Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se laittoi laskut sähköpostilla ja jokainen mun blogia lukenut tietää että mulla kärähti kone tuossa kesken projektin ja siinä meni KAIKKI! Että mistähän minä tuonkin laskun kaivaisin? Verkkopankista toki löytyy maksetut summat, mutta ei ole laskuja, ei paperilla ei sähköisesti.
Ja kun teetät ilman kuittia, joudut sanomaa, että "ite tein". Sitten joku verovirastossa pähkäilee onko mahdollista, että olet yksin tehnyt sen ja sen työvaiheen xx kuukaudessa... Ja sitten tulee joko vapauttava tuomio tai hirveet mätkyt...
Saako putki ja sähköhommia teetettyä pimeästi? Ei mulle ainakaan edes ehdotettu, niissä kun pitää kuitenkin olla valvojan nimi papereissa niin luulis ettei kukaan moiseen lähde.
–Toki on mahdollista, että tehdään talkootyötä ja naapuriapua, mutta nekin pitää ilmoittaa verottajalle, verohallinnon ylitarkastaja Sari Wulff kertoo.
Tsk Tsk. Tutustu termiin tilaajavastuu.Mutta syytönhän se okt-rakentaja siihen tällöin on jos palkkaamansa urakoitsija pimeänä teettää alihankkijoillaan.
Luuletko että täällä jatkossa saa rakentaa hartiapankilla mitään? 2-3 vuoden kuluessa tulee asetukset että jokaisessa talotyömaan hommassa siivouksesta lähtien on käytettävä koulutettua, rokotettua, tarkastettua, sertifioitua, säännöllisesti jatkokoulutettua ja verokirjallista Ammattihenkilöä.
Itse "hankkeeseen ryhtyvä" ei saa tulla työmaalle ollenkaan, vaan voi tarkastella sen edistymistä kokonaisurakkaa johtavan insinööritoimiston lähettämistä työmaadokumenteista. Projektikokouksiin hän saa osallistua ilman puheoikeutta, kun rakennustarkastaja, verotarkastaja, kosteustarkastaja, puutavarantarkastaja, hiilijalanjälkitarkastaja, energiatehokkuustarkastaja, rakennusmateriaalien alkuperävalvoja ja viranomaisten puolelta kyseisen työmaan valvontaa johtava koordinaatiotarkastaja neuvottelevat pääsuunnittelijan, johtavan suunnittelijan, energiatehokkuuslaskentainsinöörin, lvi-suunnittelijan, LVI-töiden valvojan, työmaan omavalvontavastaavan, työmaan työsuojeluasiamiehen, työmaan kokonaisturvallisuusvastaavan, työmaan ympäristövastaavan, työmaan tasa-arvovastaavan, hankkeen projektipäällikön, hankkeen apulaisprojektipäällikön ja vastaavan mestarin kanssa. Kaikki laskuttavat hankkeeseen ryhtyvää 100 € tunti (+alv yksityisiltä) ja hän tarjoaa lisäksi kahvit ja viinerit ja varaa sopivan kabinetin hyvästä hotellista. Nykyisen suurelementtitalon hinta saadaan palamaan aloituskokouksen loppuun mennessä.
Energiatouhotus on jo vienyt asioita siihen suuntaan, ja kansallinen hometalohysteria antaa tekosyyn näiden asioiden viemiseksi asetuksilla eteenpäin.
Ei kaikkien 250 hengen tietoja tarvitsekaan, vaan sinulla pitää olla:Paskat. Jos minä otan vaikkapa nyt joltain 250 hengen firmalta putkityöt ei voi olla velvollisuuteni tarkistaa jokaisen 250 työntekijän osalta että ovatko he pimeissä duuneissa. Mistä minä edes tiedän kuka siellä milloinkin häärää.
Mulle aivan sama. Mitä enemmän talot kallistuu, sitä enemmän mua naurattaa.
Ois varmaan pitänyt paaluttaa.
Istun nyt uudessa talossamme hitaan 3G yhteyden päässä.
Viikko sitten saimme muuttoluvan.
Tänään jotakuinkin kaikki vikat kamat muutettua.
Huomenna vielä vanhan kämpän siivous ja lamppujen irroitus.
Alkaa pikkuhiljaa helpottamaan......
Tuleva yö on ensimmäinen yö uudessa itse tekemässäni talossa.
Hidas netti ei haittaa.
Myöskään tv antennin puuttuminen ei haittaa.
Myöskään se ei haittaa, että meillä on vain yksi kattila, joka toimii uuden induktiolietemme kanssa.
Sekään ei haittaa, että kaikki kamat on pitkin poikin lattioita, eikä sohvalla ole vielä tyynyjä.
Nimittäin pikkuhiljaa alkaa hiipimään puseroon onnellisuus ja helpotus tämän järjettömän urakan yhden vaiheen päättymisestä.
Edelleen talosta puuttuu rännit, terassit, kuistit, autotallit, pihat, kivetykset, pensasaidat, postilaatikot ja ties mitä muuta.
Nyt ajattelin vain jakaa teille kaikille tätä helpotusta.
Kannatti muuten lähteä tähän urakkaan!