Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Muistan elävästi, kun pikkupoikina meidän betonilattialla varustetussa kylmässä pihasaunassa oli trallit. Trallit eli puiset kävelysillat, jotka saunomisen jälkeen nostettiin pystyyn kuivumaan. Sittemmin tuli trallien virkaa toimittamaan muoviset ritilät ja nykyään on sitten jonkilaista pehmeää materiaalia, joka on lämpöinen jalan alla.

Tahtoo sanoa, että se on taas sitä mielenköyhyyttä, jos betoni tuntuu kylmältä jalan alla. :D

Juuri näin. Samanlaiset on muistot itsellänikin. Porukoiden pihasaunassa on betonilattiat. Mökillä on puusta ja siellä ei mitään eristeitä ole varmaan yhtään missään, en tiedä onko katollakaan. Mutta se puulattia ei ole ikinä jalalle kylmä. Ei siis tarvi mitään "tralleja" jos on lattia puusta.

Onkohan muuten isokaan merkitys tuollaisessa pihasaunassa että onko eristeitä katollakaan, no ehkä kuitenkin joku pieni määrä jotain puhallettavaa selluvillaa tai puruja? Sitä kuitenkin lämmitetään reilun kokoisella puukiukaalla ja jotenkin tuntuu ettei se lämpö ainakaan lopu. Toki jos kovilla pakkasilla lämmittää, niin joutuu lämmittään enempi.

Tuskin kuitenkaan mitään paksumpia eristekerroksia kannattaa tehdä, jos vähän on jotain niin lämpiääpä pakkasillakin järkevässä ajassa.
 
Hirret ovat siis vuosikausia vanhoja, niissä ei aivan mahdottomia painumisia ole tiedossa?
Juu ei. Painuvat kasaan sen verran, mitä ne eristeet hirsien välissä puristuvat. Puuhan nyt ei koskaan lopeta kosteuselämistään eli se turpoaa ja kuivuu maailman tappiin saakka, mutta se tuoreen puun todella suuri kutistuminen loistaa poissaolollaan. :) Eli puhutaan muutamasta sentistä, todennäköisesti parista-kolmesta.

Entäs yläpohjan eristys? Ilmansulkupaperi ja ekovilla puhaltaen katolle? Eristystä lähinnä sen vuoksi että saisi nopeammin kuumaksi tuon saunan eikä lämpö karkaa harakoille.
Jotensakkin noin. Selluvillaa 20-30 senttiä ja ilmansulku kuntoon, niin eiköhän sauna lämpiä. Puhallusvillan pystyy asentamaan ilman puhallusta eli varta vasten pienen määrän takia ei ole pakko puhalluskonetta ottaa.
 
Nääh. Se on sitten ihan omaa mielenköyhyyttä, jos se harkko on pakko jättää näkyviin. Tahtoo sanoa, että on kuulemma olemassa esimerkiksi rappauslaasteja, joilla harkoit saattaisi saada piilotettu.

Puhumme eri asioista. noin 50 harkkomuuria rapanneena tiedän rappauslaastit.

tarkoitan sitä että hupen suunnittelemaan rakenteeseen luonnonkivimuuria komeampaa ei olekaan!

- - - Updated - - -

Muista sitten tehdä "kelluva asennus" noihin sivuseiniin, tollainen hirsikehikko nimittäin painuu ja lautaseinä ei. Eli tota 2x4" tms ei sitten saa ruuvata sivuseiniin ilman painumismahdollisuutta. Esim. pystysuuntaiset urat, joissa täkkipultit pääsee liukumaan lienee ok.

painuu joo.

Vähän asian sivusta noihin hirsirakenteiden painumisiin:

- jos teen itselleni vielä joskus hirsimökin, rakennan sen "sateelta suojaan" -valmiuteen, muovitan ikkunat ja ovenlävet. annan olla kaksi vuotta siinä ja sen jälkeen jatkan rakentamista.

kahessa vuodessa hirsitalo painuu suurimman osan painumisestaan, ei tarvi jättää ollenkaan niin paljoa enää varauksia sen jälkeen (toki edelleen täytyy jättää)


Efit. Höh, jimmy Kimmel olikin jo asian käynyt läpi ennen mua.:D
 
Tarviiko keskuspölynimuri putket eristää yläpohjassa? Kaikki putket jää puhallusvillan sisään. Ohjeissa semmoseen viitattiin, mutta tuntuu turhalta ja perkeelestihän siihen menis taas aikaa ja rahaa.

Mikä on oikea työjärjestys katon levytyksen ja väliseinien osalta? Tuntuis et helpoin ois vetää levyt kattoon ja vasta sen jälkeen väliseiniä pystyyn, mutta miten sähköjen veto? Sähkäriä varten pitää olla väliseinä rungot pystyssä ja toinen puoli levytettynä nii sillon kait ei voi olla vielä levyt katossa.
 
Tarviiko keskuspölynimuri putket eristää yläpohjassa? Kaikki putket jää puhallusvillan sisään. Ohjeissa semmoseen viitattiin, mutta tuntuu turhalta ja perkeelestihän siihen menis taas aikaa ja rahaa.
...

Itse en eristänyt, mutta menevät vahvasti villan alla. Ei ole vielä tämän takia talo räjähtänyt, vaikka vituiksi menikin :)
 
Eiköhän se 400-600mm puhallusvillaa siinä päällä aja eristystarpeen. Ohjeessa varmaan tarkoitetaan ettei putket saa kulkea eristämättöminä kylmässä tilassa.
 
Eiköhän se 400-600mm puhallusvillaa siinä päällä aja eristystarpeen. Ohjeessa varmaan tarkoitetaan ettei putket saa kulkea eristämättöminä kylmässä tilassa.

Näin minäkin tämän käsittäisin. Syynä tietysti kondensio. Mitäpä se lisäeriste tuossa enää edes auttaisi. Jos siellä puhalluvillakerroksen alla on pakkasta, niin jotain on aika pahasti vituillaan silloin...
 
Mikä on oikea työjärjestys katon levytyksen ja väliseinien osalta? Tuntuis et helpoin ois vetää levyt kattoon ja vasta sen jälkeen väliseiniä pystyyn, mutta miten sähköjen veto? Sähkäriä varten pitää olla väliseinä rungot pystyssä ja toinen puoli levytettynä nii sillon kait ei voi olla vielä levyt katossa.

Ei oikeastaan ole oikeaa tai väärää työjärjestystä. Kyllähän ne seiniin tulevat sähköt / putkitukset voi kattolevytyksen läpi tuoda, kun seinien paikat joudut joka tapauksessa mittaamaan tai ainakin tarkistamaan kattoon (ettei osu seinä koolausten väliin eli saa yläkiskon johonkin kiinni).
Riippuu hiukan siitäkin, miten ykspäinen sähkäri sulla on, eli haluaako ehdottomasti tehdä "kaikki kerralla" vai suostuuko tekemään osissa.

Molempi tapa onnistuu.
 
....Mikä on oikea työjärjestys katon levytyksen ja väliseinien osalta? Tuntuis et helpoin ois vetää levyt kattoon ja vasta sen jälkeen väliseiniä pystyyn, mutta miten sähköjen veto? Sähkäriä varten pitää olla väliseinä rungot pystyssä ja toinen puoli levytettynä nii sillon kait ei voi olla vielä levyt katossa.

Toisin kuin edellä väitettiin, en tekisi kattoa ensin missään tapauksessa. Läpiviennit, höyrynsulun korjaukset ja kaikki ne sähköputkitukset/kaapelit yms. asiat jotka jää ensimmäisellä yrittämällä pois menee sen jälkeen aika hankalaksi kuten myös jälkikäteen tehtävät muutokset yms. Itse levytystyönähän se olisikin helppoa, mutta ei ole koko totuus...
Toisekseen, kannattaa katsoa talon piirustuksista mitä on määritelty kattotuolien painumavaraksi sikäli jos on. Tuo riippuu rakenteesta, mutta jos painumavara pitää jättää niin esim. levykaton ja seinän saumaa ei pysty tekemään ilman listoja.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toisin kuin edellä väitettiin, en tekisi kattoa ensin missään tapauksessa. Läpiviennit, höyrynsulun korjaukset ja kaikki ne sähköputkitukset/kaapelit yms. asiat jotka jää ensimmäisellä yrittämällä pois menee sen jälkeen aika hankalaksi kuten myös jälkikäteen tehtävät muutokset yms. Itse levytystyönähän se olisikin helppoa, mutta ei ole koko totuus...
Toisekseen, kannattaa katsoa talon piirustuksista mitä on määritelty kattotuolien painumavaraksi sikäli jos on. Tuo riippuu rakenteesta, mutta jos painumavara pitää jättää niin esim. levykaton ja seinän saumaa ei pysty tekemään ilman listoja.

Oliskos tästä painumavarasta jollakulla tietoa kuinka se on muuttunut viime vuosien aikana. Ymmärsin, että mulla ei käytännössä olis sitä, mutta siis kysymys oli, että onko se jossain määräyksissä nykyään sanottu pienemmäksi kuin ennen? Tässä talossa ymmärrän ettei painumavaraa ole, koska tehtiin sellainen kantava palkki kattotuolien "sisään, jonka päällä kattotuolit sitten kiinteästi nojaavat alaspäin aina anturaan asti, mikä myös kulkee keskellä taloa. Kyllä olis kielihuollolla sanottavaa näistä lauseista, yrittäkää kestää :)

Minäkään en tekis kattoa aluksi, mutta en sitten tiedä nykyajan talopaketeista, jos niissä onnistuu paremmin... eikö ne oo 3 viikossa muuttovalmiita? :)
 
2-3cm piti jättää 9m kattotuoleihin painumavaraa keskelle. Toki jätin. Listat on ammuttu kattoon kiinni.
 
2-3cm piti jättää 9m kattotuoleihin painumavaraa keskelle. Toki jätin. Listat on ammuttu kattoon kiinni.

Samoin meillä. Kattoja ei tosin levytetty vaan paneloitiin ja listat on tässä kattopaneelissa kiinni.

Meillä vaan tuo painumajuttu on kohtuu turha kun ei tuolla mansardikatolla lumi pysy...
 
Meillä kyllä paukkuu niin huolella että varmasti pientä painumista onkin (kattotuoleissa siis, siksi tarkennus ettei täällä nyt pätejät saa päähänsä että painuis koko talo).
 
Oliskos tästä painumavarasta jollakulla tietoa kuinka se on muuttunut viime vuosien aikana. Ymmärsin, että mulla ei käytännössä olis sitä, mutta siis kysymys oli, että onko se jossain määräyksissä nykyään sanottu pienemmäksi kuin ennen?

Mulla on sellainen fiilis, että missään määräyksissä tuskin kerrotaan mitään tarkkaa, vaan sanamuoto on tyyliin "riittävä painumisvara". Sitten se jää rakennesuunnittelijan asiaksi määrittää odotettavissa oleva painuma ja talotehtaat / kattotuolitoimittajat ottavat kantaa että varat reiluiksi rekkuloiden välttämiseksi. Epäilemättä asiasta on jokin RILlin ohjeistus ja eurokoodit saattoivat tuoda uutta mitoitusohjeistusta, mutta varsinaista määräystä tuskin on.

Tuohon työjärjestykseen vielä, vaikka molempi tapa on tehtävissä, niin itsekin teen ehdottomasti seinät ensin.
 
Kiitos taas hyvistä vinkeistä. Tuo painumavara pitääkin varmistaa vielä rakennesuunnittelijalta, siitä on mainittu ainoastaan jäykistävien väliseinien kohdalla (15mm), mutta muista väliseinistä ei ole mitään kuvaa/selostusta.
 
Mullakin olisi ensi kesänä työvuorossa savusaunan purku- ja kasausoperaatio. Kehikko on onneksi pieni, n. 2,7 m x 2,7 m. Ajattelin nostaa kehikon ruuvipaalujen päälle ja tehdä kehikon alle sitten silmän lukeemeeksi kivilouheesta sokkelin. Lattiarakenteesta tai yläpohjan rakenteesta ei ole vielä mitään käsitystä miten se pitäisi toteuttaa. Sain jo rakennusvalvonnasta purkaa ja kasata uudelleen koko laitoksen, kunhan osa hirsistä on edes alkup.

Turvekatto olisi hieno, mutta ei ole mitään käryä miten tukeva tuo yläpohja-osasto tuossa laitoksessa on. Vittuilakseni varmaan maalaan myös punamullalla maalatut ulkoseinät vaalean sinisiksi talon sävyyn.
 
Kiitos taas hyvistä vinkeistä. Tuo painumavara pitääkin varmistaa vielä rakennesuunnittelijalta, siitä on mainittu ainoastaan jäykistävien väliseinien kohdalla (15mm), mutta muista väliseinistä ei ole mitään kuvaa/selostusta.

Kannattaa se 13-15 mm jättää jokatapauksessa. Se on hiton helppo tehdä kun kipsilevysoiroa vaan väliin kun ruuvaa yläohjauspuut kiinni. Sitten vaan vähän ruuvia löysäten soiro välistä pois. Tuossa ei oikeasti mene aikaakaan juuri mitään. Eikä varmasti tule ongelmia painumisien suhteen.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom