Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ruskea ei ole niinkään ongelma, mutta näistä pitäisi saada harmaita. Olen yrittänyt sanoa että kyllä se siitä muutamassa vuodessa harmaantuu ihan luonnostaan, mutta kun ei malta odottaa tjsp.

Toisten mielestä juuri se haalistunut/harmaantunut lehtikuusi on hienoa..

Toisten mielestä juuri se haalistunut/harmaantunut lehtikuusi on hienoa..

Ei kyllä järkyttävämmän näköistä tuotetta olekaan. Siinä kun ei sitten edes maali kestä. Nimim. kokeiltu on.

......Ja rahaa saa pankista. Kyllä meilläkin meni ~50ke budjetti pitkäksi. Mutta sen saaminen pankista oli läpihuutojuttu, kun alkupräiseen budjettiin oli jätetty varaa. Toisin sanoen se eka budjetti ei ollut sama kuin pankista saatavan lainan maksimimäärä. Eikä saisikaan olla.
....
Elämä on valintoja.

Meillä samoin eli "budjetti" # sovittu rahoitus. Mikäli ylioptimistinen budjetti = max.rahoitus niin tulee yleensä ongelmia eli joutuu tekemään ainakin huonoja valintoja jos muuten saa talon valmiiksi. Tämä on tietysti usein nuoren lapsiperheen arki ja ongelma kun uusi okt pitäisi saada.
Meillä ylitystä joku +30ke josta vajaa 10ke oli budjetista puuttuneita asioita kuten katon turvavarusteet, syystä että kertarakentaja teki budjetin itse :D Hitaasti rakentaminen aiheutti 1-2ke hinnannousujen muodossa ja LVIS piti huolen lopusta. LV:stä osa johtui siitä kun kertarakentaja ei tiennyt/osannut kaikkea alkumetreiltä alkaen itse... :) Mistään sovitusta ei ole tingitty, halpislaminaattikin on ihan harkiten hankittu. Yleisesti ottaen halvalla ei saa hyvää, toisaalta meilla ei ole kalliita trendijuttuja tms. Ylityksistä huolimatta ei vaihdettu Festivon 5ke konepatteria johonkin LG:n 999;- kesätarjoukseen tai terassin UPM ProfiDeckin komposiittilaudat vihreään painekyllästettyyn....elämä on siis valintoja ;)

Meillä samoin eli "budjetti" # sovittu rahoitus. Mikäli ylioptimistinen budjetti = max.rahoitus niin tulee yleensä ongelmia eli joutuu tekemään ainakin huonoja valintoja jos muuten saa talon valmiiksi. Tämä on tietysti usein nuoren lapsiperheen arki ja ongelma kun uusi okt pitäisi saada.
Meillä ylitystä joku +30ke josta vajaa 10ke oli budjetista puuttuneita asioita kuten katon turvavarusteet, syystä että kertarakentaja teki budjetin itse :D Hitaasti rakentaminen aiheutti 1-2ke hinnannousujen muodossa ja LVIS piti huolen lopusta. LV:stä osa johtui siitä kun kertarakentaja ei tiennyt/osannut kaikkea alkumetreiltä alkaen itse... :) Mistään sovitusta ei ole tingitty, halpislaminaattikin on ihan harkiten hankittu. Yleisesti ottaen halvalla ei saa hyvää, toisaalta meilla ei ole kalliita trendijuttuja tms. Ylityksistä huolimatta ei vaihdettu Festivon 5ke konepatteria johonkin LG:n 999;- kesätarjoukseen tai terassin UPM ProfiDeckin komposiittilaudat vihreään painekyllästettyyn....elämä on siis valintoja ;)

Mites tuo ajan kanssa rakentaminen ...

Me hoidettiin urakka n. 10 kuukaudessa ja siinäkin tuli jo kustannuksia, eli maksettiin kahta lainaa tuo aika. Mun mielestä se että esim. vuokralla ja maksaa sen lisäksi vaikka keskimäärin jotain 100 000 lainaa tarkoittaa sitä että lainan korko lasketaan kustannuksiin. Näillä koroilla ei paljon haittaa mutte meillä on rakentamisen alkuvaiheessa semmonen 5% korko, eli korkokustannuksiakin oli useempi tonni.

Mites tuo ajan kanssa rakentaminen ...

Me hoidettiin urakka n. 10 kuukaudessa ja siinäkin tuli jo kustannuksia, eli maksettiin kahta lainaa tuo aika. Mun mielestä se että esim. vuokralla ja maksaa sen lisäksi vaikka keskimäärin jotain 100 000 lainaa tarkoittaa sitä että lainan korko lasketaan kustannuksiin. Näillä koroilla ei paljon haittaa mutte meillä on rakentamisen alkuvaiheessa semmonen 5% korko, eli korkokustannuksiakin oli useempi tonni.

Ajan kanssa rakentamiseen .... onhan se moneen kertaan tullut jo selvitettyä. Se vaan on halvempaa tehdä itse kuin maksaa työstä joka menee kuitenkin vituiks kun ei ehdi vahtimaan täyspäiväisesti. Samalla saa sellaista kuin itse haluaa eikä sellaista mitä joku haluaa kalliilla/nopeasti/helpolla tehdä ... :)

Kuka maksaa mitäkin korkoa ja millä marginaalilla, lienee pankin ja asiakkaan välinen asia :) Niin, se rakennusaikainen asuminenkin kuuluu siihen budjetointiin kun jossain pitää yleensä asua, me tosin asuttiin omassa jottei sitä tarvinnut pohtia.... ;)

Ajan kanssa rakentamiseen .... onhan se moneen kertaan tullut jo selvitettyä. Se vaan on halvempaa tehdä itse kuin maksaa työstä joka menee kuitenkin vituiks kun ei ehdi vahtimaan täyspäiväisesti. Samalla saa sellaista kuin itse haluaa eikä sellaista mitä joku haluaa kalliilla/nopeasti/helpolla tehdä ... :)

Kuka maksaa mitäkin korkoa ja millä marginaalilla, lienee pankin ja asiakkaan välinen asia :) Niin, se rakennusaikainen asuminenkin kuuluu siihen budjetointiin kun jossain pitää yleensä asua, me tosin asuttiin omassa jottei sitä tarvinnut pohtia.... ;)

Juu ei suoraan sulle tämä kohdistettu. Tuli vaan mieleen kun mainitsin pitkän ajan rakentamisen kustannuksena vaan hintatason nousun. Itse täälläkin tehtiin. Olin lomalla yli puolet tosta ajasta ja anoppi ja setä oli sitten kokopäiväisesti hommissa. Jos omassa asuu niin sitten niitä kahden lainan loukkuja ei juuri ole. Kaikilla ei vain ole sama tilanne.

Juu ei suoraan sulle tämä kohdistettu. Tuli vaan mieleen kun mainitsin pitkän ajan rakentamisen kustannuksena vaan hintatason nousun. Itse täälläkin tehtiin. Olin lomalla yli puolet tosta ajasta ja anoppi ja setä oli sitten kokopäiväisesti hommissa. Jos omassa asuu niin sitten niitä kahden lainan loukkuja ei juuri ole. Kaikilla ei vain ole sama tilanne.

Juups, piti vain vähän piruilla :) Oikeasti harvalla on kuitenkaan yhtä hyvä tilanne, eikä meilläkään velattomia olla mutta aika vähän rakentajiksi. Itsellä ei valitettavasti ollut töistä johtuen mahkuja hakea vuorotteluvapaata joka olisi kummasti lyhentänyt valmistumisaikaa. Toisaalta selkä hajosi heti ekana syksynä joten tahti piti sovittaa sen mukaan ... valmista on tullut ja kun ollaan itse tyytyväisiä niin siinä ei muiden näkemykset paljoa paina ;)

Kyllähän tuo budjetin pitkäksi meno on aika yleistä. Aluksi tuntuu, että rahaa riittää joka paikkaan ja aletaan hommaamaan kalliimpaa mitä aluksi oli ajatus. Äkkiä kertyy, niitä tonneja sinne ja tänne.

Itsellä on 250 riviä talukossa johon on kirjattu arviot eri vaiheiden kustannuksista (materiaalit ja työt) ja vieressä toteutuneet. Suurimmat kysymysmerkit on sähkö ja LVI, kun niistä ei niin ole tietoa. Pari urakkatarjousta on kummastakin ja tuntitöinä kuitenkin teetän, niin tuskin kovi metsään menee niiden osalta. Varsinkin kun osa tulee tehtyä itsekin.

Lattiat on valettu ja tähän mennessä budjetti heittää 3000€ kun paaluja meni vähän pidemmästi ja soraa on hukattu pihaan ja pohjiin reilummin. Toki pihat on nyt raakamuotoiltu ja kaikki ajoväylät ym on oikeassa korossa, nin ei tarvi enäänkuin tasauksen.

Tein talvella määrälaskelmat ja kyselin hintoja eri tarvikkeille, niin sai hyvin haarukoitua. Nyt noista määrälaskennoista on hyötyä kun saa niiden perusteella vain kysyä tarjoukset ja tilata ne. Aikaahan sen tekoon on mennyt rutkasti, mutta toivottavasti on hyötyäkin.

Jokainen kuitti excelissä ja täällä ~10% yli lasketun meni rahaa. Ekakertalainen ei vaan osaa ottaa kaikkea huomioon, kattoturvat ym kolmen vuoden aikana kallistuneet tavarat (esim sähkökaapelien hinnan nousu oli melkoinen). Tosin mukana on aurinkosysteemitkin. Niin ja kaikkea lainaa ei edes nostettu. Ottaa sen 20% marginaalia siihen lainaan het alussa. Ei sitä kaikkea tarvi ulos ottaa.

Edit : putkimies ainoa "outo" nikkari tontilla ollut.

Tässä kun haaveilen niin mulle tulee pieni mökki ja iso varasto/ harrastetila. Mitähän maksais joku 50m2 lämmin varasto? Lämmitys sähköl ja ilmalämpöpumpulla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No voi helvetti, enpä olisi uskonut että sinäkin ne herneet saat niin syvälle nenääsi jostain lattiamateriaaleista.

Totta helvetissä jokainen laittaa sitä mitä haluaa ja mihin varallisuus antaa myöden tai ottaa vaikka jumalauta pikvipin. Sanoin vain OMAN MIELIPITEENI että jos ei oikeasti ole laittaa sitä pikkutekijää eli paria kolmea tai neljää tonnia lisää pelkkään lattiamatskuun niin saa järkihintaankin hyvän lattian.

Toki se on jotenkin uskoteltava itselle ja muille että kannatti sen kolme tonttua lisää laittaa että sai jonkun matskun. Silloin sillä ei ole väliä jos siihen on varaa, mutta jos siihen ei oikeasti ole, niin sitten se on vähän jopa hölmöä.

Ja kun näitä keskusteluja seuraa, niin missään ei voi eikä kannata säästää...ikinä. Se alkaa jos soravaiheesta. Niitä ei saa vaihdettua. Sitten eristeet, niitäkään ei saa vaihdettua. Villan pitää olla parasta, koska se vaikuttaa energiatalouteen. Kattomateriaalissa ei pidä säästää koska vesivahinko. Pinnoissa ei pidä säästää kun on tehty kallis talo ja se on perseestä että on halvat ja paskat pinnat jne jne. Sittne ihmetelleen kun budjetit paukkuu.

Minä yritän tuota sitä puolta esille, että voi tehdä järkeviä edullisia valintoja, minulla ei ole varaa tehdä mitään lähellekään malliin Oddis, että ei voin vaan sanoa että isketään korkkia kun se on jalalle mukavan lämmin. Ihan varmasti näin, mutta ei vaan perse kestä. Ennemmin tekee vähän joka suunnassa järkibudjetilla kuin tuhlaa johonkin yksittäisjuttuu. Tämä siis tälleen kun on mietittävä joka euro tai ainkin pitäisi miettiä.

Että ne palkokasvit pois sieltä sieraimista. Jos joku tällaisen takia jättää kommentoimatta niin se on sitten voivoi. Minä hiljenen jokatapauksessa pariksi viikoksi (jos ei jaksa sitten jostain hotellista nettiin vääntyä) joten ei tavitse mun kommenttien takia vedellä palkoja sieraimiin.

elä isomies riehu ja kiroile, lol :hyvä:

Tässä kun haaveilen niin mulle tulee pieni mökki ja iso varasto/ harrastetila. Mitähän maksais joku 50m2 lämmin varasto? Lämmitys sähköl ja ilmalämpöpumpulla.

Mun villi arvio: 10.000e, karkeesti, jos teet kaiken itse alusta loppuun ja ostat halpoja matskuja. Riippuu toki perustustavasta aika pitkälti.

Tietty jos tahdot korkkilattiaa, seinät lämpösaarnia ja uuden Bemarin pihaan niin sit vähän enempi ;)

Itse teen 25m2 pihavarastoa, kylmänä. Voin kertoa toteutuneet kustannukset sitten. Pohjana rossipohja. Eli tohon vain tuulensuojalevyt, eristeet ja sisäverhous päälle ja kerrot hinnan kahdella.

Niimpä tietysti. Budjetti googlesta ja innolla kohti haasteita! Voihan se ensirakentajan budjetti pitää en mä sitä sano, mutta 1000x yleisempää on se että se kusee jossain kohtaa. Netin ilmaiset laskurit auttaa hahmottamaan kokonaisuutta, mutta ei ne on karkeita tarkkuudeltaan ja perustuvat keskimääräisiin hintoihin.

Tarkoitin lähinnä sellasta jäkrkevän tarkkuuden (100-200 riviä) kustannuslaskelmaa missä hakataan rivi riviltä kustannukset työ ja materiaalimenekkeineen. Sellasen menee ammattilaiseltakin reilusti aikaa vaikka suunnitelmat on vimpan päälle valmiina ja kustannustieto helposti saatavilla.. Onhan toi varmaan kertarakentajankin periaatteessa mahdollista tehdä, mutta virhe riski on aika iso.

Minä tarkoitin myös tarkkaa budjettia. Ihan vertailun vuoksi OP:n kustannuslaskuri antaa 50 000 euroa isomman arvion talomme kustannuksista, kuin mitä se oikeasti tuli kustantamaan.
Myöskin vertailut, joissa sanotaan, että talo maksaa kolme tai neljä kertaa kokonaisuudessa enemmän kuin talopaketti, on täyttä huttua.
Tarkoitin siis budjettia, jossa on otettu huomioon jotakuinkin kaikki.
Omasta budjetistani löytyy kohta mm. gyprog ruuveille. Eli kohtuullisen tarkalle tasolle tein homman.
Rivien määrää en jaksa laskea, koska ne on niin monessa sarakkeessa excelissä, mutta puhutaan kuitenkin useista sadoista riveistä.
Ja yritin sanoa, että sitä budjettia pitää tehdä muutama viikko. Jos tekee budjetin samalla tahdilla kuin talon rakentamisen, niin sitä
ehtii työpäivän päätteeksi viikossa saada kasaan sen 30 tuntia.
Eli kyllä siihen aikaa pitää käyttää ja reilusti.

Olen huono ilmaisemaan itseäni, mutta yritän rohkaista kaikkia tekemään paremmat budjetit. Ei se oikeasti ole mahdotonta, eikä edes vaikeaa.
Se vaatii vaan viitseliäisyyttä.

Minä tarkoitin myös tarkkaa budjettia. Ihan vertailun vuoksi OP:n kustannuslaskuri antaa 50 000 euroa isomman arvion talomme kustannuksista, kuin mitä se oikeasti tuli kustantamaan.
Myöskin vertailut, joissa sanotaan, että talo maksaa kolme tai neljä kertaa kokonaisuudessa enemmän kuin talopaketti, on täyttä huttua.
Tarkoitin siis budjettia, jossa on otettu huomioon jotakuinkin kaikki.
Omasta budjetistani löytyy kohta mm. gyprog ruuveille. Eli kohtuullisen tarkalle tasolle tein homman.
Rivien määrää en jaksa laskea, koska ne on niin monessa sarakkeessa excelissä, mutta puhutaan kuitenkin useista sadoista riveistä.
Ja yritin sanoa, että sitä budjettia pitää tehdä muutama viikko. Jos tekee budjetin samalla tahdilla kuin talon rakentamisen, niin sitä
ehtii työpäivän päätteeksi viikossa saada kasaan sen 30 tuntia.
Eli kyllä siihen aikaa pitää käyttää ja reilusti.

Olen huono ilmaisemaan itseäni, mutta yritän rohkaista kaikkia tekemään paremmat budjetit. Ei se oikeasti ole mahdotonta, eikä edes vaikeaa.
Se vaatii vaan viitseliäisyyttä.

Niin, onhan se "mahdollsta" toki mutta jos kustannuslaskelman tekee kaveri joka ei koskaan ole rakentantamisen kanssa ollut tekemisissä niin ei onnistu. Et voi millään osata tehdä kovin tarkkaa arviota. Vaikka gyprocruuvit sais sadan tarkkuudella laskettua niin homma todennäköisesti kusee työmenekkien arvionnissa, joka vaatii kokemusta jä käsitystä töiden vaativuudesta. Nosturitunnit, maa-ainekset, betonit, tasoitetyöt yms. on todella vaikee arvioida oikein. Edelleen säkällä voi loppusumma täsmätä, mutta todennäköisesti ei.

ps. Ei se korkkilattia nyt niin kallista ole kun täällä annetaan ymmärtää. Meillä on Wicandersin KL33 luokan viinyylikorkkia yläkerta mikä on hintarymän yläpäästä ja hinta oli 37-38€/m2.

Vaikka gyprocruuvit sais sadan tarkkuudella laskettua niin homma todennäköisesti kusee työmenekkien arvionnissa, joka vaatii kokemusta jä käsitystä töiden vaativuudesta.

Vinkkinä innokkaille kustannuslaskijoille, meillä on Suomessa ainutlaatuinen tietokanta eri töiden menekeistä, RATU-kortisto. Sieltä kun kaivaa töiden menekit ja laskee torpastaan määrätiedot, saa työhön kuluvat tunnit selville, eikä tarvitse arvioida. Sitä kautta pääsee jo aika realistiseen kustannukseen. Toki pitää tietää mitä töitä kuhunkin työvaiheeseen kuuluu.

Ihmiset, jotka eivät ole oikeasti käyttäneet RATUn työmenekkejä kutsuvat sitä ennästysten kirjaksi, mutta se johtuu vain tietämättömyydestä.

Huono puoli on sitten maksullisuus, mutta ei se kirja (Rakennustöiden menekit) mahdottomia maksa, kolmenkympin luokkaa.

Niin, onhan se "mahdollsta" toki mutta jos kustannuslaskelman tekee kaveri joka ei koskaan ole rakentantamisen kanssa ollut tekemisissä niin ei onnistu. Et voi millään osata tehdä kovin tarkkaa arviota. Vaikka gyprocruuvit sais sadan tarkkuudella laskettua niin homma todennäköisesti kusee työmenekkien arvionnissa, joka vaatii kokemusta jä käsitystä töiden vaativuudesta. Nosturitunnit, maa-ainekset, betonit, tasoitetyöt yms. on todella vaikee arvioida oikein. Edelleen säkällä voi loppusumma täsmätä, mutta todennäköisesti ei.

ps. Ei se korkkilattia nyt niin kallista ole kun täällä annetaan ymmärtää. Meillä on Wicandersin KL33 luokan viinyylikorkkia yläkerta mikä on hintarymän yläpäästä ja hinta oli 37-38€/m2.

Just näin. Jos kustannusarvio menee 1-2% tarkkuudella oikein, on kyllä tuuriakin mukana. Se on 250ke hankkeessa 2,5-5te. Ja meidän talossa n. 5-11ke Tolla tarkkuudella ei paraskaan ammattilainen pysty kustannuksia toistuvasti laskemaan. Uskoisin, että pitkässä juoksussa joku +-5% on mahdollinen. Vaan voittaahan lotossakin joku melkein joka viikko ;)

Otetaan nyt vaikka meidän talo. Betonia meni n. 100m2. Mistä kukaan saa ennen rakentamisen aloittamista tarkan hinnan betonikuutiolle? 10e/m2 tekee jo tonnin. Tai sitten niinkuin meillä kun tarttettiin pari kertaa betoni lämmitettynä (olikohan jotain +5-10e/m2) ja muutama valu sikakalliista pakkasbetonista (kyseessä siis valuharkkotalo, jossa valuja varmaan kymmenkunta, 2x seinävalua per kerros ja kerroksia kolme+ autokatos kaksi valua + lattiat kahdella kertaa + anturat). Pelkkien valujen hinta heittelee jo varmaan useamman tonnin. Meillä on tollaiset 25kpl ikkunoita +2 isoa ulkoliukuovea ja neljä ulko-ovea. Miten ihmeessä noillekin jonkun hinnan saa ennen aloitusta. Ja siis asennettuna. Gyproc -ruuvit on hyttysen ininää, joihin on turha tuhlata aikaa. Ja ihan samaa mieltä noista tasoitushinnoista (tuetty jos tekee itse, niin tilanne vähän eri). Tasoitushintaa ei yksikään firma antanut meille näkemättä kohdetta. Muuttujia on niin monta (seinän laatu, pykältääkö kivet, onko korkeita tiloja / hankalia portaikkoja jne.) taas varmaan useamman tonnin +-. Tai mistä ihmeestä olisin voinut tarkkaan laskea tarvittavan louhinnan määrän (meillä ammuttiin n. 500m3 kiveä talon alta). Tai sitten täytöt, miten paljon menee mursketta jne. Saati sitten LVI- tai sähköurakan hinta... Voihan sitä tehdä vaikka tuhatrivisen excelin, mutta ei se silti takaa hyvää lopputulosta. Ammattilaisten käyttämillä kustannuslaskentaohjelmilla päästäneen helpoiten kohtuulliseeen tarkkuuteen.

Itseasiassa just kaivoin meille ammattilaisen (sukulainen, rakennuttajakonsultti) tekemän kustiksen hankkeen alusta ja näköjään mentiin n. 10te alle kustiksen (sisältäen pihat ja istutukset, eli kaiken), joka on n.2% alitus alkuperäiseen kustikseen. Suoritus lienee ihan hyvä, koska alkuperäistä kustannusarviota ei oltu tehty niin kalliilla pintamatskuilla, joita loppujen lopuksi käytettiin. Itse tekemällä säästin jotain ja sain jotkut työvaiheet kustista selvästi halvemmalla.

Rakentamiseen liittyy aina kustannuksia, joita et pysty exceliin etukäteen listaamaan. Paitsi tietty kohtaan "ylllättävät, sekalaiset menot". Paljonko niitä menee, sitä ei vaan pysty tietämään...

OP:n laskuri antoi muuten meidän talolle liki 100te liian pienen hinnan... Samoin talopeli. Siksi taisin alunperin nipistää omassa budjetissa noin 50ke tosta sukulaisen tekemästä, joka loppupeleissä siis olikin kuitenkin lähinnä oikeaa.

Onko liikaa kysytty, paljon meni rahaa ja neliöt?

Meille tulee 170/193 nliötä ja tiukka budjeti.

Ensin ajattelin, että tuon ja tuon tekeen joku muu, mutta nyt alan kallistuun että olen itse mukana enemmän. Budjetti täytyisi pysyä kasassa.

Olen ehkä liika optimisti, mutta meinaan rakentaa budjetissa. Tänään kuitenkin just pyysin lisää vararahaa pankilta.

Talo tulee 4 km Tampereen keskustasta eli ei ihan halvimpaan takamettään.

No, kai tuo joskus on valmis....

Laitan sitten blogi linkkiä kun pääsen loppukesästä aloitteleen. Saatte seurata projektia mieheltä, joka on joskus 80-luvulla koulussa rakentanu linnunpöntön. :)

Vinkkinä innokkaille kustannuslaskijoille, meillä on Suomessa ainutlaatuinen tietokanta eri töiden menekeistä, RATU-kortisto. Sieltä kun kaivaa töiden menekit ja laskee torpastaan määrätiedot, saa työhön kuluvat tunnit selville, eikä tarvitse arvioida. Sitä kautta pääsee jo aika realistiseen kustannukseen. Toki pitää tietää mitä töitä kuhunkin työvaiheeseen kuuluu.

Ihmiset, jotka eivät ole oikeasti käyttäneet RATUn työmenekkejä kutsuvat sitä ennästysten kirjaksi, mutta se johtuu vain tietämättömyydestä.

Huono puoli on sitten maksullisuus, mutta ei se kirja (Rakennustöiden menekit) mahdottomia maksa, kolmenkympin luokkaa.

Ratun menekit toimii kun tekijät on hyviä ja siihen vihkiytyneitä ja töitä teetetään kunnollisissa olosuhteissa, kunnon telineillä, työkaluilla. Ratussa työmenekit on annettu tietyllä työryhmällä. (esim. 2RAM+1RM) Ok-talotyömaalla, aina ei paikalla ole aina sitä ideaalia työryhmää ja nostokalustoa ja sillon menee Ratunkin menekit metsään.

Esimerkkinä joku väliseinätyö. Työtuntimenekki on Ratun mukainen kun töissä on timuri+rakennusmies. Kipsilevynippu ja rangat on nostettu valmksi kerrokseen ja väliseinien paikat merkitty. Siitä vaan rangat rankaleikkurilla sopivaan mittaan ja paikallee ja levyt perään, varmaan päästään tavoitteeseen. Tilanne pientalotyömaalla on useammin se että kipsilevyjä kanniskellaan käsin mestoille, timpurit mittaillee ja merkitsee kuvista väliseinien paikkoja ja pätkii rankoja peltisaksilla vielä kun toisella työmaalla alkaa homma olla valmis

Ratu menekit on hyvä tietokanta, mutta menekkien kanssa kannattaa olla varovainen. Toimii isoilla työmailla kun mestat on selkeet ja tulee toistoa. Pientalotyömaalla käyttäisin noiden menekkien lisäksi jonkinlaista lisä kerrointa.

Jos olet käyttänyt menekkejä niin tiedät, että 600m2 työtä työsaavutuksella 12 m2/tv (2RAM+1RM) tekee työajaksi 50tv (1200h). Jos töissä onkin 1RAM niin kesto 150tv. Työryhmästä riippumatta tiedetään että työkustannus on (laskutuksella 33€/h) 39600€. Tämä on jo paljon luotettavampi tieto kuin puhdas arvaus "olisko kakskymppiä".

Myös avustaville töille ja mittauksille on olemassa menekkejä, jotka voi ottaa mukaan laskelmiin. Materiaalin sisäänkannon voi laskea varman päälle ajatellen miten kauan hommaa itse tekisi. Toki aivan kaikista lisätoiminnoista ei dataa löydy, kuten ABC:llä paskalla käymisestä ja emännän viihdyttämisestä.

Kaikki menekit on moneen kertaan testattuja ja jokainen, joka "uskaltaa" eli kykenee urakalla tehdä, pääsee niihin. Ei ne menekit ihan metsään mene pientaloissakaan.

Jos olet käyttänyt menekkejä niin tiedät, että 600m2 työtä työsaavutuksella 12 m2/tv (2RAM+1RM) tekee työajaksi 50tv (1200h). Jos töissä onkin 1RAM niin kesto 150tv. Työryhmästä riippumatta tiedetään että työkustannus on (laskutuksella 33€/h) 39600€. Tämä on jo paljon luotettavampi tieto kuin puhdas arvaus "olisko kakskymppiä".

Myös avustaville töille ja mittauksille on olemassa menekkejä, jotka voi ottaa mukaan laskelmiin. Materiaalin sisäänkannon voi laskea varman päälle ajatellen miten kauan hommaa itse tekisi. Toki aivan kaikista lisätoiminnoista ei dataa löydy, kuten ABC:llä paskalla käymisestä ja emännän viihdyttämisestä.

Kaikki menekit on moneen kertaan testattuja ja jokainen, joka "uskaltaa" eli kykenee urakalla tehdä, pääsee niihin. Ei ne menekit ihan metsään mene pientaloissakaan.

No mä olen vähän erimieltä, mut nää on näitä. Myös työryhmän koko vaikuttaa monessa työvaiheessa oleellisesti kokonais työmenekkiin. Joku julisivun panelointi on esim 5x hitaampi tehdä yksin, kuin apumiehen kanssa, kun joutuu hyppäämään telinettä ylös-alas.. jne

Siitä olen samaa mieltä että saa tosta suuntaa-antavan arvion jostain työvaiheesta, jonka pystyy toteuttaan lähelle sitä miten kirjassa laskettu.

Back
Ylös Bottom