Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tähänhän sitä ajetaan. Helpompi tehdä vilungilla kaikki ja siinä säästääkin. Oletusarvoisesti olet rikollinen kuitenkin.

Se laittoi laskut sähköpostilla ja jokainen mun blogia lukenut tietää että mulla kärähti kone tuossa kesken projektin ja siinä meni KAIKKI! Että mistähän minä tuonkin laskun kaivaisin? Verkkopankista toki löytyy maksetut summat, mutta ei ole laskuja, ei paperilla ei sähköisesti.

Olettaisi, että sähköpostit asustavat myös jossain sähköpostioperaattorin serverillä, josta ladataan paikallinen kopio omalle koneelle? Vai pyörititkö omaa sähköpostiserveriä?

Ja kun teetät ilman kuittia, joudut sanomaa, että "ite tein". Sitten joku verovirastossa pähkäilee onko mahdollista, että olet yksin tehnyt sen ja sen työvaiheen xx kuukaudessa... Ja sitten tulee joko vapauttava tuomio tai hirveet mätkyt...

No tuossahan voinee tulla ongelmia jos oikein törkeästi vetää ja teettää koko talon parissa kuukaudessa isolla lössillä. Mutta perus hartiapankkirakentaja joka teettää jotain yksittäisiä työvaiheita, tyyliin kylppärin laatoitus tai keittiökaappien asennus, niin vaikeaa tulee verovampyyrin homma olemaan.

Saako putki ja sähköhommia teetettyä pimeästi? Ei mulle ainakaan edes ehdotettu, niissä kun pitää kuitenkin olla valvojan nimi papereissa niin luulis ettei kukaan moiseen lähde.

Saako putki ja sähköhommia teetettyä pimeästi? Ei mulle ainakaan edes ehdotettu, niissä kun pitää kuitenkin olla valvojan nimi papereissa niin luulis ettei kukaan moiseen lähde.

Ei varmaan saa, paitsi aliurakkana. Mutta syytönhän se okt-rakentaja siihen tällöin on jos palkkaamansa urakoitsija pimeänä teettää alihankkijoillaan.

Paskat. Jos minä otan vaikkapa nyt joltain 250 hengen firmalta putkityöt ei voi olla velvollisuuteni tarkistaa jokaisen 250 työntekijän osalta että ovatko he pimeissä duuneissa. Mistä minä edes tiedän kuka siellä milloinkin häärää. Maksan alvillisen laskun, dokaan käteisellä baarissa kun ukot duunaa ja se on sillä myöten selvä.

Jos pitäs tarkistella noita niin eihän sitä uskaltais raksalla suödä edes alle 9 euron pitsaa, nehän on verottajan mukaan kaikki harmaan talouden tuotteita.

Täällä päivän pitsa muuten maksaa 4,90e :D

Jyväskylässä oli jonkun tutkimuksen mukaan Suomen halvimmat pizzat. Taidanpa muuten tästä lähtien maksaa ne pizzat kortin sijaan käteiselle, vaikka hinta onkin smaa. Onpahan karvakäsille helpompaa kiertää veroja.

Tästä tehdään oikeasti nyt niin vaikeaa että ihan sama vaikka tekisit kaiken vilpillä, sillä joku menee vituiksi kuitenkin ja olet kuitenkin syyllinen.

Millähän sinä sitten todistat sen oman työsi jos verottaja keksii väittää että ei ole mahdollista että olet tehnyt sen ja sen itse? Jos käyt 8 h töissä, on sulla hyvin aikaa tehdä vielä toiset 8 h ja viikonloput sitä raksaa. Jos työkalut pysyy käsissä niin saahan sitä aikaiseksi ja jotkut jopa nopeammin ja paremmin kuin ne ammattilaiset.

Mulla ainakaan ois ees varaa rakennuttaa taloa, ihan sama saako tehdä alvilla vai ilman.

Miksi ei vaan pistetä talon myyntivoittoa verolle niin on vähän ikäänkuin pakko pistää ne kuitit talteen visusti tai sitten maksat ne verot siitä myyntivoitosta. Minä en ymmärrä sitä miksi saa kikkailla tätä "teen talon ja asun 2 vuotta ja 15 minuuttia ja myyntiin verotta".

- - - Updated - - -

Muuten aivan loistava kirjoitus nimimerkiltä Lemmy1916 kauppalehti.fi foorumilta:

Luuletko että täällä jatkossa saa rakentaa hartiapankilla mitään? 2-3 vuoden kuluessa tulee asetukset että jokaisessa talotyömaan hommassa siivouksesta lähtien on käytettävä koulutettua, rokotettua, tarkastettua, sertifioitua, säännöllisesti jatkokoulutettua ja verokirjallista Ammattihenkilöä.

Itse "hankkeeseen ryhtyvä" ei saa tulla työmaalle ollenkaan, vaan voi tarkastella sen edistymistä kokonaisurakkaa johtavan insinööritoimiston lähettämistä työmaadokumenteista. Projektikokouksiin hän saa osallistua ilman puheoikeutta, kun rakennustarkastaja, verotarkastaja, kosteustarkastaja, puutavarantarkastaja, hiilijalanjälkitarkastaja, energiatehokkuustarkastaja, rakennusmateriaalien alkuperävalvoja ja viranomaisten puolelta kyseisen työmaan valvontaa johtava koordinaatiotarkastaja neuvottelevat pääsuunnittelijan, johtavan suunnittelijan, energiatehokkuuslaskentainsinöörin, lvi-suunnittelijan, LVI-töiden valvojan, työmaan omavalvontavastaavan, työmaan työsuojeluasiamiehen, työmaan kokonaisturvallisuusvastaavan, työmaan ympäristövastaavan, työmaan tasa-arvovastaavan, hankkeen projektipäällikön, hankkeen apulaisprojektipäällikön ja vastaavan mestarin kanssa. Kaikki laskuttavat hankkeeseen ryhtyvää 100 € tunti (+alv yksityisiltä) ja hän tarjoaa lisäksi kahvit ja viinerit ja varaa sopivan kabinetin hyvästä hotellista. Nykyisen suurelementtitalon hinta saadaan palamaan aloituskokouksen loppuun mennessä.

Energiatouhotus on jo vienyt asioita siihen suuntaan, ja kansallinen hometalohysteria antaa tekosyyn näiden asioiden viemiseksi asetuksilla eteenpäin.

Paskat. Jos minä otan vaikkapa nyt joltain 250 hengen firmalta putkityöt ei voi olla velvollisuuteni tarkistaa jokaisen 250 työntekijän osalta että ovatko he pimeissä duuneissa. Mistä minä edes tiedän kuka siellä milloinkin häärää.
Ei kaikkien 250 hengen tietoja tarvitsekaan, vaan sinulla pitää olla:

1) tilaajavastuulain vaatimat asiakirjat (kaupparekisteriote, ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin kuuluminen, todistus verojen maksamisesta, todistus eläkevakuutusmaksuista, selvitys käytetystä tes:sta, todistus tapaturmavakuutuksen ottamisesta)
2) kopio työmaalla työskentelevien kuvallisista henkilökorteista ja mahdollisesti työ- tai oleskeluluvista, E101-lomakkeista, passikopio, ja toki tarkistaa verottajan sivuilta onko työntekijän veronumero aktivoitu verottajan tietokantaan siinä henkilön tietojen kulkulupaluetteloon kirjaamisen yhteydessä. Kohtapuoliin toimitat - kuukausittain - työmaalla työskennelleiden tiedot verottajalle. Kohta pitää myös toimittaa urakkasummat verottajalle.

Tämä on viranomaisten (demokratian) haluama suunta. Näin toimitaan.

Sun vaan PITÄÄ tietää kuka milloin on työmaalla hommissa. Viranomaiset varmasti ehdottavat alueen aitausta ja kulkuportteja sähköisine kulunvalvontoineen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paskat. Istun ja juon kaljaa mökillä kun toiset rakentaa mun seuraavaa taloa. Nauran paskaisesti sitten vankilassa.

Pitääkin varata jatkossa käteistä pizzerioihin. Jos pitsa maksaa 5e, annan kympin enkä tahdo kuittia. Ihan vittuillessani ja koska mä voin.

Hyvähän se vaan on, että yritetään saada omakotirakentaminen saman verotuksen piiriin kuin esim kerrostalorakentaminen. Saadaan ehkä vähän ryhtiä alaan, kun ei enää omakotirakentajat ruoki kaikenlaisia toistaitoisia puuhastelijoita. Ymmärrän toki vitutuksen täällä, kun monien omaa lypsylehmää ollaan tappamassa.

Mulle aivan sama. Mitä enemmän talot kallistuu, sitä enemmän mua naurattaa.

Ois varmaan pitänyt paaluttaa.

Yleisellä tasolla siis, eli kun rakentaminen kallistuu, mun talon arvo nousee. Mun talo on jo "maksettu" ja kuitit voin vaikka polttaa, kukaan ei tule koskaan niitä kyselemään. Lopputarkastus tehty ja 2v asuttu.

Istun nyt uudessa talossamme hitaan 3G yhteyden päässä.
Viikko sitten saimme muuttoluvan.
Tänään jotakuinkin kaikki vikat kamat muutettua.
Huomenna vielä vanhan kämpän siivous ja lamppujen irroitus.
Alkaa pikkuhiljaa helpottamaan......
Tuleva yö on ensimmäinen yö uudessa itse tekemässäni talossa.

Hidas netti ei haittaa.
Myöskään tv antennin puuttuminen ei haittaa.
Myöskään se ei haittaa, että meillä on vain yksi kattila, joka toimii uuden induktiolietemme kanssa.
Sekään ei haittaa, että kaikki kamat on pitkin poikin lattioita, eikä sohvalla ole vielä tyynyjä.

Nimittäin pikkuhiljaa alkaa hiipimään puseroon onnellisuus ja helpotus tämän järjettömän urakan yhden vaiheen päättymisestä.
Edelleen talosta puuttuu rännit, terassit, kuistit, autotallit, pihat, kivetykset, pensasaidat, postilaatikot ja ties mitä muuta.
Nyt ajattelin vain jakaa teille kaikille tätä helpotusta.
Kannatti muuten lähteä tähän urakkaan!

Istun nyt uudessa talossamme hitaan 3G yhteyden päässä.
Viikko sitten saimme muuttoluvan.
Tänään jotakuinkin kaikki vikat kamat muutettua.
Huomenna vielä vanhan kämpän siivous ja lamppujen irroitus.
Alkaa pikkuhiljaa helpottamaan......
Tuleva yö on ensimmäinen yö uudessa itse tekemässäni talossa.

Hidas netti ei haittaa.
Myöskään tv antennin puuttuminen ei haittaa.
Myöskään se ei haittaa, että meillä on vain yksi kattila, joka toimii uuden induktiolietemme kanssa.
Sekään ei haittaa, että kaikki kamat on pitkin poikin lattioita, eikä sohvalla ole vielä tyynyjä.

Nimittäin pikkuhiljaa alkaa hiipimään puseroon onnellisuus ja helpotus tämän järjettömän urakan yhden vaiheen päättymisestä.
Edelleen talosta puuttuu rännit, terassit, kuistit, autotallit, pihat, kivetykset, pensasaidat, postilaatikot ja ties mitä muuta.
Nyt ajattelin vain jakaa teille kaikille tätä helpotusta.
Kannatti muuten lähteä tähän urakkaan!

Miten teillä vain yksi kattila pelii induktion kanssa? Kaikki muut jotain emalia vai?

Induktion kanssa toimii tasan kaikki kattilat mihin magneetti ottaa kiinni. Meillä tais olla tasan yksi kattila joka ei toiminut induktion kanssa. Ei niissä kattiloissa sitä merkkiä ole syyst että ne on tehty ennen induktiolieden kekimistä, mutta oikeasti sen kanssa toimii melkein kaikki mahdolliset kattilat

Mutta noin muuten, muistan kyllä kuin eilisen sen tunteen kun eka yö wirallisesti asunttiin uudessa talossa, nyt siihen on jo vähän niinkukin turtunut.

Meillä on oikiasti vaan yksi kattila, vaikka vaimo harrastaa leipomista ja ruuanlaittoa. Ilmeisesti ei sitten harrastella keittoruokia.
Kananmunatki keitetään aina mikrossa :)

Pannut meneekin sitten kaikki vaihtoon. En edes kokeile toimiiko ne tuossa uudella liedellä. Ne on aivan loppuun ajettuja kaikki.

Samwaissilta erittäin hyvä ohje. Nyt kun vain osais levähtää, nauttia ja iloita tästä suorituksesta.
Ressiä vaan puskee jostain tuonne puseroon. Oon kuitenkin kohta jo laskemassa autotallin perustusten kustannuksia ja eroja itse muuratulle ja teetetylle versiolle.
Ja sen laskelman jos erehdyn tekeen, niin pakkohan se on itse tehdä kaikki ja kaikki on aloitettava nyt eikä heti.

Katto- ja lattialistoista olen kyllä ylpeä. Mökistä ei puutu ainuttakaan listaa. Parit hyllyt ja yksi liukuovi vielä puuttuu, mut listat sain paikalleen :)

Ne liukuovet puuttu vielä vuoden päästäkin. ;)

No siis joo, minusta tuntuu että tämä itse talo oli nopea rakentaa ja pihaan menee se 100 vuotta. Mutta so not, kun voi asua tässä täysillä koko ajan ja pihatyöt on ihan jees kun saa vaan vähän Olvia nautiskella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom