Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyllä se taitaa ropisten mennä meilläkin budjetti yli. Osabudjetit koitetaan pitää kurissa, mutta yllätyksiä varmaan tulee ja tähän tuo vara lasketaankin. Ja jos jostain säästää (haaveissa :)), niin toiseen kohtaan voi laittaa enemmän. Harva se on joka budjetin alittaa. Voi kun pääsisikin budjettiin edes. Noin 30 tonnia on varaa ylittää budjetti eli täytyy pitää homma kurissa.

Lähes ainoa missä budjetti saattaa mennä alikin tuhansilla on maatyöt ja perustukset. Niihin on budjetoitu tietty summa ja tällä vkolla tulee pohjatutkimus tulokset. Teetin varmuuden vuoksi, mestarin kehoituksesta ja kai meidän rakennusvalvontakin tuon vaatii. No, tietää ainakin tarkemmin kustannuksia tuon osalta. Maaperä pitäisi olla helpointa mahdollista, mutta vitustako sen tietää, mää mikään geologi oo. :)

Varmaan kärys joo sen 30-50ke meilläkin... Silti halvimmilla (laadukkailla) matskuilla on menty.
Mitään Tokmannin 6,90e/m2 ei ole lattiassa ;)

Meillä budjetti toimi täydellisesti. Olin budjetoinut alle 1000egee neliölle talon osalta ja siinä pysyttiin. (pelkkä talo: ei tonttia, maatöitä, liittymiä, mestaria, lupia tai perustuksia)
Onnittelen itseäni kyllä vielä pitkään tästä suorituksesta. Tonnin tarkkuudella piti budjetti paikkansa.
Maatyöt osui säkällä kanssa budjettiinsa, lisäksi tiedossa oli tontin, mestarin, lupien, liittymien ja perustusten kustannukset, ennen lainan hakemista.

Minusta on outoa, ettei ihmiset pysty pysymään alkuperäisessä suunnitelmassa. Se on vähän sama, kuin lähtisi lomalle etelä espanjaan ja puolessa välissä lomaa huomaakin, että Thaimassa olisi kivempaa ja ottaa lennot sinne. Tottakai suunnitelmien muutokset vie rahaa. Miksi pitää tehdä niin paskoja suunnitelmia, ettei niissä pysty pysymään?
Nooh... tämä on vain minun mielipiteeni.

Ainahan tulee ylläreitä ja ne pitää olla mukana budjetissa. Meillä alkuperäinen lattiasuunnitelma meni uusiksi ja lattiasta tulikin useamman tonnin kalliimpi.
Näin pienet ylitykset on helppo ottaa huomioon tekemällä vähän väljemmän budjetin. Samalla me säästettiin neljän vaatehuoneen kalustuksessa tonni, kun
valittiin yksinkertaisemmat ratkaisut, myös lämminvesivaraajassa onnistuin säästämään yli 700egee alkuperäiseen budjettiin nähden.
Eli toiseenkin suuntaan on mahdollista mennä.

ps.
Meilläkään ei ihan halvinta materiaalia lattiassa ole.
Keskihinta lattiamateriaaleille (löytyy neljää erilaista lattiaa) lienee jossain 45e/m2

Meillä meni niin että kun oli pohjatyöt tehty niin näytti budjetti 15te plussaa. Siinä sitten samoihin aikoihin hajos auto, joten ostettiin raksabudjetista 14 tonnin Audi. Vesikatto meni meillä 4000€ pitkäksi, laitettiin Tiilerin takka vaikka ei ollu budjetissa +4000€ ja sit vielä vaihtu lämmityjärjestelmä kesken matkan maakaasusta vesi-ilpoksi +3000€, terassitkin unohtu budjetista +3000€. Lopputulema oli kuitenkin se että talo saatiin perusbudjetilla valmiiksi, piha ja autotalli jäi vielä tekemättä. Se 15tonnin auton kun olis jättäny hankkimatta niin oltais saatu kaikki budjetilla.

Meillä siis budjetti periaatteessa alittu, mutta käytännössä laatutason parannukset ja auton hankinta söi säästöt. :)

Laskeskelin tossa myös että kun budjetti on tehty 2009 ja talo valmistu 2013 niin kustannustason nousukin söi kaikkiaan budjettia ~10 000€.

Minusta on outoa, ettei ihmiset pysty pysymään alkuperäisessä suunnitelmassa. Se on vähän sama, kuin lähtisi lomalle etelä espanjaan ja puolessa välissä lomaa huomaakin, että Thaimassa olisi kivempaa ja ottaa lennot sinne. Tottakai suunnitelmien muutokset vie rahaa. Miksi pitää tehdä niin paskoja suunnitelmia, ettei niissä pysty pysymään?
Nooh... tämä on vain minun mielipiteeni.

Yleisin syy tälle on se että rakentamisen myötä tietoisuus ja valveutuneisuus kasvaa. Ennen rakentamisen aloittamista se 10€ laminaatti näyttää naapurin lattiassa ihan hyvälle. Sitten kun oot kiertäny asuntomessut ja Habitaret ja lukenu netin sisustusblogit läpi niin se mielipide on muuttunut jo 20 kertaa matkalla. Ja kuinka moni kertarakentaja pystyy tekemään itelleen kovin tarkan budjetin muutenkaan ilman minkäänlaista kokemusta ja hintatietoisuutta...

Ja kuinka moni kertarakentaja pystyy tekemään itelleen kovin tarkan budjetin muutenkaan ilman minkäänlaista kokemusta ja hintatietoisuutta...

Minä olen varmasti täydellinen esimerkki siitä, että tarkan budjetin pystyy tekemään kokematon ja mistään mitään tietämätön ensirakentaja.
Minulla oli projektiin ryhtyessä kyky pitää laudasta kiinni, kun joku toinen sahasi. Edelleenkään en pysty käsisahalla katkaisemaan lautaa suoraan. Tarvitsen jiirisirkkeliä kaikkeen.
Ja projektinhallintakokemusta minulla ei ole pätkääkään. Eli jos minä pystyn tekemään budjetin, niin pystyy ihan kuka tahansa.
Nimittäin tekemällä asiallisen suunnitelman ja tarkan budjetin, niin nykymenolla näyttää säästävän 50 000 euroa.
Parin viikon budjetinvääntämisellä säästää siis aika kasan rahaa. Pääsee muuten jo tuntipalkoille.

Aina kuulee kaikkialta, että "ei nykyään pysty enää itse rakentamaan taloa" ja muita vastaavia suomalaisen miehen vähättelypuheita.
Ei me tartteta tämmöstä dissausta enää.
Kuka tahansa pystyy rakentamaan itse talonsa ja tekemään tarkan budjetin. Siihen tarvitaan vain taulukkolaskentaohjelma ja nettiyhteys. Kaiken löytää netistä ja soittamalla saa loput.
Itse talon rakentaminen vaatii sitten jo vähän pidempää pinnaa ja parempaa nettiyhteyttä :)
Se on se suomalainen sisu ja talvisodan henki!

Minä olen varmasti täydellinen esimerkki siitä, että tarkan budjetin pystyy tekemään kokematon ja mistään mitään tietämätön ensirakentaja.
Minulla oli projektiin ryhtyessä kyky pitää laudasta kiinni, kun joku toinen sahasi. Edelleenkään en pysty käsisahalla katkaisemaan lautaa suoraan. Tarvitsen jiirisirkkeliä kaikkeen.
Ja projektinhallintakokemusta minulla ei ole pätkääkään. Eli jos minä pystyn tekemään budjetin, niin pystyy ihan kuka tahansa.
Nimittäin tekemällä asiallisen suunnitelman ja tarkan budjetin, niin nykymenolla näyttää säästävän 50 000 euroa.
Parin viikon budjetinvääntämisellä säästää siis aika kasan rahaa. Pääsee muuten jo tuntipalkoille.

Aina kuulee kaikkialta, että "ei nykyään pysty enää itse rakentamaan taloa" ja muita vastaavia suomalaisen miehen vähättelypuheita.
Ei me tartteta tämmöstä dissausta enää.
Kuka tahansa pystyy rakentamaan itse talonsa ja tekemään tarkan budjetin. Siihen tarvitaan vain taulukkolaskentaohjelma ja nettiyhteys. Kaiken löytää netistä ja soittamalla saa loput.
Itse talon rakentaminen vaatii sitten jo vähän pidempää pinnaa ja parempaa nettiyhteyttä :)
Se on se suomalainen sisu ja talvisodan henki!

Niimpä tietysti. Budjetti googlesta ja innolla kohti haasteita! Voihan se ensirakentajan budjetti pitää en mä sitä sano, mutta 1000x yleisempää on se että se kusee jossain kohtaa. Netin ilmaiset laskurit auttaa hahmottamaan kokonaisuutta, mutta ei ne on karkeita tarkkuudeltaan ja perustuvat keskimääräisiin hintoihin.

Tarkoitin lähinnä sellasta jäkrkevän tarkkuuden (100-200 riviä) kustannuslaskelmaa missä hakataan rivi riviltä kustannukset työ ja materiaalimenekkeineen. Sellasen menee ammattilaiseltakin reilusti aikaa vaikka suunnitelmat on vimpan päälle valmiina ja kustannustieto helposti saatavilla.. Onhan toi varmaan kertarakentajankin periaatteessa mahdollista tehdä, mutta virhe riski on aika iso.

Siihen tarvitaan myös toteutuskelpoiset suunnitelmat. Jos talo tulee toimituksena ja tontti on tiedossa, niin suurimmat epävarmuudet kohdistuu perustuksiin ja LVIS-töihin, niissä tarvitaan hyvät suunnitelmat. Loput työt on enemmän tai vähemmän yksikköhintaisia, niitä on jo helpompi ennustaa.

Ensikertalainen voi saada kustannuslaskelman nappiin, mutta on siinä jo hyvää tuuriakin mukana ettei pahoja yllätyksiä tule matkan varrella. Toinen tärkeä asia on tavoitteen kunnioittaminen, jos johonkin ei ole rahaa varattu niin sitä ei ole ja harkittavaksi tulee maksaako enemmän vai mitä tekee.

Veikkaisin, että vaikuttaa hyvin paljon millaisen talon tekee ja onko pitkästä vai lähes muuttovalmis talo.

Tein pitkästä ja siihen kuului yli 600 käyntiä rautakaupassa, joten arvata saattaa ettei hommaa ihan puolessa vuodessa tehty (kuten joku valmiimpi pakettitalo). Jokakeväistä hintojennousua oli melkolailla vaikea ennustaa ja se oli paljon enemmän kuin arvasi. Tarkoitus oli tehdä itse paljon vähemmän, mutta koska alkuvaiheessa työmiehet eivät sattuneet olemaan kovin priimaa ja mestari kannusti ottamaan toteutusvastuutakin, niin tulin sitten tehneeksi paljon enemmän itse. Toki nämä olisi voinut huomioida suunnitteluvaiheessa (ja etsiä vaan uusia tekijöitä), mutta mielestäni on jossain tilanteissa tyhmää sitoa itsensä johonkin tiukkaan budjettiin.

Budjetista yleisesti. Itselleni oli tärkeintä sopivan laatutason saavuttaminen ja hinta tuli vasta sen jälkeen. Pyrin tekemään mielestäni järkevät valinnat, maksoi mitä maksoi. Usein ei paljoa maksanut, koska en halunnut mitään kuuminta hottia. Toki ymmärrän, että suunnitelmista ei voi lipsua, jos lainat on neuvoteltu niin tiukoille, että budjetissa on pakko pysyä. Itselläni lainasta jäi 50% nostamatta. Neliöhinta alkuperäisessä kustannuslaskelmassa oli parin tonnin paikkeilla (vähän alle muistaakseni) ja toteutunut oli alle tonnin.

Tuo Sisun kommentti oli hyvä. Itselläni ei juuri suunnitelmia ollut mistään ja kun pitkästä tein, niin suunnitelmat elivät jatkuvasti. Lämmityssuunnitelma muuttui eniten, mutta siinä ei onneksi kustannuksia tullut hurjasti lisää. Kallis systeemi vaan vaihtui toiseen kalliiseen. Jos haluaa laskea tarkan budjetin, pitää kaikki mahdollinen tietää jo suunnittelupöydällä ja niissä pitää pysyä. Muuten voidaan puhua sattumasta.

...

Ainahan tulee ylläreitä ja ne pitää olla mukana budjetissa. Meillä alkuperäinen lattiasuunnitelma meni uusiksi ja lattiasta tulikin useamman tonnin kalliimpi.
Näin pienet ylitykset on helppo ottaa huomioon tekemällä vähän väljemmän budjetin. Samalla me säästettiin neljän vaatehuoneen kalustuksessa tonni, kun
valittiin yksinkertaisemmat ratkaisut, myös lämminvesivaraajassa onnistuin säästämään yli 700egee alkuperäiseen budjettiin nähden.
Eli toiseenkin suuntaan on mahdollista mennä.

ps.
Meilläkään ei ihan halvinta materiaalia lattiassa ole.
Keskihinta lattiamateriaaleille (löytyy neljää erilaista lattiaa) lienee jossain 45e/m2

Meillä ongelmia aiheutti oikeastaan vaan paaluperustus. Kokenut vastaavakin laski kustannukset väärin. Paalut maksoi lisää vaan sen 6 donaa, mutta sitten kun sementtiä pitikin ostaa 100 kuutiota enemmän kuin alunperin suunniteltiin ja pelkkää raudoitusrautaa ostettiin 15 donalla ja rautakin saatiin todella halvalla (noin 30% halvemmalla kuin parin naapurin kanssa vertailtiin). Vastaavan puolustukseksi täytyy sanoa että pari muutakin ammattilasita arvioi perustuksen hinna väärin. Toinen mikä meinasi sotkea budjetin oli eristerappaus. Talomyyjät (joilla ei ollut mitään syytä kusettaa) vastasivat että semmonen 7-8 donaa enemmän maksaa eristerappaus vs. paneeli. No todellisuus olikin sitten että 17 - 18 donaa enemmän. No sekin hoidettiin omalla työllä ja kikkailulla, mutta aikaa ja hermot meni.

... se että vaimo päättää vaihtaa laminaatin marmoriin ei mun mielestä ole mikää ylläri vaan harkittu valinta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
... se että vaimo päättää vaihtaa laminaatin marmoriin ei mun mielestä ole mikää ylläri vaan harkittu valinta.

Erittäin hyvin sanottu! Budjetin voi ylittää kahdella tavalla ja tässä tapauksessa voi katsoa peiliin ja mahdollisesti neuvotella, että jos nyt vaan pysytään budjetissa. Se, että olisit tehnyt suunnitellut perustukset ja siten pysynyt budjetissa olisi taasen ollut erittäin tyhmää. Nyt olisi Villa Kanuuna Etuovessa myynnissä merkinnällä "remontoijan unelma".

no minkä minä sille voin, että minusta se on kylmä niin se on kylmä. kaippa sitä nyt saa mielipiteensä sanoa kerran lattiamareiaalista kyseltiin. jotenkin paistaa muutenkin teikäläisen kommenteista nykysin sellanen ikävä sävy muitten kommetteja kohtaan. tiedä sitten... tämä tälläinen kommentointi ja lyttäämismentaliteetti kyllä kannustaa ainaki minua olemaan kommentoimatta useampaan keskusteluun. huppea lainatakseni, täällä todella ollaan välillä kuin abc:n kahvipöydässä. kiitos ja anteeksi jos jollain meni herne nenään.

No voi helvetti, enpä olisi uskonut että sinäkin ne herneet saat niin syvälle nenääsi jostain lattiamateriaaleista.

Totta helvetissä jokainen laittaa sitä mitä haluaa ja mihin varallisuus antaa myöden tai ottaa vaikka jumalauta pikvipin. Sanoin vain OMAN MIELIPITEENI että jos ei oikeasti ole laittaa sitä pikkutekijää eli paria kolmea tai neljää tonnia lisää pelkkään lattiamatskuun niin saa järkihintaankin hyvän lattian.

Toki se on jotenkin uskoteltava itselle ja muille että kannatti sen kolme tonttua lisää laittaa että sai jonkun matskun. Silloin sillä ei ole väliä jos siihen on varaa, mutta jos siihen ei oikeasti ole, niin sitten se on vähän jopa hölmöä.

Ja kun näitä keskusteluja seuraa, niin missään ei voi eikä kannata säästää...ikinä. Se alkaa jos soravaiheesta. Niitä ei saa vaihdettua. Sitten eristeet, niitäkään ei saa vaihdettua. Villan pitää olla parasta, koska se vaikuttaa energiatalouteen. Kattomateriaalissa ei pidä säästää koska vesivahinko. Pinnoissa ei pidä säästää kun on tehty kallis talo ja se on perseestä että on halvat ja paskat pinnat jne jne. Sittne ihmetelleen kun budjetit paukkuu.

Minä yritän tuota sitä puolta esille, että voi tehdä järkeviä edullisia valintoja, minulla ei ole varaa tehdä mitään lähellekään malliin Oddis, että ei voin vaan sanoa että isketään korkkia kun se on jalalle mukavan lämmin. Ihan varmasti näin, mutta ei vaan perse kestä. Ennemmin tekee vähän joka suunnassa järkibudjetilla kuin tuhlaa johonkin yksittäisjuttuu. Tämä siis tälleen kun on mietittävä joka euro tai ainkin pitäisi miettiä.

Että ne palkokasvit pois sieltä sieraimista. Jos joku tällaisen takia jättää kommentoimatta niin se on sitten voivoi. Minä hiljenen jokatapauksessa pariksi viikoksi (jos ei jaksa sitten jostain hotellista nettiin vääntyä) joten ei tavitse mun kommenttien takia vedellä palkoja sieraimiin.

Erittäin hyvin sanottu! Budjetin voi ylittää kahdella tavalla ja tässä tapauksessa voi katsoa peiliin ja mahdollisesti neuvotella, että jos nyt vaan pysytään budjetissa. Se, että olisit tehnyt suunnitellut perustukset ja siten pysynyt budjetissa olisi taasen ollut erittäin tyhmää. Nyt olisi Villa Kanuuna Etuovessa myynnissä merkinnällä "remontoijan unelma".

Kyllä meidän "budjetin ylitykset" oli ihan puhtaasti sitä, että haluttiin laittaa jotain paremmin tai enemmän. Mitään kovin tarkkaan budjettia ei edes tehty. Laskettiin isoimmat kustannukset, haettiin pankista sellainen laina mikä järkevästi saatiin ja "haluttiin" ottaa ja sitten kateltiin että siitä ei yli mennä ja jos mennään niin hankkeita pitää siirrellä myöhemmäksi. Talo sisältä valmiiksi oli se eka tavoite ja siihen päästiin silloin ihan nätisti.

Kyllä minä ainakin myönnän vajavuuteni ihan puhtain mielin ja voin sanoa että en olisi osannut ekalla kerralla edes tehdä tarkkaa budjettia. Ei ollut kaikki selvillä mitä edes halutaan, ei mitään kokemusta rakentamisesta ja vaikka paketti tulikin, oli se erittäin vaiheessa. Että enpä osannut huomioida kaikkea, kuten esim. kattoturvatuotteita. Joku tarkempi päiväkausia excelin parissa viihtyvä olisi varmasti tämänkin saanut paremmin kasaan. Mulla oli vaan kanssa joku 30 tonnia "muuttuviin kuluihin" ja kyllä se niihin sitten hiljalleen menikin.

...

Totta helvetissä jokainen laittaa sitä mitä haluaa ja mihin varallisuus antaa myöden tai ottaa vaikka jumalauta pikvipin. Sanoin vain OMAN MIELIPITEENI että jos ei oikeasti ole laittaa sitä pikkutekijää eli paria kolmea tai neljää tonnia lisää pelkkään lattiamatskuun niin saa järkihintaankin hyvän lattian.

Toki se on jotenkin uskoteltava itselle ja muille että kannatti sen kolme tonttua lisää laittaa että sai jonkun matskun. Silloin sillä ei ole väliä jos siihen on varaa, mutta jos siihen ei oikeasti ole, niin sitten se on vähän jopa hölmöä.

Ja kun näitä keskusteluja seuraa, niin missään ei voi eikä kannata säästää...ikinä. Se alkaa jos soravaiheesta. Niitä ei saa vaihdettua. Sitten eristeet, niitäkään ei saa vaihdettua. Villan pitää olla parasta, koska se vaikuttaa energiatalouteen. Kattomateriaalissa ei pidä säästää koska vesivahinko. Pinnoissa ei pidä säästää kun on tehty kallis talo ja se on perseestä että on halvat ja paskat pinnat jne jne. Sittne ihmetelleen kun budjetit paukkuu.

Minä yritän tuota sitä puolta esille, että voi tehdä järkeviä edullisia valintoja, minulla ei ole varaa tehdä mitään lähellekään malliin Oddis, että ei voin vaan sanoa että isketään korkkia kun se on jalalle mukavan lämmin. Ihan varmasti näin, mutta ei vaan perse kestä. Ennemmin tekee vähän joka suunnassa järkibudjetilla kuin tuhlaa johonkin yksittäisjuttuu. Tämä siis tälleen kun on mietittävä joka euro tai ainkin pitäisi miettiä.

...

Onneksi on ´Palkkasi' - threadi josta voi käydä katsomassa vähän taustaa jokaisen kommenteille. Se on nyt vaan sille 10 kiloa / kuukausi - perheelle vähän eri tilanne tehdä valintoja. Toisaalta ihan keskituoloisenkinkin hintahaitarilla voi saada hienon näköistä aikaan, enkä nyt tarkoita itseäni. Itse päätin että ne kohdat talosta jota ei voi muuttaa, eli perustukset, rungot vesikatot, tehdään vimosen päälle ja pinnoissa sitten säästellään. Ne voi vaihtaa.

Tokihan rahamiehelle tuo mielihyvää saarnata köyhälle siitä miten järjetöntä laminaattia on lätkiä uuteen taloon ... ja me köyhät sitten väitetään ettei me edes haluttais mitään satasen norsunluuparkettia :jahas:

... tuli muuten taas mieleen se pappabetaalarmiehen ihmettely siitä että miksi ne köyhät on lähes poikkeuksetta paskoja purjehtimaan :)

Herätin bloginkin takaisin henkiin:

http://landetalo.blogspot.fi/2013/05/vanhoja-juttuja-ja-piharakennuksen.html

Askartelin tuollaisen ruokailuryhmän kun kaupasta ei löytynyt ja/tai olivat liian kalliita.
pihapoyta.jpg

Onneksi on ´Palkkasi' - threadi josta voi käydä katsomassa vähän taustaa jokaisen kommenteille. Se on nyt vaan sille 10 kiloa / kuukausi - perheelle vähän eri tilanne tehdä valintoja. Toisaalta ihan keskituoloisenkinkin hintahaitarilla voi saada hienon näköistä aikaan, enkä nyt tarkoita itseäni. Itse päätin että ne kohdat talosta jota ei voi muuttaa, eli perustukset, rungot vesikatot, tehdään vimosen päälle ja pinnoissa sitten säästellään. Ne voi vaihtaa.

Tokihan rahamiehelle tuo mielihyvää saarnata köyhälle siitä miten järjetöntä laminaattia on lätkiä uuteen taloon ... ja me köyhät sitten väitetään ettei me edes haluttais mitään satasen norsunluuparkettia :jahas:

... tuli muuten taas mieleen se pappabetaalarmiehen ihmettely siitä että miksi ne köyhät on lähes poikkeuksetta paskoja purjehtimaan :)

Tämä on juurikin totta. Tosin mun kohdalla on vähän niin, että en edes oikeasti haluaisi sitä norsunluuparkettia, koska muksut ja eläimet sen pitäisi kuitenkin ruvelle. Kiva sitten omistaa koti jossa ei voi elää.

Eli kuten sanoit, pinnat saa uusittua jos joskus on massimies ja JOS ylipäätään haluaa jotain muuta. Tosin epäilen että ennemmin sijoitan esim. kunnon grillikotamökkiin kuin johonkin lattiapintoihin. Eli hyvin pitkälle tämä on myös arvostuskysmys eli mitä kukin yleensäkään pitää arvossaan.

Nämä on näitä "mielipide on kuin persereikä, jokaisella on sellainen" eli juurikin sitä ABC kahvipöytäjuttua, ei näistä oikeasti kannata kenenkään vetää yhtään mitään esineitä sieraimiin.

Taitaa olla yhtä vaikea aihe kuin tuo auton ostaminen...mutta siitä ei täällä sen enempää, kunhan vertauksen heitin.

Entäs jos on kotona korkkilattia ja pihassa Toyota? Kuulin että jollakulla olisi moinen... :D

Muijalla oli edellisessä kämpässä :D .... nykyään on Rellu ja uudessa okt:ssä halpislaminaatti sekä laattaa. Laminaatti on hinta-laatusuhteeltaan 10+ mutta ei vituta vaihtaa joskus vaikka värin vuoksi (kun ei ole pikkulapsia ja elikoita). Huonoa laattaa ei viitsi laittaa kun sen vaihtaminen on vähän isompi juttu :)

Herätin bloginkin takaisin henkiin:

http://landetalo.blogspot.fi/2013/05/vanhoja-juttuja-ja-piharakennuksen.html

Askartelin tuollaisen ruokailuryhmän kun kaupasta ei löytynyt ja/tai olivat liian kalliita.

Mahtaako siellä suunnalla olla pieniä sahoja? Sellaisia mitkä saavat hirsiä työstettyä. Sellaiseen kun vie pari tukkia, niin tullessaan saa pöydän tarvikkeet hirsisenä. Hintaa tulee olutkorin verran ehkä. Tai en tiedä mikä on nykyään tilanne, mutta joskus 10-vuotta sitten täällä suunnalla oli mahdollista.

Moro,

Meillä budjetti ylittyy ~50k ja suuri osa siitä tulee kyllä näistä asioista mitä ei ole huomannut huomioida ja sitten näitä "kiva olla juttuja" varmaan kymmenellä tonnilla. Vielä silti ollaan alle 1k/kokonaisalaneliä ihan kaikki laskettuna.

Alun perin sovittiin että kellari nyt tehdään niin halvoilla pintamateriaaleilla kun sillä ei ole niin väliä kun on vain kellari. Näin se meni verstaan, pajan, autotallin, yhden varastohuoneen ja perunakellarin osalta joo, eli mastertoppi lattiaan ja sementtimaali seinään(pottukopissa ite sotkettu kalkkimaali tosin). Seinätkin mitkä on leca-harkosta, ulkoseinissä verkotuslaasti+verkko sisäpinnoissa, rappasin perinteisesti sotkien rakennuskalkkia, (byggmaxin) sementtiä ja sihtasin omasta montusta ajettua hiekkaa. Nyt kun tullaan sisustusarkkitehdin puolelle rupeaa suunnitelmissa olemaan jo microsementit ja nestemäiset tapetit ja kaikkee muuta hauskaa. Terassin laudoista ollaan känätty puolitoista vuotta, talotehdas toimitti paketin mukana nipun vihreää painekyllästettyä lautaa joka ei kauniimpaa osapuolta miellytä millään tavalla. On kokeiltu jos jonkinmoista öljyä ja kuultomaalia mutta mikään ei miellytä kun aina paistaa vihreä läpi. Tahtoo kuulemma lehtikuusen..ja taas palo touhutonni tai kaks.

Budjetin seuranta jäi sinä päivänä kun laitoin moottorisahan käyntiin. Ei hirveästi ole intoa enää kun työpäivän jälkeen pääset raksalle ~18 aikaan ja yöllä kotiin joskus 01-04. ja taas huomenna sama. Varmasti olisi hyvä pitää kirjaa paremmin, mutta kun ei jaksa ja lastenkin kanssa kuulemma pitäisi olla. Pari vuotta tätä kohta takana, mutta ehkä tänä vuonna päästäis muuttamaan, ainakaan mun raksakärry ei kestä kauempaa ja leimakin loppuu marraskuussa, taitaa tulla taas budjetoimaton menoerä jos ei sitä ennen ole muuttolupaa :).

-H

Kyllä vihreä kyllästetty terassilauta haalistuu sen verran parissa vuodessa, että ruskealla öljyllä sudittuna näyttää oikeasti ruskealta. Naapurilla on lehtikuusta ja ei se parin kesän jälkeen näytä kauhean hienolta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom