Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Timba ei ehkä tiedä todellisuutta pimeistä töistä kun teki niin paljon itse mutta itse kyllä yllätyin oman taloprojektin aikana allalla rehottavan pimeän työn määrästä. Kaikki siitä heitetyt läpät ovat siis totta. Pimeyden töitä ovat teettäneet niin pastorit kuin poliisitkin. Eri vaiheiden firmoille kun soitti niin hinnat annettiin saman tien kuitilla tai ilman.

Timba ei ehkä tiedä todellisuutta pimeistä töistä kun teki niin paljon itse mutta itse kyllä yllätyin oman taloprojektin aikana allalla rehottavan pimeän työn määrästä. Kaikki siitä heitetyt läpät ovat siis totta. Pimeyden töitä ovat teettäneet niin pastorit kuin poliisitkin. Eri vaiheiden firmoille kun soitti niin hinnat annettiin saman tien kuitilla tai ilman.

No en sitten varmaan tiedä. Koska mulle ei pimeää hintaa tarjottu missään, kertaakaan. Ja tämä on fakta. Ehkä se on sitten PK seudulla täysin eri meno...

- - - Updated - - -

"Ilmoitusvelvollisuus koskee kaikkia ensi heinäkuun jälkeen valmistuvia rakennustöitä, vaikka lupa olisi myönnetty aiemmin"

Eli siis kaikki ketä ei ole pitänyt lopputarkastusta, kannattaa se tehdä ennen heinäkuun loppua, vai??

No ei tuo nyt sentään voi lopputarkastusta tarkoittaa. Saa ihan oikeasti haistaa verottaja vitut jos meinaa minulta jotain tositteita saada. Niitä kun ei ole. Tai siis on tuo nippu laskuja mutta mitä ne siitä mainasi kostua?

Eiköhän tuon ole pakko mennä niin että muuttotarkastus on se raja tai sitten tuo on totaalisen mielivaltaista. Mikä nyt ei sitten olisi mitään uutta tässä maassa...

No en sitten varmaan tiedä. Koska mulle ei pimeää hintaa tarjottu missään, kertaakaan. Ja tämä on fakta. Ehkä se on sitten PK seudulla täysin eri meno...

Itse majailen Hämeessä mutta pääkaupunkiseudulla meininki on samanlaista. Mutta ei näistä jutuista enempää parane täällä puhua.

Itse majailen Hämeessä mutta pääkaupunkiseudulla meininki on samanlaista. Mutta ei näistä jutuista enempää parane täällä puhua.

No ei tietenkään parane puhua. Silti ei muuta sitä totuutta mikään että mulle ei kertaakaan kukaan sanonut mitään kuitittomasta mahdollisuudesta, eikä mulle ole tässä maassa kertaakaan yrittänyt myydä huumausaineita mikä kuulemma kanssa on ihan arkipäivää. On varmaan, mutta ei nyt ihan kaikkialla sentään.

Mullakin on sellainen pieni ongelma, että jos nyt minunkin kohdalle ulotettaisiin tämä rahaliikenteen näyttöpakko verottajalle, niin mistä minä sen tempaisisinin? Tulostaisin 2-3 vuoden tiliotteet niille vai? En minä ole säilyttänyt läheskään joka laskua jos ei ole mitään takuuta tai vastaavaa. Erinäisiäkin rakennustarvikkeita tuli haettua välillä laskulla, välillä kortilla ja välillä käteismaksulla. En minä ole säilyttänyt mitään paneelinipun kuitteja.

Että se on sitte fakta jos pitää alkaa tekeen useiden tuntien tai jopa päivien työ että takautuvasti kaivaa nämä tiedot herra verottajalle niin aivan takuulla teen kaikkeni että kykenen tekemään kuititonta hommaa niin että saan tuosta korvauksen x 2 menetetystä ajasta. Onko tästä oikeasti faktaa missään? Eli joutuuko sitä runttaan väkisin tuon lopputarkastuksen ennen heinäkuun loppua vai alkua vai mikä se oli ettei tarvi tähän ruveta? Vitun kuvi juttu kun ei tällaiseen ole voinut mitenkään varautua. Se ois ollut helppoa kun ei heitellyt ihan kaikki kuitit ja laput johonkin laatikkoon tai jotain.

No ei tietenkään parane puhua. Silti ei muuta sitä totuutta mikään että mulle ei kertaakaan kukaan sanonut mitään kuitittomasta mahdollisuudesta, eikä mulle ole tässä maassa kertaakaan yrittänyt myydä huumausaineita mikä kuulemma kanssa on ihan arkipäivää. On varmaan, mutta ei nyt ihan kaikkialla sentään.

Mullakin on sellainen pieni ongelma, että jos nyt minunkin kohdalle ulotettaisiin tämä rahaliikenteen näyttöpakko verottajalle, niin mistä minä sen tempaisisinin? Tulostaisin 2-3 vuoden tiliotteet niille vai? En minä ole säilyttänyt läheskään joka laskua jos ei ole mitään takuuta tai vastaavaa. Erinäisiäkin rakennustarvikkeita tuli haettua välillä laskulla, välillä kortilla ja välillä käteismaksulla. En minä ole säilyttänyt mitään paneelinipun kuitteja.

Että se on sitte fakta jos pitää alkaa tekeen useiden tuntien tai jopa päivien työ että takautuvasti kaivaa nämä tiedot herra verottajalle niin aivan takuulla teen kaikkeni että kykenen tekemään kuititonta hommaa niin että saan tuosta korvauksen x 2 menetetystä ajasta. Onko tästä oikeasti faktaa missään? Eli joutuuko sitä runttaan väkisin tuon lopputarkastuksen ennen heinäkuun loppua vai alkua vai mikä se oli ettei tarvi tähän ruveta? Vitun kuvi juttu kun ei tällaiseen ole voinut mitenkään varautua. Se ois ollut helppoa kun ei heitellyt ihan kaikki kuitit ja laput johonkin laatikkoon tai jotain.

En nyt ole aivan varma mutta eikö rakentamisessakin tositteita pidä säilyttää joku tietty aika (5 vuotta). Vai olenko tämänkin keksinyt omasta päästänäni?

Ei toi lopputarkastusjuttu voi pitää paikkaansa...

Hallituksen esityksessä oli jopa, että lopputarkastusta ei saisi läpi ennen kuin on esittänyt verotodistuksen. Tämä koettiin kuitenkin liian rankaksi rangaistukseksi, lisää Wulf.
Sitten tuolla on tollainen kohta, joka vesittää kuitenkin kaiken. Vai?

Toinen hauska lainaus:
Tämän jälkeen vaatii kanttia sanoa, että on rakentanut kaiken itse.
Mitä kanttia vaatii sanoa jotain, mitä on tehnyt?

Lopputarkastus on usein 4-5 vuotta rakennusluvan myöntämisestä, eli käytännössä pitäisi kaivaa nyt yhtäkkiä ostain 4-5 vuotta vanhoja tositteita.

Sanon vaan, että ihan höpöhöpö juttu, joka ei oikeasti muuta mitään.

En nyt ole aivan varma mutta eikö rakentamisessakin tositteita pidä säilyttää joku tietty aika (5 vuotta). Vai olenko tämänkin keksinyt omasta päästänäni?

Mitä kuitteja ja miksi? Jos tuloverotuksestasi vähennät jotain, niin silloin joo. Mutta jos ostat tänään jugurttia kaupasta, niin miksi sitä kuittia pitäisi tallessa pitää?

No mutta tuohan on helppo. Nyt kun tietää että kuitit pitää olla, niin ottaa joka saatanan rautakauppakuitin talteen isoon muovipussiin ja näyttää sitä lopputarkastuksessa. On vaikeaa?

Mitä kuitteja ja miksi? Jos tuloverotuksestasi vähennät jotain, niin silloin joo. Mutta jos ostat tänään jugurttia kaupasta, niin miksi sitä kuittia pitäisi tallessa pitää?

No mutta tuohan on helppo. Nyt kun tietää että kuitit pitää olla, niin ottaa joka saatanan rautakauppakuitin talteen isoon muovipussiin ja näyttää sitä lopputarkastuksessa. On vaikeaa?

Rautakauppakuiteilla voi vaikka sytyttää takan. Tässä on kyse teetetystä työstä, ei mistään rakennustarvikkeista.

Hassuinta on, että toi olisi tulossa takautuvasti kaikkiin hankkeisiin ensi heinäkuusta lähtien. Jos ton alusta asti tietää, niin on ainakin vähän helpompi todistaa hoitaneensa hommat oikein. Vaan mikä on riittävä todiste, että työ on maksettu? Lasku ja kopio tiliotteesta? Nyt munkin tarttee vissiiin ruveta kaivelemaan vanhoja tiliotteita vuodesta 2010 lähtien? Kun on toi lopputarkastus tekemättä. Ei noita saa edes meidän pankista ilmaiseksi, vaan joka kysely maksaa. Ja mistäs kaikki vanhat laskut ja firmojen nimet tähän kaivan? Laskut on olleet roskiksessa jo kauan...

Ei voi kun ihmetellä näitä juttuja...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Rautakauppakuiteilla voi vaikka sytyttää takan. Tässä on kyse teetetystä työstä, ei mistään rakennustarvikkeista.

Jaa-aa, no mutta kun teettää ilman kuittia niin ei ole sitäkään vähää ongelmaa. :D

Koskahan tulee pakolliset kuvalliset henkilökortit veronumeroineen ja kulunvalvontoineen pakolliseksi pientalotyömaillekin?

Jaa-aa, no mutta kun teettää ilman kuittia niin ei ole sitäkään vähää ongelmaa. :D

Koskahan tulee pakolliset kuvalliset henkilökortit veronumeroineen ja kulunvalvontoineen pakolliseksi pientalotyömaillekin?

Ja kun teetät ilman kuittia, joudut sanomaa, että "ite tein". Sitten joku verovirastossa pähkäilee onko mahdollista, että olet yksin tehnyt sen ja sen työvaiheen xx kuukaudessa... Ja sitten tulee joko vapauttava tuomio tai hirveet mätkyt...

Saas tosiaan nähdö miten toi toimii.

Ja kun teetät ilman kuittia, joudut sanomaa, että "ite tein". Sitten joku verovirastossa pähkäilee onko mahdollista, että olet yksin tehnyt sen ja sen työvaiheen xx kuukaudessa... Ja sitten tulee joko vapauttava tuomio tai hirveet mätkyt...

Saas tosiaan nähdö miten toi toimii.

Nii, eli "itse tein putkityöt, sähkötyöt ja muuraukset sekä vesieristykset". Vai auttaako että kaveri teki talkoilla? Tuskin.

Vituiks meni taas.

Kuinkakohan monella rakentajalla on aina jonkun työvaiheen päättyessä (tai milloin nyt maksut yleensä erääntyvät töistä) isoja käteisnostoja automaatilla tai pankista? Vastaavasti jollain firma X:n omistajalla / työntekijällä samana päivänä saman suuruinen pano omalle tililleen... :D

Tiliotteestahan näkee rakennusbudjetin aika hyvin. Jos olet nostanut käteistä eikä ole esittää ostetusta tavarasta tai työstä kuittia niin varmaan joutuu suurennuslasin alle?

Eli jos meen baariin ryyppäämään tai ostam kaverilta/kirpparilta käytettyjä raksatarpeita, käteisellä, olen tehnyt veropetoksen? Eihän baarissa uskalla enää nykyään kortilla höyliä.

Eli jos meen baariin ryyppäämään tai ostam kaverilta/kirpparilta käytettyjä raksatarpeita, käteisellä, olen tehnyt veropetoksen? Eihän baarissa uskalla enää nykyään kortilla höyliä.

No ei höpsö! Vaan mikäli rakennusbudjetissa on aukkoja joista ei ole "digitaalista jälkeä" eikä kuittia niin hyvin mahdollisesti asia kerää enemmän mielenkiintoa verottajan päässä. Esim. raksabudjetti on 200k € josta kuiteilla voidaan osoittaa rahaa menneen 150k € ja jostain kumman syystä "Huppe" (nimi muutettu) on 50k € nostanut käteisenä kirppikselle ja paikallisen pubin sponssaukseen niin varmasti voisi kuvitella, että verottaja haluaisi kuulla lisää sun kirppisreissuista tai sunnuntaisista karaokesessioista. Meinaan on varmasti ollut hauskaa tuolla rahamäärällä ;) Ei käteisen käytössä ole mitään rikollista mutta tarvittaessa raksapetterin näköjään jatkossa pitää pystyä tarkasti ja uskottavasti selittämään mihin rahaa/käteistä on palanut mikäli kuitit on jo saunan sytykkeenä. Tämä siis siinä tilanteessa, että tiliotteella ei riittävän tarkaa selvitystä pysty aukottomasti antamaan.

No ei höpsö! Vaan mikäli rakennusbudjetissa on aukkoja joista ei ole "digitaalista jälkeä" eikä kuittia niin hyvin mahdollisesti asia kerää enemmän mielenkiintoa verottajan päässä. Esim. raksabudjetti on 200k € josta kuiteilla voidaan osoittaa rahaa menneen 150k € ja jostain kumman syystä "Huppe" (nimi muutettu) on 50k € nostanut käteisenä kirppikselle ja paikallisen pubin sponssaukseen niin varmasti voisi kuvitella, että verottaja haluaisi kuulla lisää sun kirppisreissuista tai sunnuntaisista karaokesessioista. Meinaan on varmasti ollut hauskaa tuolla rahamäärällä ;) Ei käteisen käytössä ole mitään rikollista mutta tarvittaessa raksapetterin näköjään jatkossa pitää pystyä tarkasti ja uskottavasti selittämään mihin rahaa/käteistä on palanut mikäli kuitit on jo saunan sytykkeenä. Tämä siis siinä tilanteessa, että tiliotteella ei riittävän tarkaa selvitystä pysty aukottomasti antamaan.

Kuvittelis et ois verottajalla muutakin tekemistä kuin syynätä yksityisrakentajan touhuja muutaman verotonnin takia. Jos valtion kassaan halutaan rahaa niin nää on väärät markkinat. Verottajan kannalta hyötysuhde perseellään imo. Tukkis vaan niitä yritysverotuksen porsaanreikiä, eikös se joku omenakauppias kusettanu just jonkun maan verottajalta jonkun läjän miljardeja keplottelemalla verojen kans. Saa muutaman pienrakentajan kuitin syynätä että saa tollaset rahat kasaan..

Ja mikä vittu siinä on että edelleen vuonna 2013 ei ole saatu kauppohin kassakoneita minkä tulostama muste ei katoa taivaan tuuliin..

Kuvittelis et ois verottajalla muutakin tekemistä kuin syynätä yksityisrakentajan touhuja muutaman verotonnin takia. Jos valtion kassaan halutaan rahaa niin nää on väärät markkinat. Verottajan kannalta hyötysuhde perseellään imo. Tukkis vaan niitä yritysverotuksen porsaanreikiä, eikös se joku omenakauppias kusettanu just jonkun maan verottajalta jonkun läjän miljardeja keplottelemalla verojen kans. Saa muutaman pienrakentajan kuitin syynätä että saa tollaset rahat kasaan..

..

Vähän sama juttu kuin yritysten verotarkastukset. PÄÄSÄÄNTÖISESTI tarkistaan vain isompien yritysten kirjanpidot, koska pikkuyritysten kohdalla mahdollisessa kiinnijäämisessä saavutettu hyöty jää pieneksi.

Joo soitin mestarille, et ny lopputarkastus tänne ja sassiin:). 7 vuotta täs onkii asuttu jo:D.

Tuolla lukee:
Ilmoitusvelvollisuus koskee kaikkia ensi heinäkuun jälkeen valmistuvia rakennustöitä, vaikka lupa olisi myönnetty aiemmin

Eli mullakin on "osittainen lopputarkastus", jossa on kirjattu ylös puutteet jotka pitää tehdä. Eli jos en tekisi lopputarkastusta ennen heinäkuuta niin käsittääkseni tuo ilmoitusvelvollisuus koskee vain niitä tarkastamatta jääneitä osia talossa. mulla se on sauna ja autotallin paloeristys:). Niitä ei ollu tehty ku tuo tarkastus on tehty. No mestari lupas 1,5 viikon päästä tarkastuksen. Tulipahan joku syy et sai itekii vipinää tähän lopputarkastukseen. mut Oddiksel varmaa sama juttu et sul o tarkastuslappu ja niitä töitä toi ei enää koske. Sama Timballa. Eli ei hätää teilläkään;). Ainoastaan niitä joista ei ole tarkastuslappua.

Hahhah, mulla on lopputarkastukseen oikeastaan vain terassin kaiteet, jotka ostin talotehtaalta jälkikäteen ja etupihan portaat, joihin ostin tarpeet tänään, eilen ja toissapäivänä. Vittuillaksenikin poltan nuot kuitit. Mikään ei ole minua määrännyt säästämään jotain rautakauppakuitteja. Sitten pitää verottajan vaatimuksesta käydä noita tulostelemassa kauppojen kassajärjestelmistä.

Minulla on sitäpaitti helppo näyttää toteen tuo oma työ, olin 6 kk vuorotteluvapaalla ja 1 kk lomalla raksaa varten. Lisäksi minulla oli ihan laillisesti 4 kk työharjoittelija eli opiskelija, joka tosin oli kyllä tuo "vara-appiukko" eli anopin uusi mies, no uusi vähän väärä sana kun ovat olleen naimisissa jotain 24 vuotta.

Mutta mielenkiintoiseksi tämä menee vaikka sähkärin osalta. Se laittoi laskut sähköpostilla ja jokainen mun blogia lukenut tietää että mulla kärähti kone tuossa kesken projektin ja siinä meni KAIKKI! Että mistähän minä tuonkin laskun kaivaisin? Verkkopankista toki löytyy maksetut summat, mutta ei ole laskuja, ei paperilla ei sähköisesti.

Jos tämä näin vaikeaksi menee, niin pitää lopettaa tämä verokoritlla työskentely ja tekemään pelkkää vilppibisnestä. Sillä saisi rahaakin toisin kuin nyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom