Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Meillä putkarit kielsivät tekemään mitään reikiä putkiin ja kehoittivat jättämään kiviseinään alaslaskun yläpuolelle pari reikää ja niihin ritilät. Ja näin meillä onkin eli yksi reikä kodinhoituoneessa pesuhuoneen oven päällä ja toinen toisessa päässä kodinhoitohuonetta saunan kohdalla.

Sama.
 
Meillä putkarit kielsivät tekemään mitään reikiä putkiin ja kehoittivat jättämään kiviseinään alaslaskun yläpuolelle pari reikää ja niihin ritilät. Ja näin meillä onkin eli yksi reikä kodinhoituoneessa pesuhuoneen oven päällä ja toinen toisessa päässä kodinhoitohuonetta saunan kohdalla. Vituiksi meni varmaan siinä kohtaa kun en laittanut pesuhuoneen kattoon höyrynsulkua.

Tilanne vähän eri kuin esim. meillä. Meillä on siis kellarissa suihkutilat ja alaslasku koko kellarissa. Eli samaa alaslaskua pesutilojen päällä ja muissa huoneissa. Pesutilan päältä siis tuulettuu muiden tilojen alaslaskuun. Tonne ei mitään lisäilmaa kannata puskea tuloputkesta, sinnehän tulee ylipaine ja kaikki rakennusaikaiset pölyt sun muut puskee alaslaskusta halogeenireikien ja muiden kautta asuintiloihin. Meillä on muutama reikä poistoputkessa, jotka imee hiljalleen tota kosteutta pois. Tuskin tuolla kyllä pahemmin mitään kosteutta on, mutta jos sinne jotain pääsee, pieni poisto imee sen kyllä pois. Kuitenkin yli 23h vuorokaudesta tonne ei lisää kosteutta tule.
 
Meillä putkarit kielsivät tekemään mitään reikiä putkiin ja kehoittivat jättämään kiviseinään alaslaskun yläpuolelle pari reikää ja niihin ritilät. Ja näin meillä onkin eli yksi reikä kodinhoituoneessa pesuhuoneen oven päällä ja toinen toisessa päässä kodinhoitohuonetta saunan kohdalla. Vituiksi meni varmaan siinä kohtaa kun en laittanut pesuhuoneen kattoon höyrynsulkua.

Tuo vaikuttaa ihan järkevältä, alaslasku pääsee sit tuulettuun takkahuoneeseen eikä takkahuoneen kattoon levyjen ja koolauksien väliin. Tänks!
 
Ei ole paneelit vielä seinässä. Toi vois ollakin hyvä idea et vähän ohuempi koolaus (esim.19mm) kivien kohdalle ja paksumpi (25-30mm) paneelien kohdalle. Mites se lasiseinän muurattu osa,oletteko eristäneet?

Ehkä tuo voi kiukaan mitoittamiseen vaikuttaa, mutta jos ottaa sellaisen kiukaan missä on suuri kivimäärä, niin eristämättömät seinät eivät juuri edes vaikuta siihenkään, koska lämpö sitoutuu kiuaskiviin, eikä ilmatilaan. Meillä esim on yksi lasiseinä ja sen taakse ei käytännössä lämpöä mene lämmitysvaiheessa, eikä juuri saunomisen aikanakaan.

Koska kyseessä on lasitiilet, niin oletettavasti seinän toisella puolella on joku sisätila, joten höyrynsulkuja ei pitäisi olla, joten en keksi mitään syytä miksi pitäisi eristää, mikäli ei halua välttää kaikin mahdollisin keinoin lämmön siirtymistä. Laita silti se alumiinipaperi, jos siihen tulee se paneeli myös.
 
Joo ei tietenkään vaan siihen on ostettava joku rautakaupan kallein kuitupohjainen laasti tottakai.

Ihan suositeltiin sanikalla kiinnittämään ja näin tehtiin. Varmasti meni vituiksi kun tarpeeksi monelta kysyy.

Ja ihan tasoitettuun harkkoseinään tuli nuo. ei laitettu mitään satuja noiden kivien alle.

Ei mennyt vituiksi. Daywalkerilla oli puurunkoinen seinä(ainakin tekstistä niin ymmärsin) ja sinulla harkkoseinä. Monesti jätetään kiukaan takaa koolaamatta ja eristämättä kivipinnoilla(koolaus n.s. katkaistaan kiukaan takaa), myös pienestä eristämättä jätetystä alueesta lämpöhukka on olematon ja näitä tehdään myös ulkonäköseikkojen takia(tehosteseinä). Näköjään myös saneerauslaasti on pysynyt kiinni eikä ole halkeillut, niin kaikkihan on silloin sinulla ok. Ja helppohan tuokin on jälkeenpäin korjata jos kivet alkaa tippuileen.

Mikäli tosiaan on puurunkoinen seinä niin siinä pitää olla alumiinipinta, jottei vesihöyry pääse helposti paneelien taakse kastuttamaan eristeitä, runkorakenteita ja taustan levyrakennetta. Tuntuu et väännetään varmaan kahesta eri asiasta :P Toki voi olla, että olen tajunnut täysin väärin lukemani, mikä ei olisi lainkaan mahdotonta :)

Ihan yleisnoottina haluaisin sanoa, että on monia ratkaisuita(ja tapaa tehdä) mitkä toimii tietyissä tilanteissa ja monia jotka ei toimi. Välillä saa oikein ihmetellä, että miten joku rakenne on saattanut toimia hyvin vaikka toisin luulis. Myös jokin rakenne saattaa pelittää hyvin 80v mummolla joka käy kerran vuodessa suihkussa, kun taas on aivan eri asia jos kyseessä on neljän lapsen perhe. Taloissa ja tiloissa pitää myös osata asua oikein. Jos homma pelittää, niin se pelittää. Toki monet viat huomataan vasta useamman vuoden jälkeen. Itseäni henkilökohtaisesti ärsyttää monien rakentajien "minä olen oikeassa, sinä väärässä"-asenne ja jälkikäteen on aina helppo huudella. Tietenkin on iso liuta asioita, joista ei kannata perusrakentamisessa alkaa kiistelemään esim. kylmä saunaolut on pirun hyvää ja se on fakta ;)
 
Keskilinjalta hyvää tekstiä! Jäi muuten kokonaan huomaamatta tuo puurunkoasia tuossa aikaisemmin.

Ja eristettiinhän mekin kaikki harkkoseinät joille tuli paneeli, mutta tosiaan tuonne kiven taakse ei enää eristettä alettu tunkemaan. Se olisi tosissaan vaatinut paksumpia koolauksia paneeleiden taakse yms. Enkä minä keksi mitä merkitystä sillä on että se seinä vähän lämpöä "varaa". WC vähän joo lämpenee mutta se lämpenee jo siksikin että hormi rajoittuu kanssa veskiin ja takan polttokin vie sinne lämpöjä. Jos oikein saunomalla saunoo ja vielä polttaa takkaakin kuumaksi niin saa käydä lämpösessä aamupaskalla. ;)
 
Mulle on tulossa talo passiivikivitalon harkoista. Tosin seinät vasta pystyssä, ei osaa kokemuksista vielä sanoa...

Meillä rakenteilla olevan talon kellarin ulkoseinät malanderin 350mm harkkoa. Seuraavan talon voisin kyllä tehdä kokonaan noista.
Hemmetin helppoa ja nopeeta pistää yksinkin runko pystyyn. Noissa harkoissa nappulat oli tosin hiukan liiankin tiukkoja, pari ylintä varvia joutui hiukkasen säätämään että sai paikoilleen ja jos seinään aikoo jotain pultata kiinni, täytyy kattoa tarkkaan että osuu betoniin eikä muotin kannakseen. Itse yllätyin siitä, että tuo ei tullut kalliimmaksi kuin lecasta tehty seinä, kun ne lecan eristeharkot on niin pirun arvokkaita.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä rakenteilla olevan talon kellarin ulkoseinät malanderin 350mm harkkoa. Seuraavan talon voisin kyllä tehdä kokonaan noista.
Hemmetin helppoa ja nopeeta pistää yksinkin runko pystyyn. Noissa harkoissa nappulat oli tosin hiukan liiankin tiukkoja, pari ylintä varvia joutui hiukkasen säätämään että sai paikoilleen ja jos seinään aikoo jotain pultata kiinni, täytyy kattoa tarkkaan että osuu betoniin eikä muotin kannakseen. Itse yllätyin siitä, että tuo ei tullut kalliimmaksi kuin lecasta tehty seinä, kun ne lecan eristeharkot on niin pirun arvokkaita.

Malanderia oon kans suunnitellut ja just tuota 350millistä. Toinen vaihtoehto on tehdä puurunkoisena, mutta tuleeko hinta lopulta samaan tasoon, jos laskee puurunkoisen työvaiheet ja niihin menevät tunnit?? Meillä siis kaava määrää rappauksen pintaan...

Mihin hintaan sait noita harkkoja?
 
Lakan EKO+ harkkoon päädyttiin, ollaan ihan tyytyväisiä valintaan

Meillä rakenteilla olevan talon kellarin ulkoseinät malanderin 350mm harkkoa. Seuraavan talon voisin kyllä tehdä kokonaan noista.
Hemmetin helppoa ja nopeeta pistää yksinkin runko pystyyn. Noissa harkoissa nappulat oli tosin hiukan liiankin tiukkoja, pari ylintä varvia joutui hiukkasen säätämään että sai paikoilleen ja jos seinään aikoo jotain pultata kiinni, täytyy kattoa tarkkaan että osuu betoniin eikä muotin kannakseen. Itse yllätyin siitä, että tuo ei tullut kalliimmaksi kuin lecasta tehty seinä, kun ne lecan eristeharkot on niin pirun arvokkaita.

Laittakaas hintoja paljonko tuli runko maksamaan neliöltä?

Lakan lämpöharkot ovat sinänsä kaikkein fiksuimmat että niissä on mietitty harkon rakenne kaikkein fiksuimmin. Vain sisäkuori on valettava, koska sehän se seinän kantava osa on ja se on myös se massiivinen lämpövaraava osa mikä tekee kivitalosta kivitalon. Lämpöharkkojen ulkokuori on periaatteessa turha, koska se on ainoastaan rappausalusta, styroxin päällekin voisi ihan hyvin rapata. Varsinkin valettava ulkokuori on aika iso ja turha kuluerä.

Nämä styroxi-legot ovat kyllä mielenkiintoisia. Aiemmin ne oli todella kalliita, mutta olisi hauska kuulla että missä hintataso liikkuu nykyisin.. Ilmeisesti periaate on ihan toimiva kun ovat paikkansa markkinoilla vakiinnuttaneet.
 
Mä en oikein ymmärrä näitä EPS -harkkoja. Tai siis en ymmärrä, kun niitä verrataan lähinnä kivitaloihin.

http://malander.fi/malander_vastaan_kilpailijat

Eihän noista kivitaloa saa oikein tekemälläkään... Sisäseinät pitää levyttää ja kaikki kiinnitykset hankalia seiniin, niin ulos, kuin sisään (hienosti toikin saatu kuitattua sivuilla "kätevä tapa pujottaa kiinnikkeitä ennen valua rakenteisiin") eli pitää etukäteen tietää/muistaa kaikki kohdat. Kivitalossa sen kuin vaan proppaa seinään kiinni, (ainakin valuharkkotalossa).

Varmaan ei ole huono tapa tehdä taloa noi EPS:t, mutta eihän noista kivitaloja saa tekemälläkään. Lähempänä puutaloa noi on, kun sisäseinät on kaikki levyä, ei kiveä (no väliseinät nyt voi tehdä mistä vaan).

Mitenkäs noiden hinta vrt. harkot? Onko jollain kokemusta?

Edit:

Tuli heti muutama juttu mieleen kun selailin noita malanderin sivuja: Mitenkäs noissa vedetään sähköt sun muut? Ymmärrän , että roilotaan seiniin, mutta sittenhän eristepaksuus ohenee aikalailla johtojen kohdalla. Kai noi voi sitten urtsilla täyttää? Ei vaan ole kvin siistiä hommaa koettaa täyttää erilaisia seinän roilouksia urtsilla... kai?

Sivuilla näkyy olevan taloja, joissa ulkoverhoiluksi tulee tiili. Alkaa olemaan aika paksut seinät, jos ensin tekee vaikka 350/450mm EPS harkot, ilmarako, ja sitten tiiliverhous ja sisäpuolelle vielä levyseinät. Aika jännä, että valitaan EPS-harkko ja sitten tiiliverhous IMO

http://malander.fi/assets/galleries/70/1i30.jpg

Tossa kuvassa mun mielestä on kyllä ikkunan kohdalla kylmäsilta, vai olenko väärässä että ikkunan pitäisi osua eristeen kohdalle?
 
Hauskoja vastauksia tuolla sivuilla kyllä...

http://www.malander.fi/mista_materiaalista_valiseinat_malander_betonitaloon
300mm väliseiniä talon sisään (+ tietty laasti ja levyt molemmille puolin...) :wtf: ja normiseinätkin 200mm... Ja vai että kiviseinät imevät kosteutta. Senpä takia siellä se vedeneristys onkin...

http://www.malander.fi/paras_tapa_asentaa_sahkoistys_ja_putkitus_
Vai oikein lämmöneristys vesiputkille...

Tosiaan tässä tota "kätevää kiinnitystä"
http://www.malander.fi/miten_seinaan_kiinnittamisen_laita


http://www.malander.fi/tarvitaanko_rakenteeseen_erillista_hourunsulkua
Siis mitä?

Anteeksi negatiiisuuteni, mutta kun vaan nää markkinamiesten jutut välillä huvittaa...
 
http://malander.fi/assets/galleries/70/1i30.jpg

Tossa kuvassa mun mielestä on kyllä ikkunan kohdalla kylmäsilta, vai olenko väärässä että ikkunan pitäisi osua eristeen kohdalle?

Periaatteessa ikkuna on aina yksi iso kylmäsilta :)

Tosta kuvasta ei selviä kovin tarkkaan ikkunakarmin syvyys. EPS harkossa eristettä on myös tuon kantavan osan sisäpuolella ja yhtälaillä se katkaisee kylmäsillan.

Toi on aika yleistävä ohjeistus että ikkunan pitäsi osua eristeen kohdalle.. Minkä kohdan ikkunasta, vai koko ikkunan, vai onko se ihan sama kunhan joku osa karmista on eristeen kohdalla? Ikkunoitakin on erilaisia. Tuossa kuvassa näyttäs olevan ihan normaali MSE-ikkuna missä sisempi lasielementti on se lämpöeristävä osa, karmihan vuotaa aina lämpöä.



edit: Oddiksen edellisiin ihmettelyihin. Niin kyllä seinärakenteisiin tarkoitettu EPS läpäisee vesihöyryä eli seinärakenne on "hengittävä". Seinä EPS toimii ilmasulkuna ja tuulensuojana mutta ei höyrysulkuna.

Onhan noi Malanderin jutut vähän mainoshenkisiä, muttei noissa varsinaisesti kyllä valehdella. Se kätevyys ja helppous on tietysti subjektiivinen käsite... :) Ja kivitaloa noi ei ole nähnytkään..
 
Periaatteessa ikkuna on aina yksi iso kylmäsilta :)

Tosta kuvasta ei selviä kovin tarkkaan ikkunakarmin syvyys. EPS harkossa eristettä on myös tuon kantavan osan sisäpuolella ja yhtälaillä se eristää.

Toi on aika yleistävä ohjeistus että ikkunan pitäsi osua eristeen kohdalle.. Minkä kohdan ikkunasta, vai koko ikkunan, vai onko se ihan sama kunhan joku osa karmista on eristeen kohdalla? Ikkunoitakin on erilaisia. Tuossa kuvassa näyttäs olevan ihan normaali MSE-ikkuna missä sisempi lasielementti on se lämpöeristävä osa.

No jos nyt vain tätä yhtä kuvaa koetan analysoida, niin ikkuna näyttää olevan betonin kohdalla ja betoni paistaa ulos asti. Harkosta riippuen ton betonin paksuus on 140/150mm. MSE -ikkunan vakiokarmisyvyydet on 130/170mm. Jos ikkuna on 170mm ja betoni 140mm, niin ikkunakarmi on sisäosaltaan n. 30-40mm eristeen päällä. 130mm ikkuna ei osu eristeen päälle käytännössä ollenkaan. Mutta kun tarkemmin katselin, niin joissain kuvissa oli käytetty päätyharkkoja ikkunoiden kohdalla, jolloin kylmäsilta ei toki synny sivuille, ylös ja alas kyllä. Tässä näkyy hyvin toin ongelma:

http://malander.fi/assets/galleries/70/1i23.jpg

Vastaavaa ei papu/valuharkoissa ole. Niissä kun kun eriste on keskellä, eli siellä minne ikkunakin tulee.

Onko tämä oikeasti ongelma? En tiedä, pisti vain silmään. Meillä esim. on pääosin kiinteitä Schucon ikkunoita, karmisyvyys 75, ja ne on asennettu kokonaan eristeen kohdalle Lammin LL-400 harkkoihin. Kai se on paras tapa? Voishan se 30mm eristeen päälläkin riittää, mutta riittääkö?
 
Malanderia oon kans suunnitellut ja just tuota 350millistä. Toinen vaihtoehto on tehdä puurunkoisena, mutta tuleeko hinta lopulta samaan tasoon, jos laskee puurunkoisen työvaiheet ja niihin menevät tunnit?? Meillä siis kaava määrää rappauksen pintaan...

Mihin hintaan sait noita harkkoja?

Mulla on rapattu puurunkoinen talo. Talopakatetti maksoi saman verran kuin jämerän vastaava pelkillä tykötarpeilla. En malandereista ja muista tiedä. Eristerappaus olisi maksanut urakkana jotain 100€/m2. Tästä tosin 5 vuotta, eli varmaan hinnat nousseet.
 
No tämähän herätti keskustelua :)
Alanderin puheet on joo, hiukka provoavia. Eniten harmittaa tuo kilpailijoiden mollaaminen mikä ampuu kyllä välillä reilusti yli. Mutta tuotteet on ok oman kokemuksen perusteella. Meillä siis eps harkkojen lisäksi vielä fuktisoli seinällä maan alle jääneellä osalla.

-Hinta, karvan alle 50€/m2(puolitoista vuotta sitten ja herranjumala talo ei vieläkään lähellekkään valmis:face:..), valmiille seinälle laskin tulevan hintaa ~65€/m2 betoneineen ja rautoineen, lecalle sain laskettua yli 70€/m2. En tiedä mikä on toteutunut kustannus, eikä kiinnosta. Vituiksi mun kaikki laskelmat on tähänki asti mennyt.
-Putket, hanakulmat jne. tosi helppo upottaa, mulla oli putkarilta lainassa kuumalankaleikkuri, jolla roilotin valtaosan putkista, nopeeta ja siistiä. Putki roiloon, uretaani perään ja kun kuivanut sahaa ylimääräiset käsisahalla pois. Ei o vaikeeta. Sotkua tulee joo, mutta eikait kukaan kuvittele että rakentaminen kauheen siistiä aina on?Nimim. varpaista hiuksiin rappauslaastissa viime syksystä lähtien.
-Sisäseinät, jostain syystä sain päähäni rapata noikin. Lecasta tein väliseinät ja ulkoseiniin halusin saman pinnan myös. Ensi kerralla kyllä levytän.
-Kivitalosta en tiedä, mutta onko se leca-papu-höttöharkkotalo sitten enemmän kivitalo?
-Kiinnittäminen ei ole ongelma sinällään, 30cm välein vaakatasossa on aina varmasti täyttä betonia, eli riittää kun muistaa miten paljon lattian yläpuolella on eka varviväli.
 
No tämähän herätti keskustelua :)
Alanderin puheet on joo, hiukka provoavia. Eniten harmittaa tuo kilpailijoiden mollaaminen mikä ampuu kyllä välillä reilusti yli. Mutta tuotteet on ok oman kokemuksen perusteella. Meillä siis eps harkkojen lisäksi vielä fuktisoli seinällä maan alle jääneellä osalla.

-Hinta, karvan alle 50€/m2(puolitoista vuotta sitten ja herranjumala talo ei vieläkään lähellekkään valmis:face:..), valmiille seinälle laskin tulevan hintaa ~65€/m2 betoneineen ja rautoineen, lecalle sain laskettua yli 70€/m2. En tiedä mikä on toteutunut kustannus, eikä kiinnosta. Vituiksi mun kaikki laskelmat on tähänki asti mennyt.
-Putket, hanakulmat jne. tosi helppo upottaa, mulla oli putkarilta lainassa kuumalankaleikkuri, jolla roilotin valtaosan putkista, nopeeta ja siistiä. Putki roiloon, uretaani perään ja kun kuivanut sahaa ylimääräiset käsisahalla pois. Ei o vaikeeta. Sotkua tulee joo, mutta eikait kukaan kuvittele että rakentaminen kauheen siistiä aina on?Nimim. varpaista hiuksiin rappauslaastissa viime syksystä lähtien.
-Sisäseinät, jostain syystä sain päähäni rapata noikin. Lecasta tein väliseinät ja ulkoseiniin halusin saman pinnan myös. Ensi kerralla kyllä levytän.
-Kivitalosta en tiedä, mutta onko se leca-papu-höttöharkkotalo sitten enemmän kivitalo?
-Kiinnittäminen ei ole ongelma sinällään, 30cm välein vaakatasossa on aina varmasti täyttä betonia, eli riittää kun muistaa miten paljon lattian yläpuolella on eka varviväli.

No mun mielestä valuharkkotalo ja betonielementtitalo on ainoa, joka jotenkin täyttää "Kivitalon" kriteerit. Siporeksi ja papuharkko ei.. ;)

Mites kiinnität taulut/ hyllyt tms. rapattuun sisäseinään? Ei kai aina voi 30cm mitalla pelata? Vähän on rajoitetu kiinnityskohdat. Levyseinässä nyt ainakin taulut pysyy... Hyllykin ehkä, kaapistot sun muut raskaat jutut pitää kyllä ankkuroida betoniin. Mitä muuten tarkoitat, että 30cm välein on betonia, ei ainakaan kuvista toi aukene mulle. Eikös tossa ole toi EPS aina ensin vastassa?

Esim meillä keksittiin laittaa lastenhuoneisiin tikapuiden sijaan kiipeilyotteet (siis vasta kun oli asuttu jonkin aikaa). Onneksi on valuharkkoa, niin pysyy ;)
IMAG0655.jpg


IMAG0654.jpg


Toi sama muiden mollaus ja oman tuotteen kehuminen vaivaa kaikkia näitä pientoimittajia. (tai ainakin melkein). Jotenkin vain naurattaa tollainen "uskovaisuus" se ei oikein aja asiaansa...

Ja ei mulla tosiaan mittän EPS taloja vastaan ole, mutta ei ne niin ylivertaisia ole kuin myyjä antaa ymmärtää ;) Kaikissa rakennustavoissa on omat hyvät ja huonot puolensa ja haasteensa.
 

Latest posts

Back
Ylös Bottom