi itsekin käydä katselemassa miten tilanteet etenee. Vain hullu jättäisi talonsa sokeasti muiden käsiin, käymättä raksalla kertaakaan itse! Pidämme vastaavan hintaa kuitenkin sen verran edullisena, että vaikka käyntikertoja raksalla tulisi vähän enemmän, ei se meidän budjetista ylitsepääsemätöntä summaa vie.

Ja vastaus Ghostriderille: Kyllä, talossa on yhteensä 142 neliötä, ja saman verran on käytetty rakennusoikeutta. Pointti oli kuitenkin se, että kun alakerta on 90 neliötä (yläkerta keikkuu siinä päällä) ja talo asetetaan 1600 neliön tontille, vie talo tontin pinta-alasta sen 90 neliötä. Eli tilaa olisi isommallekin talolle, mutta mitä enemmän neliöitä, sitä kalliimmaksi tulee. Eiks je?

Voin palata palstalle sitten jos/kun jotain menee perseelleen tässä meidän projektissa. Joo, sanon sen teidän puolesta: Meillä menee tällä asenteella kaikki vituiksi! Saatte sitten nauraa oikein kunnolla. Antaa niiden avautua, keillä hommat on jo mennyt päin persettä.

Tuskimpa tässä on tarkoitus kenellekkään naureskella. Lähinnä vain toivon että muut eivät tekisi samoja virheitä mitä itse tuli esim. epärealistisen budjetinmuodossa tehtyä.

Kysyisinkin vielä tarkennusta. Eli paljonko helmitalot ottaa rahaa avaimet käteen 90m2 osalta? Käytännössähän talon ensimmäiset 90m2 maksaa aika paljon enemmän kuin 90 seuraavaa. Varsinkin jos neliöt sijaitsevat toisessa kerroksessa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Helmitalojen Sulohelmi 83-121
hinta sisältäen perustukset 118 500
hinta sis. perustukset ja maanrakennustyöt 135 500

http://www.helmitalo.net/ ja sieltä hinnasto

Jotenki tuntuu kyllä oudon halvalta tuo, kuitenkin kotimökki tehtiin isännän kanssa ylitöinä (eli kirvestyöt kaikki itse, lvi/sähkö/muuraukset yms.. tutuilta miehiltä) asuinneliöitä se ~86, käyttöullakkoristikolla ja huopakatto, Toki tehtiin samalla ~60m^2 lämmintä autotallia ja ~40m^2 katosta siihen perää autoille ja maatöihin meni suhteettoman paljon rahaa... lopulliset kustannukset taisi olla siinä 200ke paikkeilla...

Tähän väliin nää vanhat viisaudet, kun joku ne kuitenkin kohta heittää:

1. Hyvää ei saa halvalla
2. Köyhällä ei ole varaa halpaan

Ehkä kuitenkin tämän firman kohdalla kysyntä ja rakennettujen talojen määrä saa puhua puolestaan. Yritys sai hyvää palautetta taloistaan Valkeakosken asuntomessuilta, mikä nosti kysyntää.

Jotenki tuntuu kyllä oudon halvalta tuo, kuitenkin kotimökki tehtiin isännän kanssa ylitöinä (eli kirvestyöt kaikki itse, lvi/sähkö/muuraukset yms.. tutuilta miehiltä) asuinneliöitä se ~86, käyttöullakkoristikolla ja huopakatto, Toki tehtiin samalla ~60m^2 lämmintä autotallia ja ~40m^2 katosta siihen perää autoille ja maatöihin meni suhteettoman paljon rahaa... lopulliset kustannukset taisi olla siinä 200ke paikkeilla...

Mulla on kutakuinkin identtinen paketti eli neliöitä 86, huopakatto, yläkerrassa varaus 50 lisäneliölle, muuraukset itse, sähkö tutulta ja LVI halvan kaavan mukaan. Maatöihin ei mennyt käytännössä katsoen juuri ollenkaan rahaa eli ei räjäytelty, ei paalutettu ja sorarekka kävi vain pari kertaa tontilla kääntymässä. Ei piharakennusta vielä tässä vaiheessa. Lopulliset kustannukset tulevat jäämään reilusti alle 100ke, siis reilusti. Pelisilmällä, kärsivällisyydellä ja itse tehden on mahdollista päästä hyvinkin pieniin kustannuksiin. Vaatii myös tuuria ja pieniä ihmeitä matkan varrella...

Täällä ollaan rakentamassa (rakennuttamassa) Design-taloa aivaimet käteen periaatteella.

Tämäkin projekti vaatii kuitenkin vastaavanmestarin/pääsuunnittelijan, meille löytyi sellainen kokenut kaveri tulevan talon lähistöltä, joka tälläkin hetkellä valvoo kahta muuta naapurustoomme nousevaa taloa. Kovasti kehuttu mies. Sama mies tekee myös maaperä/perustamistapa lausunnon, maaperätutkimuksia ei tarvita. Hintaa 2000e + alv, tiedä siten onko kallis vai halpa ? -Taloedustajakin tiesi kertoa että ko henkilöllä tapana vierailla työmailla ahkerasti :)

Eilen sain tarjouksen 2 auton katoksesta/autotallista kymppitallilta : http://pt10.fi/index.php?page=kymppitallit
Hinta vaikutti ihan kilpailukykyiseltä, nyt tarvii vielä verrata mitä maksaisi itkästä tehtynä "rautakauppa" hinnoin.

Löytyykö kokemuksia heidän tuotteistaan ?

nyt jos vielä joku tulee raksalle neuvomaan ja arvostelemaan varsinkin sillon, kun itse en ole paikalla niin otan metrisen koivuhalon hangesta ja alan jakamaan kipua. silloin, kun itse olen paikalla niin mitään ei sanota vaan kaikki on hyvällä mallilla. mistä näitä apinoita riittää.

Zone-sarja -42%
nyt jos vielä joku tulee raksalle neuvomaan ja arvostelemaan varsinkin sillon, kun itse en ole paikalla niin otan metrisen koivuhalon hangesta ja alan jakamaan kipua. silloin, kun itse olen paikalla niin mitään ei sanota vaan kaikki on hyvällä mallilla. mistä näitä apinoita riittää.

Savolainen luonne?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Sitten on nämä ammattimiehet, jotka kaikki eivät tunnut amatöörirakentajan työtä arvostavan. Vähätellään aivan kaikessa ja jälkiviisaita neuvoja riittää. Ei tahdo aina neuvoja saada kun kysyy, mutta mutinaa jälkikäteen senverran enemmän. Pitää varmaan ostaa pisimmällä varrella oleva Fiskars oven pieleen valmiiksi. Jaa juu, mutta onhan itselläni se vipukirves. Se on aika hurjan näkönen peli varsineen.

Tänäänkin tuli kommenttia, ettei ole mitään mahiksia saada tuolla vauhdilla kämppää valmiiksi syyskuuhun mennessä. Vissiin joku tarve saada töitä tai jotain? Jos ei ole, niin sitten ei ole, tavoite se on ainakain ja sitä kohti edetään joka ikinen päivä.

Ehkä eniten vituttaa kaikenmaailman jälkeenpäin neuvojat ja jälkiviisastelijat.

Joo, tänäänkin kävi kaikenlaista ohikulkijaa arvostelemassa jopa laattalattian putsausta sekä seinän hirsipaneeleita... hohhoijaa taas. "niin teillä on näitä hirsipaneeleita sisätiloissa?"

ei se Savolaisuudesta ole kiinni. joillan ihmisillä on vaan on tarve tuoda omaa tekemistään ainoana oikeana tapana esille. ja he ovat parhaita rakentajia. tämäkin neuvoja malttoi jopa sen verran sulattaa pohjia omassa talossaan, että sai viemärit kaivettua. ei varmistanut pitemmälle onko miten roudassa. kaikenlaisia...

ei se Savolaisuudesta ole kiinni. joillan ihmisillä on vaan on tarve tuoda omaa tekemistään ainoana oikeana tapana esille. ja he ovat parhaita rakentajia. tämäkin neuvoja malttoi jopa sen verran sulattaa pohjia omassa talossaan, että sai viemärit kaivettua. ei varmistanut pitemmälle onko miten roudassa. kaikenlaisia...

Just tätä minäkin tarkotin.

Sensijaan on vain hyvä, jos täällä foorumilla joku kysyy että miksi hitossa teet noin ja miksi et tee noin ja sitten asiasta keskustellaan. Taasen nuot työmaaviisastelijat sietäisi pysyä poissa. Saa talkoisiin tulla jos haluaa, suunsoiton voi jättää vähemmälle.

timba, pitää vaan jatkaa hommia eikä puhu mitään niin katotaan miten pitkään ne jaksaa käkäillä paikalla. lyön vasaran käteen ja sanon eikun hommiin =)

timba, pitää vaan jatkaa hommia eikä puhu mitään niin katotaan miten pitkään ne jaksaa käkäillä paikalla. lyön vasaran käteen ja sanon eikun hommiin =)

Jepjoo. Ajattelin kanssa sanoa, että oleppa hyvä ja tee kun olet niin helvetisti parempi. Itse en todellakaan ole ammattilainen, enkä osaa ennalta ottaa kaikkea huomioon, turhaa työtä tulee siis väkisinkin.

Sitten on toinen tuo valmistuminen. Sanoin että kuhan ois syyskuun puolivälissä valmis, niin olen tyytyväinen. Siihen asti on vuorotteluvapaata. Yhdestä suunnasta tuli heti, että ei kuule ole mahdollista. Hommian pitää mennä paljon nopeammin eteenpäin. Jaaha, no ei varmaan koko talo pihoineen ole valmis, mutta pitäisi saada sisältä valmiiksi niin pääsee muuttamaan ja vuokrakämpästä eroon ja ylimääräsestä kulkemisesta eroon. No eipä tämä nyt toisen mielestä taas mitään ole, kun ei tartte sitä vuokraa maksaa eikä tartte sinne työmaalle erikseen ajella.

melko huonosti maalataan nykyään ikkunan pokat. pystypokien päädyissä on niin vähän maalia että puu paistaa läpi. nyt pokaien maali kesti osissa ikkunoissa jopa yhdet kunnon kosteudet, saatana. pokia pyyhkiessä maali lähtee lastuina pois. reklamoin viime viikolla asiasta myyjää joka otti kuvat. just soitti tehtaan reklamaatio vastaava ja hiedän kaveri tulee maalaamaan/korjaamaan huonot kohdat. tälläistä palvelun pitää olla. jos laadusta maksaa niin sitä pitää saada. reklamaatioveijo kysyi maalaanko ite niin he lähettää maalit ja maksaa jotain työstä. en maalaa. haluan, että ammattilainen hoitaa asian koska kyseessä on kuitenkin uuden valmistuvan talon ikkunat.

Back
Ylös Bottom