Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mä oon täysin erimieltä autotallin tarpeellisuudesta. Se oli eka jonka piirsin ja sitten rupesin piirtämään taloa. Se kuka päsee kokeilemaan autotallin etuja suomessa ei kyllä hevillä vaihda pois. Tietysti kun itselle auto on suhteellisen rakas asia niin pelkkä auton puhtaana pysyminen on aivan erilaista tallissa kun pihalla. Ja mitä tulee tuohon sulamiseen niin eipä oikeasti kovin montaa kertaa ole tarvinnut elämän aikana ajaa lumista autoa talliin. Johtunee ihan siitä syystä, että auto sattuu majailemaan tallissa ja kun lähden ajamaan se on kuiva eikä siihen kerkeä edes lumisateella paljoa lunta kasaantumaan. Itse en omista edes lumiharjaa nykyään.

On se aika erilaista lähteä aamulla töihin kuivalla autolla kun kaivella sitä jostain lumikinoksesta. Katos ajaa suht hyvin saman asian, mutta silti tarjoan autolleni vain parasta. Jos maksaa 50-> tonnia autosta niin kyllä itse pidän siitä sitten huolen sen 50 arvoisesti. Tietysti joku 3 tonnin auto niin eipä sitä paljoa jaksaisi vaalia. Lumiharjaksi kelpaisi pihaharja ja pesuksi sateella ajo.

Jos itse rakentaisin uuden talon tekisin yhden asian varmasti toisin. Rakentaisin 2 auton tallin. Mahtuisi molemmat autot sisään ja muut pärisevät harrastusvälineet.

Supermass Nutrition GOOD MORNING 500 g -40%
^ Aivan. Kyllä talossa pitää olla vähintään kahden auton autotalli :) Uskomattoman paljon kertyy kaikkea mitä on ihan kiva säilyttää lämpimässä, kuivassa ja lukkojen takana autojen lisäksi

Tuo autotalli, sanan oikeassa merkityksessä. Siis sellainen koppi johon auto ajetaan yöksi on kyllä aivan naurettavaa. Tuskin tekee autollekaan kovin hyvää talvisin kun on vuoronperään sula ja jäässä. Itse olen kahdessa vuodessa (vanha talo) pitänyt autoa tallissa tasan nolla kertaa. Jos joskus joutuisin sellaisen mielenhäiriöön että alkaisin rakentamaan uutta taloa niin tekisin vain lämpimän, noin 40-50 m2 varastotilan jonka yhteyteen autokatoksen, eikä mitään autotallia.

Samaa mieltä ja minullakin on tällainen. Tosin tuo on autotalli, mutta ilman ajoluiskaa, koska halusin noin sillä jos joskus kämpän myyn, niin se talli voi olla jollekin tärkeä juttu. Itse en sinne autoa aja, eikä se sinne varmaan ikinä mahtuisikaan. ;)

Katos on kätevä, ei tartte lumia putsata ja ikkunoita raappailla.

On se aika erilaista lähteä aamulla töihin kuivalla autolla kun kaivella sitä jostain lumikinoksesta. Katos ajaa suht hyvin saman asian, mutta silti tarjoan autolleni vain parasta. Jos maksaa 50-> tonnia autosta niin kyllä itse pidän siitä sitten huolen sen 50 arvoisesti. Tietysti joku 3 tonnin auto niin eipä sitä paljoa jaksaisi vaalia. Lumiharjaksi kelpaisi pihaharja ja pesuksi sateella ajo.

Itsellä on 1500 euron auto ja toimin juurikin näin. Eli vuoteen sitä ei ole pesty, ajettu vain sateella. Hyvin puhdistuu.

En tosin ole jaksanut tuota uudempaankaan pestä. mun ei kannata ikinä laittaa autoon rahaa paria tonnia enempää kuin ei paskaakaan kiinnosta sitä puunata ja putsata.

Joten mulle se autotalli on totaalisen turha tapaus. Siis auton säilyttämiseen. Tuo nykyinen alta 40 m2 lämmin osa, jossa siis talli, varasto ja tekninen tila, on kyllä liian pieni. Ois saanut olla ainakin parikytä neliötä isompi. Ei tuonne mitään punttiromuja tule ikinä mahtumaan. Perkele.

Tommonen siitä nyt sitten tuli:

P1040749.jpg

julkisivu_pieni.jpg

Fiilis on se että on vielä paljon tekemistä. Ulkonäkö on kuitenkin ihan tyydyttävä. Aika kiva myös hurauttaa auto katokseen, eikä tartte rapsutella aamuisin :)
Tietty maalit pintaan, sokkelinpinnoitus, kuistin kaiteet ja autokatoksen kaiteet vielä saatava.

Basic nutrition

3 kappaleen paketti

-25%
Nyt voisi sanoa jopa että "Mitä minä sanoin?"
http://www.taloussanomat.fi/rakenta...aa-jo-uusiakin-taloja--tassa-syy/201115559/12
Montakohan kertaa olen paasannut tuosta jotta järkyttävissä eristemäärissä piilee vaara.

Aikamoisen sensaatiohakuinen artikkeli kaikkinensa. Kun pyydetään lausuntoja vakuutusalan henkilöiltä niin tietäähän sen mitä sitä saa.

Vähänkin huolimattomassa rakentamistavassa tulee pitkän ajan ongelmia, jos näihin asioihin ei kiinnitetä erityistä huomiota. Riskinä ovat katastrofaaliset piiloon jäävät kosteus- ja homevauriot yläpohjissa tai seinärakenteissa, sanoo riskipäällikkö Helinä Kallio Tapiolasta

vahingontorjuntapäällikkö Seppo Pekurinen Finanssialan Keskusliitosta:
Esimerkiksi kevythormit on testattu 20 sentin lämpöeristeellä välipohjassa. Nyt energiamääräykset vaativat 50–60 senttiä, ja hormi kuumenee tällöin paljon enemmän kuin polttokokeessa. Tämän takia esimerkiksi saunojen kevythormit ovat jo aiheuttaneet lukuisia tulipaloja.

Koko artikkeli täys ympäripyöreitä lauseita höystettynä uhkakuvilla, jotka saa pulliaiset haukkomaan henkeään.. "pullotaloja, kosteus- ja homeongelmia, homemyrkyt, lukuisia tulipaloja"

...tän kaltaisten artikkeleiden julkaiseminen pitäis kieltää lailla. Ihmekös kun taas tulee lama ja kukaan rakenna/osta asuntoja kun media hakkaa nauloja arkun kanteen. Vituttaa muutenkin uutisoinnin taso nykyään kun kaikki artikkelit pitää kuorruttaa sensaatiohakuiseksi. Totuudella ja asiasisäälöllä ei ole paskanmerkitystä kunhan väki lukee ja klikkailee ympärillä parveilevia mainoksia siinä sivussa..

Pimeällä:

IMG_5250.jpg

Pitäs miettiä sopivat valot tuonne autokatokseen... ideoita?

Aikamoisen sensaatiohakuinen artikkeli kaikkinensa. Kun pyydetään lausuntoja vakuutusalan henkilöiltä niin tietäähän sen mitä sitä saa.

Koko artikkeli täys ympäripyöreitä lauseita höystettynä uhkakuvilla, jotka saa pulliaiset haukkomaan henkeään.. "pullotaloja, kosteus- ja homeongelmia, homemyrkyt, lukuisia tulipaloja"

...tän kaltaisten artikkeleiden julkaiseminen pitäis kieltää lailla. Ihmekös kun taas tulee lama ja kukaan rakenna/osta asuntoja kun media hakkaa nauloja arkun kanteen. Vituttaa muutenkin uutisoinnin taso nykyään kun kaikki artikkelit pitää kuorruttaa sensaatiohakuiseksi. Totuudella ja asiasisäälöllä ei ole paskanmerkitystä kunhan väki lukee ja klikkailee ympärillä parveilevia mainoksia siinä sivussa..
No mut onhan se selvä fakta että se perinteinen vähemmän ilmatiivis rakennustyyli antoi paljon enemmän anteeksi kaikenlaista, energiankulutuksen kustannuksella. Uudet vaatii sen että suunnitelmat ja toteutus pitää olla juuri kohdallaan.
Mutuna sanoisin että ongelmat tulee aika usein siitä että tehdään uudella tyylillä mutta "näin ne ennenkin on..." asenteella.
E: tai muuten vaan päin persettä.

No mut onhan se selvä fakta että se perinteinen vähemmän ilmatiivis rakennustyyli antoi paljon enemmän anteeksi kaikenlaista, energiankulutuksen kustannuksella..

Mitäs tarkoitat tällä? Faktat pöytään! :)

Hupelle: Voi olla, et mä oon vaa tylsä ihminen, mut liiketunnistimella ledipohjaiset "halogeeniheittimet 2-3 kpl" Ite pidän näitä tallissa enkä muita valoja käytä. Niin kätevät kun ajaa talliin niin syttyy ja sammuu itsestään. Ledipohjaiset ulos, koska watteja ei kannata hukata ulkoilmaan. samaten kaikki ulkovalot jollain tavalla mahdollisimman pieni kulutuksiset.

Ei noi romanttiset oo, mutta ajaa asian. Pääasia, että valoa on ja paljon. Esim. nuo hupen talon sivuilla olevat valot...no itse pistäsin liiketunnistimilla halogeeneja vaan niin pirusti jokapuolelle. On lumityöt ja muu liikkuminen kivempaa kun valon avulla näkee eikä se "näytä hyvältä". Tuossakin pitäisi olla 2 valot. toiset tuollaiset romanttiset valokuvaukselliset ja toiset sitten kun joutuu tekemään lumitöitä tai ropaamaan jotain ulkona.

Puusta jos budjetilla, lammin harkoista jos rahalla ei ole mitää väliä. Muut siltä väliltä.

Puutalo pitkästä olisi oma valintani, tai jos pakko olisi "kivestä" niin sitten järjestyksessä styroksiharkoista, siposta, lecaharkosta ja pyssyllä uhattuna lammista.

^Näihin olis toki aina joskus kiva saada perusteluja?
Itsellä nykyinen talo pitkästä sekä puusta tehty ja seuraavaksi olen harkinnut myös "kiveä", myös Lammin tuotteita. Tosin, ei vielä kiire koska alueella vielä kaavakin kesken.

Back
Ylös Bottom