Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitäs arvon raati sanoo 195mm utw profiililla olevasta ulkovuoripaneelista? Lähinnä mieti sitä alkaako tuollainen leveä plootu jo vääntämään kieroon ajan saatossa... ja pysyykö kunnolla kiinni pelkästään ulkovuorinaulaimella...

Maksaisi 2200e enemmän talliin ja taloon kuin 170mm paneli. Panelia menee kevyet 550m2.

Sen verran tuli ulkoverhous panelien hintoja tutkailtua ettei ole mitään järkeä ostaa paneleita pelkästään pohjamaalattuna ja maalata niitä itse irrallaan. Säästö kertaalleen sahalla pintaväriin maalatun ja itse irtaallaan maalatun välissä on alle 1000e tuolla määrällä. 12*14 okt talo ja 14*9 talli/autokatos..

- - - Updated - - -

Kaksi sanaa: ontelo ja laatta

kallis ratkaisu, mietin myös itse mutta unohdin kun sain selville onteloiden hinnan. Vaikka olisin saanut asevelihintaan kun kaveri on ontelotehtaassa töissä..

Kaksi sanaa: ontelo ja laatta. Ja vielä kaksi: seuraava ja talo.

Mitä Vilho mieltä? ;)

Reunavahvistetussa laatassahan on omat peikkonsa. Mulla putken halkeamista suurempi peikko on vajoaminen, eli sitä vastaan omassa kämpässä lähdettiin prioriteetti ykkösellä.

En lattialämmitystä (suljettu kierto) ja käyttövettä (suojaputken sisällä) pidä kovin pahana, mutta viemäriputken kanssa onkin sitten pahempi juttu. Toisaalta siihenkin ongelmaan käsiksi pääseminen olisi helpompaa siten että tunkkaa perustukset toisesta päästä ylös tai kaivautuu laatan alle :) Itse asiassa mulla varmaan jo on semmonen 10 - 20 senttiä ilmaa raakavalun alla, tai näin kaivinkonemies meinasi.

Ontelolaatan voisin laittaa, mutta sekin vaatisi hirvittävän tukevan anturan / sokkelin, koska näkisin että paaluperustuksissa perustuksen tulee kuitenkin kantaa koko talo.

... ja tämä siis täysin amatöörin arvio (toisaalta samalle alueelle rakentanut ammattilainen laittoi reunvahvistetun laatan vaikka olisi voinut laittaa vaikka maavaraisen. kun asiaa ihmettelin tokaisi "minähän en taloani tuollaiselle keksipakettiperustukselle tee!" ... ja kyseessä ihan alle 40 v kaveri.

Reunavahvistetussa laatassahan on omat peikkonsa. Mulla putken halkeamista suurempi peikko on vajoaminen, eli sitä vastaan omassa kämpässä lähdettiin prioriteetti ykkösellä.

Mä sekoilin jotain. Tarkotin Cryscytheä kellä oli ne ontelot.

Mitäs arvon raati sanoo 195mm utw profiililla olevasta ulkovuoripaneelista? Lähinnä mieti sitä alkaako tuollainen leveä plootu jo vääntämään kieroon ajan saatossa... ja pysyykö kunnolla kiinni pelkästään ulkovuorinaulaimella...

Maksaisi 2200e enemmän talliin ja taloon kuin 170mm paneli. Panelia menee kevyet 550m2.

Sen verran tuli ulkoverhous panelien hintoja tutkailtua ettei ole mitään järkeä ostaa paneleita pelkästään pohjamaalattuna ja maalata niitä itse irrallaan. Säästö kertaalleen sahalla pintaväriin maalatun ja itse irtaallaan maalatun välissä on alle 1000e tuolla määrällä. 12*14 okt talo ja 14*9 talli/autokatos..

Meillä 170mm UTW kertaalleen pintamaalattuna. Hintaa tais tulla talo+talli -yhdistelmälle jotain 600e lisää vs pohjamaalattuna. Osa paneeleista vielä laittamatta, mutta en ole ainakaan tässä 4 kuukauden aikana huomannut että yksikään olisi kummemmin vääntynyt, vaikka olosuhdemuutokset ovat olleetkin aika isot. Pitkän juoksun haitoista ei mitään tietoa, saatika sitten tuosta 195mm paneelista.

Kaksi sanaa: ontelo ja laatta.

Oli tuokin jo jossain keskustelussa leimattu riskirakenteeksi, siinä kun on just kahta puolta styroksia betoni ja jonkun mielestä toi sitten kondensoi väärään paikkaan ja ties mitä paskaa. Talon rakentamisen jälkeen olisi parasta jättää lukematta kaikki tämmöiset ketjut.

No mutta mitäpä teet siinä vaiheessa, kun viemärit on rikki poikki ja särki ja paska valuu talon alle.

Tiedän yhden melko rapsakan tapauksen, hallin lattian (paaluperustus) alla viemärien kannakointi liian harva ja perusmaana savi, jonka painumisen myötä viemärit vituiksi. Surkiaksi homman tekee hallin pinta-ala, 20 000m2. Korjauskustannus parisataatuhatta.

Oli tuokin jo jossain keskustelussa leimattu riskirakenteeksi, siinä kun on just kahta puolta styroksia betoni ja jonkun mielestä toi sitten kondensoi väärään paikkaan ja ties mitä paskaa. Talon rakentamisen jälkeen olisi parasta jättää lukematta kaikki tämmöiset ketjut.

Näinpä. Yritän kaikin mahdollisin keinoin vältellä tämän ketjun neuvojen lukemista. Muutenhan tässä olisi tuore rakentaja ihmeissään :D
Laitan kuulumisia ja kuvia omasta projektista ja kiva kuulla muiltakin fiiliksiä.

- - - Updated - - -

kallis ratkaisu, mietin myös itse mutta unohdin kun sain selville onteloiden hinnan. Vaikka olisin saanut asevelihintaan kun kaveri on ontelotehtaassa töissä..

Eipä tuossa paneelissa muuta ole kuin, että on riittävän paksua, jottei halkea. Muistaakseni pitää olla vähintään 28mm, mutta voi olla paksumpaakin. Naulan tulisi läpäistä vähän koolausta, niin paneeli+ koolaus löytyy oikea naulan pituus.

En tiiä mutta miksi minä en jaksa näitä "vituiks män" juttuja ottaa enää yhtään tosissani? Joka kohdassa meni vituiksi kun jostain kysyy tai lukee tain kuuntelee. Terassin kaiteetkin homehtuu pystyyn kun ne on molemmin puolin maalattu jne.

Ja mitä tulee viemäriputkiin laatan alla, niin eniten se hivitti tärytellä niitä täyttöjä. Mielestäni tuossa vaiheessa kun ajellaan vähän ronskimmin kun ei oo omia, niin voidaan mennä ja pitkälle vituiksi.

Viemäriputkien vuodot on sinänsä lohdullisempia että kun niissä putkissahan ei ole painetta ja se vuoto on suhteessa paljon pienempi kuin paineellisessa vesijohdossa. Jos talon alla kulkevien viemärien kunto hirvittää niin ne voi kohtuullista korvausta vastaan kuvauttaa. Jos siellä on joku rikko niin sen voi sukittaa tai pinnoittaa kuntoon ilman että puolta taloa piikkaa auki. Paskat ja kuset mahtuu kulkee kyllä 110mm putkessa vaikka se olis vähän lytyssäkin et sinänsä ei pienet damaget maata kaada. Muovinen viemäriputki muutenkin kestää aika kovaa kohtelua ennen kuin hajoaa kokonaan.

Yhdessä putkiremontissa olin mukana Tampereella, missä kerrostalon kellarin alla kulkeva valurauta viemäri oli mennyt rikki ja paskaa päässy kellarin betonilaatan alle ties kuinka kauan. Se oli muutenkin erikoinen paikka kun alun perin maanvaraisesti valetun laatan alta oli paikoin maa vajonnut lähes metrin ja laatta muuttunut itsensä kantavaksi. Se laatan alainen tila oli oikee paska-allas kun viemäri oli juoksettanu sinne jöötiä ties kuin kauan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

- - - Updated - - -

Mulla on julkkari 195mm panelia. Laitoin sen kyllä kiinni ruuveilla kun mulla koolausväli oli metrin. Hyvännäköinen se ainakin omaan silmään on, huomattavasti leveämmän näkönen kuin 170mm, vaikka ero ei numeroina oo iso.

Mulla on välipohja tosiaan ontelolaatasto. Ontelot maksoi muistaakseni noin 35€/m2 kuljetettuna (yht 100m2). Nosturiauto 4h, harjateräkset ja samavalu yhteensä varmaan 1000€. Ontelolaatoissa hinta nousee jos tarvii paljon kavennettuja tai lovettuja ja eri pituisia laattoja. Mä suunnittelin koko pytingin yksinkertaiseksi niin säästi tässäkin kun laatoista 12/14 oli kahta pituutta ja vain kaksi laatoista oli "erikoisia"..

Mulla on julkkari 195mm panelia. Laitoin sen kyllä kiinni ruuveilla kun mulla koolausväli oli metrin. Hyvännäköinen se ainakin omaan silmään on, huomattavasti leveämmän näkönen kuin 170mm, vaikka ero ei numeroina oo iso.

Mulla 195mm ja 60cm koolausvälillä. Muistaakseni 75mm konenauloilla kiinni.

Korkeassa talossa näyttää hyvältä. Kun vertaa matalaan talliin, missä on 170mm paneelit, niin suunnilleen samalta näyttää matalassa 170mm kuin korkeassa 195mm.

Kellään mitään ideaa terassiinkaiteiden kiinnittämiseen.

Mulla siis tolpat tuossa valmiina pystyssä ja kaiteisiin värkit. Kaide siis tehdään niin että kahden riman väliin pystypuut. Eli nuot on helpoin tehdä elementtinä. Mutta olisi kiva jos ois jotain ideaa noiden kiinnittämiseen tolppiin muuten kuin tekemällä tolppiin kolot ja ähräämällä siihen välii ne. Eli onko jotain kiinnikkeitä jotka saisi tolppiin kiinni ja vastaparit kaiteisiin ja pudottaisi paikoilleen. Plussa olisi se että kaiteet saisi irti. Tuosta kun tulee talvella "lumiallas" niin olisi vähän helpompaa jos osan kaiteista saisi pois ja siten työnnettyä lumat mukavasti vaan kolalla ylilapioinnin sijaan.

Ja se kolojen teko ja kaiteen ährääminen siihen väliin on berberistä, sitä tuli tehtyä ihan tarpeeksi terassin kaiteiden kanssa.

Googleta Timba french cleat, josko saisit hyödynnettyä.

Törkeen hyvä vinkki, kiitos. Nyt pitää vaan löytää joku sopiva tolppaan kiinnitettevä juttu jossa "tappi pystyssä" ja vastaavasti kaiteeseen reiät joihin se pudotetaan. Tästä saanee varmasti jotain järkevämpää kuin tuo kolojen teko tolppaan. Yksinkertaisuudessaan taas järkevää tämäkin. Pitää miettiä ja soveltaa..

Tässä uutinen tuosta:

Verottaja: Nyt loppuvat pimeät hommat omakotityömailla

-mitenkäs tosiaan talkootyövoima? Ilmeisesti se on laitonta jatkossa?

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa....a-nyt-loppuvat-pimeat-hommat-omakotityomailla

Mahtaa olla halpoja taloja jatkossa jos talkootkin kielletään :lol2:

Tämä homma ei vaan toimi täällä. Meillä kun ns. korkeasti koulutetussa duunissa saa sen verran vähän käteen että on järkevämpää tehdä vaikka itse kuin palkata joku.

Käsittääkseni esim. jenkeissa vähän eri tilanne. Siellä se raksaduunari saa saman verran kuin täälläkin (paitsi elää leveämmin matalien hintojen takia), mutta se hyvin koulutettu saakin sitten niin paljon ettei itse kannata tehdä.

Se on vaan niin järjetöntä että jonkun päällikötasonkin kaverin (esim. valtiolla) kannattaa ottaa ennemmin palkatonta lomaa ja tehdä itse kuin palkata joku :wall:

Eihän missään sanottu, että talkootyöt olisi kielletty!! Jos joku tulee "ilmaiseksi" tekemään työn, niin se on talkoota, eikö?

Pitääkö tuonne verottajalle siis esittää kuitit, jos vaikka ostaa 100 metriä listaa tai 50 litraa maalia??

Ja kuinka nuo edes kerkiää kaikkia tutkia? Eiköhän ne vain raapase päältä pahimmat...

"Ilmoitusvelvollisuus koskee kaikkia ensi heinäkuun jälkeen valmistuvia rakennustöitä, vaikka lupa olisi myönnetty aiemmin"

Eli siis kaikki ketä ei ole pitänyt lopputarkastusta, kannattaa se tehdä ennen heinäkuun loppua, vai??

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom