Mulla paineet mitattiin samalla kun ilmanvaihto hoonattiin. Kunnossa oli. Lämpökamera oli kanssa lainassa pari päivää ja sillä aika hyvin sai tsekattua paikat. Pari vuotokohtaa löytyi ja täytyy ne paikata sitten vaikka keväällä. Sisäpuolelta vuodot oli hyvä katsoa niin että kämppä oli mahdollisimman alipaineinen (ilmanvaihto ja liesituuletin täysillä). Välikatossa sitten päinvastoin eli takkakytkin päällä. Mulla noi kaksi tarkastusta hoitui alle satasella, mutta itse tehtiin taas suurin osa. Vaatisin kyllä tollasen tutkimuksen osana "avaimet käteen" toimituksia, siis asiakkaana.
- - - Updated - - -
Sori mutta en jaksanut vielä lukea juttua. Oliko vehkeessä joku huipputarkka kosteusanturi, vai näkyykö kosteus siinä että eristävyys heikkeneee?
Eiköhän ne mittaa sisäilman suhteellisen kosteuden erillisellä mittarilla. Lämpökameraan lukema siirtyy langattomasti. Sisämateriaalin pinta ja ulkolämpötilan avulla lämpökamera laskee eristävyydeltään heikommat alueet.
- - - Updated - - -
Mulla olis ehkä mahdollisuus saada lämpökamera lainaan, mutta mitään painevehkeitä ei ole saatavilla. Saiskohan siitä kuinka paljon irti jos ei ole mitään mihin verrata paineistettuna?
Kannattaa odottaa kovempia pakkasia jotta lämpötila-erot sisällä ja ulkona ovat mahdollisimman suuret. Talon voit alipaineistaa liesituulettimen huipparillakin. Muistaa vaan tukkia korvausilmareitit.