Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
40m3 kuraa on mun mielestä aika paljon, tostahan saa 300m2 pintaa. Meillä tais mennä jotain 28m3 jos en väärin muista ja pintaa oli joku 188m2.
Vai mitä valat? Seinätkö myös täytät jollain?

Pikkuisen vajaa 200m2 on lattiaa ja lisäksi anturapalkkeja ym. Taloon & talliin tulee 200mm laatta, niin menee vähän reilummin
 
Ens viikolla päästään valamaan. Otin siihen hommaan ulkopuolisen porukan kun ei ole ite tullut tehtyä ikinä. 4€/m2 +alv oli hinta valutyölle + kurat, jota menee 40m3. Suht nopsaan saanut tuon Legalettin kasaan kun ens viikolla tulee 4vk siitä kun kaivuri tuli tontille ja paalutustakin jouduttiin venaileen. Lattian päälle tarkoitus tehdä kattopaketit valmiiks tallin ja talon siiven osalta, niin saa kaikki nopsaan säältäsuojaan
4€/m2 ei ole paha hinta kertarakentajalle, jos sisältää vähänkään hiertoa. Teräshierto (koneellinen) sais olla vitosen luokkaa, puuhierto tuota 4€ ja pelkkä lautaveto kolmen euron paikkeilla. Toki nämä ovat vähän aluekohtaisia ja varsinkin kysyntäpohjaisia, joten hinnat voi olla + 60snt tai -30snt. Kaatolattioilla voi olla kallistuslisää.
 
4€/m2 ei ole paha hinta kertarakentajalle, jos sisältää vähänkään hiertoa. Teräshierto (koneellinen) sais olla vitosen luokkaa, puuhierto tuota 4€ ja pelkkä lautaveto kolmen euron paikkeilla. Toki nämä ovat vähän aluekohtaisia ja varsinkin kysyntäpohjaisia, joten hinnat voi olla + 60snt tai -30snt. Kaatolattioilla voi olla kallistuslisää.

A-luokan lattia oli vaatimuksena ja normi kaadot pesutiloihin ja talliin. Jälkihoito kuuluu sitten itselle. En tuota itekkään pitänyt pahana hintana.
 


Onpas mielenkiintoinen järjestelmä. Sokkeliin ei kyllä sitten saa kiinni mitään, mutta eipähän tuo välttämätöntä olekaan.Itselleni tulee mieleen miinuksena lähinnä vuotokohta alajuoksun ja laatan välillä. Normaalissa perustustavassahan höyrysulkumuovi jätetään lattiavalun alle ja yhdistetään seinän höyrynsulkuun. Muutenkin kestopuun käyttö alajuoksussa näyttää tuossa videolla hieman arveluttavalta. Olisi kiinnostavaa nähdä myös, miten talopaketti asetttuu tuohon alajuoksun päälle ja millä tavalla alajuoksun tuuletus on järjestetty.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Normaalissa perustustavassahan höyrysulkumuovi jätetään lattiavalun alle ja yhdistetään seinän höyrynsulkuun. Muutenkin kestopuun käyttö alajuoksussa näyttää tuossa videolla hieman arveluttavalta. Olisi kiinnostavaa nähdä myös, miten talopaketti asetttuu tuohon alajuoksun päälle ja millä tavalla alajuoksun tuuletus on järjestetty.

No ei kyllä mitenkään välttämättä jätetä höyrynsulkua mihinkään. Ja eikö alajuoksu ole aina kestopuuta?
 
Terasseja varten tulee raudoituksista RST-tangot sokkelin läpi, niin saa kiinni. Toki nämä pitää jo tietää etukäteen. Kyllä sen AP:n ja seinän liitoksen saa tiiviiksi. Uretaani + solumuovi + alaohjauspuu ja pikanauloilla laattaan kiinni. Elementit alaohjauspuuhun normaalisti kiinni ja höyrysulku liimataan sitten vielä laataan kiinni.

Kestopuuta voi käyttää alaohjauspuuna jos kiinnitystarvikkeet on A4 luokan, mutta suurinosa taitaa nykyään käyttää ihan normaalia puutavaraa. Legalettissä tuo alaohjauspuu tulee lämpimälle laatalle ja tuulensuoja normaalisti sokkelin ulkopinnan kanssa tasan.
 
Legalettissä tuulensuoja normaalisti sokkelin ulkopinnan kanssa tasan.

Mistä se alaohjauspuu tuulettuu? Alaohjauspuuhan jää sinne pimentoon? Vai jätetäänkö sinne sokkelin ja tuulensuojalevyn väliin joku hajurako?
 
Onko tuolle paksulle laatalle jotain erityisiä syitä?

Jos siihen tulee lattialämmitysputket, niin mille syvyydelle ne laitetaan?

Paaluperustus ja laatta makaa paalujen päällä ns kelluvana. Kai tuosta joku ydinpommin kestävä tulee kun rautaakin on lattiassa viittä vaille v****ti. Eristeet ja viemärit kannakoidaan laattaan kiinni. En muista miten syvälle nuo vesikiertoisenlattialämmityksen putket tulee, mutta joka tapauksessa yläverkon päälle.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No ei kyllä mitenkään välttämättä jätetä höyrynsulkua mihinkään. Ja eikö alajuoksu ole aina kestopuuta?


Minäkään en ole ymmärtänyt siellä pitäisi olla höyrynsulku.

Ihan vakuuttava video. Tosin paaluperustusta en tuollaiselle laittaisi. Mulla tuli sellainen kuva että paalut kantavat lattiavalua, ei sokkelia, joka sitten kantaa lattiaa.

Mullahan tuli tavallaan kaksi lattiavalua. Ensin reunavahvistetussa anturat ja niiden päälle 20 senttiä ja sitten styrxit ja niiden päälle vielä reilu 10 senttiä lattiavalu, jossa menee lämmitysputket jne.

- - - Updated - - -

Paaluperustus ja laatta makaa paalujen päällä ns kelluvana. Kai tuosta joku ydinpommin kestävä tulee kun rautaakin on lattiassa viittä vaille v****ti. Eristeet ja viemärit kannakoidaan laattaan kiinni. En muista miten syvälle nuo vesikiertoisenlattialämmityksen putket tulee, mutta joka tapauksessa yläverkon päälle.

... tuohan on vielä varsin kevyt ratkaisu ja itse asiassa tuntuu melko heppoiselta jos 20 senttisen laatan pitää kantaa pahimmassa tapauksessa koko talo.
 
Paaluperustus ja laatta makaa paalujen päällä ns kelluvana. Kai tuosta joku ydinpommin kestävä tulee kun rautaakin on lattiassa viittä vaille v****ti. Eristeet ja viemärit kannakoidaan laattaan kiinni. En muista miten syvälle nuo vesikiertoisenlattialämmityksen putket tulee, mutta joka tapauksessa yläverkon päälle.

Vituiksi meni rakentajalla sielläkin. Hieman nostaa rakennusvaiheen kustannuksia, jos tekisit kaksi valua mutta se kannattaa: kantava laatta sokkeliin valettuna, sen päälle EPS ja sitten vielä pintavalu erillisenä. Esim 15cm kantava laatta ja pintavalu 8cm. Menee rautaa, betonia ja työtä paljon, mutta EIPÄ ainakaan lämmitä lattialämmitysputkilla koko 20cm laattaa, joka on valettu sekä teräspaaluihin että sokkeliin. Ei tarvi tehdä lumitöitä sokkelin ympäriltä, kun sitäkin lämmitetään koko ajan jos putket yhdessä paksussa valussa.
Kaksi valua ja lattialämmitysputket pintavaluun. Maksaa jonkun tonnin rakennuvaiheessa enemmän, mutta energiansäästökustannuksissa varmaan maksaa itsensä ihan hyvin takaisin vuosikymmenien aikana.

Noin, näettekö, nyt sorruin itsekin siihen "oikeassa olemiseen ja asiantuntijuuteen", joka omassa raksaprojektissa on vituttanut kaikista eniten. Teki mitä tahansa niin aina tulee joku neuvomaan, että väärin meni. Nyt olen itse samanlainen.
 
Vituiksi meni rakentajalla sielläkin. Hieman nostaa rakennusvaiheen kustannuksia, jos tekisit kaksi valua mutta se kannattaa: kantava laatta sokkeliin valettuna, sen päälle EPS ja sitten vielä pintavalu erillisenä. Esim 15cm kantava laatta ja pintavalu 8cm. Menee rautaa, betonia ja työtä paljon, mutta EIPÄ ainakaan lämmitä lattialämmitysputkilla koko 20cm laattaa, joka on valettu sekä teräspaaluihin että sokkeliin. Ei tarvi tehdä lumitöitä sokkelin ympäriltä, kun sitäkin lämmitetään koko ajan jos putket yhdessä paksussa valussa.
Kaksi valua ja lattialämmitysputket pintavaluun. Maksaa jonkun tonnin rakennuvaiheessa enemmän, mutta energiansäästökustannuksissa varmaan maksaa itsensä ihan hyvin takaisin vuosikymmenien aikana.

Noin, näettekö, nyt sorruin itsekin siihen "oikeassa olemiseen ja asiantuntijuuteen", joka omassa raksaprojektissa on vituttanut kaikista eniten. Teki mitä tahansa niin aina tulee joku neuvomaan, että väärin meni. Nyt olen itse samanlainen.

Mua kyllä henkilökohtaisesti vitutti maksaa kertomasi toteutustapa paaluille. Budejtin ylitys laskettiin kylläkin kymmenissä tuhansissa kuin tuhansissa (ja suurin osa työstä tehtiin itse).

Nyt ei enää vituta niin paljoa kun tietää että sokkeli kestää vaikka lähtisi puolet paaluista alta pois :)
 
No siis ne ketkä ovat itse rakentaneet ja urtsittaneet tuon alaohjauspuuhärdellin, varmasti ymmärtävät mitä tarkoitan.
Lattiavaluhan valettiin alaohjauspuun "yli" ja valun ja alaohjauspuun välinen sauma täytettiin urtsilla. Näin ei synny kylmäsiltaa eikä myöskään esim. laatan eläminen siirtele suotta tuota alaohjauspuuta, kuten se tekee Lecalett-perustustavassa?
Lisäksi alaohjauspuu pääsee tuulettumaan ulkokautta, tässä kuva. Tarkkaan kun katsoo nuolen päästä niin huomaa myös ettei tuulensuojalevy ole alaohjauspuun edessä estämässä tuuletusta.

alaohjauspuu.jpg

Tuokin on näköjäs menny vituiks. Tohon piti niitata vielä semmonen jyrsijäverkko kiinni ja näköjäs jäänyt maalaamatta tuo viiste ulkovuorilaudasta.
Verkkohan pitäisi olla sitä varten kun hiiret kuulemma kiipeävät tuota väliä pitkin ullakolle 4m matkan, kaivavat itsensä eristeiden läpi ja syövät reijän katon höyrysulkumuoviin ja pääsevät sitten kattopaneelien yläpuolelle popsimaan MMJ-johtoa, joka on kuulemma hiirten herkkua. Näin tiesi ammattimiehet ABC:llä kertoa. Sen vuoksi ne MMJ:t kehoitettiin tälläkin foorumilla putkittamaan. Mä taidan mieluummin vain lotota, sit ku napsahtaa niin ei haittaa vaikka hiiret söis sähkökaapelit. Ostan uuden talon.

Heikoin lenkkihän meilläkin tuo alaohjauspuun eristävyys on. Ei siinä ole kuin se reilu 5cm urtsia eristeenä. Mutta onhan sekin parempi kuin ei mitään.

Näistä (=meistä) "vanhoista" rakentajista on kyllä tässä ketjussa kehkeytyny niitä pahimman luokan pätijöitä. Voitas pistää miitti jonnekin ABC:lle kahvipöytään?
 
Hassua kyllä miten paljon sitä on oppinut rakenteista kun on rakentanut talon. Osaa ulkomuistista kertoa mitä on missäkin välissä, miksi ja millä tavalla se kannattaa tehdä. Toki talovalmistajien ratkaisut vaihtelevat, mutta periaate pysyy kutakuinkin aina samana. Ennen rakentamista en tiennyt mitään muuta kuin että seinässä on laudat ulkona ja gyprocit sisällä :D
 
Vituiksi meni rakentajalla sielläkin. Hieman nostaa rakennusvaiheen kustannuksia, jos tekisit kaksi valua mutta se kannattaa: kantava laatta sokkeliin valettuna, sen päälle EPS ja sitten vielä pintavalu erillisenä. Esim 15cm kantava laatta ja pintavalu 8cm. Menee rautaa, betonia ja työtä paljon, mutta EIPÄ ainakaan lämmitä lattialämmitysputkilla koko 20cm laattaa, joka on valettu sekä teräspaaluihin että sokkeliin. Ei tarvi tehdä lumitöitä sokkelin ympäriltä, kun sitäkin lämmitetään koko ajan jos putket yhdessä paksussa valussa.
Kaksi valua ja lattialämmitysputket pintavaluun. Maksaa jonkun tonnin rakennuvaiheessa enemmän, mutta energiansäästökustannuksissa varmaan maksaa itsensä ihan hyvin takaisin vuosikymmenien aikana.

Noin, näettekö, nyt sorruin itsekin siihen "oikeassa olemiseen ja asiantuntijuuteen", joka omassa raksaprojektissa on vituttanut kaikista eniten. Teki mitä tahansa niin aina tulee joku neuvomaan, että väärin meni. Nyt olen itse samanlainen.

Hyvä se on tietää, että vituiksi meni jo tässä vaiheessa :D Sokkeli on EPS:ää, niin ei se lämpö sieltä laatasta karkaa.
 
Totta, se on kyllä erittäin koomista tällä palstalla että täällä tehdään täysin tietämättömistä amatööreistä talonrakentamisen huippuammattilaisia yhdellä raksaprojektilla, joka sekin on valtaosalla jonkin sortin paketti eikä edes oikeasti täysin itse pitkästä tehty, jossa voikin jotain syvällisempää jo oppiakkin.

2007 kun ensimmäistä rupesin tekemään, oli taskussa aika paljon vähemmän tietotaitoa kuin nyt tätä hanketta pyöritellessä, mutta ei silti tulisi mieleenikään päteä netissä.
 
No siis ne ketkä ovat itse rakentaneet ja urtsittaneet tuon alaohjauspuuhärdellin, varmasti ymmärtävät mitä tarkoitan.
Lattiavaluhan valettiin alaohjauspuun "yli" ja valun ja alaohjauspuun välinen sauma täytettiin urtsilla. Näin ei synny kylmäsiltaa eikä myöskään esim. laatan eläminen siirtele suotta tuota alaohjauspuuta, kuten se tekee Lecalett-perustustavassa?
Lisäksi alaohjauspuu pääsee tuulettumaan ulkokautta, tässä kuva. Tarkkaan kun katsoo nuolen päästä niin huomaa myös ettei tuulensuojalevy ole alaohjauspuun edessä estämässä tuuletusta.

Tuokin on näköjäs menny vituiks. Tohon piti niitata vielä semmonen jyrsijäverkko kiinni ja näköjäs jäänyt maalaamatta tuo viiste ulkovuorilaudasta.
Verkkohan pitäisi olla sitä varten kun hiiret kuulemma kiipeävät tuota väliä pitkin ullakolle 4m matkan, kaivavat itsensä eristeiden läpi ja syövät reijän katon höyrysulkumuoviin ja pääsevät sitten kattopaneelien yläpuolelle popsimaan MMJ-johtoa, joka on kuulemma hiirten herkkua. Näin tiesi ammattimiehet ABC:llä kertoa. Sen vuoksi ne MMJ:t kehoitettiin tälläkin foorumilla putkittamaan. Mä taidan mieluummin vain lotota, sit ku napsahtaa niin ei haittaa vaikka hiiret söis sähkökaapelit. Ostan uuden talon.

Heikoin lenkkihän meilläkin tuo alaohjauspuun eristävyys on. Ei siinä ole kuin se reilu 5cm urtsia eristeenä. Mutta onhan sekin parempi kuin ei mitään.

Näistä (=meistä) "vanhoista" rakentajista on kyllä tässä ketjussa kehkeytyny niitä pahimman luokan pätijöitä. Voitas pistää miitti jonnekin ABC:lle kahvipöytään?

Tuulensuoja läpäisee hyvin vesihöyryä, niin kyllä se sieltä haihtuu jos sinne ikinä mitään tuleekaan ja lisäksi se on lämpimän laatan päällä, niin tuskin kondensoi. Vituiksi näkyy mennee sullakin kun alaohjaupuut on puskusaumalla, eikä uretaania välissä kuten on tavattu laittaa :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom