Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hyvä ja hyvä parketti... Meillä on Tarkettin 2-sauvaparkettia. On ihan hyvää ja maksoi pari kymppii neliö. Toki jos tahtoo sukupuuttoon kuolleen Amazon-heimolaisen käsin kaatamaa ebenpuuta joka on lakattu dinosauruksen munankarvoista tehdyllä pensselillä sokean 4-raaja-amputoidun tiibettiläisen munkin toimesta eksoottisen väriseksi niin maksaahan se. Ei se siitä sen parempaa silti tee.

Se että on "kaksi-sauva parkettia" ei vielä kerro paljonkaan. Perus tammiparkettejakin on 100 eri laatua. "Parhaat" on lajiteltua tavaraa, parhaan näkösestä osasta puuta, paksu pintaviilulla ja moninkertaisella pintakäsittelyllä. Halvemmalla saa sit sitä mikä on tehty niistä oksasista kohdista mitkä ei tohon parempaan kelvannut, ohut pintaviilu ja pintaan suihkastu yks kerros laimennettua lakkaa. Molemmat on tammiparkettia, mutta se toinen maksaa ihan oikeutetusti enemmän.

Korkki makkarissa ja ehkä maailman mahtavin lattia! Piti laittaa kaikki mutta hinta oli melko levoton (olisko ollu joku wicanderssin mikä melkein tuli). Hyvän parketin sai alta puolella hintaa. Nyt jos olis sama valinta niin voisin silti maksaa korkista sen ylimääräisen, kun on se niin mukava tossutella..

Meillä on kans yläkerta Wicandersin vinyylikorkkia. Ollaan kans tykätty. Oisko maksanu jonkun 36€/m2. Parkettia mietittiin pitkään, mutta otettiin ihan mielenterveyden kannalta helpompi lasten toilailut kestävä pinta.

Edit: Jos aitoa korkkilattiaa ja laminaattia vertaa niin ero on kuin yö ja päivä, siis aivan älyttömän paljon lämpöisempi on korkki. Tollanen vinyylikorkki on kans huomattavasti lämpimämpi, muttei lähelläkään aitoa korkkia. Korkki tai vinyylikorkki ei myöskään kopise tai silleen sähköisty kun jotkut laminaatit. Kaikista saa komeeta lattiapintaa se on selvä.

Korkki ois kyllä sitten oikeasti PAREMPI kuin tammiparketti jossa on laimennettua lakkaa tai ei-laimennettua lakkaa. Mulle on henkilökohtaisesti aivan yhdentekevää onko lakka laimenettua tai näkyykö parketissa oksa. Puissa on oksia, mitä sitte? Säästettiin tuossa kuitenkin 3000-5000 euroa kun pistettiin "halvinta". Hyvin toi mulle kelpaa.

Korkki ois kyllä sitten oikeasti PAREMPI kuin tammiparketti jossa on laimennettua lakkaa tai ei-laimennettua lakkaa. Mulle on henkilökohtaisesti aivan yhdentekevää onko lakka laimenettua tai näkyykö parketissa oksa. Puissa on oksia, mitä sitte? Säästettiin tuossa kuitenkin 3000-5000 euroa kun pistettiin "halvinta". Hyvin toi mulle kelpaa.

Joo ei se oksasuus siitä paskaa tee, mutta on se ihan ymmärrettävää että se laatu mihin on valikoitu oksatonta tasaväristä viilua maksaa enemmän. Ittellekin kelpais perus laadukas tammiparketti pienine oksineen tai kirjavuuksiineen, mutta oon kuvista nähny sellasiakin missä on peukalonpään kokosia pikimustia oksia siellä täällä, ekaks näytti että on koppakuoriaisia lattialla..

Toi "laimennettu lakka" läppä nyt oli keksitty.. Tuli vaan siitä mieleen kun kerran tutkin rautakaupassa jotain hienolla etiketillä varustettua "panelisuoja-aine" purkkia, joka oli todellisuudessa laimennettua parafiiniöljyä, mutta kalliimpi perus-parafiiniöljyyn verrattuna. ;)

Toi "laimennettu lakka" läppä nyt oli keksitty.. Tuli vaan siitä mieleen kun kerran tutkin rautakaupassa jotain hienolla etiketillä varustettua "panelisuoja-aine" purkkia, joka oli todellisuudessa laimennettua parafiiniöljyä, mutta kalliimpi perus-parafiiniöljyyn verrattuna. ;)

Joo, itsekin keksin dinosauruksen munankarvat, sokeat tiibettiläiset munkit ja sukupuuttoon kuolleen amazon-heimon. Tai noh, samalla tavalla niiden avulla saisi lisää hintaa kuin laimennetulla parafiinilla jossa hieno leima + "certti" päällä :lol2:

Just... itse ainakin halusin parkettiin oksia. Kyllähän puu saa näyttää puulta ja olla eläväinen. Tammiparketti 16cm leveinä "lankkuina". Hinta meillä 7000€. Ja on oksiakin seassa.

Just... itse ainakin halusin parkettiin oksia. Kyllähän puu saa näyttää puulta ja olla eläväinen. Tammiparketti 16cm leveinä "lankkuina". Hinta meillä 7000€. Ja on oksiakin seassa.

Joo ja kun kattoo tuota mun kuvaa pari viestiä taaksepäin niin haluttiin vähän enempikin sitä elävää pintaa. Eli tuo on sitä "madonsyömää lankkua" matkivaa. Vähän näyttää paketista katottuna levottamalta mutta OMASTA MIELESTÄ toimii hyvin tuossa lattialla.

Ja MINULLE oikeasti yksi vitun sama onko makkarin lattia korkkia vai vaikka muovimattoa kun siinä ei juuri ikinä edes seisoskele. Sängystä kun nousee istumaan niin siinä yleensä kiskasee jo sängyn viereltä vaatteet niskaan ja tarpoo alakertaan aamutoimille. Keittiössä sitä eniten tuollaisia "tarvitsisi" kun se on ainut lattia vessan jälkeen missä oikeasti joskus kunnolla seisoskellaan...

...ja se ei väärin ole että laittaa rahaa lattiaan joka itse miellyttää. Mutta jos ei oikeasti ole sitä kuuluisaa ylimäärästä rahaa niin...saahan sitä toki maksaa "korkin lämpimyydestä" jos niin haluaa mutta tuo väite että laminaatti on niiiiin kylmä...on vähän sitä itteään ja taas MINUN MIELESTÄNI.

Meillä on kaksi pientä villiä koiraa. Meinasin laittaa laminaattia. En tiedä meneekö vituiks :)

Laita vielä halpaa sellasta niin ei sit vituta uusia sitä määrätyin väliajoin. Toinen hyvä vaihtoehto on laatta mikä kestää vielä paremmin.

Mut muista että laatta on heti laminaatin jälkeen se seuraavaks kylmin.. ;)

Ja Timballe et toi kylmyyden kokeminen on täysin henkilökohtainen asia. Mut toi kylmyys ei ole mikään keksitty juttu vaan perustuu materiaalin lämmön johtavuuteen. Kokeile talvella miten kylmältä metalli tuntuu ja sit kokeile vieressä saman lämpöistä puuta. Metalli tuntuu vitusti kylmemmältä, koska se johtaa lämpöä kädestä pois. Sama funkito laminaatin ja parketin välillä, mut ero ei tietenkään ole ihan niin suuri. Eroa kuintekin on huomattavasti. Se että haittaako se paskaakaan on sit henk.koht juttu.

Joo ja kun kattoo tuota mun kuvaa pari viestiä taaksepäin niin haluttiin vähän enempikin sitä elävää pintaa. Eli tuo on sitä "madonsyömää lankkua" matkivaa. Vähän näyttää paketista katottuna levottamalta mutta OMASTA MIELESTÄ toimii hyvin tuossa lattialla.

Ja MINULLE oikeasti yksi vitun sama onko makkarin lattia korkkia vai vaikka muovimattoa kun siinä ei juuri ikinä edes seisoskele. Sängystä kun nousee istumaan niin siinä yleensä kiskasee jo sängyn viereltä vaatteet niskaan ja tarpoo alakertaan aamutoimille. Keittiössä sitä eniten tuollaisia "tarvitsisi" kun se on ainut lattia vessan jälkeen missä oikeasti joskus kunnolla seisoskellaan...

...ja se ei väärin ole että laittaa rahaa lattiaan joka itse miellyttää. Mutta jos ei oikeasti ole sitä kuuluisaa ylimäärästä rahaa niin...saahan sitä toki maksaa "korkin lämpimyydestä" jos niin haluaa mutta tuo väite että laminaatti on niiiiin kylmä...on vähän sitä itteään ja taas MINUN MIELESTÄNI.

no minkä minä sille voin, että minusta se on kylmä niin se on kylmä. kaippa sitä nyt saa mielipiteensä sanoa kerran lattiamareiaalista kyseltiin. jotenkin paistaa muutenkin teikäläisen kommenteista nykysin sellanen ikävä sävy muitten kommetteja kohtaan. tiedä sitten... tämä tälläinen kommentointi ja lyttäämismentaliteetti kyllä kannustaa ainaki minua olemaan kommentoimatta useampaan keskusteluun. huppea lainatakseni, täällä todella ollaan välillä kuin abc:n kahvipöydässä. kiitos ja anteeksi jos jollain meni herne nenään.

Tottakai jokainen laittaa materiaalit oma maun mukaan. Itsellehän se talo tehdään? Tai ainakin me teimme.

Sitä en ymmärrä, että mielipideasioista kiistellään. Vaikka nehän on ainoita asioita joista voi kunnolla kiistellä ;)

Ihan yhtälailla on järjetöntä ostaa Bemaria, kun Toyotallakin pääsee kun, ostaa kallista parkettia vs. laminaatti tms.. Ja autoasioissa puhutaankin usein ihan eri summista kuin jossain lattiamateriaalien hintaeroissa. Nää on niin prioriteeteista kiinni.

Meillä on 100e/m2 saarnilankkkuparketti, eikä kaduta yhtään. Sen näkee kuitenkin koko ajan, melkein kaikkialla kotona ja on tärkeää, että se sointuu muuhun väritykseen ja miellyttää silmää (ja jalkoja).

Ja Toyotaa ei ole, eikä tule ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tottakai jokainen laittaa materiaalit oma maun mukaan. Itsellehän se talo tehdään? Tai ainakin me teimme.

Sitä en ymmärrä, että mielipideasioista kiistellään. Vaikka nehän on ainoita asioita joista voi kunnolla kiistellä ;)

Ihan yhtälailla on järjetöntä ostaa Bemaria, kun Toyotallakin pääsee kun, ostaa kallista parkettia vs. laminaatti tms.. Ja autoasioissa puhutaankin usein ihan eri summista kuin jossain lattiamateriaalien hintaeroissa. Nää on niin prioriteeteista kiinni.

Meillä on 100e/m2 saarnilankkkuparketti, eikä kaduta yhtään. Sen näkee kuitenkin koko ajan, melkein kaikkialla kotona ja on tärkeää, että se sointuu muuhun väritykseen ja miellyttää silmää (ja jalkoja).

No ikävä kyllä meillä ei valittu materiaaleja maun vaan varallisuuden mukaan. Ehkä se on jonkinalinen defenssi uskotella itselleen ettei haluaisikaan parempaa. Itsekin tulee "joskus" sorruttua sellaiseen. Mutta jos on köyhä niin kuin meikä, niin sitten valitaan se edullisempi vaihtoehto. Olisin minäkin halunnut graniittia laminaatin tilasta ja tosiaan makkariin vaikka korkkia, mutta semmonen laadukas laminaatti tuli. No naarmuillahan se jo nyt on ja selkeesti kylmempi kuin esimerkiksi parketti, mutta onneksi vesikierto lattiassa vähän auttaa.

... ja unelmana olisi saada se tojota.

huppea lainatakseni, täällä todella ollaan välillä kuin abc:n kahvipöydässä. kiitos ja anteeksi jos jollain meni herne nenään.

Ihan yhtälailla on järjetöntä ostaa Bemaria, kun Toyotallakin pääsee kun, ostaa kallista parkettia vs. laminaatti tms..

Entäs jos on kotona korkkilattia ja pihassa Toyota? Kuulin että jollakulla olisi moinen... :D

Ei kenellekään nyt henkilökohtaisesti, mutta jos kämpässä on vaikka 100m2 parkettia (+-20m2) niin tohon haarukkaan osunee aika suuri osa uudisrakennuksista tänä päivänä. Niin paljonko tohon maksaa halvin järkevä matsku (ei kai kukaan oikeast laita noita 6,90e laminaatteja uudisrakentamisessa itselleen?) onko jotain 25-30e/m2? Vai olenko ihan kujalla?

Ylärajaahan ei oikeastaan ole, mutta valinnanvaraa löytynee jo rutkasti, jos laittaa rajaksi vaikka 50-60e/m2. Toi tekee koko budjetissa sen 2-3ke. Jos ton verta ei pysty lattiamateriaalissa venymään, niin on budjetti liian tiukka (siis jos se halvemman ottaminen jää kovasti vituttamaan, ei tietty silloin, jos se halvempi on itselle kelpaava). Lattiamatskun vaihto myöhemmin on aikas työläs homma, eli siinä en kauheasti tinkisi.

Muutenkin budjetoikaa hyvät ihmiset sinne pintamatskuihin tarpeeksi rahaa. Niistä kun on vittumaista säästää ja se säästö näkyy sitten aina (ja säästö on usein aika pieni). Jättäkää vaikka ulkotyöt vähän myöhemmäski, mutta älkää säästäkö pintamatskuissa IMO.

Mutat niinhän se on, että kun se kaivurimies pamahtaa ekaa kertaa tontille ja jonkun aikaa siinä kauhoo ja pistää kymppitonnin laskun perään, niin silloin ei tonni sinne tai toinen tänne tunnu oikein miltään. Loppuvaiheessa sitten niitä alussa tuhlattuja on vaikea (ja veemäinen) säästää.

Ja rahaa saa pankista. Kyllä meilläkin meni ~50ke budjetti pitkäksi. Mutta sen saaminen pankista oli läpihuutojuttu, kun alkupräiseen budjettiin oli jätetty varaa. Toisin sanoen se eka budjetti ei ollut sama kuin pankista saatavan lainan maksimimäärä. Eikä saisikaan olla.

- - - Updated - - -

Entäs jos on kotona korkkilattia ja pihassa Toyota? Kuulin että jollakulla olisi moinen... :D
Elämä on valintoja.

Joo laitan lattiaan sitten mitä pussi antaa myöden. Ja Toyotaa ei pihaa tule!! :)

Alunperin on ollut tarkoitus laittaa 1-sauva parkettia(kartano). Mun mielestä (joo, mielipiteitä on monia) 3-sauva on liian perinteistä ja tylsää, johtuu varmaan siitä, että sellaista ollut itsellä aina lattiassa.

Laminaatissa ei taida ainoa huono puoli olla edes kylmyys, vaan saattaa myös "kopista" kävellessä.

Kyllä mä taidan olla parketin kannalla, mutta täytyy katsoa tuo korkki vielä. Ja jos rahat on loppu, laitan tarjous laminaattia :)

Tonni sinne tai tonni tänne. EI SE SAATANA MISSÄÄN TUNNU KUN RAKENNETAAN!

Ja rahaa saa pankista. Kyllä meilläkin meni ~50ke budjetti pitkäksi.
Tänä päivänä, tavallisella hartiapankkirakentajalla tollaista ylitystä ei voi tulla. Sit menee keskeneräinen talo myyntiin. Ei ois eka talo.

Tonni sinne tai tonni tänne. EI SE SAATANA MISSÄÄN TUNNU KUN RAKENNETAAN!

Tänä päivänä, tavallisella hartiapankkirakentajalla tollaista ylitystä ei voi tulla. Sit menee keskeneräinen talo myyntiin. Ei ois eka talo.

Jos näin on, on lähdetty rakentamaan liian suurta taloa. Tai oikeastaan liian kallista. Kyllä 30-50ke lisää lainaa pitää olla mahdollista ottaa.

Ei kenellekään nyt henkilökohtaisesti, mutta jos kämpässä on vaikka 100m2 parkettia (+-20m2) niin tohon haarukkaan osunee aika suuri osa uudisrakennuksista tänä päivänä. Niin paljonko tohon maksaa halvin järkevä matsku (ei kai kukaan oikeast laita noita 6,90e laminaatteja uudisrakentamisessa itselleen?) onko jotain 25-30e/m2? Vai olenko ihan kujalla?

Ylärajaahan ei oikeastaan ole, mutta valinnanvaraa löytynee jo rutkasti, jos laittaa rajaksi vaikka 50-60e/m2. Toi tekee koko budjetissa sen 2-3ke. Jos ton verta ei pysty lattiamateriaalissa venymään, niin on budjetti liian tiukka (siis jos se halvemman ottaminen jää kovasti vituttamaan, ei tietty silloin, jos se halvempi on itselle kelpaava). Lattiamatskun vaihto myöhemmin on aikas työläs homma, eli siinä en kauheasti tinkisi.

Muutenkin budjetoikaa hyvät ihmiset sinne pintamatskuihin tarpeeksi rahaa. Niistä kun on vittumaista säästää ja se säästö näkyy sitten aina (ja säästö on usein aika pieni). Jättäkää vaikka ulkotyöt vähän myöhemmäski, mutta älkää säästäkö pintamatskuissa IMO.

Mutat niinhän se on, että kun se kaivurimies pamahtaa ekaa kertaa tontille ja jonkun aikaa siinä kauhoo ja pistää kymppitonnin laskun perään, niin silloin ei tonni sinne tai toinen tänne tunnu oikein miltään. Loppuvaiheessa sitten niitä alussa tuhlattuja on vaikea (ja veemäinen) säästää.

Ja rahaa saa pankista. Kyllä meilläkin meni ~50ke budjetti pitkäksi. Mutta sen saaminen pankista oli läpihuutojuttu, kun alkupräiseen budjettiin oli jätetty varaa. Toisin sanoen se eka budjetti ei ollut sama kuin pankista saatavan lainan maksimimäärä. Eikä saisikaan olla.

- - - Updated - - -

Elämä on valintoja.

Kyllä mä nyt edelleen sanoisin että niillä tuloillakin on merkitystä. Muistaakseni perhe oddiksellakin olit tulot "vähän" yli sen keskiverron. Mulla se budjettivara kyrvähti jo perustusvaiheessa. Ennemmin säästin siinä laminaatissa kuin perustukseissa. Vähän helpompi se on napsia listat pois ja keräillä laminaatti kainaloon kun parannella perustuksia.

... tällaisella keskituoloisella ei ole varaa niin yleviin elämänlaatuperiaatteisiin, eli niillä pelimerkeillä mennään mitä on ...

Kyllä mä nyt edelleen sanoisin että niillä tuloillakin on merkitystä. Muistaakseni perhe oddiksellakin olit tulot "vähän" yli sen keskiverron. Mulla se budjettivara kyrvähti jo perustusvaiheessa. Ennemmin säästin siinä laminaatissa kuin perustukseissa. Vähän helpompi se on napsia listat pois ja keräillä laminaatti kainaloon kun parannella perustuksia.

... tällaisella keskituoloisella ei ole varaa niin yleviin elämänlaatuperiaatteisiin, eli niillä pelimerkeillä mennään mitä on ...

Totta helvetissä tuloilla on merkitystä. Mutta realistinen budjetti ennenkaikkea. Tuppaa olemaan rakentajilla usein vain vähän ylioptimistiset budjetit. Käsi ylös kuka pysyi alkuperäisessä budjetissa? En tiedä mikä teillä kyrvähti budjetissa, mutta sen 30-50ke ylityksen varaaminen ei varmaan ole huono idea? Mielummin vähän pienempi talo kuin ei taloa ollenkaan (=keskeneräisenä myyntiin --> tappiota tulee).

Itse asiassa meidän talo maksoi muutaman tonnin tarkkudella alkuperäisen budjetin verran (Rakennuttajakonsultttitutun tekemä) Mutta en tietenkään uskonut sitä vaan itse rustasin just ton 50ke siitä pois jossain vaiheessa... Ja sitten haettiin loppupäässä lisää lainaa.

Ajelenhan mäkin E-sarjan mersulla, asun yksin omakotitalossa ja pidän vielä toista asuntoa vuokralla, eikä oo asuntolainaakaan. Se jotenkin kuulostaa paremmalta noin, ellei tietäisi asioiden todellista laitaa :D Siltikin olen aina ennen tilipäivää persauki. Enää ei mene yhtään tonnia taloon kerralla. Se antaa kummasta perspektiiviä asioihin, sisustuseen ja materiaaleihin kun ei ole lainaa käytettävissä.

Totta helvetissä tuloilla on merkitystä. Mutta realistinen budjetti ennenkaikkea. Tuppaa olemaan rakentajilla usein vain vähän ylioptimistiset budjetit. Käsi ylös kuka pysyi alkuperäisessä budjetissa? En tiedä mikä teillä kyrvähti budjetissa, mutta sen 30-50ke ylityksen varaaminen ei varmaan ole huono idea? Mielummin vähän pienempi talo kuin ei taloa ollenkaan (=keskeneräisenä myyntiin --> tappiota tulee).

Itse asiassa meidän talo maksoi muutaman tonnin tarkkudella alkuperäisen budjetin verran (Rakennuttajakonsultttitutun tekemä) Mutta en tietenkään uskonut sitä vaan itse rustasin just ton 50ke siitä pois jossain vaiheessa... Ja sitten haettiin loppupäässä lisää lainaa.

Olihan meillä optimistinen budjetti. Varaa oli jotain reilu 30 000€ mutta sen verran meni yli jo perustusten osalta. Loput saatiin sitten about suunnitellun mukaan, mutta ostotyötä ei pahemmin ollut ja jonkin verran säästettiin pinnoissa. Tein optimi-laskurilla laskelman ja "nipistin" siitä sata tonnia :), eli noin 30%.

Meillä säästettiin semmonen 4000€ lattiamateriaaleissa, katossa pari tonnia ja kiinteissä jokunen tonni. Kyllä se veen kymppi parikin tuntuu aika lailla siinä lainassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom