Hauska kun sokkeleita ladottaessa on muutama lauta tukena ja joku väsynyt ukko potkiskelee santaa sokkelin juureen, sitten valuvaiheessa onkin julmettu määrä sepeliä ihan sokkelin yläreunaan asti tukena :D
Mitenköhän tuo todellisuudessa kestää? Ei ole nimittäin aivan pieni se voima minkä tuo 40m3 betonia tuota styroksia(?) vasten painaa.
Meillä samoja kokemuksia 90-luvulta kuin Loftyokelilla. Katottiin naapurissa (=porukat katseli) että onpas hyvin pistetty tapetit seinään ja pyydettiin ukon yhteystiedot. No ukko oli umpijuoppo ja tuli kännissä työmaille ja tapetoi niin päin persettä että sokea koiralaumakin olis tapetoinu paremmin jos ois vaan upottanu tassut liisteriin ja antanu juosta tapettirullat suussa pitkin taloa. Palkan kyllä kinusi ja sitten joutui itse tekemään uusiks.
Minä oisin lyöny turpaan.
Sama homma sitten porrasmestarin kanssa, sekin siis 90-luvulla porukoiden projektissa, mitä sain sitäkin kunnian seurata aitiopaikalta. Joku "puuseppä", jota joku suositteli tuli portaita tekemään. No eihän siitä tullu lasta eikä paskaa. Portaat oli täyttä paskaa ja jäivät vielä kesken ja lasku tuli perässä. Tikapuilla kuljettiin aikamme kerrosten välillä kunnes meni hermot ja poltettiin portaat ja tilattiin uusi ammattimies tekemään uudet portaat.
Sitten mitä pätemiseen tulee niin minä voin kyllä sanoa että mulla on vara päteä,
tietyissä asioissa rakentamisen osalta. Varmasti tiedän paljon paremmin about jokaisen asian kuin useat (huom: ei useimmat) AMMATTImiehet.
Tosin, oonhan minä vähän Besserwisseri muissakin asioissa ;)
Alaohjauspuun tuuletuksesta vielä sen verran, siinähän on solumuovi alla, urtsi sisällä ja meidän tapauksessa solumuovi päällä, kun satoi niin perkeleesti ja tuuletus on tällöin ulospäin. "tuulettuisihan" se ylöspäin jos välissä olisi VILLAKAISTA, kuten tuo rakenne pitäisi tehdä jos talo olisi tiiliverhouksella tai ei olisi satanut vettä niin perkeleesti. Tiiliverhouksen tapauksessa se alajuoksu ei pääse tuulettumaan mihinkään suuntaan jos sen päällä on solumuovi. Muovilla jne tuota puurakennetta ei saa eikä pidä ympäröidä. Kunhan se nyt on puuta, villaa tai ilmaa vasten yhdeltä sivulta niin se on ok. Ympäripeittää sitä ei saa.