Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Totta, se on kyllä erittäin koomista tällä palstalla että täällä tehdään täysin tietämättömistä amatööreistä talonrakentamisen huippuammattilaisia yhdellä raksaprojektilla, joka sekin on valtaosalla jonkin sortin paketti eikä edes oikeasti täysin itse pitkästä tehty, jossa voikin jotain syvällisempää jo oppiakkin.

2007 kun ensimmäistä rupesin tekemään, oli taskussa aika paljon vähemmän tietotaitoa kuin nyt tätä hanketta pyöritellessä, mutta ei silti tulisi mieleenikään päteä netissä.

No jokaisella on mielipide ja mikäs se nyt oli ...

En pidä itseäni ammattilaisena enkä usko että moni muukaan itseään tällä palstalla pitää ammattilaisena.

Mielestäni tällä palstalla on myös aika selkeästi todistettu että sana ammattilainen on lähinnä kirosana rakentamisessa. Se yhden talon rakentanut, oikeasti asiasta kiinnostunut eikä siis se leipäpappi joita ala tuntuu olevan pullollaan, saattaa antaa ihan hyvää vinkkiä / näkökulmaa asioihin.

Vituiksi meni rakentajalla sielläkin. Hieman nostaa rakennusvaiheen kustannuksia, jos tekisit kaksi valua mutta se kannattaa: kantava laatta sokkeliin valettuna, sen päälle EPS ja sitten vielä pintavalu erillisenä. Esim 15cm kantava laatta ja pintavalu 8cm. Menee rautaa, betonia ja työtä paljon, mutta EIPÄ ainakaan lämmitä lattialämmitysputkilla koko 20cm laattaa, joka on valettu sekä teräspaaluihin että sokkeliin. Ei tarvi tehdä lumitöitä sokkelin ympäriltä, kun sitäkin lämmitetään koko ajan jos putket yhdessä paksussa valussa.
Kaksi valua ja lattialämmitysputket pintavaluun. Maksaa jonkun tonnin rakennuvaiheessa enemmän, mutta energiansäästökustannuksissa varmaan maksaa itsensä ihan hyvin takaisin vuosikymmenien aikana.
.

Oma oli juuri noin että kaikki valettu, antura, sokkeli (mikä on 22CM paksu !), peruslaatta ja pintalaatta. Finfoamiakin meni rekkalastillinen. Betonia taisi mennä jotain 30-40 kuutiota, nyt ei jaksa kuitteja kaivaa enää. Joku tonni meni enempi rahaa mutta saa tästä vaikka panssarivaunuparkin jahka talo lahonnyt pois joskus...
Enempi luotan noihin kulmakunnan vanhoihin kirvesmiehiin tässä perustushommassa kun noihin "amm.........". Tosin ei taida nykyään enää niin helpolla ukkoja kunnon sokkelimuotin tekoon löytyä, kun kaikki on harkkohommaa?

Ja autotallin perustus tulee samalla kaavalla, tosin jätän korkeuden puolesta varauksen pintalaatalle, jos joskus lämpimäksi pitää saada ja tahtoo esim lämpöputket lattiaan. Kaivinkone pitäisi loppuviikosta saaha nyppimään kantoja veke niin taas pääsee raksavauhtiin. Uusi naulalaatikko haettu jo :-)

Vituiksi näkyy mennee sullakin kun alaohjaupuut on puskusaumalla, eikä uretaania välissä kuten on tavattu laittaa :D

Ai saamari, niinpä muuten onkin! No, tuo on AMMATTIMIESTEN TEKEMÄ, eikä mun oma tekonen. Seuraavaan taloon osaan itse tehdä oikein tuon(kin). :thumbs:

En pidä itseäni ammattilaisena enkä usko että moni muukaan itseään tällä palstalla pitää ammattilaisena.

Mielestäni tällä palstalla on myös aika selkeästi todistettu että sana ammattilainen on lähinnä kirosana rakentamisessa. Se yhden talon rakentanut, oikeasti asiasta kiinnostunut eikä siis se leipäpappi joita ala tuntuu olevan pullollaan, saattaa antaa ihan hyvää vinkkiä / näkökulmaa asioihin.

Jotain vaikeita kohtia piti selvittää joltain satunnaisilta AMMATTILAISILTA sekä täältä, kun ei eka eikä toinen vastaus vakuuttanut. Varmistuksen asiaan tein vastaavalta mestarilta ja lähes täysin poikkeuksetta pakkiksen raadilta sai paremman vastauksen mitä AMMATTILAISELTA, joka kävi paikanpäälläkin. "Ei tuohon oo ikinä mitään ennenkään laitetettu"

Mielipiteet ovat toki tärkeitä, kunhan niissäkin on vain järkeä ja taustalla on kokemusta/osaamista kys. asiasta. Tottakai alalla on vatipäitä ja huonoa ammattiylpeyttä, mutta löytyy sieltä myös osaamista yhdistettynä kokemukseen. Kyse on vain siitä että rakentamista aloittelevan kannattaakin panostaa todellisten osaajien löytämiseen, ja rakentaa hyviin tyyppeihin hyvät välit. Virheitähän sattuu jokaiselle, se on selvä.

Jotain vaikeita kohtia piti selvittää joltain satunnaisilta AMMATTILAISILTA sekä täältä, kun ei eka eikä toinen vastaus vakuuttanut. Varmistuksen asiaan tein vastaavalta mestarilta ja lähes täysin poikkeuksetta pakkiksen raadilta sai paremman vastauksen mitä AMMATTILAISELTA, joka kävi paikanpäälläkin. "Ei tuohon oo ikinä mitään ennenkään laitetettu"

No nyt loftis heti pesämään suu saippualla :)

Mielipiteet ovat toki tärkeitä, kunhan niissäkin on vain järkeä ja taustalla on kokemusta/osaamista kys. asiasta. Tottakai alalla on vatipäitä ja huonoa ammattiylpeyttä, mutta löytyy sieltä myös osaamista yhdistettynä kokemukseen. Kyse on vain siitä että rakentamista aloittelevan kannattaakin panostaa todellisten osaajien löytämiseen, ja rakentaa hyviin tyyppeihin hyvät välit. Virheitähän sattuu jokaiselle, se on selvä.

Kaveri rakentaa Kangasalle ja sillä tuntuu olevan kyllä jokaisella palkatulla tekijällä osaamista ja oikeaa asennetta. Helppoahan se silloin on. Itselläni taas kävi suosituksista huolimatta ihan toisin ja siitä syystä päädyin tekemään mahdollisimman paljon itse. Aluksi piti tehdä vain vähän, mutta ei auttanut, kun mihinkään ei voinut luottaa. Tämä jo kertoo mielestäni alasta ihan tarpeeksi. Siksi yksikin vastoinkäymisiä kokenut nettirakentaja on kultaakin arvokkaampi.

- - - Updated - - -

No nyt loftis heti pesämään suu saippualla :)
Hyss... kohta nähdään minkä nimimerkin takaa paljastuu ammattilaisia :)

Kaveri rakentaa Kangasalle ja sillä tuntuu olevan kyllä jokaisella palkatulla tekijällä osaamista ja oikeaa asennetta. Helppoahan se silloin on. Itselläni taas kävi suosituksista huolimatta ihan toisin ja siitä syystä päädyin tekemään mahdollisimman paljon itse. Aluksi piti tehdä vain vähän, mutta ei auttanut, kun mihinkään ei voinut luottaa. Tämä jo kertoo mielestäni alasta ihan tarpeeksi. Siksi yksikin vastoinkäymisiä kokenut nettirakentaja on kultaakin arvokkaampi.

- - - Updated - - -

Hyss... kohta nähdään minkä nimimerkin takaa paljastuu ammattilaisia :)

Toisilla käy tuuri, itsekkin valitsin urakoitsijoita jotka olen pääosin aiemmin hyväksi jo totenut. Sitä en tiedä kuinka paljon täällä rakennuspuolen ihmisiä kirjoittelee, itse olen ainakin täysin päinvastaisella alalla.

..... Itselläni taas kävi suosituksista huolimatta ihan toisin ja siitä syystä päädyin tekemään mahdollisimman paljon itse. Aluksi piti tehdä vain vähän, mutta ei auttanut, kun mihinkään ei voinut luottaa. Tämä jo kertoo mielestäni alasta ihan tarpeeksi. Siksi yksikin vastoinkäymisiä kokenut nettirakentaja on kultaakin arvokkaampi.
.....

Taisit kopioida meikän tekstin jostain .... :D ja jotta poikkeus vahvistaa säännön niin aiemmin hyväksi todettu saattaa olla parin vuoden päästä ihan eri planeetalta, valitettavasti.

Sääliksi vaan käy niitä joille käy vastaavasti mutta omat taidot/aika tms. ei mahdollista sitä että tekee itse ...

Taisit kopioida meikän tekstin jostain .... :D ja jotta poikkeus vahvistaa säännön niin aiemmin hyväksi todettu saattaa olla parin vuoden päästä ihan eri planeetalta, valitettavasti.

Sääliksi vaan käy niitä joille käy vastaavasti mutta omat taidot/aika tms. ei mahdollista sitä että tekee itse ...

Juuri näin! Se suurin murheenkryynini (AMMATTILAISlattianvalaja) tuli suositusten kautta. Oli hyvin hoitanut hommansa sillä kuka häntä suositteli. Sen sijaan kun hän tontille pääsi ja otti liipan käteen, niin näytti, että ei olisi ikinä ollut hommaa tehnyt. Paljoa ei olisi huomannut eroa koulutettuun apinaan, paitsi että koulutetulla apinalla olisi ollut koulutus.

- - - Updated - - -

Toisilla käy tuuri, itsekkin valitsin urakoitsijoita jotka olen pääosin aiemmin hyväksi jo totenut. Sitä en tiedä kuinka paljon täällä rakennuspuolen ihmisiä kirjoittelee, itse olen ainakin täysin päinvastaisella alalla.

Kyllä täällä muutamia on, mutta ne on ihan asiallisia (tietenkin, kun täällä ovat oppimassa :)). Itsekin olen melkein niin päinvastaiselta alalta kuin ikinä mahdollista. Suunnilleen origameja taittelen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hauska kun sokkeleita ladottaessa on muutama lauta tukena ja joku väsynyt ukko potkiskelee santaa sokkelin juureen, sitten valuvaiheessa onkin julmettu määrä sepeliä ihan sokkelin yläreunaan asti tukena :D

Mitenköhän tuo todellisuudessa kestää? Ei ole nimittäin aivan pieni se voima minkä tuo 40m3 betonia tuota styroksia(?) vasten painaa.

Meillä samoja kokemuksia 90-luvulta kuin Loftyokelilla. Katottiin naapurissa (=porukat katseli) että onpas hyvin pistetty tapetit seinään ja pyydettiin ukon yhteystiedot. No ukko oli umpijuoppo ja tuli kännissä työmaille ja tapetoi niin päin persettä että sokea koiralaumakin olis tapetoinu paremmin jos ois vaan upottanu tassut liisteriin ja antanu juosta tapettirullat suussa pitkin taloa. Palkan kyllä kinusi ja sitten joutui itse tekemään uusiks.

Minä oisin lyöny turpaan.

Sama homma sitten porrasmestarin kanssa, sekin siis 90-luvulla porukoiden projektissa, mitä sain sitäkin kunnian seurata aitiopaikalta. Joku "puuseppä", jota joku suositteli tuli portaita tekemään. No eihän siitä tullu lasta eikä paskaa. Portaat oli täyttä paskaa ja jäivät vielä kesken ja lasku tuli perässä. Tikapuilla kuljettiin aikamme kerrosten välillä kunnes meni hermot ja poltettiin portaat ja tilattiin uusi ammattimies tekemään uudet portaat.

Sitten mitä pätemiseen tulee niin minä voin kyllä sanoa että mulla on vara päteä, tietyissä asioissa rakentamisen osalta. Varmasti tiedän paljon paremmin about jokaisen asian kuin useat (huom: ei useimmat) AMMATTImiehet.

Tosin, oonhan minä vähän Besserwisseri muissakin asioissa ;)

Alaohjauspuun tuuletuksesta vielä sen verran, siinähän on solumuovi alla, urtsi sisällä ja meidän tapauksessa solumuovi päällä, kun satoi niin perkeleesti ja tuuletus on tällöin ulospäin. "tuulettuisihan" se ylöspäin jos välissä olisi VILLAKAISTA, kuten tuo rakenne pitäisi tehdä jos talo olisi tiiliverhouksella tai ei olisi satanut vettä niin perkeleesti. Tiiliverhouksen tapauksessa se alajuoksu ei pääse tuulettumaan mihinkään suuntaan jos sen päällä on solumuovi. Muovilla jne tuota puurakennetta ei saa eikä pidä ympäröidä. Kunhan se nyt on puuta, villaa tai ilmaa vasten yhdeltä sivulta niin se on ok. Ympäripeittää sitä ei saa.

Mitenköhän tuo todellisuudessa kestää? Ei ole nimittäin aivan pieni se voima minkä tuo 40m3 betonia tuota styroksia(?) vasten painaa.
Ainakaan ei parane kovin vibrata (sillä saa rikki kaikki muotit jos haluaa) reunojen lähellä, mutta kyllä tuollainen luiskattu sepelivalli hyvin pitää. Valupaine on muotin alaosassa suurin ja siellä eniten vastusta onkin. Betonikin holvaa itseään.

Jos oikein ymmärsin mitä tarkoitit, niin ei kai se voima ole sivulle juuri mitään. Tuossa videossahan näkee kun tuota betonia levitetään, niin 20cm korkea kakku ei juurikaan edes leviä sivuille eli sen kakun seinät on melko pystyt. Lattianhan saisi valettua 95% valmiiksi kokonaan ilman seiniä. Verkko sitoo suurimman osan sivuttaisvoimista + massa on jäykkää. Alaspäin voima on toki suuri.

Vituiksi meni rakentajalla sielläkin. Hieman nostaa rakennusvaiheen kustannuksia, jos tekisit kaksi valua mutta se kannattaa: kantava laatta sokkeliin valettuna, sen päälle EPS ja sitten vielä pintavalu erillisenä. Esim 15cm kantava laatta ja pintavalu 8cm. Menee rautaa, betonia ja työtä paljon, mutta EIPÄ ainakaan lämmitä lattialämmitysputkilla koko 20cm laattaa, joka on valettu sekä teräspaaluihin että sokkeliin. Ei tarvi tehdä lumitöitä sokkelin ympäriltä, kun sitäkin lämmitetään koko ajan jos putket yhdessä paksussa valussa.
Kaksi valua ja lattialämmitysputket pintavaluun. Maksaa jonkun tonnin rakennuvaiheessa enemmän, mutta energiansäästökustannuksissa varmaan maksaa itsensä ihan hyvin takaisin vuosikymmenien aikana.

Suomi on täynnä 60-70 taloja, missä on legendaarinen kaksoislaatta rakenne "tuplalaatta". Se luetaan yhdeksi pahimmista riskirakenteista heti valesokkeleiden ja puurakenteisten alapohjien kanssa.

Tuplalaatan kavaluus on siinä että kun rakennuksen historian jossain vaiheessa kuitenkin tulee se putkirikko tai muu vesivahinko niin tuplalaatta aiheuttaa sen että se vesivahinko leviää siellä kahden laatan välissä kaikessa hiljaisuudessaan ja tekee vahingon laajalle alalle. Putki vuodot on vaikea paikallistaa ja pienet vuodot vaikkapa lattikaivon liitoksissa tai viemäriputken haarassa voi aiheuttaa laajaa vahinkoa pitkällä aikavälillä.

Yksinkertainen laattaa toimii samassa tilanteessa paremmin koska vesi valuu lattiaeristeiden läpi/väleistä ja siitä maahan aiheuttaen paljon pienemmän vahingon.

Meillä oli tarkoitus tukea reunat sepelillä ja lisäksi laitan maakiilat niin voi lankuilla tukea lisää. Nuo maakiilat pitää muutenkin laittaa, että saa säädettävät elementtituet kiinni. Pitää vaan ensi laittaa viikonloppuna sadevesiputket ja routaeristeet kun ei jaksa paljon veivata sepeliä edestakaisin.

Soklexista on sen verran kokemuksia, että niissä on eniten korkojen kanssa ongelmia. Siihen on sitte mukava sovitella elementejä kun on 20mm heittoa. Elementtien kanssa pärjää kun on +-5

Suomi on täynnä 60-70 taloja, missä on legendaarinen kaksoislaatta rakenne "tuplalaatta". Se luetaan yhdeksi pahimmista riskirakenteista heti valesokkeleiden ja puurakenteisten alapohjien kanssa.

Tuplalaatan kavaluus on siinä että kun rakennuksen historian jossain vaiheessa kuitenkin tulee se putkirikko tai muu vesivahinko niin tuplalaatta aiheuttaa sen että se vesivahinko leviää siellä kahden laatan välissä kaikessa hiljaisuudessaan ja tekee vahingon laajalle alalle. Putki vuodot on vaikea paikallistaa ja pienet vuodot vaikkapa lattikaivon liitoksissa tai viemäriputken haarassa voi aiheuttaa laajaa vahinkoa pitkällä aikavälillä.

Yksinkertainen laattaa toimii samassa tilanteessa paremmin koska vesi valuu lattiaeristeiden läpi/väleistä ja siitä maahan aiheuttaen paljon pienemmän vahingon.

Kyllä itseä hirvitti jo silloin sisätäyttöjen aikaan, kun viemäriputket vedettiin. Nivottiin sittemmin kantavan latan teräsverkkoihin kiinni, etteivät pääse vajoamaan. No mutta mitäpä teet siinä vaiheessa, kun viemärit on rikki poikki ja särki ja paska valuu talon alle. No sitä et tietenkään huomaa, mutta sitten kun huomaat (tai siis minä huomaan), niin se on mukavata alkaa piikkailemaan läpi seuraavan lattiakombon:
- 9cm valu, jossa lattialämmitysputket
- 10cm EPS, jossa käyttövesiputket
- 15cm kantava laatta (kaksinkertainen teräsverkko korotettuna toisistaan erilleen ja yliammuttu raudoitus paalujen kohdalla
- 15cm EPS
- hieman soraa ja tadaaa, olemme viimein viemäriputkien äärellä!!! Betonia, rautaa, putkia ja styroksia oli vain puoli metriä edessä.

Kaksi sanaa: ontelo ja laatta. Ja vielä kaksi: seuraava ja talo.

Mitä Vilho mieltä? ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom